Gå til innhold

Hvordan finne den vekten man skal holde?


equilla
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært normalvektig, og nå er jeg kun 0,7kg unna å oppnå en BMI på 25. Dvs, øverste grense for å inngå i de normalvektiges rammer.

 

Jeg er veldig fornøyd med å ha kommet hit jeg er i dag, men er litt usikker på hva som er et fornuftig mål å nå nå? Jeg er 178cm høy, og veier nå 79,7kg. Jeg er klar over at jeg sikkert på føle litt på dette selv, men siden jeg aldri har vært tynn tidligere, vet jeg ikke hva som egentlig er et godt utgangspunkt. Jeg har ingen trivselsvekt eller idealvekt rett og slett. Noen som har en ide om hvor det er fornuftig å peile seg inn? Jeg vil selvfølgelig ha rom for endringer, og se hva kroppen etterhvert vil selv. Men det skal ikke være et mål i seg selv å veie 79kg heller. Nå har det gått så greit å følge denne prosessen til nå, så nå bør jeg finne en trivselsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gratulerer med en strålende prestasjon! :D

 

Du spør om trivselsvekt, men det ligger vel litt i navnet at det ikke finnes noen fasit. Jeg tror det er lurt å prøve seg litt frem, kjenne litt på hvordan en vekt føles over litt tid. Du har 75 kg i tickeren din, det kan jo være et utgangspunkt? Eller du kan stoppe nå og kjenne etter?

 

Masse lykke til, og gratulerer igjen med en lettere kropp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne trivselsvekten sin er ikke lett - ihvertfall ikke i form av tall. Det gjelder å finne en vekt hvor man kan trives over tid og hvor det ikke skal så lite til før du går over at du føler at du lever på diett hele tiden. For det er slitsomt.

 

Dersom du vil gå vitenskapelig til verks kan det anbefales å prøve en InBody720-måling. Det kan tas bl.a. på enkelte treningssentre, og gir deg info om BMI, hofte-midje ratio, muskelmasse, fettprosent, visceralt fett osv. Det gir deg også svar på hva idealvekten din er basert på resultatene, hvor bl.a. muskelmassen hensyntas slik at du også får fettprosenten som faktisk er bedre å benytte enn BMI (som ikke tar hensyn til muskelmasse). Det er jo noe å tenke på ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...