Gå til innhold

Gravid; beholde gode vaner :)


Gjest Sille86
 Share

Anbefalte innlegg

Første post og jeg kan med glede dele at jeg er gravid:D I dag var første "tidlige" ultralyd og vi har fått sett et lite vidunder som lå å sprelte i magen min *lykke*

 

I dag er jeg blitt 12+ 4 og vi er forbi den mest kritiske fasen og kan glede oss videre. Svangerskapet mitt til nå har vært en tid preget av både glede, men også en del fysiske plager, i starten og frem til uke ni var jeg veldig dårlig og fikk i meg lite mat. Fra uke 9 og til må har jeg vært like mye dårlig og kvalm, men med ett stort matsug og følelse av ulvehunger. Dette har resultert i at jeg har spist det jeg har kommet over, hatt lyst på og hele tiden. Jeg har vært gravid en gang før og er så heldig å være mamma til en på 8 år. I dette svangerskapet spiste jeg det jeg kom over og la på meg 33 kg. Dette er ikke ett alternativ nå og de hode og sunne rutinene jeg har etablert og holdt meg til i 8 år ( som de siste ukene er langt glemt og gjemt unna) skal frem igjen.

 

Jeg har ingen planer eller ønsker om å ikke ligge på meg i dn graviditet og vet at jeg og kroppen har godt sv det. Det jeg imidlertid ikke ønsker er å gå opp over 30 kg grunnet dårlig kosthold, ustrukturert spising, overspising og inaktivitet.

 

Dette vil være min loggbok over dagene i svangerskapet når det kommer til kosthold og aktivitet- med et mål om å holde med inne med en vektøkning på mellom 13-15kg.

 

Startvekt: 52kg

 

- Uke 8: 52kg

- Uke 12: 56kg

 

Veiedag vil være mandager og jeg har som mål og ha 3 aktiviteter i uken :)

 

Om andre kjenner seg igjen eller vil følge med, er dere hjertelig velkommen :)

 

Ps: Har termin i begynnelsen av september 2014 <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag - nye muligheter :D

 

Dette er dagens mantra og motto. Dagen i går var alt annet enn bra kostholdsmessig. Jeg forstår det ikke - jeg får det en kan kalle ulvehunger og blir ikke mett, uansett hvor mye jeg spiser. Jeg er på en måte bunnløs :P hehe… men men, sånn er det og en feiler og reiser seg opp igjen på den sunne sti :)

 

Dagen i dag har frem til nå vært en goddag. Spist frokost som vanlig - knekkebrød og godt pålegg - og om en times tid skal jeg spise lunsj. Forsøker å la det gå 3-4 timer mellom måltidene. Helst 3 timer.

 

Har også en plan om å komme meg ut en tur i dag - det er opplett *jippi* det er godt med litt frisk luft. Venter på en tlf, men vil komme meg ut etter den :)

 

Da er det bare å kose seg med en kaffi og litt nettlesing en times tid, før lunsj og en tur i det fri venter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola skinner og dette er jeg sikker på blir en god dag :D

 

DAgen i går gikk akuratt som planlagt. Jeg spiste en god lunsj (knekkebrød med godt pålegg + frukt), gikk meg en tur på 9 km (har en skogsløype som jeg liker veldig godt), spiste middag (en potet, 2,5 kjøttkaker og grønnsaker) og fruktsalat til kvelds. VAr god og mett hele dagen og følte meg fantastisk i går kveld og når jeg våknet i dag. Etter turen i går hadde jeg egenpleie - med et godt bad, oljer, kremer og manikyr :) Helt herlig. Det er rart hvor mye mer overskudd og entusiasme jeg får av å være i aktivitet og holde meg til et sunt kosthold, men varierte og sunne matvarer og regelmessig mat. Når jeg spiser junk eller snop (les: usunn mat) og spiser meg mett på dette, som dessverre er lett å gjøre når man først er igang, blir jeg utrolig trøtt, sliten, lite overskudd og slapp. Egentlig føler jeg at jeg bare kan legge meg ned på en sofa og ligge der resten av dagen - ikke bra, ikke bra :o Enda flrer grunner til hvorfor holde meg borte fra slik mat og viser hvor skadelig det er for min kropp!! Noen andre som har det sånn??

 

Dagen i dag har startet bra. Det er sol i Bergen *jippi* og vi har hatt en deilig og lang frokost. Jeg spiste knekkebrød, deilig pålegg og ett glass smoothie. Nå venter lunsj om en times tid, før jeg har en skogsdate med mamma kl 15.00 i dag. Enda lettere å komme seg ut og mosjonere når en har avtale med noen om det :D

 

Håper alle har en fin dag og nyter vinterferien - de som har fri (heldige jeg) :DB):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også post en vektsøkningstabell jeg fant her inne på forumet, i forhold til graviditet, som eg tenker hadde vært fint om jeg kunne fulgt noen lunde ;):P

 

uke 0: 52kg

uke 2: 52,14kg

uke 4: 52,29kg

uke 6: 52,43kg

uke 8: 52,58kg

uke 10: 52,72kg

uke 12: 53,44kg

uke 14: 54,16kg

uke 16: 54,88kg

uke 18: 55,60kg

uke 20: 56,56kg

uke 22: 57,51kg

uke 24: 58,47kg

uke 28: 59,43kg

uke 30: 60,38kg

uke 32: 61,10kg

uke 34: 61,82kg

uke 36: 62,54kg

uke 38: 63,26kg

uke 40: 64,70kg

 

så får vi se hvordan det går :P men får forsøke å ikke gå altfor mye over. Alltid godt med en liten rettesnor hvertfall.

 

Når er det kaffi i solen :PB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skjønner hvordan du har det, hadde også ulvehunger i svangerskapene og måtte ha to lunsjer rolleyes.gif

Men spiste nå i alle fall sunn mat og trimmet sålenge bekkenet tillot det.

Resultatet ble opp hhv. 26kg, 24kg og 22kg og jobbet meg ned igjen hver gang hhv. 20kg, 19kg og 25kg og jobber nå med de siste 7-8akkumulerte kiloene wink.gif

 

Innså bare at sånn var kroppen min og gjorde det beste utav det samt iherdig innsats etterpå. Nå skal jeg ikke ha flere så nå er det for siste gang jeg nullstiller vekta :) Lykke til og kos deg i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvordan du har det, hadde også ulvehunger i svangerskapene og måtte ha to lunsjer rolleyes.gif

Men spiste nå i alle fall sunn mat og trimmet sålenge bekkenet tillot det.

Resultatet ble opp hhv. 26kg, 24kg og 22kg og jobbet meg ned igjen hver gang hhv. 20kg, 19kg og 25kg og jobber nå med de siste 7-8akkumulerte kiloene wink.gif

 

Innså bare at sånn var kroppen min og gjorde det beste utav det samt iherdig innsats etterpå. Nå skal jeg ikke ha flere så nå er det for siste gang jeg nullstiller vekta :) Lykke til og kos deg i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...