Gå til innhold

Kostholdsscore


Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Jeg er relativt ny på Grete Roede og jobber hardt for å knekke koden med kostholdsscore. Den kommer sjelden over 4, selv om jeg bruker flere oppskrifter fra Grete Roedes arkiver og holder meg til et daglig kaloriinntak på drøyt 1400 kcal. Jeg drikker ikke så mye melk og liker ikke Skyr. Skyldes min lave score at jeg ikke får i meg nok fra disse næringskildene? Hvilke erfaringer har dere andre med mat som gir høy score og som man kan spise på Meny 1?

 

mvh

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, og også ny her.. Men, jeg har lagt merke til at man får score for å få grønne haker ved melk, frukt og grønnsaker, samt på kalorier, altså at du får i deg sånn ca det som er anbefalt for deg, og får grønn hake :) Du må også være innenfor prosenten i forhold til karb, prot og fett. Har du f.eks. for lite fett, trekkes du. /> I tillegg får du score for tran/multivitamin, og sikkert vann også (men akkurat vann får jeg ikke i meg nok av, så jeg vet ikke helt sikkert.

 

Jeg sørger for å få grønn hake på alt hver dag, og har som regel kostholdsscore på 8-9.

 

Lykke til :)/>

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, og også ny her.. Men, jeg har lagt merke til at man får score for å få grønne haker ved melk, frukt og grønnsaker, samt på kalorier, altså at du får i deg sånn ca det som er anbefalt for deg, og får grønn hake :)/> Du må også være innenfor prosenten i forhold til karb, prot og fett. Har du f.eks. for lite fett, trekkes du. /> I tillegg får du score for tran/multivitamin, og sikkert vann også (men akkurat vann får jeg ikke i meg nok av, så jeg vet ikke helt sikkert.

 

Jeg sørger for å få grønn hake på alt hver dag, og har som regel kostholdsscore på 8-9.

 

Lykke til :)/>/>

 

 

Tusen takk for svar! Jegf lurer også på om det er for lite vann som trekker ned. Da må man huske å få registrert alt, særlig det man får i seg på trening. Avokado og makrell i tomat gir hjerter - det gjør også moderate mengder olivenolje! Tror også frukt er viktig.

 

Om du har lyst å dele et eksempel på hva du har spist en dag hvor du fikk en score på 8-9, så skriv det gjerne opp her!

 

Beste hilsen fra

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal spise 1600 kalorier, og i dag fikk jeg 9,3 i score. Dette er det jeg har spist:

 

Frokost:

- 1 banan

 

(våknet senere enn vanlig, så da tok jeg bare en liten frokost sånn at det ikke skulle bli helt kluss i systemet i forhold til tider og sånn, og at jeg da bare spiste lite, så jeg kunne spise lunsj til normal tid og da være sulten. Lang forklaring- håper den var forståelig).

 

Lunsj:

- 65 g mellomgrovt brød

- 15 g Vita hjertego lettmargarin- gir hjerte

- 35 g røkt kalunfilet

- 10 g paprika

- 5 g rødløk

- 1 ss jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker (Nora)

 

Mellommåltid:

- 100 g eggerøre stekt i myk margarin

- 1 løk

- 5 cherrytomater

- 0,5 stk agurk

- 2,5 dl ekstra lett melk

- 1 ss Oboy uten tilsatt sukker

 

Middag:

- 300 g kokt spagetti

- 50 g blomkål

- 1 fedd hvitløk

- 20 g purre

- 0,5 gulrot

- 2 ss Idun ketchup uten sukker

(det jeg gjør, er at jeg koker spagettien, og freser de andre ingrediensene i panna, og tilsetter spagettien når den er ferdig).

- 1 ss olje (jeg bruker olje for å steke, så registrerer det også).

- 2 mandariner (dessert)

 

Kvelds:

- 60 g mellomgrovt brød

- 20 g Vita hjertegod lettmargarin

- 2 ss jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker (Nora)

- 2 dl ekstra lett melk

 

I tillegg har jeg spist en tranvitaminpille :) Jeg har ikke drukket nok vann, men prøver å skjerpe meg ved å drikke Fun Light saft (veilederen min sier det er greit å registrere denne saften som vann).

 

Jeg er ingen ekspert, som sagt, og det kan være mange som har innvendinger til denne menyen, men scoren ble jo 9,3, så noe rett må jeg ha gjort ;)

 

Lykke til :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å registrere at jeg hadde drukket 10 glass vann i dag, og da hoppet scoren til 10! Altså er vann viktig for å få score :P

 

(Har satt den tilbake til 3, som er sannheten, nå da :) ).

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal spise 1600 kalorier, og i dag fikk jeg 9,3 i score. Dette er det jeg har spist:

 

Frokost:

- 1 banan

 

(våknet senere enn vanlig, så da tok jeg bare en liten frokost sånn at det ikke skulle bli helt kluss i systemet i forhold til tider og sånn, og at jeg da bare spiste lite, så jeg kunne spise lunsj til normal tid og da være sulten. Lang forklaring- håper den var forståelig).

 

Lunsj:

- 65 g mellomgrovt brød

- 15 g Vita hjertego lettmargarin- gir hjerte

- 35 g røkt kalunfilet

- 10 g paprika

- 5 g rødløk

- 1 ss jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker (Nora)

 

Mellommåltid:

- 100 g eggerøre stekt i myk margarin

- 1 løk

- 5 cherrytomater

- 0,5 stk agurk

- 2,5 dl ekstra lett melk

- 1 ss Oboy uten tilsatt sukker

 

Middag:

- 300 g kokt spagetti

- 50 g blomkål

- 1 fedd hvitløk

- 20 g purre

- 0,5 gulrot

- 2 ss Idun ketchup uten sukker

(det jeg gjør, er at jeg koker spagettien, og freser de andre ingrediensene i panna, og tilsetter spagettien når den er ferdig).

- 1 ss olje (jeg bruker olje for å steke, så registrerer det også).

- 2 mandariner (dessert)

 

Kvelds:

- 60 g mellomgrovt brød

- 20 g Vita hjertegod lettmargarin

- 2 ss jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker (Nora)

- 2 dl ekstra lett melk

 

I tillegg har jeg spist en tranvitaminpille :)/> Jeg har ikke drukket nok vann, men prøver å skjerpe meg ved å drikke Fun Light saft (veilederen min sier det er greit å registrere denne saften som vann).

 

Jeg er ingen ekspert, som sagt, og det kan være mange som har innvendinger til denne menyen, men scoren ble jo 9,3, så noe rett må jeg ha gjort ;)/>

 

Lykke til :)/>

 

 

Ang. vann...

 

Se for deg at du fyller vasken med fun light og splasher det i ansiktet for å vaske deg om morgenen, eller at du dusjer i saft, frister det? Neppe, man vi vaske seg i rent vann. Slik er det med kroppen også, den trenge vannet for å "vaskes" innvendig derfor bør saft, te og kaffe komme i tillegg til vann :)

 

Et tips er å bruke romtemperert vann og fylle en halvliterflaske eller flere og ha på pulten/jobb. Da minnes du på å drikke nok og romtemperert er lettere å bælje i seg i store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ang vann :) Som sagt, kurslederen min sa det var greit å registrere som vann. Det ideelle er helt sikkert rent vann, men Fun Light er antagelig bedre enn ingenting :)Får prøve å skjerpe meg!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...