Gå til innhold

potetgrateng


momo
 Share

Anbefalte innlegg

Når vi lager gratinerte poteter bruker jeg å skive potetene fint og så koke de i lettmelk. Koker de i 10-12 min til melken tykner. Hans i ildfastform og noen få skiver ost på toppen.gratiner Blir virkelig kremmere og fløteaktig

Tilsetter gjerne løk og bytter ut noe av poteten med andre rotgrønnsaker som feks sellerirot. Pastinakk eller persillerot

 

Godt og litt sunnere..føles ut som luksus.

 

Vi brukte ca 14 poteter og 1 liter melk på 6 voksne og 2 barn i påsken

ble kokt litt mye så den ble litt tørr. Men da er det bare å røre inn litt mere melk før gratinering.

Man kan si at det er som å spise 2 poteter. 1 glass melk og en skive ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pizza med blomkålbunn - Bunn ca 470 kcal

http://sprudlendesunn.no/blogg

 

Til en rund pizzabunn (ca. 3 pers):

1/2 blomkål i små biter

2 egg

1 ss olivenolje

2 ss revet parmesan eller Manchego

2 ss bokhvetemel

1 ts oregano

litt salt

 

Ha alle ingrediensene i en foodprosessor/blender og kjør til en glatt fin deig. Form en rund pizzadeig på en bakepapirkledd stekeplate (lag den ganske så tynn) og forstek bunnen i 15minutter på 250grader varmluft.

Ta pizzabunnen ut og ta på valgfritt pizzafyll. Vi toppet med pizzasaus (kok opp tomatpure, hakkede tomater, oregano, hvitløk og løk), chorizopølse, kokt skinke, paprika, løk, ost og oregano.

Stek videre i 10minutter til osten er gyllen. La pizzaen hvile i fem minutter før du skjærer i den. Den blir litt sprø, saftig, holder godt sammen og smaker himla godt!

Sitat<<Jeg tror dette er en av de beste pizzaene jeg har smakt! Den er så god at vi allerede har laget den ved et par annledninger. Vi toppet pizzaen med hvitløksrømme (økorømme, hvitløk og gressløk) og ruccola/spinatblader. Pesto er også helt himmelsk!>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...