Gå til innhold

SÅ umotivert


Gjest Paddefrøken
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Paddefrøken

Hei!

Jeg er ny her, er ei jente på 25 år som skal gå ned tre-fire kilo.

 

Det nærmer seg slutten av mitt første Roede-kurs, nest siste kurskveld er i morgen. Mens de andre på kurset later til å trives stadig bedre med ny livsstil, blir jeg bare mer og mer sulten. Sulten, og fryktelig umotivert. Jeg er konstant fysen på noe, og blir ikke lenger mett av havregrøten jeg spiser til frokost (samme mengde som de siste ukene). Jeg blir sliten og svimmel, og har de siste par ukene gått på både tre og fire smeller. Til og med nå, etter en altfor stor middag, har jeg lyst på noe mer, kanskje fordi jeg har vært så sulten hele dagen. Jeg tenker stadig mer og mer på mat, og merker jeg blir veldig sliten av dette.

 

De første ukene på kurs gikk det raskt og enkelt nedover, og jeg var heller ikke særlig sulten. Nå derimot, er jeg mer sulten, vekta står mer stille (fordi), jeg spiser mer. Er det noen som kjenner seg igjen? Noen som har kommet over sånne kneiker før? I tilfelle ville jeg blitt veldig glad for råd.

Endret av Paddefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Kjedelig om du skal gi opp nå som du er så godt på vei! Hva sier kurslederen din til dette da?

 

Når man mister fett vil kroppen hele tiden prøve å få tilbake det den har mistet, og selv om man skule tro man ble mindre sulten og ble vant med å få litt mindre mat, så kan det faktisk ta mellom 1 og 2 år før kroppen aksepterer sin nye vekt. Så noe av sultsignalene vil nok være kroppen din som gjerne vil opprettholde den tidligere vekten.

 

Men å gå rundt å være sulten hele tiden har jeg ingen tro på. Da sprekker du bare til slutt eller gir opp å holde på de gode vanene. For noen kan det hjelpe med litt mer fett i kosten, nøtter, avokado, peanøttsmør, litt majones etc. Selvfølgelig i moderate mengder. Ellers kan du jo prøve en banan i havregrøten? Bær kanskje? Hva med å bytte ut frokosten med noe annet med omtrent samme kalori innhold? Lure kroppen litt :) Eggerøre, brødskiver eller havregryn med melk?

 

Hvis jeg er veldig fysen på kvelden spiser jeg ofte mager cottage cheese, enten blandet med litt mager vanilje kesam eller lett syltetøy. Proteinene metter litt og det stopper det verste søtsuget. Ellers er lett kakao også et alternativ, pleier å stilne det verste i hvert fall :)

 

Lykke til, håper noe av dette kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paddefrøken

Tusen takk for hjelpsomt svar!

 

Jeg må nok se litt på kostholdet mitt. Spiser egentlig havregrøt fordi jeg synes det metter mest av alt jeg kan komme på, også synes jeg det er veldig godt, samtidig som det er billig. Men kanskje kroppen har blitt for vant til det, som du sier. Jeg spiser mandler på havregrøten, men er kanskje for restriktiv med fett ellers. Takk for gode forslag til hvordan jeg kan få inn litt mer av det! Det er verdt et forsøk.

 

Jeg skal si dette med sulten på kurs i dag. Er spent på om jeg får noen gode råd der i tillegg til de jeg fikk av deg nå Melis :)

 

Jeg merker nemlig det selv også, at det å gå rundt sulten funker dårlig i lengden. Jeg trenger konsentrasjon til studiene, og jeg trenger energi til trening. De siste ukene har jeg dessuten blitt mindre sosial også, fordi jeg blir så sliten av dette. Altså ser jeg for meg at jeg kan bli så grundig lei hvis dette fortsetter at jeg til slutt virkelig sprekker legger på meg alt jeg har gått ned. Og det vil jeg jo ikke. Da vil jeg heller spise litt mer og holde meg på den vekta jeg har nå en stund, eller gå ned resten veldig sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paddefrøken

Da har jeg vært på dagens kurs. Kursleder mente jeg hadde gått ned en del i begynnelsen av kurset, og siden jeg heller ikke har SÅ store reservelagre å bli kvitt mente hun at kroppen har gått i sparemodus. Så da var rådet faktisk å spise litt mer, og å prøve å holde den vekta jeg har nå en stund, før jeg går ned resten seinere.

 

Så da har jeg på en måte "plass" til mer fett i kosten, og kan med god samvittighet følge de rådene (fortsatt med moderasjon selvsagt).

 

Igjen tusen takk for nyttig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...