Gå til innhold

Å bli den man ønsker å være


Gjest fullfres
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg starter denne tråden som et alternativ til blogg. Mest fordi temaet er så følsomt at jeg ikke vil dele det med hvem som helst.

 

Jeg vil gjerne se svart på hvitt hva jeg har lært om vekt, kropp og psyke. Da kan jeg bla tilbake i mine tanker og repetere, slik at all min kunnskap kan bli en del av meg selv. Jeg vil gå fra lærdom til erkjennelse. Jeg vil, etter alle de år med vektmessige opp- og nedturer, bli den jeg ønsker å være:

 

En person med stabil vekt, glad energi og et uanstrengt forhold til mat og mosjon.

 

Om mine refleksjoner kan være til nytte for flere, er det helt supert.

For ikke å snakke om hvis andre vil dele av sine erfaringer. Jeg har stor tro på det å dele.

 

Fortsettelse følger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, fullfres. Da er vi igang!

 

Jeg titter på mitt medlemskap i vektklubben. Jeg har vært med her siden 2005. Hvor mange GR-kurs jeg har gått på disse årene, har jeg faktisk mistet oversikten over. Det er heller ikke interessant.

 

Det sies om røykere at for hver gang du prøver å stumpe røyken, øker sjansen for at du til slutt lykkes for godt. Jeg satser på at det gjelder oss slankekronikere også.

 

Jeg kommer ikke til å se meg tilbake, annet enn for å fiske fram nyttig lærdom.

Jeg akter ikke å sige ned i en følelse av fiasko fordi jeg har feilet før. Nå er jeg på sporet, og her akter jeg å bli.

 

Status pr. i dag:

Jeg er 48 år, mor til to (nesten) voksne jenter, bare den ene bor fortsatt hjemme, og hun har vist seg å være til stor støtte i mitt "sunnere kropp"-prosjekt.

Yrkesmessig driver jeg egen næring innen kommunikasjon, med hjemmekontor.

 

Jeg startet Ned i vekt-kurs forrige tirsdag.

Da jeg steg på kursledervekta snudde jeg bort. Det føltes som om livet mitt var på et lavmål, men når det gjaldt vekta fryktet jeg det stikk motsatte.

Jeg men måtte selvsagt smugtitte.

Og fikk nesten sjokk. :o

 

Jeg har siger og skriver aldri veid mer i hele mitt liv - ikke engang da jeg gikk gravid.

Sannsynligvis har jeg heller aldri vært i dårligere form.

 

83,5 kilo

Riktignok ettermiddagsvekt og i fulle klær, men likevel.

Det er for mye til mine 170 cm.

 

Mitt mål er 68 kg "naken vekt" - jeg regner med at det er ca. 70 på kursledervekta.

 

Jeg følger meny 2, og har bestemt meg for å forholde meg til dette som om det er mitt aller første Grete Roede-kurs.

Jeg følger alle råd, registrerer alt jeg spiser, og har et mål om å nå full kostholdsscore hver dag. (det siste er ikke lett, men lærerikt!)

 

Treningsmessig legger jeg meg på et nivå som er fullt levelig i min hverdag. Jeg higer ikke etter flest mulig trimpoeng, men trening som lar seg utføre selv i travle perioder. Førsteprioritet er å få på plass reelle rutiner for mosjon.

Jeg har nylig anskaffet ellipsemaskin. Jeg trener på den, samt med rockering og raske gåturer. Siste uke har jeg hatt 8 trimpoeng, og er fornøyd med det.

 

Jeg startet som sagt forrige tirsdag.

I dag tok jeg målene for andre gang. 22 centimeter er borte bare på den første uka! O glede.

 

Nå blir det spennende å gå på vekta i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tallenes tale fra målebåndet friskt i minne dro jeg til kursmøtet med en fast beslutning: Uansett hva tallet på vekta viser, skal du huske at du har blitt smalere.

 

Tallet på vekta er det kun jeg og kursleder som ser.

Silhuetten min deler jeg med alle som ser meg.

 

Men o jubel. Det var en fryd å se tallet på vekta:

Jeg har gått ned 2,3 kilo denne første uka! :D

 

Jeg er gammel nok i gamet til å vite at man ikke kan forvente sånt vekttap hver uke.

Men det var en veldig frisk og motiverende start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det er lærerikt å registrere all maten inne på nettsiden. Jeg har jo gått flere kurs før, og har da holdt sterkt fokus på antall kalorier.

 

Med den nye nettsiden får jeg også sett på sammensetningen av kostholdet. Det har gitt noen aha-opplevelser.

 

For å nå topp kostholdsscore kreves det en veldig sunn sammensetning av dagens inntak. (Og ikke snakk om å få full score før jeg har tatt tranen min ;) )

 

Jeg har innsett at jeg er nødt til å putte inn litt rå grønnsaker i løpet av dagen, for å komme opp i tilstrekkelig inntak. Også mengden frukt er en liten utfordring, men jeg løser det ved å veie opp frukten og gjøre den klar fra morgenen av. Da er det lett å hente seg ei skål med oppskåret mango eller ananas.

 

En kursvenninne fortalte at hun pleide å legge inn planlagt matinntak allerede på morgenen. Det er faktisk ganske lurt.

 

Som vanlig går det greit å forholde seg til ned i vekt-kostholdet. Men jeg tenker allerede nå mye på "tiden etterpå" - også kjent som "resten av livet".

 

Jeg VET at jeg er ganske god til å gå ned i vekt. Dessverre er jeg også flink til å få kiloene på igjen. Denne gangen skal resultatet bli varig, og jeg reflekterer mye over det.

 

Målet er som sagt å være:

En person med stabil vekt, glad energi og et uanstrengt forhold til mat og mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...