Gå til innhold

Melines siste innspurt mot trivselsvekta.


Anbefalte innlegg

I gang med siste innspurt!

 

Så er jeg her enda en gang. Planen min var å nå hovedmålet mitt til sommeren 2015. Fra 18/8-14 til 25/5-15 gikk jeg ned 19,2 kg, fra 75,6 kg til 56,4 kg. Det gjenstod kun 1,4 kg til målet var nådd. Så fikk jeg noen helseplager som gjorde at jeg mistet fokus. I løpet av sommeren og i starten av høsten gikk jeg opp noen kg. De har vært en tøff høst med andre utfordringer på jobb enn det jeg har hatt tidligere, så selv om jeg har hatt veldig lyst til å ta tak har jeg dessverre ikke hatt overskudd og ork til det. Det ble en ond sirkel, for når det er slik er det så fort gjort å spise feil og ikke sette av tid til trening, og man blir jo enda mer klar og sliten av det. Resten av høsten klarte jeg likevel å holde meg stabilt på rundt 60 kg. Som regel har vekta vist litt over, men den har også vært nede på 59-tallet. Desember har vært knalltøff og jeg har kjent både på kroppen og på buksene mine at jeg må ta meg sammen. Jeg lot det skure og gå ut året, men nå er jeg kjempemotivert for å få vekk de kiloene som jeg ikke vil ha!

 

Da jeg gikk på vekta på søndag etter jul viste den 62,3 kg. Jeg ble positivt overrasket, for jeg trodde egentlig at vekta var enda litt høyere, men det er jo uansett et tall jeg ikke vil se. Jeg skulle jo ikke komme opp på 60-tallet igjen. Nå har det gått ei uke og jeg har hatt fokus på riktig mat, riktig mengde og måltider til riktig tid. Det aller viktigste er et stort kutt i karbohydrater, hovedsakelig godteri, men også litt ellers i kostholdet. I dag tidlig viste vekta 61,3 kg, så da har nøyaktig 1 kg forsvunnet denne uka. Det er nok en del vann etter julas "fråtsing" (ikke så stort inntak som det kunne vært, men helt klart mye mer enn det bør).

 

Det gjenstår 6,3 kg til jeg er nede på 55 kg. Om 1,4 kg ser jeg 5-tallet på vekta. Det er så godt å starte her! Jeg har gått ned i vekt 3 ganger før, og har alltid startet med et mål om å gå ned ca. 20 kg. Nå er målet faktisk ikke så langt unna. Det skal jeg klare å nå i løpet av våren! I fjor kjøpte jeg meg ny bunad og den passet veldig fint da jeg veide omtrent 58 kg, men jeg kjente at det ikke hadde gjort noe om jeg var enda noen kg lettere. Nå er den nok i trangeste laget, men jeg skal ha den på meg på 17. mai i år også!

 

Mine vektresultater:

 

Start: 03/01: 62,3

Uke 1: 10/01: 61,3 (-1,0 kg)

 

Sum nedgang: -1,0 kg

Mål nedgang: -7,3 kg

Gjenstår nå: -6,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første treningsøkt på leeeeeenge...

 

Enda en uke har gått, og det er så godt å kjenne at det går så greit å gjøre dette riktig. Motivasjonen er virkelig på plass, så nå begynner jeg ikke å snoke i skapene i løpet av ettermiddagen, slik jeg så ofte endte opp med å gjøre i høst. Det er heller ikke noe problem å gå rett forbi snopet i butikken. I går laget jeg "potetgull" av søtpotet. Det er kjempegodt! Lørdagsgodtet ellers var ei marsipanstang med sjokolade og noen Non Stop.

 

I dag tidlig gikk jeg på vekta igjen. Denne uka har jeg gått ned 0,4 kg. Jeg hadde håpet på litt mer, men må være fornøyd med det. Jeg har jo ikke like mye å "ta av" som jeg har hatt tidligere, så det er jo ikke noe rart om det ikke går like raskt nedover i starten som jeg har opplevd tidligere.

 

I kveld kjørte jeg ei treningsøkt med fem ulike styrkeøvelser her hjemme i stua. Det er den første skikkelige treningen jeg har hatt siden sommeren. Det er i grunnen litt pinlig, men nå er jeg i alle fall i gang igjen. Det føles kjempegodt nå etterpå.

 

Mine vektresultater:

 

Start: 03/01: 62,3

Uke 1: 10/01: 61,3 (-1,0 kg)

Uke 2: 17/01: 60,9 (-0,4 kg)

 

Sum nedgang: -1,4 kg

Mål nedgang: -7,3 kg

Gjenstår nå: -5,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 60!

 

Men bare så vidt. Vi har vært bortreist i helga, så jeg fikk ikke veid meg i går, som egentlig var veiedagen, men jeg gikk på vekta her hjemme i dag tidlig, og da viste den 59,9 kg. Det vil si 1 kg ned denne uka! Jeg er kjempefornøyd! Jeg tror at nedgangen egentlig var litt høyere sist uke, men at det ikke vistes da på grunn av tidspunkt i syklus og vann i kroppen. Jeg hadde ikke ventet at vekta kom til å vise lavere enn 60 kg i dag, for det har blitt noen kakestykker denne uka. Datteren min har hatt bursdag, og vi feiret hjemme på selve dagen og hadde feiring med øvrig familie nå i helga. Jeg har passet på å ta små kakestykker og spist små måltider ellers. Lørdagsgodteriet denne helga va kun et par never popcorn. Nå må jeg kjempe på videre, så jeg får 60 tallet på tryggere avstand.

 

I dag har jeg vært i skogen og gått tur i 3 timer. En herlig start på uka.

 

Mine vektresultater:

 

Start: 03/01: 62,3

Uke 1: 10/01: 61,3 (-1,0 kg)

Uke 2: 17/01: 60,9 (-0,4 kg)

Uke 3: 24/01: 59,9 (-1,0 kg)

 

Sum nedgang: -2,4 kg

Mål nedgang: -7,3 kg

Gjenstår nå: -4,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så en liten oppgang...

 

Jeg har hatt så mye å gjøre i det siste at jeg ikke har tatt meg tid til å oppdatere her enda, men jeg har gått på vekta, og resultatet denne uka ble 500 g opp. I stedet for å komme meg lenger unna 60 havnet jeg jammen meg litt over igjen. Jeg tror oppgangen kan skyldes både vann og det at jeg har begynt med styrketrening. Jeg har nemlig ikke spist SÅ feil at jeg skal ha gått opp. Jeg skal fortsette som jeg har gjort til nå, så går nok vekta ned igjen snart. Om vektoppgangen delvis skyldes styrketreningen har det i alle fall ikke noe å si. Det er viktigere å få en sterk kropp og gjerne stramme inn en del både her og der, enn hvilket nummer det står på badevekta. Kroppen føles mye bedre nå enn hva den gjorde for fire uker siden, både på grunn av mat og trening, og det er så herlig! (Og det kjenner jeg at jeg må holde fast ved. Akkurat nå kom mannen min og satte seg ned ved siden av meg her, med nachos, salsa og rømme, for å bli kvitt sine rester fra helga.)

 

Mine vektresultater:

 

Start: 03/01: 62,3

Uke 1: 10/01: 61,3 (-1,0 kg)

Uke 2: 17/01: 60,9 (-0,4 kg)

Uke 3: 24/01: 59,9 (-1,0 kg)

Uke 4: 31/01: 60,4 (+0,5 kg)

 

Sum nedgang: -1,9 kg

Mål nedgang: -7,3 kg

Gjenstår nå: -5,4 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sen oppdatering på grunn av sykdom

 

De to siste ukene har sykdom herjet i huset vårt. Barna har vekslet på å ha feber og jeg har også vært syk noen dager. Derfor blir det nok en gang en sen oppdatering. Vi var på ny bursdagsfeiring i helga, men jeg klarte meg heldigvis veldig fint. Ukens resultat ble -0,5 kg, altså tilbake til 59,9 kg. Veldig fornøyd med det.

 

Mine vektresultater:

 

Start: 03/01: 62,3

Uke 1: 10/01: 61,3 (-1,0 kg)

Uke 2: 17/01: 60,9 (-0,4 kg)

Uke 3: 24/01: 59,9 (-1,0 kg)

Uke 4: 31/01: 60,4 (+0,5 kg)

Uke 5: 07/02: 59,9 (-0,5 kg)

 

Sum nedgang: -2,4 kg

Mål nedgang: -7,3 kg

Gjenstår nå: -4,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...