Gå til innhold

Reisa mot målet og målet


Gjest stålibenogarmer
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest stålibenogarmer

Hei! Eg er ei 32-årig tre-firebarnsmor som vil gå ned ein del i vekt. Etter tre graviditeter ser kroppen annleis ut en før. Eg har ikkje som mål å få tilbake ein kropp eg hadde då eg var 25, men målet er å leve med og i ein frisk og sterk kropp, som er sunn og glad. Målet er og å etablere gode matvaner. Eg veit mykje om kva som er sunt og godt for kroppen, men gjentekna ganger ender eg opp i sukkerfella, og resultatet blir gjerne ein dårleg sirkel. Den dårlege sirkelen (sukkeravhengigheten?)håpar eg å vekse av meg i løpet av kurset/kursa. Eg ynskjer å ha det slik at kaker på ein fest eller snop/alkohol i ei helg ikkje skal vippe meg av pinnen, men være ein naturleg moderat del av mitt sunne kosthald. Det bør vel være mogleg?:)

 

Tek gladeleg i mot tips og motivasjon, og høyrer kva tankar du gjer deg om ditt livstilsendringsprosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stålibenogarmer

Etter å ha registrert mat i 2,5 dag her inne har eg fått meg ei lita oppvåking. Eg trudde eg visste mykje om sunn mat, og kom til å ta sunne val på bakgrunn av det. Likevel viser det seg at eg ikkje tek desse sunne vala kvart måltid. På ein eller annan måte har eg lurt meg sjølv... Men det er vel nettopp dette GR-metoden handlar om. Å finne ut kor ein har gjort feil, og å korrigere dette.

 

Eg trur at ei av mine laster kan være at eg har litt fest kvar dag; kvart måltid, kvar skive... Store porsjonar, smør, rømme, majones, syltetøy (og lista fortsetter) trengst å erstattast av grønnsaker? Eventuelt berre kuttast ut? Er litt trist og dette, blir som å ta avskjed med ein liten del av livet. Nokon som kjenner seg igjen?

 

Hade bra "litt for gode vanar"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Høres ut som meg for 2-3 år siden :)

3 svangerskap hvor det ble igjen 5-6kg hver gang pluss vekta etter sistemann, var oppe i 103,4kg like før fødsel og startvekt for slanking var ca.93kg, 171cm høy og endelig mål 70kg, 39år ved oppstart.

 

Nå er jeg 42år, har gått ned ca.14kg og er på god vei videre :D/> Ting tar tid men det er en prosess og litt sorg også som du sier. Tenker noen ganger at det er litt som å slutte å røyke (jeg har aldri røykt da men innbiller meg at det kan være litt likt) eller litt som alkoholikere som helst drikker alene for da ser ingen det. Høres dramatisk ut men jeg har spist snop i smug, gjerne på butikken mens jeg handlet fordi da kunne ingen hjemme se det i handlevarene jeg kom hjem med og da har en jo et problem! Min måte å løse det på er å ikke tenke "aldri" men heller " det blir jo jul /påske/osv. til neste år også!" så da trenger jeg ikke spise/kjøpe dette nå, kan jo ta det senere en gang. Da blir det litt lettere å gå forbi og over tid griper jeg meg i å tenke at det faktisk ikke er så farlig og at jeg ikke har så lyst på dette lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stålibenogarmer

koala

 

Nettopp å ete godteri og å drikke brus i smug, har eg og gjort ein del. Kjente meg igjen i det. Eg trur det som kjennest trist å miste er at når eg åt i hemmelighet slik var det berre mi tid, og det blei på ein måte ein pause frå kvardagen, eller noko i den dur... Eg tek med meg tipset ditt om å tenkje at det ikkje er "aldri meir" godteri eller lignande. Det skal eg bruke når søtsuget kjem, og eg er aleine på handling:)

 

Og så skal eg på jakt etter andre pausar frå kvardagen som berre blir mi tid. Nokon som har tips å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Pauser i kverdagen kan vere (er iallfall for meg):

- Ta sol

- Trening

- Gå tur

Eg merker iallfall at viss eg har hatt 1-2 heile dager med ungene 24/7 (har mine 2 minste heime og er i mammaperm) er det FANTASTISK å gå seg en lang tur aleine og ta litt sol og slappe skikkelig av etterpå.

 

Det finnes sukkerfritt syltetøy, lettere rømme (eller kesam), sunnere brød osv! Eg har funnet utrolig masse som kan erstattes med sunnere, like gode matvarer. Og kan du drikke sukkerfri brus? Og ver mett og fornøgd når du skal handle, aldri handle svolten! :) Det med "aldri meir" blir heilt feil ja, eg har 1 dag i veka der eg kan kose meg, og ellers i veka prøver eg å vere så sukkerfri som mulig. Akkurat no har eg faktisk godtestopp fram til jul, men kan kose meg med chips, is, kake (i bursdager og i helga på farsdagen) istedet :) Så eg ser veldig fram til julaften for då skal eg nyte en pose smågodt igjen!! Og julesjokolade! Og julemiddag! Mmmmmm, eg gleder meg skikkelig til juuuuul :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

 

 

Pausar i kvardagen er viktig. Me er veldig glade i å "kosa oss" og oftast er det god mat og vin me tidlegare har kosa oss med... Dessverre er jo ikkje mykje vin og mykje mat forenelig med å freista å gå ned i vekt og heller ikkje halda vekta for oss som har gått ned...,

MEN, det vil jo ikkje sei at me ikkje kan kosa oss

Mine kose-tips er

- Jakt etter små pakningar av typisk kosemat... Ein liten sjokolade... Kjøp 1/2 flaske vin... Delt på to blir det ikkje så mange kalorier og ein blir ikkje freista til å drikka meir

- fine tekoppar og gode tesmakar... Liker både te med melk og te eg kan søte med sukrin... Hmm det gir litt kvardagslukke...

- melkeskummar... Kjøpte det for eit par år sidan og det gjer at eg kan både ha caffelatte og chailatte heime om kvelden... (Nesten like godt som å smugete snop, og mykje bedre samvittighet)

- ein tur i frisk luft! Har til tider høøøg dørstokkmila, men drøymer om å bli avhengig av trening...

- elskar også ein tur på cafe kor dei har god kaffe. Særleg om dei har sånne høge barstolar. Det er fint friminutt for meg sjøv... Ein caffelatte med lettmelk går fint av " melkerasjonen".

 

Les gjerne meir om meg i min nystarta tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koala

 

Nettopp å ete godteri og å drikke brus i smug, har eg og gjort ein del. Kjente meg igjen i det. Eg trur det som kjennest trist å miste er at når eg åt i hemmelighet slik var det berre mi tid, og det blei på ein måte ein pause frå kvardagen, eller noko i den dur... Eg tek med meg tipset ditt om å tenkje at det ikkje er "aldri meir" godteri eller lignande. Det skal eg bruke når søtsuget kjem, og eg er aleine på handling:)

 

Og så skal eg på jakt etter andre pausar frå kvardagen som berre blir mi tid. Nokon som har tips å dele?

 

Hei.

I forhold til å dekke søtbehovet bruker jeg Fun saft (smak: fruktfest eller vannmelon). Denne safen er søt på smak og er nesten uten kalorier. Fungerer fint når man i hverdagen får søtbehovet. Også er jeg flink til å si at helgen kommer og da er det lov på lørdag å spise litt snop. Ellers prøver jeg å ha vaniljeyoghurt og friske bær i kjøleskapet så jeg kan spise dette når jeg får lyst på noe godt.

 

Jeg er veldig heldig som har en samboer som ønsket å gå ned samboerkiloene sine (7kg), så jeg har ikke vært alene om å ønske å gå ned (jeg har bestandig vært ei stor jente, men i studietiden min gikk jeg opp 20 kilo). Til helgene er vi veldig streng med å ikke kjøpe inn mer snop enn det vi vil spise på lørdag, på den måten er det ingenting som kan ligge og friste i kjøleskapet og kjøkkenskapene utover i uken.

 

Søtbehovet vil bli mer og mer borte etter hvert. Vi kjøpte inn mye snop før i helgene, og nå når vi kjøper samme mengde klarer vi ikke spise halvparten en gang. Man mister rett og slett lysten på noe godt etter hvert. Vi er også blitt flinkere til å lage wok (med masse grønnsaker), opp-kuttede grønnsaker med dipp e.l. i helgene som kosemat.

 

Det handler ofte om å finne nye ting som man synes er kos. Det å kose seg med mat trenger ikke å bety at det skal være sjokolade, is og smågodt eller hamburger og pizza. Vi har funnet ut at vi egentlig bare ville tilbringe tid i lag og at snop bare ble noe vi assosierte med kos. Nå når vi har byttet ut mye av snopet med grønnsaker eller fruktfat koser vi oss like mye som før, om ikke mer. Når det kommer til vin/alkohol har vi sagt at en lørdag i måneden kan vi ta oss et glass eller to med alkohol. Ellers lar vi være.

 

I en periode hvor søtbehovet var veldig stor kjøpte jeg søt tyggis og et flax-lodd i stedet for den sjokoladen som fristet og brusen man kunne drikke i bilen på vei hjem fra jobben eller handleturen. Jeg vant i denne perioden rundt 1500 kr totalt :D/>/>

 

Jeg har med å bytte ut små ting her og der gått ned 14 kilo (fra 103 til 89) på to år, og disse har jeg ikke gått opp igjen. Jeg har holdt vekten i enkelte perioder spesielt når jeg var 98 og 94 (nesten 6 måneder) kilo, men jeg har aldri gått opp. Jeg ser på det som noe positivt at vekten har stabilisert seg, da tror jeg i alle fall at det vil være vanskeligere å gå opp igjen. Jeg har enda rundt en 23 kilo igjen før jeg er der jeg gjerne vil være (65 kg), men jeg tar kampene med kiloene uke for uke. Nå prøver jeg å finne et treningsregime som jeg kan få til å gjennomføre i det lange løpet, slik at det ikke bare blir en ting jeg gjør i 3 uker så mister jeg interessen, som så mange ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I forhold til å dekke søtbehovet bruker jeg Fun saft (smak: fruktfest eller vannmelon). Denne safen er søt på smak og er nesten uten kalorier. Fungerer fint når man i hverdagen får søtbehovet. Også er jeg flink til å si at helgen kommer og da er det lov på lørdag å spise litt snop. Ellers prøver jeg å ha vaniljeyoghurt og friske bær i kjøleskapet så jeg kan spise dette når jeg får lyst på noe godt.

 

Jeg er veldig heldig som har en samboer som ønsket å gå ned samboerkiloene sine (7kg), så jeg har ikke vært alene om å ønske å gå ned (jeg har bestandig vært ei stor jente, men i studietiden min gikk jeg opp 20 kilo). Til helgene er vi veldig streng med å ikke kjøpe inn mer snop enn det vi vil spise på lørdag, på den måten er det ingenting som kan ligge og friste i kjøleskapet og kjøkkenskapene utover i uken.

 

Søtbehovet vil bli mer og mer borte etter hvert. Vi kjøpte inn mye snop før i helgene, og nå når vi kjøper samme mengde klarer vi ikke spise halvparten en gang. Man mister rett og slett lysten på noe godt etter hvert. Vi er også blitt flinkere til å lage wok (med masse grønnsaker), opp-kuttede grønnsaker med dipp e.l. i helgene som kosemat.

 

Det handler ofte om å finne nye ting som man synes er kos. Det å kose seg med mat trenger ikke å bety at det skal være sjokolade, is og smågodt eller hamburger og pizza. Vi har funnet ut at vi egentlig bare ville tilbringe tid i lag og at snop bare ble noe vi assosierte med kos. Nå når vi har byttet ut mye av snopet med grønnsaker eller fruktfat koser vi oss like mye som før, om ikke mer. Når det kommer til vin/alkohol har vi sagt at en lørdag i måneden kan vi ta oss et glass eller to med alkohol. Ellers lar vi være.

 

I en periode hvor søtbehovet var veldig stor kjøpte jeg søt tyggis og et flax-lodd i stedet for den sjokoladen som fristet og brusen man kunne drikke i bilen på vei hjem fra jobben eller handleturen. Jeg vant i denne perioden rundt 1500 kr totalt :D/>/>/>

 

Jeg har med å bytte ut små ting her og der gått ned 14 kilo (fra 103 til 89) på to år, og disse har jeg ikke gått opp igjen. Jeg har holdt vekten i enkelte perioder spesielt når jeg var 98 og 94 (nesten 6 måneder) kilo, men jeg har aldri gått opp. Jeg ser på det som noe positivt at vekten har stabilisert seg, da tror jeg i alle fall at det vil være vanskeligere å gå opp igjen. Jeg har enda rundt en 23 kilo igjen før jeg er der jeg gjerne vil være (65 kg), men jeg tar kampene med kiloene uke for uke. Nå prøver jeg å finne et treningsregime som jeg kan få til å gjennomføre i det lange løpet, slik at det ikke bare blir en ting jeg gjør i 3 uker så mister jeg interessen, som så mange ganger før.

 

Så flink du har vært!

 

Enig i det du sier og andre over her. Når det gjelder vin synes jeg det er greit med pappvin for da "må" vi ikke drikke ut flasken for at den ikke skal bli dårlig men kan gjerne ta et halvt glass når en får lyst på litt kos. Ellers mange gode kosetips fra dere andre. Vil legge til diverse barrer, atkins/nutrilett/allevo/o.l. de demper søtsug, gir vitaminer/mineraler/fiber og med en halvliter vann metter de veldig godt også så kan gjerne ha en slik til kveldsmat på lørdagen, kos og mat i ett. Prøv ut noen stykker og finn dine favoritter og ha et lite lager. Jeg har noen på jobb også så når det er kake på avdelingen kan jeg komme suget i forkjøpet og unngå å fråtse i sukker og fettholdig kake.:P/> Riktig god helg alle sammen og kos dere masse!:D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...