Gå til innhold

Ned i vekt med Cøliaki


Gjest FrkMalin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har vel alltid vært en mandags slanker. Som har resultert i en evig runddans av vekt oppgang :( Men NÅ er det nok :)

Jeg tok meg selv et realt tak i nakken for 6uker siden. Begynte å gå til en "slankelege", la om kosten og meldte meg inn på treningsstudio :D Det har resultert i noe vekt ned gang og nedgang i antall kilo fett på kroppen. MEN det går liksom så treigt i forhold til hva jeg ønsker.

 

MEN jeg sliten veldig med maten, hva man kan spise og ikke. Etterlyser gjerne en JA og NEI liste over matvarer ;)

OG for å gjøre alt verre så har jeg Cøliaki og ALT man kjøper er blottet for gluten,men overøst med kcal og karbohydrater.... HJELP!!

 

Noen der ute som kan hjelpe meg med dette? Hva er sunt, fiberrikt OG glutenfritt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse du KAN spise selv med glutenallergi ;) Alle grønnsaker som er "grønne" (Ja-grønsaker) kan du spise inntil 500g om dagen (gir mye fiber, metter godt og gir lite kalorier), rene kjøttprodukter gir proteiner som metter godt, du kan jo lage egne kjøttkaker som er glutenfrie, magre og gode, melkeprodukter som lettyoghurt eller litt mindre mengde med vanlig yoghurt, fisk, spesielt laks men også mye annet. Du kan lage egne fiskepinner med fiskefilet som rulles i egg og brødrasp du lager selv av glutenfritt brød (tørre brødskorper er fint til å lage rasp av). Men du må kanskje lage litt mer mat fra bunnen av og det kan være litt mer stress men planlegg uken litt i helgen og handle inn til å lage opp porsjoner på søndagen så kommer du langt. Ellers vil jeg anbefale deg et kurs eller evt. et gullmedlemskap for en periode for da dår du ekstra verktøy til å hjelpe deg med. Men GR oppskriftene er gratis og mye godt å finne der som ikke inneholder gluten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse du KAN spise selv med glutenallergi ;)/> Alle grønnsaker som er "grønne" (Ja-grønsaker) kan du spise inntil 500g om dagen (gir mye fiber, metter godt og gir lite kalorier), rene kjøttprodukter gir proteiner som metter godt, du kan jo lage egne kjøttkaker som er glutenfrie, magre og gode, melkeprodukter som lettyoghurt eller litt mindre mengde med vanlig yoghurt, fisk, spesielt laks men også mye annet. Du kan lage egne fiskepinner med fiskefilet som rulles i egg og brødrasp du lager selv av glutenfritt brød (tørre brødskorper er fint til å lage rasp av). Men du må kanskje lage litt mer mat fra bunnen av og det kan være litt mer stress men planlegg uken litt i helgen og handle inn til å lage opp porsjoner på søndagen så kommer du langt. Ellers vil jeg anbefale deg et kurs eller evt. et gullmedlemskap for en periode for da dår du ekstra verktøy til å hjelpe deg med. Men GR oppskriftene er gratis og mye godt å finne der som ikke inneholder gluten ;)/>

 

 

Takk for svar Koala :)

Jeg lager en del mat fra bunnen av, da de ferdige glutenfrie alternativene ikke er bra...

Men jeg trenger noe nytt å velge mellom.

Jeg har til nå spist en del Polly nøttemix som mellom måltid, men den er jo FYFY her inne :/

Jeg går også som sakt til en slankelege, men han er så ille på dette med lite karbohydrater og jeg LIKER pottita mi ;) og litt ris og pasta...

Så derfor søker jeg råd her i stedet, så kanskje lite kcal er noe mer for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil aldri få meg til å gi slipp på brødet, pastaen og andre karborike ting - det kan jeg love deg! Men selv om jeg spiser kaloriredusert mat har jeg jo måttet lære å begrense meg i forhold til karbohydratene. Så mens jeg før spiste en svær haug ris med bare en liten klatt hva det måtte være på toppen, spiser jeg nå mye mer av kjøttet/fisken og også myyye mer grønnsaker. I mitt hodet er det "litt av alt" som gjelder, dog med telling av kalorier samt å passe på at det blir balansert. Og jeg nærmer meg 45 kg nedgang, så det er mulig. :) Det som og er viktig å tenke på er å kanskje tenke meg livsstilsendring enn slanking. Rett og slett finne en måte å leve på både i forhold til mat og trening som du vet at du vil kunne fortsette med også etter at du er ferdig med vektnedgangen.

Nøttemiksene er ofte fulle av olje. Du kan gjerne erstatte dette med rene mandler og/eller valnøtter, men husk å enten telle dem eller veie dem da det er myyye fett i dette - om enn de gode fettypene. Skyr er et greit mellommåltid da det er en del proteiner i den, du kan evt spise lettyoghurt med litt glutenfri frokostblanding dersom dette finnes.

Nettsiden matoppskrift.no inneholder mye oppskrifter hvor allergi er hensyntatt, her er det også beregnet både kaloriinnhold, proteiner etc. som er ganske genialt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips Krusmynte og Gratulerer! med flott vekttap!

 

Du kan også ha en frukt og 5 mandler som mellommåltid, da får du en rask energi tilførsel og mandlene gjør at blodsukkeret ikke faller for raskt igjen etterpå så du ikke blir så kjapt sulten igjen.

 

Går du på kurs får du tilsendt en liten bok med kalorioversikt på Ja og Nei mat og neimaten er egentlig bare mat du skal bremse litt på for alt er lov i begrenset mengde :)/>

 

Men kanskje problemet ikke ligger i slankematen men at du er lei deg for at du har cøliaki og ikke kan spise "som folk flest"? Den skjønner jeg veldig godt! Jeg fikk MS for drøyt 3 år siden og det kjennes ganske urettferdig noen ganger men det er fint lite jeg kan gjøre med det. Jeg må ta sprøyten min og tablettene mine hver dag, kutte ut sukker og trene hos fysioterapeut (kjeeeedelig) fordi det er min medisin og det holder meg i form så sånn er det. Tenk på at den glutenfrie delen av kosten din og grønnsaker mm. er din medisin og medisin må man ta ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...