Gå til innhold

Om å bli sammenliknet med en som er slankeoperert


equilla
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er slankeoperert. Hun har vært gjennom flere tøffe tak tidligere, og aldri lykkes i det. Til slutt fikk hun dekket operasjon, og har naturligvis gått ned mange kilo etter det. Hun var selvfølgelig mye større enn jeg noen gang har vært, og har gått ned over 60 kilo.

 

Jeg er ingen lege, eller har noe annet grunnlag som gir meg rett til å si så mye om slankeoperasjon generelt. Men jeg må ha tiltro til helsepersonell som ser på dette som eneste utvei for de det gjelder. Samtidig er jeg innmari stolt av meg selv som ikke har gått denne veien!

 

Jeg har gått ned nesten 30 kilo på under et år selv. "Hemmeligheten" er Roede med et bevisst forhold til kosthold og økt trening. For meg dreier vektnedgangen seg om mye. En ting er kiloene jeg har gått ned, noe annet er treningsformen og treningsgleden som har kommet frem. Og ikke minst gleden av å ha oppdaget en sunnere livsstil, som faktisk fungerer helt utmerket!

 

Min slankeopererte venninne er dessverre fremdeles på samme gamle kjør. Formen har blitt bedre pga vektnedgang, men hun er en normalvektig person i dårlig form. Livsstilsendringen er basert på en "munnkurv". Hun kan spise usunnt i tide og utide, og gjør det fremdeles. Sjokolade er fremdeles et egnet mellommpltid, og kaker og vafler går lett ned på høykant. Forskjellen er at hun nå ikke kan spise så mye som før. Men vanene er de samme utover det. Nå skal jeg si at jeg også spiser sjokolader, kaker og vafler, men det er snakk om til sjeldenheten. Og det er noe med settingen jeg unner meg å ta en slik godbit. Det er f.eks. et dårlig alternativ til et mellommåltid.