Gå til innhold

På veien til den beste versjonen av meg selv!


Gjest Sunny87
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er en 26 år gammel gift jente/kvinne med en nydelig 4 mnd gammel sønn, som har bestemt seg for å jobbe mot å bli den beste versjonen av seg selv. :)/>/> Alt for lenge har jeg levd og vært misfornøyd med hvordan jeg ser ut, men det har føltes så uendelig vanskelig å ta tak i det! Jeg har selvfølgelig prøvd en del ganger, men har alltid falt av etter en liten stund.

 

Å jobbe mot å bli fornøyd med seg selv, innebærer flere områder enn vekt, kosthold og aktivitet, men man må jo begynne et et sted ;)/>/> Jeg begynte på nye frisk 1.januar 2014, i likhet med en god del andre kan jeg tenke meg ;)/>/> Men forskjellen er at denne gangen skal jeg ikke gi meg! Jeg skal ikke falle i fellen av å gå for sterkt ut, for deretter falle av fordi man ikke klarer å kjøre på med samme guffe i lengden. Jeg skal ikke tenke at jeg er på en slankekur, så derfor nekte meg alt av godsaker helt frem til jeg sprekker!

 

Jeg skal leve et sunnere og mer aktivt liv! Velge de sunne alternativene i hverdagen, men fremdeles åpne opp for å kunne kose meg med god mat og godteri av og til. Så lenge det er med måte, og at jeg ikke fortsetter med godsakene dagen etterpå så ;)/>/> jeg skal og bli flinkere til å bevege meg mer i hverdagen, komme meg ut og nyte naturen. Jeg har og bestemt meg for at jeg minimum skal trene 2 ganger i uken, bortsett fra daglige trilleturer. Jeg merker jeg i utgangspunktet vil trene mer enn det, men jeg vil først vise at jeg klarer de to gangene, før jeg øker mengden. Nå skal det sies at jeg har trent en del mer enn det siden jeg begynte, men de andre gangene har vært helt frivillige ;)/>/>

 

Før svangerskapet lå vekten på 78kg, men på grunn av en stillesittende graviditet veide jeg 106(!) kg da jeg fødte sønnen min. Heldigvis hadde jeg mye vann i kroppen, så 18-19 kg gikk relativt raskt av igjen. 1.januar viste vekten likevel 85.4kg, og siden min idealvekt er 60 kg, så betyr det at jeg har 25.4 kg som skal vekk! I går veide jeg 83.5, så 1.9 kg ned!

 

Jeg tenker å bruke denne tråden som en slags dagbok, men hvis det er andre der ute som vil joine meg, så er dere hjertelig velkommen til det :D/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Da var ukens første treningsøkt gjennomført! Jeg satt og vurderte om jeg hadde tid til å trene i dag eller ikke. Men en god huskeregel min far kom med da vi diskuterte dette, var at "hvis man vurderer om man skal trene eller ikke, så trener man" ;P For som oftest når jeg vurderer om jeg skal trene eller ikke, så er det alltid tid til å trene, men det krever kanskje bare litt organisering og effektivitet!

 

Dagens trim ble jogging med barnevogn i 25 minutter og 15 minutters styrketrening. Ikke all verdens, men det er nå en start! Merker at jeg mister litt motivasjonen til å gjennomføre styrketreningen når jeg tomatrød og heseblesende først har kommet inn dørene etter joggingen, så jeg må nok lage meg et ordentlig styrketreningsprogram som jeg må gjennomføre fra begynnelse til slutt! Nå prøver jeg å finne på øvelser underveis, samt at jeg vurderer hele tiden hvor lenge jeg skal holde på, noe som funker relativt dårlig! ;) Så det får være et mål til neste treningsøkt på torsdag!

 

Ellers har helgen vært litt mer stillesittende enn jeg hadde ønske! Etter å ha kjørt litt hardt på med trening og aktivitet i forrige uke, merket jeg at jeg trengte litt pause på lørdag, noe som egentlig var helt greit. Den eneste trimmen ble da en rolig tur ute i finværet med mann og baby, på rundt 45 min. På søndag derimot hadde jeg ingen unnskyldning, men endte likevel opp å være inne hele dagen. jeg kan komme på mange unnskyldninger til hvorfor, men jeg vet jo med meg selv at jeg kunne fint klart å fått til en times aktivtet, hvis jeg bare hadde villet. Men gjort er gjort, og jeg begynner uken med friskt mot! :) I matveien klarte jeg meg derimot ganske greit i helgen. jeg spiste vanlig sunn mat, bortsett fra på lørdag kveld da jeg spiste to stykker hjemmelaget pizza (+ 3 kyllingvinger). Det ble litt mer enn jeg hadde tenkt, men fremdeles ikke over dagens kalorigrense. Selv om pizzaen hadde lys bunn, så hadde den karbonadedeig, hjemmelaget sunn tomatsaus og litt lettere norveiga på (+ grønnsaker), så med en stor salat ved siden av, var det ikke så alt for gale. jeg jobber jo og mot å tillate meg selv å spise litt usunn mat av og til, så jeg tenker det er helt greit :) Det føles veldig rart ut, å øve på å spise litt usunt av og til. Men jeg merker jeg har godt av det, for ofte når det kommer usunne ting på bordet, så spiser jeg som om jeg aldri skulle få smake noe godt igjen - så måtehold er virkelig tingen å trene seg på for meg! Det er tross alt en livsstilforandring og ikke en slankekur jeg fokuserer på!

 

Men nå må jeg hoppe i dusjen, skal på kafé med en venninne! Men for å gjøre det på best mulig måte, spiser jeg lunsj hjemme før jeg går, bestiller en enkel te på kafé, og rusler, istedenfor å ta buss, hjem igjen etterpå. Håper dere alle får en strålende dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Heisann, sunny87 :)

Velkommen hit, og gratulerer med ny livsstil!! Gratulerer med fint resultat så langt!

Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. Du har de samme holdningene som jeg har. Livsstilsendring, måtehold med alt, tillate litt usunt, starte forsiktig. Det er dette som går som en mantra gjennom hodet mitt. Jeg øver meg også på å spise usunt i bare små mengder. Blir ofte skuffet. Spiser som det skulle være siste gang, hver gang :P

Jeg begynte så smått i november, gikk ned noen kilo, men gikk som forventet opp igjen noe i julen. Og det var helt iorden, og beregnet. Nå strever jeg med avsukringen. Var flink forrige uke, men ble litt mer enn jeg hadd tenkt i helgen, men mindre enn før. Vurdere full godteristopp i to uker, for å få bort sukkersuget. For deretter å innføre lørdagsgodteri, for det skal jeg ha. Skal leve med dette resten av livet, så normalitet er stikkordet her!

 

Jeg har prøvd så mange ganger, å gå ned i vekt, men har aldri klart å gjennomføre det. Det skal jeg nå ;)

 

Ang styrketreningen din; kjenner meg igjen i problemstillingen. Et tips: last ned treningsappen "seven". Et veldig fint opplegg. En runde er 7 minutter, men du kan kjøre flere runder om du ønsker lenger økt. Jeg tar to, og er ganske sliten etter det. Det som er så fint er at man ikke kan gi seg underveis, ikke fullføre runden osv, som er så lett når man driver selv. Her følger man opplegget til fløyta blåser! Test det ut ;)

 

Jeg ønsker deg masse lykke til. Om du vil være sammen med flere likesinnede er vi en gjeng i tråden min; "Ikke ny, men starter på nytt for siste gang", du er velkommen dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nueva vida!

 

kjekt å høre fra deg :)/>

 

Hvis du begynte i november, så er du jo godt i gang med livsstilsforandringen, så flink du er! Kjenner til det søtsuget. Man får absolutt litt småabstinenser etter perioder slik som julen! :)/> Høres ut som en god plan å kutte helt ut søtsaker i noen uker. Det blir på en måte å nullstille kroppen, før man innfører den ønskelige mengden. En skikkelig reprogrammering! ;)/>

 

Jeg merker jeg er skikkelig motivert denne gangen! Mange ganger da jeg har prøvd å gå ned i vekt, har alltid de mislykkede forsøkene mine ligget og hvisket i øret mitt at jeg er dømt til å mislykkes igjen. Denne gangen tenker jeg at det som har vært har vært, og selv om jeg har feilet før, så har det ingen betydning for denne gangen! Det er en ny dag, med nye muligheter, nye valg som skal tas, og jeg kan klare det! Det er ikke umulig. Og det samme sier jeg til deg nueva vida! :)/> Denne gangen kan bli den gangen du klarer det, en gang for alle! Der du viser for deg selv at du hadde viljestyrken til å stå på, gjennom alle utfordringene, og lykkes! Ble gjerne litt overload av motivasjon akkurat nå (kan muligens være litt påvirket av å nettopp ha snikveid meg og blitt positivt overrasket ;P) hehe.. Men det er litt kjekt å tenke på, er det ikke? ;)/>

 

Hørtes interessant ut med den treningsvideoen, den skal jeg sjekke ut! :)/> Og skal sjekke ut tråden. takk for invitasjonen ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Gode ord, sunny. Og så sanne. Det er nettopp slik vi må tenke. Og om man noen gang skal gå på en smell, de dagene vil komme, da må man ikke gi opp, men komme igang igjen ved neste måltid. Før har jeg tenkt etter en onsdagssprekk, feks;" jaja, det var det, da gir jeg like godt F til mandag, og begynner på nytt" javel, hvorfor i all verden kan jeg tro det blir lettere mandag enn med en gang?

Man lurer seg selv gang på gang.

Hvorfor skal jeg få til i morgen, det jeg ikke klarer i dag? Hva er annerledes i morgen enn i dag? Fordi jeg skal kose meg en siste gang... Ja, men hvor mange slike siste ganger skal man ha?

Dessuten er det ikke slik at vi aldri skal kose oss mer. Vi skal kose oss hver dag, med sunn mat. Og vi skal unne oss, og kose oss med, godis en gang iblandt. En gang iblandt for meg skal være lørdager. Men først skal kroppen restartes :)

 

Lykke til viedere!

 

Jeg har trua på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ukens 2.treningsøkt gjennomført! I dag var det ganske tungt å komme seg ut! Trening er av og til litt "pain", og det merket jeg at jeg grudde meg til idag! Det som er deilig er at treningen har blitt litt rutine, noe som betyr at jeg ikke vurderte å hoppe over treningsøkten (noe som jeg har gjort mang en gang før). Jeg snørte heller på meg joggeskoene og hev minien i barnevognen og satte igang, mens hodet mitt telte ned minuttene til jeg kunne si meg ferdig. Det er jammen meg en psykisk kamp i like stor grad som en fysisk kamp dette her! Men som Jillian Michaels sier, så er det når det er verst, det teller mest!

 

Jogging + styrketrening kom på 2.2 trimpoeng, så får jeg satse på å få noen trimpoeng når jeg rusler til og fra en kafédate litt senere! Måler er 10 trimpoeng i uken.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve den 7-minutters styrketreningen som du snakket om nueva vida, men så var mobilen min plutselig utladet. Da ble det rett og slett en 20 minutters treningsprogram som jeg fant på youtube som gjorde nytten. ;) men svetten rant, så da kan man vel si seg fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke til er over, iallefall for min del som har veiedag i dag :) Ned 800g, så det sier jeg meg fornøyd med! Uken har vært bra med hensyn til kostholdet! Ingen sprekk i syne enda ;) Treningsmessig har jeg fått trent de 2 gangene jeg skal + en vanlig eller rask gåtur hver dag. jeg merker likevel at jeg er latskapen i meg ligger og lurer, for dagene kan bli ganske passive utenom trimmen. Jeg tror jeg må prøve å få opp hverdagsaktiviteten litt neste uke! Sofaen er så altfor god å synke ned i både titt og ofte, men den er enda deiligere når man føler man har fått brukt kroppen skikkelig i løpet av dagen og kan sitte seg ned med god samvittighet ;) Idag veier jeg 82.7kg. Mål for denne uken er å komme ned i 82.0kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nå merker jeg at motivasjonen daler litt! Jeg spiser ganske bra. Vi var på middagsbesøk i går, og siden jeg var så sulten så forsynte jeg meg 2 ganger. Den andre porsjonen var riktignok ikke den største, men det var hvit ris, hjortekjøtt og en god saus. Fylte på med en god del grønnsaker, men det ble nok litt mer enn 400 kalorier der. Jeg klarte iallefall å holde meg unna småkakene som ble servert etterpå. Jeg satt å vurderte om jeg skulle ta en liten kake hele tiden, men endte opp med å holde tekoppen i hendene hele tiden, slik at jeg ikke skulle glippe ;)/> Idag er treningsdag, og jeg skal ut litt senere! men å, som jeg gruer meg! Gi meg en trylleformel som gjør treningen så gøy som alle sier!

 

jeg er vel sikkert nødt til å bite i støvet som alle andre, og slite meg gjennom treningen frem til at jeg er i så god form at det bare er deilig å komme seg ut ;P Jeg synes jo egentlig at det er godt selv nå, og iallefall etterpå, men her jeg ligger på sofaen så er alle slike følelser glemt ;)/>

 

Men på sett og vis ønsker jeg dette fallet i motivasjon litt velkommen. Det er liksom dette jeg har gått og ventet på. Det er jo ikke særlig utfordrende å leve sunt og være aktiv når motivasjonen er på topp. Det er nå min utfordring kommer, og jeg har vært så bestemt fra begynnelsen på at jeg skal møte utfordringen og overvinne den! Det er alltid her jeg pleier å falle av. Når treningen virker som et ork, og all den usunne maten roper på meg fra butikkhyllene! Det er nå jeg skal bevise for meg selv at jeg er sterkere enn utfordringene! At jeg kan hvis jeg vil! At jeg har viljestyrke! Så ønsk meg lykke til, for her i stuen skal det utkjempes en ikke så altfor liten mental kamp de neste dagene! ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens treningsøkt unnagjort. Hurra!

 

Det gikk jo mye bedre enn jeg følte det kom til å gjøre på forhånd. Det er lett med litt svartmaling ;) Det er den derre lathansen inni meg som prøver lure meg til å slippe ham til ;)

 

Det beste med økten var egentlig å endelig føle litt formforbedring! Det har vært skikkelig tungt å jogge den faste ruten helt siden jeg begynte 1. januar, men i dag føltes jeg endelig litt i slaget! Det gir litt mersmak! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå merker jeg noen små faresignaler her i gården. Plutselig gikk dagen og jeg fikk ikke tatt en trimtur. Jeg har jo hatt tid, men etter en del nattevåk i natt ble formiddagen tilbrakt inne helt frem til vi plutselig måtte dra for å komme tidsnok til et middagsbesøk vi skulle i. Jeg merker og at jeg glemmer å fylle inn hva jeg spiser her inne, noe som ikke er bra så tidlig i løpet! Å bruke tiden til å fylle inn dagens matinntak er med på å holde fokuset, noe som jeg absolutt vil trenge!

 

De fleste måltidene har vært helt fine idag, men middagen var svineribbe med medisterkake, potet, rødkål og fløtesaus (!) Gav mannen min all svoren (som jeg elsker!) og prøvde å ta en liten porsjon med lite saus, men det bør nok ikke bli hverdagskost dette. Jeg merker jeg synes det er vanskelig å føre inn middager. jeg har ikke digitalvekt, så det meste blir på øyemål. Det er mye enklere til de andre måltidene, der et knekkebrød er et knekkebrød, og man lett kan regne seg til hvor mye en kalkunskive veier! Men jeg innser at dette er en unnskyldning ;)/> Så jeg skal ikke la det stoppe meg! :)/>

 

Siden dagen i dag har vært grei, men ikke helt optimal, så skal jeg skjerpe meg til i morgen! Det er så typisk at nedturen begynner i det små, som f.eks. med en glemt trimtur eller en litt dårlig dag i matveien. Man tenker at det ikke er så farlig, for man tar den trimturen i morgen eller man skal spise sunnere i morgen. men så går dagene og man tillater seg selv og falle litt etter litt tilbake i gamle vaner. Det skal ikke skje med meg! Det er ikke treningsdag i morgen, men hver dag trenger litt trim på en eller annen måte, så i morgen skal jeg ta en powerwalk på 45-60 minutter! Jeg får skrive det her, så jeg faktisk må gjøre det ;)/> jeg har en løs kafédate i morgen, så for å være sikker på at jeg får trimmet, så er det nok best å gjøre det før 12!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggetur - check! :)

 

Etter nok en natt med mye nattevåk gikk alt i slow motion idag (føltes det ut som iallefall). Så trimturen jeg egentlig skulle ha før kl 12, ble bare forskøvet og forskøvet. Men jeg benyttet muligheten når mannen kom hjem til å ta en joggetur, alene for en gangs skyld, (har jo alltid med minsten til vanlig) ;) Deilig vær, omgivelser, og du så deilig når man kom inn igjen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nok en uke over, og 0.9 kg ned. Det er godt nok for meg :)/> Vekten er nå 81.8 kg, og jeg ligger fint an til å nå mitt første delmål (80 kg) til 16.februar :)/> Uken har vært fin! Ingen sprekker kostholdsmessig, og har fått vært en del aktiv. 3 joggeturer, 1 styrkeøkt, og en del trilleturer. Likevel tror jeg at jeg kan bli flinkere på trimmen! Merker det første engasjementet har forsvunnet litt, så jeg er ikke like flink til å finne på aktiviteter utenom treningsdagene som får pulsen opp. trilleturene har vært mer av den bedagelige varianten, enn power walk materiale. Får prøve å tenke litt på det til neste uke! :)/> Ellers består den neste uken av 2 middagsbesøk + at vi reiser vekk i helgen. Det betyr at jeg må planlegge litt ekstra godt i forveien, slik at jeg ikke sprekker kostholdsmessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Så utrolig god du er til å holde fokus... Fortsett den gode "kampen". Med din innstilling vinner du.... Jeg synes du er god som starter på denne endringen så snart etter at du er blitt mor. Du kan være stolt av deg selv. Lykke til videre :)

noris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Så utrolig god du er til å holde fokus... Fortsett den gode "kampen". Med din innstilling vinner du.... Jeg synes du er god som starter på denne endringen så snart etter at du er blitt mor. Du kan være stolt av deg selv. Lykke til videre :)/>

noris :)/>

 

 

Så kjekt å høre fra deg Noris! :) Ja, det fokuset må man bare tviholde på, for ellers glipper det kjapt! :) Kom f.eks. plutselig på idag at jeg hadde GLEMT å gå tur i går! Der mistet jeg ca 1 trimpoeng denne uken. En ting er å ikke trimme fordi man ikke har lyst, men å glemme det når man egentlig fint kunne tenkt seg en tur er alt for dårlig ;) hehe.. Har iallefall fått med meg mannen til å gå en "familietur" på en 6 km lang løype i dag, så får iallefall litt mer trim i dag enn jeg hadde planlagt. Men likevel ;)

 

Jeg hadde store ambisjoner om å starte et "nytt og bedre liv" rett etter fødsel, men det var ikke sjangs! hehe.. Det var alt for mye nytt som skjedde + at kroppen brukte en god stund på å komme litt tilbake til normalen etter fødselen. Så jeg føler egentlig jeg var litt treig med å komme igang, men det er deilig å føle at man er på god vei nå! Livet med baby har fått en grei struktur, og da er det lettere å planlegge trim og aktivitet inn i ukeplanen :)

 

Takk for gode ord! Og lykke til selv med dine planer! Dette er et maraton, ikke en sprint, og vi skal klare å holde ut helt til slutten! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en deilig dag! :) Iskaldt, men det er blå himmel, skinnende sol, fine trilleturvenninner. Ja, sånne dager kan man like! :) Det er nesten som om våren såvidt titter frem for å minne oss om at den er på vei ;) Jeg skulle egentlig bare ha en trilletur med venninner idag, men siden det er treningsdag, så måtte jeg få flettet det inn og . Så da jogget jeg likesågodt frem og tilbake til der vi skulle møtes. Dermed ble det 5.2 trimpoeng på meg i dag, og det er jammen meg dagsrekord sålangt! Jeg gir meg selv et lite klapp på skulderen ogroper et lite hurra! ;P Det får gjøre opp for min særdeles stillesittende lørdag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var nesten en uke til over :) Jeg har klart å holde meg på matta med maten, men idag fikk vi middagsgjester, og litt dum som jeg var lagde jeg pizza med hvit bunn (karbonadedeig, lettere ost, hjemmelaget tomatsaus). Tok 2 stykker, og oversteg ikke dagens kalorigrense, men likevel. Treningsmessig har jeg fått gått en trilletur hver dag, og en 5 km joggetur idag. Men jeg skal egentlig trene styrke på mandager og torsdager også, så der har jeg desverre slakket litt av. Så kjerpings! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yohoo! I dag har jeg herved nådd mitt første delmål! Jeg veier 80.0 kg og har gått ned 5.4 kg siden 1.januar! :)/> Ned 1.8 kg siden forrige uke! Det hadde jeg ikke trodd, siden jeg var vekkreist i helgen og måtte spise den maten som ble satt foran meg. Jeg prøvde å være flink å spise små porsjoner, og heller knaske litt på frukten, grønnsakene og knekkebrødene jeg hadde med meg mellom måltidene. Det ble og servert kaker og snacks i hytt og pine, men jeg endte bare opp med å spise et halvt eplekakestykke og to sjokoladebiter, noe som var mindre enn jeg hadde tillat meg selv å spise. Minuset med helgen var at det ble minimalt med aktivitet! Så i dag må jeg vende skikkelig tilbake til de vanlige rutinene. Havregrøten står snart på bordet og treningen må tas etter lunsj :)/>

 

Neste delmål er 75kg, men jeg har et mini-delmål på 78kg. Det var nemlig min vekt før svangerskapet ;) Så nå er det bare å stå på med friskt mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det helg gitt ;) Uken som har gått har vært fin! Kostholdsmessig har jeg ikke hatt noen sprekker, men det er jo det som er så greit med Grete Roede. Jeg kan jo planlegge inn litt usunt, og da er det jo ikke en sprekk. ;) Jeg hadde f. eks. et liten bit olivenbrød (helt lyst/fint) ved siden av middagen vi var invitert på her en dag i uken. Men det var planlagt, så det koste jeg meg masse med istedenfor å ha dårlig samvittighet etterpå. Jeg spiser og en liten 5 grams mørk kokesjokoladebit hver kveld, og jeg koser meg masse med den! På den måten føles det ikke ut som jeg forsaker så veldig mye! ;) Treningsmessig, så har jeg fått gått en tur hver dag, og jogget på mandag og torsdag, men den styrketreningen altså.. Den sliter jeg litt med å finne motivasjonen til! Men jeg vet jo hvor viktig den er! Det viktigste er bare å få en rutine på det, slik som med joggingen! For da er det sånn en vane at jeg ikke vurderer å snike meg unna, selv om jeg gruer meg! Kanskje jeg kan ta styrketreningen før jeg jogger istedenfor etterpå, når motivasjonen har forsvunnet litt. :) Jeg lover iallefall herved at jeg skal ta en økt styrketrening på minimmum 20 min i dag, for å gjøre litt opp for en dårlig uke på den fronten! Når jeg har sagt det her, må jeg jo få gjort det ;)

 

Ellers er vekten kommet med i 78.8, noe som jeg er veldig fornøyd med! Ned 1.2 kg siden mandag! Og bare 0.8 gram til mitt mini-delmål på 78 kg! Så deilig at vekten forsvinner litt fortere for tiden! Selv om jeg ikke aner hvorfor, for jeg spiser og gjør ting helt likt som de første ukene ;)

 

Det viktighe i helgen vil bli å få gjennomført en liten styrkeøkt, samt å få gått en tur hver dag! Men i helgen er jo mannen hjemme, så da går vi ofte sammen, noe som er ekstra kos! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig.. Den styrketreningen ble det aldri noe av. Verken på lørdag eller søndag. Det var da fælt så vanskelig det skulle være å få den opp å gå! Fikk pinglete 10 minutter i dag, men det er vel bedre enn ingen ting. Får jobbe meg oppover fra det! Ellers hadde jeg en god dag med kondisjonstreningen! Jobber sakte men sikkert mot å øke lengde og varighet på joggingen min, og idag jogget jeg den vanlige runden + jogget/gikk fort en runde til! Det var jeg ganske fornøyd med i dag! :)

 

I matveien var det jo morsdag i går, og siden vi var invitert på kaffe til et vennepar, så ble det et lite stykke marsipankake som feiring. Før har jeg gjerne sagt nei til alt jeg har blitt tilbudt når jeg har slanket meg, men denne gangen merker jeg at jeg ikke ønsker å skille meg ut!

 

Det føles så teit å ha gjentatte perioder der man takker nei til alt mulig godt man blir tilbudt - det blir veldig synlig at man slanker seg - og så er det ingen varig endring i vekten. Og før man vet ordet av det, er man en av de som gjerne forsyner seg to og tre ganger noen måneder senere.

 

Jeg ønsker faktisk ingen oppmerksomhet på at jeg jobber med å gå ned i vekt. Det høres kanskje rart ut. Det gjør ingenting at folk kommenterer på at jeg ser bedre ut/har gått ned (for all del, kom gjerne med dem ;) Men jeg ønsker ikke at folk skal tenke at jeg er på DEN slankekuren. Aldri følt det på denne måten før. jeg ønsker å leve et normalt liv, og ikke slankekur på slankekur. Dette er en livsstilsendring! Så da sier jeg heller ja takk til et lite stykke kake, og koser meg med det! Så får jeg heller passe på at det ikke blir for ofte, og at jeg kompenserer litt med det andre jeg spiser iløpet av dagen/uken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg jammen en opptur i går! Litt stolt av meg selv som løp 7 km (!) istedenfor de 4 km som jeg pleier + fikk igjen en jakke som har vært for liten en god stund + fikk pyntet meg og stukket ut på kvelden med VANLIG veske (ikke stelleveske som nå for tiden er min trofaste følgesvenn) og høye heler + litt ny sminke i ansiktet! Jeg var nok et eneste stort smil der jeg gikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-delmål = oppnådd! :)/>/> Vekten stoppet på 77.2 kg i dag, og fra nå av har jeg herved gått ned alle svangerskapskiloene! For en deilig følelse! Kroppen er likevel ganske annerledes enn den var før graviditeten, så det trengs en del oppstramming til! Det er her den vanskelige styrketreningen bør komme inn! Fremdeles har jeg ikke fått den helt opp å gå.. Målet for den neste uken er er å ha 1 styrkeøkt på 20 minutter! Jeg gir ikke opp! ;P

 

Ukens to treningsøkter har vært ganske gode! Jeg har økt lengden på joggeturene mine ganske mye, så det kan jeg si meg fornøyd med! Ingen glipper i matveien heller, men inni der ligger det et planlagt lite olivenbrødstykke og en liten sjokoladebit de fleste kvelder ;)/>/> Man må kose seg litt av og til ;)/>/> Det som ikke har vært så bra, bortsett fra styrketreningen, er at jeg har skippet to av ukens trilleturer. jeg har egentlig ingen grunn. Der og da føltes det som at det ble for stress å få gjennomført det, men skal jeg være ærlig, så hadde jeg klart fint å fått det til hvis jeg bare ville det nok. Så, skjerpings til meg! Jeg bestemte fra begynnelsen av at hver dag trenger litt aktivitet, så de trilleturene er ikke valgfrie! Neste uke må jeg ha det i boks!

 

Over på noe helt annet; Jeg føler meg ofte veldig skrytete her på "bloggen", noe som føles litt unaturlig ut. Men jeg har funnet ut at skryting når jeg har gjort noe bra her inne gir et løft i motivasjonen! Og alt som hjelper på motivasjonen er bra! hehe.. Det hjelper meg å tenke at; dette kan jeg klare! Jeg KAN gå ned 25 kg, selv om det høres mye ut! Og siden jeg ikke snakker om livsstilsendringen min med andre enn den nærmeste familien, så er et liksom her jeg får utløp for det meste snakket ;)/>/> Så jeg håper dere bærer over med meg ;)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har vært litt så som så.. Etter den veldig gode dagen på torsdag, så har det ikke blitt en eneste tur på 3 (!) dager! Ikke bra! I helgen har jeg laget sjokoladekake til en kafé, vært ute å spist, hatt middagsbesøk, vært på middagsbesøk og hatt folk som tok med kaker på kaffebesøk. Jeg har vært relativt flink i kostholdet ut fra forholdene. istedenfor å slikke hele bollen med sjokoladekakerøre som jeg pleier, så nøyde jeg meg med slikkepotten, og jeg prøvde å bestille en sunn suppe på restaurant, og jeg spiste frukt istedenfor kake og boller som besøket hadde med i går. Likevel føler man at man mister litt kontroll, når man ikke vet helt hva som er oppi middagen man spiser osv. Så nå er det faktisk helt greit at det er mandag, så jeg kan ha full oversikt over hva som går inn i munnen :) Idag er det treningsdag, og det skal gjøre godt for min kropp som har hatt alt for mye inaktivitet i helgen!

 

Jeg har aldri holdt ut et "gå-ned-i-vekt prosjekt"/"livsendringsprosjekt" så lenge som nå, før jeg har havnet ut på skråplanet igjen, og jeg har ikke tenkt å gi meg nå! Så jeg børster av meg den dårlige samvittigheten, og velger å se fremover mot denne uken som kommer. Jeg ser på det som en mulighet til å være enda flinkere, og til å vise meg selv at jeg kan helt fint komme tilbake etter dager som ikke har vært helt optimale! Tilsammen har jeg gått ned 8.2 kg siden 1. januar, og jeg nærmer meg jo 10 kg! Det er motivasjon i seg selv det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

76.4 kg viste baderomsvekten i morges :) Totalt sett har jeg gått ned 9 kg siden jeg begynte! Jeg vet at en nedgang på 0.8 er veldig bra, og akkurat der jeg bør ligge, men jeg har nok blitt litt bortskjemt med mye vekttap de siste ukene ;) Men jeg får ikke lov til å være annet enn fornøyd! :) Ellers er uken sånn som de fleste ukene mine; greit kosthold, har fått trillet en tur hver dag og jogget 6.5 km mandag og torsdag, mens styrketreningen er litt fraværende.. Joggingen har blitt en sånn vane at jeg aldri vurderer om jeg skal gjøre det, men styrketreningen er fremdeles i vurderingsboblen, og ender desverre alltid opp med å komme dårlig ut av det. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å begynne! Jeg inbiller meg at jeg har hørt et sted at kroppen tilpasser seg den treningen man holder på med, slik at man bør variere måten man trener på med jevne mellomrom. Jeg har tenkt litt på i det siste om jeg burde erstatte en av de vanlige joggeturene med en høy-intervallsøkt, så vi får se om det blir noe av det fremover. Jeg har ikke så mye erfaring på det feltet, så er litt usikker på akkurat hvordan jeg evt. burde legge opp en slik økt. Men vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...