Gå til innhold

Så var det min tur...


Gjest Ejliss
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en jente på 26 år. I dag har jeg nådd mitt aller høyeste veietall noen gang, og jeg skal aldri se det tallet på vekta igjen! Jeg har aldri vært veldig tynn (er det lov å skylde på grov benbygning?)men jeg har vært greit fornøyd med kroppen min.

Fra jeg ble 20 år har vekta bare steget. Sommern 2010 tok jeg tak og begynte på lavkarbo. Da var det akkurat det jeg trengte og jeg trivdes kjempegodt med det, gikk ned 8 kg den sommern og var inne i buksene fra ungdomsskolen igjen :D/>

Meeen så ble jeg gravid, gikk opp helt normalt i graviditeten, og elsket kroppen min med den store magen. Bare noen uker etter fødsel satt jeg igjen med bare et par kilo som skulle vekk for å være tilbake der jeg var. De ble aldri borte.

Jeg gikk inn i en veldig hard periode som nybakt mamma. Jeg satt med alt ansvar for det nye familiemedlemmet siden mannen min var borte hele uka, kun hjemme i helgene. Dette i tillegg til noe som kan ha vært en fødselsdepresjon gikk dårlig. Jeg innrømmet aldri ovenfor noen at jeg trengte hjelp, for jeg har alltid vært en sånn som stenger alt inni seg og skal klare selv! Jeg prøvde meg på lavkarbo igjen, men det endte bare med at melkemengden minsket og det kunne jeg ikke risikere! Derfor ble det til at jeg ga opp og trøstespisingen eskalerte.

All denne trøstespisingen har nå ført til at jeg nå veier kun 5 kg under da jeg var fødeklar. Samtidig i denne perioden har jeg gått fra en veldig fysisk jobb til å sitte på kontor 40 timer i uka. Med andre ord har muskelmassen minket betraktelig og blitt byttet ut med dobbel mengde fett.

 

Jeg har meldt meg på nettkurs som starter denne uka. Hadde mest lyst til å melde meg på et fysisk kurs, men det går ikke siden jeg må være hjmme vær kveld med jentungen. Har så smått begynt å registrere mat og siden jeg har gått på lavkarbo før, så har jeg aldri vært vant med å telle kalorier, så jeg har fått meg en del oppvekkere. Jeg har god peiling på mat, noe jeg tror vil være en fordel for meg. Jeg har ikke fortalt til noen andre enn mannen min at jeg har meldt meg på Grete Roede kurs. Jeg er nok litt skamfull for at jeg har latt vekta mi komme såpass ut av kontroll at jeg har måttet ty til det... Jeg kommer ikke til å begynne på lavkarbo igjen og har nå etter sikkert 20 forsøk lagt den på hylla for godt! Det blir for omfattende å lage mat til tre mennesker med ulike behov. Selv om mannen mi elsket maten så ble det til at han spiste min fete mat + masse karohydrater. Veldig dårlig kombinasjon. Grete Roede kostholdet er jo et helt vanlig norsk kosthold, og hele familien kan spise det samme. Jeg må bare passe på mengdene.

 

Jeg veier i dag 85 kg på mine 172cm. En BMI28,7 og totalmål551cm.

Mitt første delmål er å komme ned på 80 kg. Trivselsvekta har jeg satt til 70 kg. Med andre ord skal jeg ned 15kgtotalt.

 

Vet ikke helt hva jeg har tenkt med denne tråden, men det blir vel mest for å ha noe å se tilbake på siden jeg ikke fører noen dagbok ellers.

Er det noen som har lyst til å henge seg på sammen med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, dette er da ingenting å skamme seg over! Tvert imot, du skal være stolt fordi du nå tar ansvar for kroppen og helsa di! Og hvis det er en trøst så har jeg vært over 100 på de to siste svangerskapene, gått ned igjen hver gang i mine tre graviditeter og er nå nede på 78,9kg og på god vei mot målet på 70kg, jeg er 171 høy så ikke så ulikt deg men 16 år eldre :) Gratulerer med å komme deg på kurs og lykke til!;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord koala! Fortsetter å skrive med meg selv jeg, så for folk bare henge seg med om de har lyst ;)/>

 

I dag er tredje dagen med fullt fokus. Det har gått veldig bra hittil. Har litt problemer med å få i meg nok kalorier, så det blir igjen en del til kvelds. Må lære meg å spise mer før på dagen, kansje spise litt større frokost og lunsj i stedet.

I går jobbet jeg overtid og fyset på sjokolade. Tenkte ikke på noe annet hele dagen. Normale meg ville ha kjøpt en stor pose og gjerne noen småsjokolader i tillegg, og siden jeg først var såpass på kjøret ville jeg ha supplert med brus og noe kaloririkt fra varmdisken på butikken. Men jeg klarte å stå imot. Kjøpte med en baguette med roastbiff( skulle gjerne hatt noe varmt, men lite å velge blant i varmdisken) en pose sukkererter og knaskerøtter og lett-kakao. Ganske stolt av meg selv da. Og tro det eller ei, men jeg overlevde dagen uten sjokolade. Puh! :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan gjerne slå følge med deg :-)

 

Er ei jente på 23 år, 160 høg (lav) og 71,9 på vekta.

 

Meldt meg på kurs, og gått på det i to veker. Vegedag på onsdagar.

 

Andre veging viste 72,5, altså 600g opp... Kursleiar sa dette er fordi eg nok har lagt alt for lavt på kcal tidlegare, og at kroppen "samlar" ei stund før han gir slipp. Eg går dessutan for tida på antibiotika, som også samlar ein del vatn, seier ho. Litt demotiverande likevel. På grunn av bronkitt/halsbetennelse er eg inaktiv for dagane, og får ikkje trena. Slit deretter med å ete heile 1600kcal, et jo heile dagen!!

 

Eg målar meg onsdagar, om morgonen. Måla viste fantastiske 13 cm ned etter ei veke!! Eg trur eigentleg ikkje heilt på det... Målinga i dag tidleg viste ned 6 cm, så no er eg spent på veginga i kveld!

 

Lykke til, til oss begge! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan gjerne slå følge med deg :-)

 

 

Så koselig! Vi skal jo ned omtrent like mange kg :D/>

 

Hva slags kurs går du på?

 

Det er nesten centimeterne som er morsomt å se forsvinne! At du har mistet mange cm, men ingen vekt kan kanskje ha noe med om du var oppblåst før. På meg er det stor forskjell på midjemålet om jeg har spist sunt og grovt enn når jeg har spist potetgull og godteri! Håper det skyter fart når du blir i bedre form igjen! :D/>

 

Jeg trener foreløpig veldig lite. Kan skylde på veldig mange faktorer på hvorfor det ikke blir noe, men motivasjonen er nok den største. Det går veldig i perioder. Jeg kommer nok aldri til å vise meg i et treningsstudio, og jeg kan ikke dra ut på kveldstid i med jeg er alene med ei jente. Men jeg har jo en ergometersykkel og annet treningsutstyr jeg kan bruke...

Men jeg får konsentrere meg om kostholdet først også får trening komme etterhvert, vil ikke ta for store forandringer med en gang slik at jeg mister motet og faller tilbake i gamle spor.

 

Nå er klokka ni og jeg har fotsatt igjen 400kcal igjen å spise. Kan ikke spise så mye så seint så blir nok ikke full kvote i dag, for et problem :P/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Vi skal jo ned omtrent like mange kg :D/>/>

 

Hva slags kurs går du på?

 

Det er nesten centimeterne som er morsomt å se forsvinne! At du har mistet mange cm, men ingen vekt kan kanskje ha noe med om du var oppblåst før. På meg er det stor forskjell på midjemålet om jeg har spist sunt og grovt enn når jeg har spist potetgull og godteri! Håper det skyter fart når du blir i bedre form igjen! :D/>/>

 

Jeg trener foreløpig veldig lite. Kan skylde på veldig mange faktorer på hvorfor det ikke blir noe, men motivasjonen er nok den største. Det går veldig i perioder. Jeg kommer nok aldri til å vise meg i et treningsstudio, og jeg kan ikke dra ut på kveldstid i med jeg er alene med ei jente. Men jeg har jo en ergometersykkel og annet treningsutstyr jeg kan bruke...

Men jeg får konsentrere meg om kostholdet først også får trening komme etterhvert, vil ikke ta for store forandringer med en gang slik at jeg mister motet og faller tilbake i gamle spor.

 

Nå er klokka ni og jeg har fotsatt igjen 400kcal igjen å spise. Kan ikke spise så mye så seint så blir nok ikke full kvote i dag, for et problem :P/>/>

 

Anbefaler å kjøpe en flaske Udo's Choise vegetabilsk olje med omega3-6-9 og ta en ts eller to hver dag av den. Da får du mye sunne kalorier og hertevennlig inntak :) Fint når en sliter med å komme opp i kalorimengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går på Grete Roede Standard.

 

Var på kurs igjen i går, og har gått ned 6 cm og 400g. Framleis 200g over startvekta på kurset, men det skal eg klare denne veka! :-)

 

Veldig bra å berre fokusere på ein ting om gongen! Skal ein forandre ALT på ein gong, er det forferdeleg enkelt å sprekke på alle områder. Og når det gjeld tvangsforing om kvelden slit eg med det samme! Hehe. Manglar jo kcal for ein heil middag når eg skal til med kvelds... Eg har ofte tydd til skjeve med nugatti. Det får eg lov til av kursleiar (Og eg er frykteleg glad i nugatti ;-)) Vi kom også fram til at dei dagane eg er heilt inaktiv, som no når eg er sjukmeldt, kan eg kutte 2-300 kcal av totalen ein dag, slik at eg ikkje ligg på 1600. 1600kcal er jo utrekna MED 7 trimpoeng på ei veke. Det var litt godt. Å sleppe å trykke i seg mat når eg faktisk er mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe en flaske Udo's Choise vegetabilsk olje med omega3-6-9 og ta en ts eller to hver dag av den. Da får du mye sunne kalorier og hertevennlig inntak :)/> Fint når en sliter med å komme opp i kalorimengde.

 

Udo's Choise, smakar den vondt? Eg slit sånn med oppgurp av tran når eg tek tran, så eg har kjøpt dei fruktfiskane til barn :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udo's Choise, smakar den vondt? Eg slit sånn med oppgurp av tran når eg tek tran, så eg har kjøpt dei fruktfiskane til barn :-P

 

 

Udo's er ikke laget av animalsk fett men av nøtter og frø så den smaker mer nøtteaktig men dersom den har stått for lenge åpnet, for varmt el.l. harskner den lett og da smaker det vondt. Pass på datoen når du kjøper, at den er relativt fersk og skriv på åpningsdato, oppbevar i kjøleskap og bruk den opp raskt er mitt råd. Jeg synes fettkonsistensen kan være litt ekkel iblant så bruker å ha den som dressing på salat eller ferdig kokte grønnsaker (skal ikke varme oljen) eller svelge ned med litt sukkerfri saft evt. juice etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Slenger meg med her! Jeg holdt på litt i våres for å gå ned i vekt til jeg giftet meg, men har kommet meg opp igjen nå å får starte på nytt. Med mine 164cm og vekt som viser 76kg så har jeg en bmi på 28.2!!!!! og 525,5cm totalt...

 

Jeg har satt trivselvekten min på 60kg, noe som da tilsier at jeg må ned 16kg! pga sykdommer så får jeg ikke trent noe, så jeg må satse alt på maten... Har fått meg gullmedlemskap og tester ut oppskrifter hver dag! Startet opp om mandagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at vi blir flere!

Jeg har bestemt meg for at fredag blir min veiedag. Så i dagtidlig veide jeg 83,8kg og har da gått ned 1,2 kg på 5 dager. Godt fornøyde med det imed jeg ikke har trent noe som helst. :D Har også minket 4 cm rundt midjen. :D Merker allerede at buksene er litt løsere i livet.

 

Jeg husker aldri å ta vitaminer og oljer. Så det er nok ingen vits for meg å prøve UDOs for å øke kalorimengden, ellers har jeg hørt at den er kjempebra for masse forskjellig!

 

Nå ser jeg frem til helga og de utfordringene som den måtte bringe og gleder meg til kursstart på mandag B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistanken er bekreftet, helga kom til å bli en utfordring. Var på leke land i bursdag på lørdag, og der var det jo heeelt elendig utvalg av mat. Valget falt på en lunken panini med ost å skinke, var ikke god en gang. Ellers var det lun pizza og pølser å velge blant. Neste gan må jeg huske å spise før jeg reiser!

Mannen lagde middag i går, i utgangspunktet veldig sunt, wok med kalkun og ris. Men når han lager mat så bruker han så fryktelig mye olje, sier jeg noe blir han bare sur. Han har null forståelse for at jeg vil ned i vekt og hvordan jeg kommer meg dit. Ikke lett når han er den eneste jeg har fortalt det til, ikke akkurat den støttespilleren jeg så for meg...

 

Dagen i dag håper jeg går bedre! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å ete før ein reiser nokon plass har eg funne ut er veldig lurt! I alle fall i selskap der ein ikkje er sikker på innhald, eller der ein VEIT at det vil vere "dårlig mat" :-) Men gratulerer med gode resultat!! *klapp-klapp*

 

Velkommen Kokka01, ganske like mål på oss, då eg er hakket lågare enn deg :-)

 

Eg for min del har hatt ei forferdelig helg i matvegen. Som tidligare sagt sto eg på penicillin mot halsbetennelse, og siste dagen på kuren fekk eg elveblest, hasta til legen med hovne auger, og kom fram til at eg har penicillinallergi. Hurra! Så vi får sjå når eg får tilbake matlysta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

 

Jeg vil gjerne henge meg på og gå sammen med deg.

Ser at vi veier omtrent det samme,jeg står på 85,7 og er 170 cm høy.

Begynte på kurs 21.oktober og har klart og gått ned 3,4kg til nå,skal

på kurs i dag,alltid spennende og se hvordan det har gått siden sist:-).

 

Jeg synes du er flink som har meldt deg på kurs,du skal være stolt,investering i egen

helse.

 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Suzzie! Og gratulerer med kjemperesultater allerede :D

 

guba90: penicilnallergi, det hørtes ikke greit ut. Håper du blir bedre snart.

 

Jeg har hatt omgangsyken, så har ikke blitt mye mat på meg et par dager. Bedre nå heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kurs på mandag,Grete Roede standard,vekta viste -1,5

så nå har jeg tilsammen gått ned 4,9kg,storfornøyd:-))

Synes det meste går greit,både med mat og trim,men helgene kan

være en utfordring.

 

Ser at du har hatt omgangsyke,håper du er på bedringens vei,

ha en fin dag alle sammen:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte resultat Suzzie! Gratulerer! :-)

 

Eg har vore på møte i dag, og hoppa på vekta med tanka om sltillstand eller pluss, men har gått ned 0,5kg. Det vil då seie 0,3 kg totalt sidan eg begynte. Og, no begynne eg med trening, så vi kryssa fingrane for at dette går vegen!

 

Eg skal ta målinga i morgon. Hadde fyrste dag tilbake på jobb i dag, men tidlegvakt, så eg hadde nok med å få opp auga i dag tidleg, så det vart ikkje noko måling... ;-)

 

God betring, Ejliss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du begynner å se reslutater på vekta guba90! Håper trening gir deg en ekstra boost. Supert resultat på deg også Suzzie!

 

Veiedag vAr på fredag , så det begynner å bli noen dager siden alt. Da hadde jeg gått ned 1,6kg, totalt 2,8kg siden jeg begynte. Mål hukser jeg ikke, var ikke mange cm, siden jeg har hatt omgangssyken så har jeg vært ganske oppblåst. Omgangssyken hang i i en hel uke! Nå begynner jeg endelig å føle meg frisk igjen, stolt av å ha klart å spise sund mat selv om matlysta har vært minimal og kaloriinntaket det samme,

 

Søtsuget har blitt mye mindre. Hvis det kommer på kveldstid så lager jeg meg en kjapp smoothie av tropisk juice og noen frossne jordbær. Enkelt og greit, og godt!! Godt å føle at man ikke MÅÅÅÅÅ ha den sjokoladen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg hatt vege- og måledag igjen. Ned heile 6,5 cm og 1,1kg! Kjempefornøgd!

 

No er maten nesten blitt ein vane. Veg ikkje alt, men veit kva som er ca-porsjonsstørrelse på skiver. Veg middag. Er også begynt å registrere mat på nett, for då får ein opp (i alle fall oss på pågåande kurs, eller gullmedlem) prosentandel av karbohydrat, fett og protein. Ein får også kostoldsscore, der det beste er 10. Har hatt nokre tiarar denne veka, og er super fornøgd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeay for nedgang guba90!

 

Jeg bruker også registreringa av mat her på nett. Syns det går veldig greit, slipper å regne ut noe selv. Får seg noen oppvekkere inniblant hvertfall. Veldig greit å se hvor mye jeg har spist av de forskjellige matgruppene, hvis jeg ikke hadde brukt dette verktøyet tror jeg ikke jeg hadde hatt den samme balansen. Jeg sitter jo på ipaden eller pcen hele dagen uansett :P

Dessuten tar jeg jo nettkurs, så jeg må jo kansje registrere alt for at kursleder skal se hva jeg driver med B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jelloshot

I helga har vi hatt en weekend i Oslo. Ligget på hotell og konsert på lørdag. Jeg var ikke så streng på maten i helga, noe som merkes på snik-veiing i dag. Men jeg har fortsatt igjen 5 dager til offesiell veiing, så det skal jeg klare å snu. På konsert var det null problem å skaffe seg trimpoeng, men dansing 3 timer i strekk ;) Ble litt øl også, så det er der helgens utskeielser mine ligger. Jeg som ikke har likt øl på 10 år skal plutselig begynne å fyse på det nå som jeg ikke burde drikke det! :lol:

 

Før helga prøvde jeg meg på rockering. Tenkte det var en fin måte å bruke tida fremfor tv'n på. Det resulterte i det største og mest lilla blåmerket jeg har sett i mitt liv!! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, rockering er grusomt! Ser mishandla ut etterpå!

 

Vege- og måledag igjen i dag. Måla er stillstand på, litt opp her og litt ned der.. Men vekta viser minus 1 kg, så no er eg under 70 kg!! Faktisk på 69,5 :-)

 

I dag har eg også vore på trening, fyrste gong sidan eg begynte på kurs. Hjelpes, kor slitsom, men akk så godt (Få meg til å seie det i morgon/overimorgon når gangsperra kjem). ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, rockering er grusomt! Ser mishandla ut etterpå!

 

Vege- og måledag igjen i dag. Måla er stillstand på, litt opp her og litt ned der.. Men vekta viser minus 1 kg, så no er eg under 70 kg!! Faktisk på 69,5 :-)

 

I dag har eg også vore på trening, fyrste gong sidan eg begynte på kurs. Hjelpes, kor slitsom, men akk så godt (Få meg til å seie det i morgon/overimorgon når gangsperra kjem). ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...