Gå til innhold

Har kommet halvveis, men sliter!


Gjest SelmaP
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene slanket meg hver vinter/vår, og stadig fra et nytt og høyere utgangspunkt. I fjor vår klarte jeg det ikke, og jeg veide over 100 kg i sommer. Bildene fra ferien er utrolig deprimerende, og egentlig det som gjør at jeg i vinter endelig klarte å ta tak og gyve løs. Og hurra, nå er jeg under 90 kg! Problemet er at jeg vil ned 10-15 kg til, og vektnedgangen har liksom stoppet opp. Jeg har jobbet hardt for å klare ned en kilo i uka, men nå går det ikke lenger, selv om jeg stort sett ligger mellom 1200-1500 kcal og går mye tur. I følge Roede-kalkulatoren skal jeg kunne slanke meg på 1900 kcal, noe som er bare tøys. Kanskje da jeg var ung, men det har skjedd noe med kroppen min siste årene (jeg er 47) og forbrenningen er uten tvil mye lavere enn før, selv med helt lik livsstil.

 

Men i alle fall, her er jeg igjen, nå skal jeg bli flinkere til å registrere mat og trim og vekt og håpe dette blir boosten jeg trenger. Jeg sliter heldigvis ikke med motivasjonen eller sprekker, blir bare så frustrert av at jeg nå bruker 2-3 uker på en kilo, selv med stålkontroll og jernvilje... Og jeg er takknemlig for alle tips om noen har vært i samme situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på hva jeg evt gjør annerledes nå etter påske enn før i år, og innså plutselig at jeg jo helt ubevisst har sluttet med de fastedagene jeg pleide å legge inn en eller innimellom to ganger i uka. Og jeg tror jeg spiste mer på ikke-fastedagene enn jeg gjør nå. Så da er planen å prøve litt 6:1 igjen, for å se om det kan få det til å løsne. Mandag-onsdag denne uka har jeg spist ca 1400 kcal, i dag skal jeg holde meg under 500. Litt melk i kaffen til frokost, salat med egg til lunsj, og en mager fiskemiddag bør jeg få plass til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan det være at du har kommet til et vektplatå. Jeg sto leeeenge og vippet mellom 91 og 92 kg før det plutselig løsnet her. Nå klarer jeg ikke å gå ned 1 kg i uken så gratulere med så fin nedgang .

Takk for det, bht. En kilo i uka er vanskelig, det krever fullt fokus og lite mat. Så det er ikke noe jeg nødvendigvis kommer til å fortsette med hele veien, men så lenge det fungerer er det jo fantastisk å kvitte seg med overvekten raskt.

 

Fasten i går gikk ikke helt etter planen, så jeg landa på 1000 kcal. Men så gikk jeg 11 km også, og vekta hoppet endelig ned et kilo i løpet av natta. Det er naturligvis ikke fett som forsvinner umiddelbart på den måten, men det føles godt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gressenka

Hei selma😊

Jeg har også hatt enkelte fastedaget før, tror de gir et boost til vektnedgang. Jeg har spist frukt og grønt de dagene, evt bare drukket smoothie. Akkurat nå er jeg umotivert til det, men kanskje det er det jeg trenger nå mot konfirmasjonen.

Håper vektnedgangen setter i gang hos deg igjen, dette skal vi klareðŸ‘😊💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette skal vi klare Gressenka!

 

Og første uke med GR-registrering gikk strålende: ned 2 kg til 87,5!!

Gjennomsnittlig kaloriinntak ca 1300 (neppe helt pålitelig, bruker ikke vekt), og sum trimpoeng 25. Tror den fastinga gjør susen, så da prøver jeg å gjennomføre det denne uka også. Ordentlig fasting er det jo ikke, jeg kommer ikke ned på 500 kcal, men skal prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

Ikke egentlig veiedag i dag, men det er jo 1. mai! Såg 86-tallet i dag, det er nesten fire år siden sist. Riktignok viste vekta 86,9, men det gjelds! Har gjennomført strikt to fastedager denne uka, så det skulle også bare mangle. Alt går greit, egentlig, ingen utskeielser eller større utfordringer. Klarte å styre meg på veninnekvelden på tirsdag, så håper jeg helga går likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gressenka

Hei på dg😊

Så herlig med flere kilo ned😊ðŸ‘

Enig i at halvfaste gir boost, har greid å ha etpar slike dager denne uka og det har nok vært med på å gi de gode resultatene sammen med trening selvfølgelig😊😊

Kanskje du ser 85 tallet i neste uke, og 84 til 17.mai?? Bare å stå på, jeg heier på degðŸ‘ðŸ‘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

Veiedag, dagens vekt er 86,9 kg. Litt skuffa over kun 0,6 kg nedgang forrige uke. Hadde en sprekk, en av mine første siden januar, men den kunne vært verre (seks twist og en tjukk skive med smør og ost...).

Ellers spiste jeg ok, klarte to ordentlige fastedager også: 626 kcal/ 1482/ 1517/ 446 /2105 / 1361/ 1294, dvs gjennomsnittlig 1260 kcal (GR får dette til å bli 1552 i snitt, merkelig nok). Og 21,6 trimpoeng er jeg fornøyd med! Men det er bare å bite tenna sammen og gyve løs på ny uke og nye muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

Trodde denne uka skal bli suveren, med ferdig mens og lite utfordringer, men dengang ei. Veier mer enn på mandag (87,5) og blir både lei og deppa, det er tross alt begrensa hvor lite man kan spise og fortsatt holde humøret oppe. Vurderer å gå tilbake til ordentlig lavkarbo, ser det har sklidd ut etter at jeg begynte på GR der både frukt og brød gir smilefjes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

Ny uke, ny veiedag. Ned kun 0,6 kg denne uka også, som sist, og nå altså 86,3 kg. Blir litt sur, men så har vel ikke innsatsen vært allverden heller. Men jeg har fått opptil flere komplimenter i det siste, og får på meg etpar plagg som var uaktuelle i flere år!

Og gjett om jeg gleder meg til å se 85-tallet, det må jo skje snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

I går så jeg endelig 85-tallet, og i dag viste vekta 84,7! Ikke helt reell vekt siden jeg hadde fastedag i går, men utrolig deilig likevel!

Kostholdet er ikke helt optimalt for tida, det ble litt mye mat i helga, og innimellom skeier jeg ut med et fylt drops eller kakebit. Det prøver jeg å slutte med, det er jo bare en tullete uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

Det fortsetter å gå sykt sakte nedover, offisiell vekt er 86 kg og altså ned 0.3 sist uke. Kan ikke forstå annet enn at det er eggløsning som samler vann, jeg spratt opp fra 85 til 87 rett før helga og har nesten dehydrert meg for å komme ned til 86 igjen... Det irriterende er at jeg ikke har inntrykk av at dette hormonvannet forsvinner av seg selv senere i syklusen heller, det er litt sånn rykk to kilo tilbake hver eneste måned.

 

Ja-ja, jeg var flink forrige uke uansett. Gjennomsnittlig energiinntak 1300 kcal/dag, totalt 20 trimpoeng. Men jeg ser at det sklir litt ut på ikkefaste-dager, og at jeg stadig tar en twist eller et drops eller sånn. Det blir stort sett med en elelr to, men jeg har liksom mista fokuset. Denne uka vurderer jeg å droppe fasting, og heller prøve å spise jevnt lite hver dag, maks 1400 kcal. Har hatt en svært fornuftig start på dagen, havregrøt kokt på vann og 50 g havregryn med et bittelite (1,6 g!) smørøye og massevis kanel. Det var godt og mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

Offisiell vekt 85,5 kg og ned ca en halvkilo siste uke. Gjennomsnittlig 1500 kcal og tilsammen 22 trimpoeng. Det går i hvert fall nedover, på et vis, men to kilo på fire uker er ikke veldig imonerende når innsatsen tross alt er ganske god. Forrige uke gikk forresten ikke helt som planlagt, jeg hadde en ordentlig sprekk på mandag, nådde nesten 3000 kcal og brukte resten av uka på kompensering.

 

Ny uke, blanke ark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gressenka

Hei og hopp SelmaP

 

Jeg ser du sliter litt, så kjedelig da. Jeg har hatt godteristopp fra påske, det er nok det som har berget min vektnedgang. Har lov å spise nøtter, men det er ofte salt og det samler vann så det har jeg og kutta ut.

 

Trener styrke på morningen før frokost, sies at da går kroppen rett på fettforbrenning, går turene mine på morgenen i helgene av samme grunn. Tror det gir et boost til nedgang.

 

Du sier du har fått kompliment og at du passer noen klær du ikke har passet på en stund, bruker du å måle deg? Det er lurt for målebåndet kan vise det vekta ikke gjør.

 

Håper du kommer deg bort fra dette platået snart😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelmaP

Takk for støtte, Gressenka!

 

Har vært borte noen dager, men kommer tilbake med halen mellom beina. Har sprukket noe så grundig forrige uke, en kombinasjon av frustrasjon over stillstand tross god innsats og hormontrøbbel, tror jeg nok. Så ta-daa, opp til 86 kg. Men tro meg, det var verre før helgen, heldigvis klarte jeg å ta meg inn igjen. Såe, gjort er gjort og spist er spist, ny uke og blanke ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er på sporet igjen, ser ut som at noen dagers sprekk for så å normalisere seg uten å tenke på slanking faktisk ikke var så dumt. Tok skikkelig tak igjen på torsdag, nå er det skikkelig lavkarbo som gjelder og i dag viser vekta 84 blank! Det mystiske er at med bare lavkalori må jeg ned på 1200-1300 kcal for å få nedgang, på lavkarbo kan jeg ligge på 1600-1800. Snart ser jeg kanskje 83-tallet, det er lenge siden sist, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gressenka

Heisann

Så flott at du er på sporet igjenðŸ‘ðŸ»jeg tror at når en slanker seg over tid så trengs det noen dager utenom de statiske slankedagene for å få boost til forbrenninga/ikke havne på platå..

Hvis man liker lavkarbo så er det jo flott å kunne spise flere kalorier, selv er jeg glad i karbo og spiser heller mindre😀😄

Håper 83 tallet kommer kjapt, jeg heier på degðŸ‘ðŸ»ðŸ‘ðŸ»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...