Gå til innhold

Bananlapper


Meline
 Share

Anbefalte innlegg

Noen ganger får jeg skikkelig lyst på vafler eller lapper med rømme og deilig syltetøy. I går kveld prøvde jeg meg litt fram for å finne et sunnere alternativ. Jeg synes resultatet ble veldig godt, så nå vil jeg dele oppskriften med dere. :D

 

Bananlapper

 

25 g AXA Bjørn lettkokte havregryn

50 g mager kesam

100 g banan

1 (50 - 60 g) egg

30 g Lerum jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker

 

Kjør havregryn med en stavmikser til det blir til mel.

Bland sammen havremel, mager kesam, banan og egg og kjør med stavmikser til det blir en jevn røre.

Varm stekepannen. Bruk en spiseskje og hell små lapper i stekepannen. Bruk skjeen for å få røren litt utover, men ikke mye, for da blir de for tynne. Røren gir omtrent 10 lapper.

Stek lappene til de er tørre på toppen. Pass på at temperaturen ikke er så høy at lappene blir brent.

Bruk en stekespade og snu lappene forsiktig, for dette kan være litt vanskelig. Du kan spandere på noen ekstra kalorier og bruke litt smør, men det er ikke nødvendig.

Stek lappene ferdig på den andre siden.

 

Ha jordbærsyltetøy på lappene og nyt! Hele oppskriften sammen med syltetøyet gir 300 kalorier. Dette er perfekt å dele, eller du kan spare noen av lappene til senere.

 

post-10242-0-17795400-1409820913_thumb.jpg

 

For mer smak kan du prøve deg fram med litt kanel eller kardemomme, eller kanskje litt kakao.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Meline.

 

Lappene dine fristet meg, så jeg laget en porsjon og delte med barnebarnet. Gjett om de gikk ned på høykant! :D Jeg fikk beskjed om at slike måtte jeg lage mange ganger. :)

 

Jeg syntes "prøvelappen" var vanskelig å snu, så jeg spanderte litt olje i pannen (tok det selvfølgelig med i kostregistreringen ;)) da jeg stekte resten, og da gikk det fint.

 

Fortsett gjerne med å legge ut godbiter når du finner på nye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, medlem!

 

Så moro å høre at oppskriften falt i smak, både hos deg og barnebarnet ditt! Jeg har laget det til sønnen min og et par dager senere spurte han om jeg kunne lage det igjen. :)

 

Jeg har laget dem noen ganger nå, og i går fant jeg plutselig ut at de er mye lettere å snu med en stekespade av plast enn en stekespade av metall. Nå er det helt problemfritt å steke dem uten å smøre stekepanna med noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Meline.

 

Angående lappene dine, bruker du jernpanne eller stålpanne?

 

Sjokoladesmoothien din ser også god ut. :) Skal ta en tur innom en helsekostbutikk en av dagene, og kjøpe rå kakao og chiafrø. Du skal få tilbakemelding. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Fa-mol!

 

Jeg bruker ikke jernpanne, men ei pannepakepanne (ei aluminiumspanne, mener jeg det er) med teflon/non stick-belegg.

 

Spent på tilbakemelding på smoothien! :) Man trenger ikke å knuse chiafrøene, men jeg synes konsistensen blir best når i alle fall en del av frøene er knust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...