Gå til innhold

45 kg ned - er det mulig??


Anbefalte innlegg

Da er jeg altså i gang!

Kort oppsummering-

August 2010: 95 kg

Oktober 2010 (etter pulverkur): 77 kg

September 2014: 108 kg <_</>

 

Så jeg meldte meg for første gang på et grete roede nettkurs, men jeg synes det er vanskelig. Sliter med kaloriene og har faktisk null motivasjon... jeg skal følge meny 3 (1900 kalorier) men hvis jeg bare spiser sunne ting er det vanskelig å komme opp i det sjiktet i det hele tatt. Og når man så ikke liker nøtter og avokado forstår ikke kroppen min hvorfor jeg ikke kan bruke de siste 500 kaloriene på sjokolade :rolleyes:/>Men hodet mitt skjønner det jo.

Så nå i går gikk det heeeeeelt galt, taco og hamburger og kinarestaurant og you name it -_-/> Men jeg gir meg ikke enda! Begynte på kurset 16.08 og har gått ned 2.5 kg. Synes det går saaakte men det er jo det som funker... Håper at noen som har slitt litt med motivasjonen kan sende meg noen ord så jeg får noen tips til å bli motivert! Og til alle her inne - jeg har lest mye som er skrevet og jeg er SÅ imponert ovet hva dere har fått til! :)/>

 

Klem fra en litt oppgitt og forvirret Løvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Løvinne.

 

Ja visst er det mulig! 45 kilo ned mener jeg. :)

 

Så flott at du har meldt deg på kurs! Jeg synes de som tar nettkurs er skikkelig tøffe. :D Jeg gikk på et vanlig kurs, da jeg trengte støtten og motivasjonen fra de andre. Og det å se fra uke til uke at de andre også slet med motivasjon, kilo som "satt fast", osv, var til hjelp for meg. Nå fortsetter jeg på egen hånd, og synes jeg har god hjelp i å være her på Forum. Folk er så ærlige om følelsene sine, og så dyktige til å motivere hverandre. All ære til alle på Forum. :)

 

At du har null motivasjon tror jeg ikke noe på. :) Da hadde du ikke begynt på kurs - det er tross alt såpass kostbart! Og du skriver attpåtil at Men jeg gir meg ikke enda! :D Det tror jeg faktisk du mener! Så motivasjonen er der. Det er bare kroppen din som er livredd for forandringer, og kjemper på sitt vis mot hodet, viljen og motivasjonen din.

 

Du begynte 16. august, og har tatt av 2,5 kilo. Det er da slett ikke sakte det! Det er jo 600 gram pr uke, og det er flott! BRAVO !!! Bare vent til årsskiftet, så skal du se hva du har klart da. :D

 

Når det så kommer en sprekk, slik du hadde i går, så ikke fortvil.

Rist på hodet, erkjenn at ok, det sprakk i går, men i dag er en ny dag, og i dag går det bedre. En sprekk er ikke nok til å vippe deg av pinnen! Vi har alle sprekker innimellom. Jeg har gullmedlemsskap nå, da jeg fortsatt har behov for å føre opp mat og trim, og se fordelingen mellom karbo, fett og protein. Jeg registrerer alt jeg putter i munnen. Også snop og usunn mat! For meg hjelper det veldig på motivasjonen å se hvor mye kalorier det er i "trøsten" og "kosen" og "alt det gode". Det hjelper meg til å se at det egentlig ikke var verd det, og gir meg fokus igjen.

 

Men jeg forstår deg godt. Det er ikke enkelt å endre på inngrodde vaner (les: uvaner). Potetgullskålen foran TVen, for eksempel. *sukk* Den er skiftet ut med strikketøy! Har bestemt meg for at hele familien skal få sokker til jul. Skikkelig farmoraktivitet, hva? ;) Men da har jeg noe å henge fingrene i, og har ikke tid til bevegelsen fra skål til munn. :rolleyes: (Ja ja, litt selvironi i all galskapen må til. ;))

 

Bruk nettkurslederen din. Klag, spør, diskuter. Og gjør det samme her på Forum. Mye god støtte i det, gitt. Og sleng deg gjerne med på tråden "10 kilo ned til jul". Den startet i august (det gjorde du også), og 10 kilo er et overkommelig mål i første omgang. :)

 

Lykke til! Heia alle oss som ikke gir opp!

 

Farmorklem til Løvinnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Løvinne!

 

Sniker meg inn hit for å si deg at, ja, det er mulig! Jeg har ei venninne som har gått ned 50 kg, 30 av dem i løpet av det siste året. Det er et stort stykke arbeid, men hun har klart det, så da er jeg sikker på at du kan klare det også! :)

 

Hovedgrunnen til at jeg skriver et svar her er at jeg leste at du ikke liker avokado. Min første tanke er at det går jo ikke an å ikke like det! :P Det er jo kjempegodt i blandet salat, og jeg har det gjerne over cottage cheese og har et godt dryss gastromat over. Krydrer du det kan du hende du venner deg til det. :)

 

Et annet tips er en oppskrift jeg nettopp har lagt ut. Det er en sjokolade"smoothie" med avokado og banan. Der smaker du ikke avokadoen, men banan og den deilige kakaosmaken. Det kan jo være en måte å få i seg de viktige næringsstoffene i avokadoen, og for å spe på med litt mer kalorier når det er nødvendig. Og så er det sunt i tillegg til at du får dekket sjokoladesuget! :D

 

Oppskriften ligger her. Håper du gir den et forsøk! :) Du trenger ikke å ha i frøene som står i oppskriften, men det er lurt å invistere de kronene det koster for pulver av rå kakao, for å få viktige næringsstoffer der også.

 

Lykke til med vektnedgangen! Håper du snart finner motivasjonen. Den kommer nok snikende når du får skikkelig rutine på ting og ser at vekta fortsetter å gå nedover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, og tusen takk for svar!! Jeg er kanskje mer ufokusert enn umotivert, jeg glemmer stadig vekk at jeg går på dette opplegget... sånn som i stad, lagde pannekaker til ungene og satte meg ned foran tv'en, og plutselig hadde jeg dyttet ned 4 pannekaker! Med sukker!! Fordi jeg bare glemte hele fru Roede.. Men veldig godt å lese at det er lov til å gå på en smell! Den gangen jeg gikk på sånn pulverkur-kurs hadde vi kun en regel - det er ikke lov til å ha dårlig samvittighet! Så da innrømmer jeg at spist er spist og det er ingenting å gjøre med det. Men jeg skal begynne på nytt med godt mot i morgen, og jeg skal definitivt sjekke ut den ned 10 kg før jul! Og den smoothien skal prøves ut! Er kanskje feil å si at jeg ikke liker avokado, jeg liker ikke guacamole. Og derfor tror jeg at jeg ikke liker avokado.

 

Tusen takk for lange og gode svar!! Fikk liksom litt trua tilbake nå :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å gå ned 45 kilo - det har nemlig jeg gjort! Har hatt min egen tråd her inne - På'an igjen - som jeg nå har forlatt litt til fordel for en tråd i Hold Vekten forumet. Jeg brukte laaang tid på de 45 kg, faktisk hele 3 år, men det var av forskjellige årsaker som jeg ikke skal gå innpå her. Poenget er at det er mulig. :)

 

I motsetning til deg liker jeg guacamole - hjemmelaget vel og merke, ikke de kjøpegreiene - men ikke avocado. Et eller annet med konsistensen. Men det er jo ingen som sier at du må bruke avocado og nøtter for å komme opp i kaloritallet! Hva slags sunt kosthold spiser du? Går det mye i lettprodukter og knekkebrød f.eks.? Jeg hadde samme problemet som deg en periode. Da spiste jeg nesten bare Ryvitaknekkebrød og magre pålegg som magerost og kokt skinke. Klarte rett og slett ikke å spise nok - 5 knekkebrød til et måltid er MYE, for det går jo vel så mye på det psykiske (hva vi ser på fatet) som det man faktisk får ned i magen. Men jeg gjorde enkle knep som å velge knekkebrød med litt mer kalorier i så jeg kunne spise færre. Jeg hadde også sluttet å spise Norvegia fordi jeg ikke liker lettvariantene, men begynte med det igjen dog i mye mindre mengder enn før (20 gram på en påleggsrasjon. Før hadde jeg ikke skive med ost men et tjukt lag ost med skive under....). Begynte også med lettmajones på f.eks. skinken, for å få de sunnefettstoffene, og begynte å steke ting i litt rapsolje istedenfor tørr teflonpanne.

 

Poenget er at det er mulig å få kaloritallet opp uten at det må involveres nøtter og avocado. Man må ikke bare spise magre produkter, så lenge du holder kontroll med både kaloritall og sammensetningen av fett/karbo/proteiner ved å registrere maten så er det bare å spise ivei. Men det siste du bør velge er søtsaker og saltsnacks... :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått med deg i dag, Løvinne?

 

Jeg skjønner at dette er vanskelig siden du er ufokusert og kan spise mat uten å komme på hva du driver med. Kunne det kanskje vært en løsning for deg å bruke kvelden til å planlegge hva og hvor mye du skal spise neste dag? Da kan du fylle inn alle måltidene, se på det totale resultatet og justere slik at det passer til din meny. Det er lettere å justere da, enn om du fyller inn dagens måltider på kvelden og først da ser at du skulle ha endret mengde på noe.

 

Neste gang du skal spise pannekaker bestemmer du deg for at det er nok med en eller to, ordner det klart på et fat, og når fatet er tomt er det ikke lov til å ta mer. Jeg synes i alle fall det er mye lettere å begrense meg når alt jeg kan spise ligger på min tallerken, og jeg ikke skal forsyne meg flere ganger. Og så er det mye lettere å ta seg god tid og kose meg med maten, når man ser akkurat hvor mye man skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! I dag har jeg vært kjempeflink og fokusert! Kostholdsscore på 7.6 som er mye til meg å være :) satser på enda mer i morgen, manglet en del grønnsaker bare. Det du sier om planlegging er nok viktig, og noe jeg absolutt ikke er flink til. Jeg skal prøve å bli flinkere til det! Og jeg blir kjempeinspirert av dere som har gått så mye ned! Jeg setter stor pris på alle som tar seg tid til å svare, det er kjempenyttig for meg å se at det er mulig, pluss at det er gode råd dere kommer med! Så takk!

 

Løvinneklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...