Gå til innhold

Smerter av jogging :(


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har jogget nå og da over 3-4 år, men først i fjor sommer gjorde jeg alvor av det. Jogget 30min flere ganger i uka uten noe smerter, frem til vinter og snø og is kom.

 

Nå er det smeltet helt vekk her vi bor, og jeg har tatt noen turer.

Jeg er 18 kilo lettere enn da jeg jogget sim mest i fjor, og nå får jeg smerter i ene kneet flere dager etterpå.

 

Er det noen som har noen ide til hva dette kan være? Eventuelt vet hva jeg kan gjøre?

 

Eneste forskjellen fra i fjor og nå, er at joggingen går betydelig lettere og jeg kan løpe lenger (mulig raskere også).

 

Jeg har en veldig fysisk jobb og livredd for skader som kan gjøre meg sykmeldt så har da altså lagt det hele på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Sko kan være en årsak, ja. Ta gjerne en tur på en sportsbutikk med god greie på løpssko og få hjelp. Selv var jeg på Löplabbet, der sjekker de løpsstilen din bl.a. på tredemølle i forhold til pronasjon og sånt. Det koster gjerne litt mer enn å handle hos de store kjedene, men finner du sko som passer for deg kan du jo følge med på tilbud på samme sko senere slik at du gjerne kan gjøre et kupp. :)

Underlaget du løper på har også noe å si. Asfalt er det desidert verste og løper du mye på det må du ihvertfall sørge for gode sko!

Du bør jo også kanskje ta deg en tur til legen og få det undersøkt, sjekke om det er noen svakheter, slark e.l. som kan gjøre at du får vondt. Kan det kanskje hjelpe med en eller annen form for støtte?

Uansett - vær forsiktig - det er utrolig kjedelig å bli satt ut av skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket det for lenge siden, jeg har normalpronasjon, hvilket har vist seg heldig ift. Salg ;)

Skoene mine er også relativt nye (6 mnd kanskje og ikke brukt i vintermånedene).

 

Ja jeg tar dette på alvor med en gang, tull med knærne vil jeg selvsagt ikke ha.

 

Legen ja, kan han finne ut av slik? Trodde man måtte til spesialist og sånn! Da blir det å bestille time der.

Støtte, som i sånn bandasje?

 

Løper kun på grusvei/gjørme (haha)... Mulig jeg løp for mye med en gang, ettersom det føltes så lett og greit?

 

Uansett, jeg jobber litt med å ikke sitte med bena i kryss, om det skulle ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...