Gå til innhold

Ny i gamet!


Gjest Anka81
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For å snakke med en kursleder, må du melde deg på kurs. Fins nettkurs. Kan være en god idé å invistere i et kurs hvis du er helt fersk.

 

Jeg er gullmedlem og ser at det hjelper meg å spise riktig - ta de rette valgene i hverdagen.

 

Ellers har jeg gått på MANGE kurs tidligere og føler at jeg får det jeg trenger her inne. Men man må telle kalorier og trening. egentlig ikke noe hokuspokus med en god vekt.

 

Jeg er ingen ekspert, men kom gjerne med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei!

 

For å snakke med en kursleder, må du melde deg på kurs. Fins nettkurs. Kan være en god idé å invistere i et kurs hvis du er helt fersk.

 

Jeg er gullmedlem og ser at det hjelper meg å spise riktig - ta de rette valgene i hverdagen.

 

Ellers har jeg gått på MANGE kurs tidligere og føler at jeg får det jeg trenger her inne. Men man må telle kalorier og trening. egentlig ikke noe hokuspokus med en god vekt.

 

Jeg er ingen ekspert, men kom gjerne med spørsmål.

Hei, og velkommen til forum'et, Anka. Dette er ingen heksekunst, men jeg anbefaler også en form for kurs for å komme inn i ting, slik Katla sier. Da går det egentlig greit etter en stund.

Deretter vil jeg anbefale å følge menyvalgene ganske nøye, og ikke minst i begynnelsen å være veeeldig nøye med veiingen av alt du putter i munnen. Og husk å drikke nok - minst to liter per dag, så er du i gang.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Det er her du må lære deg en del triks.

 

Jeg er alltid veldig nøye på å veie absolutt alt i en periode. for meg er det enkelt. Jeg lager all mat selv og har en fantastisk elektronisk vekt. Jeg har nesten alltid med meg matpakke og spiser sjelden ute. Men man blir jo drittlei av å veie alt hele tiden for det.

 

Når du har veid maten din en periode begynner du å få følelsen av hvor mye du kan spise. Bruk de samme skålene, glassene og matboksene. Jeg vet at et fullt kjøkkenglass er 2 dl og jeg vet hvor mye 40 g havregryn er i den skåla jeg pleier å spise av.

 

Brødskriver er en utfordring for meg (blir fort digre blingser, gitt). Spiser derfor knekkebrød i stedet. Bruk posjonspakker, skinkeskiver og ferdigoppskåret ost. Jeg spiser mye magerost på tube og vet sånn ca hvordan 20 g ser ut på knekkebrødet.

 

Det samme kan du gjøre med middag; lære deg ca hvordan en middagsposjon ser ut.

 

Obs obs obs! Kontrollvei med jevne mellomrom. Alle posjoner vokser (på lik linje med mine brødblingser). Det er vel kanskje en av grunnen til at vi treffes på dette forumet...

 

Grønnsaker trenger du ikke veie, så der kan du bare lesse på. Bortsett fra erter, mais, avocado, søtpotet og et par ting til.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest håpet

Melder meg inn her jeg!

Hadde første veie dag i dag, og jeg ser at jeg har den samme utfordringen med veiing av maten. Tenker at jeg må prøve meg litt frem. I går spiste jeg 1150 kcl, da var jeg sikker på at jeg ikke kom over 1600 om jeg hadde blingset litt på øyemålet. Jeg har ikke spist meg mett heller, har vært konstant sulte, og hodepine faktisk, selv om jeg drikker godt med vann.

 

Jeg ser hvordan denne første uken går, og om jeg ikke ser noen resultater, må jeg være mer streng på veiinga!

 

Håper vi kan motivere hverandr eher inne, jeg er klar!

Hvilken styrketrening gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håpet

Jeg starter også i dag, og leser disse innleggene. Men hvordan får man nytte av gullmedlemskapet? Det står noe om registreing på mobil og finne ut om man spiser riktig...Hvordan ser man det?

 

Registrering på mobil er nok greteroede appen. Der kan man registrere gjennom hele dagen, på samme måte som her inne. Du skriver ned det du spiser til hvert enkelt måltid, også blir kcl innholdet regnet ut. Du får da en overikt over hvor mange kcl du har spist, også mengde proteiner, karbohydrater, vann, grønnsaker og frukt osv. når du har holdt på med dette en stund får du opp diagram på Resultater.

 

Du må nesten bare bruke litt tid og trykke deg frem og tilbake, så finner du ut av det!

 

Jeg brukte mye søkefunksjonen for å lese meg opp hva alle tegnene betydde, og hva frimerke var osv.

 

Håper du får det til:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det mest praktiske med gullmedlemskapet er at du kan legge inn oppskrifter og så regnes det ut kcal per 100 gram og per porsjon. I tillegg til at det går litt sport i det å få høy score. Det gjør at jeg drikker melk og ikke spiser for mye frukt.

 

Hodepine er ofte mangel på sukker. Hvis du har spist mye sukker før du legger om kostholdet, får kroppen et lite sjokk. Prøv å spis frukt (bananer, kanskje). Ellers gir det seg etter et par-tre dager.

 

Det er bare dumt å gå rundt å være sulten hele tiden. Da er det lettere å bli fysen og å gå på en smell! Jeg spiser masse mat, ligger heller litt høyt i kcal og går saktere ned. For noen er det et problem å få i seg nok mat, da må man spise mer kcaltett mat.

 

Lykke til, alle sammen! Detta går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

I går spiste jeg 1150 kcl, da var jeg sikker på at jeg ikke kom over 1600 om jeg hadde blingset litt på øyemålet. Jeg har ikke spist meg mett heller, har vært konstant sulte, og hodepine faktisk, selv om jeg drikker godt med vann.

Hvis du bare spiste 1150 kcal og var konstant sulten og med hodepine er det nok et tegn på at du har spist for lite. Du bør benytte kalkulatoren til å se hva du skal ligge på og forholde deg til det.

 

Når det gjelder dette med kalorier og registrering og sånt, så er dette tipset over her om porsjonspakninger lurt. Hvis man holder seg til samme type knekkebrød er vekt og kaloriinnhold per skive så og si det samme, og det trengs ikke veies hver gang. Bruker man brød så går det fint an å bruke skjæremaskin i butikken, da kan man også veie en gang man har tid og vite omtrentlig hvor mye det blir så sant det er samme brødet man bruker.

Planlegging er også lurt - det går fint an å sette seg ned kvelden før og skrive ned neste dags måltider - ihvertfall de man vet at man ikke har tid til å registrere mens de lages/inntas. Jeg har f.eks. aldri brukt tid til registrering på morgenkvisten - da har jeg gjerne veid maten både til frokost og lunsj og skrevet det inn senere når jeg har hatt tid. Det går egentlig veldig fort når man først setter i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håpet

Det har nok vært mangel på sukker, fordi jeg har spist mye sjokolade!

Har gått mye bedre i dag, havnet på 1700 kcal, og sulten har vært bedre! Har da vært på jobb og rett på kveldsskole! Jeg er fornøyd! Hadde med matpakke og middag!

 

Det jeg merker forskjell på er at når jeg er sulte, har jeg lyst på skikkelig mat, ikke godterier! Det er en stor forandring! Tar litt tid å komme inn i dette, men det er kjempe gøy og veeldig lærerikt:)

 

Tusen takk for gode svar dere!

 

Ps: Jeg har en lapp som jeg skriver raskt ned på om morgenen, ved siden av vekten! Vekt med rate funksjon er super, bare nulle ut for hver ingrediens du legger på tallerken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøkna

Det har nok vært mangel på sukker, fordi jeg har spist mye sjokolade!

Har gått mye bedre i dag, havnet på 1700 kcal, og sulten har vært bedre! Har da vært på jobb og rett på kveldsskole! Jeg er fornøyd! Hadde med matpakke og middag!

 

Det jeg merker forskjell på er at når jeg er sulte, har jeg lyst på skikkelig mat, ikke godterier! Det er en stor forandring! Tar litt tid å komme inn i dette, men det er kjempe gøy og veeldig lærerikt:)

 

Tusen takk for gode svar dere!

 

Ps: Jeg har en lapp som jeg skriver raskt ned på om morgenen, ved siden av vekten! Vekt med rate funksjon er super, bare nulle ut for hver ingrediens du legger på tallerken:)

 

 

Hei. Prøver meg på et innlegg i denne stien. Utrolig fint at så mange er aktive her. Jeg er helt ny i forhold til forumet, og ser at det er mulig å både få utløp for både frustrasjon og glede over resultatene, eller mangel på resultater.

Synes det er vanskelig å finne den rette balansen i kostholdet, og har funnet ut at jeg tar inn for få kcal pr dag. Det er jo ikke bra det heller. Så sprekker jeg skikkelig innimellom. UFFF.

Nå skal det bli orden på det.

Lykke til allesammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håpet

Da må du spise litt mer kcal holdig mat, f.eks. avocado, hjemmelage knekkebrød. Det hender jeg også ikke får i meg nok kcL, men det er fordi jeg er redd for å ta inn for mye, og derfor holder igjen! Da kjenner jeg at jeg er veldig sulten!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apylia

Jeg lurte på om det var mulig å få tak i Ja og Nei produkter lista, om det fantes en... for det er vanskelig å styre unna noen produkter som jeg tror er greie men, når jeg registrer di så kommer di opp som et NEI produkt... hvordan kan jeg finne mer om di uten å gå på selve kurset (har ikke råd til det :()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Jeg lurte på om det var mulig å få tak i Ja og Nei produkter lista, om det fantes en... for det er vanskelig å styre unna noen produkter som jeg tror er greie men, når jeg registrer di så kommer di opp som et NEI produkt... hvordan kan jeg finne mer om di uten å gå på selve kurset (har ikke råd til det :(/> )

Hei! Det er slett ikke alle "nei"-produkter som skal unngås! Et godt tips er å se etter et hjerte ved siden av - da er det sunt (hjertevennlig) fett i produktet. Oliven- og rapsolje, avokado, fet fisk og nøtter er eksempler på produkter med sunt fett som likevel kommer opp som "nei"-produkt fordi de har så mange kalorier.

 

Du vil også se at du bør ha minst to "hjerte"-produkter hver dag for å få full kostholdsskåre, og disse er stort sett alltid røde.

 

Lykke til, bare spør hvis det er mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håpet

Hei! Det er slett ikke alle "nei"-produkter som skal unngås! Et godt tips er å se etter et hjerte ved siden av - da er det sunt (hjertevennlig) fett i produktet. Oliven- og rapsolje, avokado, fet fisk og nøtter er eksempler på produkter med sunt fett som likevel kommer opp som "nei"-produkt fordi de har så mange kalorier.

 

Du vil også se at du bør ha minst to "hjerte"-produkter hver dag for å få full kostholdsskåre, og disse er stort sett alltid røde.

 

Lykke til, bare spør hvis det er mer du lurer på!

Dette har jeg også lurt på! Takk for godt svar:)

 

Hvor mye ser dere på karbohydrater, protein og fett i forhold til bare kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...