Gå til innhold

Veien mot førstegangs graviditet


Gjest Bride2013
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 26 år gammel.

1,60 høy og veier rundt 82 kg idag.

 

Nå er jeg klar for å bli gravid. Jeg har ikke prøvd å bli gravid tidligere så vekta i seg selv har ikke hindret meg. Men jeg er livredd for å

komme opp på et 3 sifret tall under og etter graviditet. Så da har jeg tenkt å slanke bort rundt 15-17 kg, altså ende på rundt 65-66 kg.

 

Men rett etter nyåret har jeg planer om å prøve å bli gravid. Så er det flere her i samme båt? Heng på.

Det å bli gravid få barn er en ekstrem inspirasjon og motivasjon. Men jeg sliter med disiplin.

 

Har slitt med vekta i ca 7-8 år nå, vært medlem her lenge uten å oppnå noe særlig.

Jeg hører ofte fra leger osv at jeg ikke er ekstremt overvektig,men spise vanene mine er alt annet enn sunne, jeg er avhengig av sukker.

 

Jeg har ikke råd til noe kurs, men har vært i behandling helse personell, så da er det bare å sette i gang.

 

Veiedag blir tirsdager. Kommer til å ha ukentlige mål.

Lager matplan for en uke av gangen, og skriver ned daglig hva jeg spiser nå.

Mål for uke 1:

Tar d vitamin og omega 3 allerede skal prøve å se hvilke andre vitaminer/mineraler jeg skal innføre.

Sitronvann på morgen for å rense kroppen.

 

1) Er ikke vant med å drikke vann. Halv liter vann minimum per dag(skal øke gradvis).

2)20-30 min gå tur hverdag.

3) 2 frukt om dagen.

4) Prøve å spise 3-4 måltider(har ingen faste rutiner på det idag).

5) Ta meg tid til å slappe av, visualisere, hente inspirasjon.

 

Dette er målene til neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er 26 år gammel.

1,60 høy og veier rundt 82 kg idag.

 

Nå er jeg klar for å bli gravid. Jeg har ikke prøvd å bli gravid tidligere så vekta i seg selv har ikke hindret meg. Men jeg er livredd for å

komme opp på et 3 sifret tall under og etter graviditet. Så da har jeg tenkt å slanke bort rundt 15-17 kg, altså ende på rundt 65-66 kg.

 

Men rett etter nyåret har jeg planer om å prøve å bli gravid. Så er det flere her i samme båt? Heng på.

Det å bli gravid få barn er en ekstrem inspirasjon og motivasjon. Men jeg sliter med disiplin.

 

Har slitt med vekta i ca 7-8 år nå, vært medlem her lenge uten å oppnå noe særlig.

Jeg hører ofte fra leger osv at jeg ikke er ekstremt overvektig,men spise vanene mine er alt annet enn sunne, jeg er avhengig av sukker.

 

Jeg har ikke råd til noe kurs, men har vært i behandling helse personell, så da er det bare å sette i gang.

 

Veiedag blir tirsdager. Kommer til å ha ukentlige mål.

Lager matplan for en uke av gangen, og skriver ned daglig hva jeg spiser nå.

Mål for uke 1:

Tar d vitamin og omega 3 allerede skal prøve å se hvilke andre vitaminer/mineraler jeg skal innføre.

Sitronvann på morgen for å rense kroppen.

 

1) Er ikke vant med å drikke vann. Halv liter vann minimum per dag(skal øke gradvis).

2)20-30 min gå tur hverdag.

3) 2 frukt om dagen.

4) Prøve å spise 3-4 måltider(har ingen faste rutiner på det idag).

5) Ta meg tid til å slappe av, visualisere, hente inspirasjon.

 

Dette er målene til neste uke.

 

 

Hei !

 

Har selv 4 barn og har gått opp 25 kg på samtlige. (Går ned alle kiloene i løpet av de 3 første månedene kun ved amming, sunn mat og gåturer med barnevognen).

Sånn som jeg ser det, ville det vært litt demotiverende å gå ned 15 kg for så å legge de på meg igjen i graviditeten..

 

Dersom jeg hadde vært i "samme båt" som deg, tror jeg at jeg ville ha fokusert på å få gode rutiner, sunt kosthold og frisk luft. Ikke tenke så mye på kiloene.. Du kommer til å ville spise mye rart under graviditeten, hehe, ikke alltid lett å holde seg til sunne rutiner da..

Og hvis man har litt ekstra når man blir gravid, legger man ofte ikke på seg like mye.. Er du "utsultet" og har slanket deg masse, går du opp fortere og mer fordi kroppen din trenger det..

 

Husk også å begynne med folat en stund før du prøver å bli gravid (et par mnd ?).

Dette skal også tas i første trimester..

 

Lykke til med både endring av kostholdet og påfølgende graviditet :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei

 

Jeg er 26 år gammel.

1,60 høy og veier rundt 82 kg idag.

 

Nå er jeg klar for å bli gravid. Jeg har ikke prøvd å bli gravid tidligere så vekta i seg selv har ikke hindret meg. Men jeg er livredd for å

komme opp på et 3 sifret tall under og etter graviditet. Så da har jeg tenkt å slanke bort rundt 15-17 kg, altså ende på rundt 65-66 kg.

 

Men rett etter nyåret har jeg planer om å prøve å bli gravid. Så er det flere her i samme båt? Heng på.

Det å bli gravid få barn er en ekstrem inspirasjon og motivasjon. Men jeg sliter med disiplin.

 

Har slitt med vekta i ca 7-8 år nå, vært medlem her lenge uten å oppnå noe særlig.

Jeg hører ofte fra leger osv at jeg ikke er ekstremt overvektig,men spise vanene mine er alt annet enn sunne, jeg er avhengig av sukker.

 

Jeg har ikke råd til noe kurs, men har vært i behandling helse personell, så da er det bare å sette i gang.

 

Veiedag blir tirsdager. Kommer til å ha ukentlige mål.

Lager matplan for en uke av gangen, og skriver ned daglig hva jeg spiser nå.

Mål for uke 1:

Tar d vitamin og omega 3 allerede skal prøve å se hvilke andre vitaminer/mineraler jeg skal innføre.

Sitronvann på morgen for å rense kroppen.

 

1) Er ikke vant med å drikke vann. Halv liter vann minimum per dag(skal øke gradvis).

2)20-30 min gå tur hverdag.

3) 2 frukt om dagen.

4) Prøve å spise 3-4 måltider(har ingen faste rutiner på det idag).

5) Ta meg tid til å slappe av, visualisere, hente inspirasjon.

 

Dette er målene til neste uke.

 

Hei!

Jeg er 26 år og er nå 10 uker på vei med nummer 2. Jeg er 160 høy, og før første svangerskap veide jeg 69 kg. Jeg la på meg 30 kg+ under graviditeten da(mye vann også da..) For min del hjalp ikke amming for vektnedgang i det hele tatt, men det skal sies at jeg ble stillesittende i flere mnd etter fødsel pga blodpropp i beinet. 7 mnd etter fødsel kom aktiviteten i gang igjen, men fortsatt sitter mye sv kg igjen. Veier nå 80 kg, og jobber med å få så liten vektøkning som mulig i tilfelle jeg skulle få vann i kroppen igjen. Om jeg omså kan forhindre bare 3 kg ekstra, så håper jeg det vil ha mye å si når vannet evt kommer :)

160 høy og 80 kg er jo for mye, men vil ikke kalle meg svært overvektig av den grunn. Mitt mål er derfor å begrense vektoppgang nå i tillegg til å jobbe meg ned mot 65-69 kg etter fødsel(på en sunn måte ift amming). For min del jobber jeg heller med å begrense vektøkning nå enn å slanke meg først, ta kan jeg heller ta skikkelig grep når jeg er ferdig med svangerskapet :)

Blur morsomt å følge deg for å se hvordan der går 😊ðŸ‘ðŸ¼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

Jeg er 26 år og er nå 10 uker på vei med nummer 2. Jeg er 160 høy, og før første svangerskap veide jeg 69 kg. Jeg la på meg 30 kg+ under graviditeten da(mye vann også da..) For min del hjalp ikke amming for vektnedgang i det hele tatt, men det skal sies at jeg ble stillesittende i flere mnd etter fødsel pga blodpropp i beinet. 7 mnd etter fødsel kom aktiviteten i gang igjen, men fortsatt sitter mye sv kg igjen. Veier nå 80 kg, og jobber med å få så liten vektøkning som mulig i tilfelle jeg skulle få vann i kroppen igjen. Om jeg omså kan forhindre bare 3 kg ekstra, så håper jeg det vil ha mye å si når vannet evt kommer :)/>

160 høy og 80 kg er jo for mye, men vil ikke kalle meg svært overvektig av den grunn. Mitt mål er derfor å begrense vektoppgang nå i tillegg til å jobbe meg ned mot 65-69 kg etter fødsel(på en sunn måte ift amming). For min del jobber jeg heller med å begrense vektøkning nå enn å slanke meg først, ta kan jeg heller ta skikkelig grep når jeg er ferdig med svangerskapet :)/>

Blur morsomt å følge deg for å se hvordan der går 😊ðŸ‘ðŸ¼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så spennende. Virker som du har satt deg skikkelig gode mål som du sikkert klarer å oppnå. Hvordan går det med deg/ dere da? Går dere ned?

 

Jeg prøver å bli gravid med nr 3. En attpåklatt..... Har lagt på meg rundt 20 kg de andre svangerskapene, og ønsker jo ikke det igjen. Utgangspunktet mitt er ogsåå nå tyngre.... Jeg er 1.65 høy pg veier 89 kg....hjjjjeeeeelp. Jeg har sluttet med prevensjon I September og prøver nå aktivt å bli gravid. Startet på GR kurs nå for 2 uker siden. Er skikkelig motivert, og jobber hardt for å komme ned I kilo samtidig som jeg prøver å bli gravid. Viktig med sunn mat og livsstil for at den lille skal få de beste forholdene I magen.

 

Hadde vært gøy å fått statusoppdatering fra dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

 

Jeg er 27 år, er 155 cm på strømpelesten og veier 70,3 kg. Har gått på kurs i høst hvor jeg har gått ned 6 kg (hurra!). Skal prøve å bli gravid nå, gleder meg veldig til det, blir vårt første barn når vi lykkes. :)/>

 

Første kurset har gått ok, hadde en spontanabort i uke 11 en måned før kursstart, og slet en del med å gå ned i vekt pga mye vann i kroppen de første ukene. De siste ukene har gått mye bedre, og endte til slutt på 6 kg ned siden oktober. Har klart å spise ganske sunt under hele kurset, men det har blitt lite aktivitet, så det håper og tror jeg blir bedre i januar!

 

Har dere noe mål om å gå ned i vekt mens dere er gravide, eller er det mer gode vaner dere ønsker å få? Håper å høre fra dere! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...