Gå til innhold

Sunn og billig middag


Gjest Akinom94
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Akinom94

Meg og samboeren min sliter litt med å variere middager, blir ofte det samme uke etter uke. Vi har ikke så mye penger å rutte med alltid, så billige middager blir satt pris på!

 

Noen som har oppskrifter på billige, gode og sunne middager? Gjerne med beregnet kcal. Jeg er ikke så glad i kokte/stekte grønnsaker, så veldig fint om det er retter hvor det passer bra med en frisk salat ved siden av! Og når vi er inne på salat, noen spennende tips der? Her går det somregel i kinakål, paprika og agurk, men blir jo lei av det samme hele tiden!

 

 

 

Og til slutt: forslag til kveldkos som metter litt? I helgene har vi før pleid å steike baguetter med ost i ovnen for å spise til kvelds. Men, det var jo da før jeg tenkte på å spise sunt.. Noen forslag til hva jeg kan spise, varm mat, til kvelds i helgene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et gammelt innlegg, men svarer likevel. Er jo ingen som har svart :)

 

Jeg pleier ofte å kjøpe inn Ukens Go'helg-produkt på Kiwi, og legge i frysern. Iallfall de gangene de har gode fristelser der. Litt ulikt hva de har fra uke til uke. Noen ganger er det fisk, andre ganger kylling/kalkun eller biff/indre-/ytrefilet av svin eller storfe. Pleier å være noen ukers holdbarhet, men kan jo også legges i frysern. Koster kr16,90 per porsjon, og hver porsjon pleier å være på 150g, som er helt perfekt for en!

 

Her har du en kalorioversikt over diverse kjøttprodukter også:

http://www.kalorier-i.no/fj%C3%B8rfe-og-kj%C3%B8tt/

 

Går du inn på kiwi.no den uka du kjøper produktet, så pleier de ofte også å ha en oppskrift som er egnet. Har ikke prøvd disse oppskriftene, men mange fristelser :)

 

Når det gjelder varm kveldskos, så er ikke det egentlig noe jeg pleier å ha så mye av. Men et alternativ til baguett med ost som du nevner, kan være polarbrød med lettost. Også smeltet i ovnen. Jeg pleier ikke spise det som kun kos, mer som et måltid (frokost/lunsj). Finnes mange gode polarbrødvarianter, liker spesielt godt de med fullkorn. Fordelen med polarbrød synes jeg er at de har lang holdbarhetstid, og er ferdig porsjonerte slik at det er lett å ha kontroll på mengde. Når de ikke er på sitt aller ferskeste lengre, pleier jeg å putte på litt ost og varme dem i ovnen. Veldig godt, og dekker litt "pizzasuget" ;) Kan også være et alternativ til en enkel middag. Legge på litt pizzafyll rett og slett. Pass bare på mengden brød, det er jo gjerne der kaloriene ligger. Lag rikelig med salat, og eventulet ha litt pizzafyll ved siden av også. Man kan lage pizzafyll med mye godt, og lavere kaloriinnhold iallfall. Og kyllingkjøttdeig pleier du ofte å kunne få ganske billig, og det er sundt :) Bruk vanlige hakkede tomater istedet for ferdig kjøpte pizzafyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også legge inn en liten kommentar her....

Her er det en favoritt med spagetti ( fullkorn selvsagt) og kjøttdeig. Jeg velger som regel karbonadedeig, men den er jo litt dyrere. Det spørs hvor du har fokus.. kan selvsagt også bruke kyllingkjøttdeig... det har jeg ikke prøvd selv. JEg pleier å steke karbonadedeigen med en finhakket løk og en til to finhakkede gulrøtter og to bokser med hakkede tomater i saus. Bruker gjerne de med hvitløk og eller oregano/basilikum. Da slipper jeg å salte noe særlig. Lar det putre i pannen en stund til det er den konsistensen du vil ha. Ha det til spagettien med litt lettrømme, så er det et supert måltid. Du får i deg ganske mye grønnsaker her og dersom du har litt olje i pannen når du steker kjøttdeigen... får du i deg noen hjertevennlige valg også.

 

Til kveldskos har jeg ofte laget ferdig en slags kald grøt. Det høres verre ut enn det er. JEg er en sjokoman og liker godt smaken av sjokolade. Dersom du tat 40 gr. havregryn, 40 gram skummetmelk ( her har jeg ofte tatt 80 gr, for konsistensens skyld), en vanilje yoplait yoghurt og 1ts kakaopulver. Rør dette sammen og la det stå kjølig... gjerne natten over da havregryn er mye bedre fordøyelig for magen når det er "vått" og har stått en stund. Dette kan brukes som et mellommåltid eller kveldskos. Har ikke mange kalorier og er veldig godt.

Jeg har også fått flere gode tips til retter på siden til Bakekona.no

 

I forhold til økonomi kan dere handle når det er salg å putte i frysen. Fisk som sei er veldig god og billig mat. Stekt sei med stekt løk og poteter.

 

Lykke til med en sunnere livsstil begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du etterlyser tips til salater. Min erfaring er at alt passer til alt, bland sammen de grønnsakene du har lyst på, og bruk det til hva du vil. Fisk, kjøtt, pasta, pizza... osv. :)/>

 

Varier med de forskjellige salattyper som finnes, og bland gjerne flere typer i samme bolle. Kinakål, isbergsalat, hjertesalat, ruccola, krispisalat, spinatblad (smaker helt annerledes enn spinat fra frysedisken!)

 

Blomkål og brokkoli er utmerket rå. Del dem i små buketter, og stilken i små biter.

Gulrot kan rives, eller skjæres i biter.

Persillerot, sellerirot og fennikkel deles i små biter.

 

Paprika bruker du allerede, varier med de forskjellige farvene, de smaker litt forskjellig også.

 

Tomat er utmerket, skåret i skiver, båter eller biter.

 

Agurk, selvfølgelig - det bruker du jo allerede.

 

Purre, vårløk, persille, sitronmellisse, sukkererter er også utmerket. Likeså friskt krydder som basilikum, timian, gressløk osv.

 

Løk kan skjæres i ringer eller biter. Rødløk er kraftig på smak, og bør brukes med forsiktighet så den ikke tar smaken fra hovedretten og resten av salaten.

 

Mais fra boks kan brukes.

 

Kokt egg er utmerket i salat, det samme er asparges.

 

Eple eller appelsin delt i biter, eller ananas (usukret selvfølgelig) gir en frisk smak. Banan er også ok i salat. Prøv deg frem med de frukter du har lyst på. Det blir ikke fruktsalat, så lenge frukten bare er en "smaksforsterker".

 

Oliven er også en fin smaksvariant.

 

Noen hevder de bare MÅ ha dressing på salat. Min erfaring er at det er en vanesak. ;)/> Varier med å bruke grønnsakene som de er, eller hell over litt presset appelsinsaft når du har appelsin i, eller litt av ananasjuicen når du har det i. Et annet alternativ, som jeg oftest bruker, er å sprute over litt sitronsaft (fra sånn gul flaske som ser ut som sitron, du vet). Du kan også helle over litt olivenolje (men bare litt - det er mange kalorier i olje), eller blande litt olje med for eksempel litt balsamikoeddik. Eller krydre oljen med litt pepper eller annet krydder du liker før du heller den over salaten. Når du har hatt på dressing, bland salaten litt sammen så dressingen får fordelt seg, og la den stå en liten stund så smaken i dressingen får "satt seg".

 

Prøv deg frem. Bruk av de grønnsaker som er på tilbud, og bland av hjertens lyst. Er det noe dere finner ut ikke faller i smak så plukk det ut, og la være å bruke det neste gang. Eller prøv det i andre salatvarianter.

 

Jeg fikk aldri mine barn til å spise kokte grønnsaker da de var små. Rå derimot gikk ned på høykant, så vi hadde salat til maten i hvert fall 5 dager i uken. Den fineste tilbakemelding på min matlaging fikk jeg av 16-åringen, da han sa at "Mamma, du lager alltid så kjempegode salater!" Den kommentaren har jeg levd lenge på! :D/>

 

Du trenger ingen oppskrift. Alt er lov. Prøv deg frem, dere har en vrimmel av smaksopplevelser foran dere. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...