Gå til innhold

Snømåking og treningspoenger


Gjest Tomatdamen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Tomatdamen

Her jeg bor er det snøvinter - MASSE snø. Jeg har i tillegg stor innkjørsel til huset mitt og bor alene, så jeg benytter meg av "gratis-trim" ved å måke, og da snakker vi om måking, ikke bare litt "kosting" eller litt skyfling. Det går som som regel 1-2 timer, og jeg bruker stor snøskufle som jeg må skyve opp den snørampen jeg har laget meg for oppbevaring av den snøen jeg måker bort. Det hører med til historien at jeg blir både svett og andpusten av jobben, selv om farten ikke blir så stor (på grunn av tyngden av den snøen jeg kjører bort). Armer, skuldre og lår blir støle.

Hittil har jeg registrert dette som "Gange" i rolig tempo, men jeg kjenner at det blir litt feil - det blir kanskje som å registrere skigåing (langrenn) som en gå-tur? Fordi man bruker hele kroppen, og ikke "bare" bena.

 

Noen som har noen gode forslag på hvordan jeg kan registrere dette i treningspoeng slik at det blir mest mulig riktig?

Jeg tar nettkurs, så jeg har ingen instruktør å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her er det dessverre ikke noe snø å måke... Jeg vil på ski!

 

Men til spørsmålet ditt: Jeg har ingen fasit men har selv registrert måking som styrketrening. Synes det virker riktigst.

 

Ellers er det en del år siden jeg prøvde nettkurs, men den gang kunne man absolutt spørre kursholder til råds via nettsidene. Har dere ikke den muligheten lenger? Det er i så fall dårlig, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det heldigvis ikke snø akkurat nå, og vi blir vel snøfri enda noen dager ut fra værmeldingene. Passer meg bra, for jeg er ikke noe skimenneske. :D

 

Jeg er enig med Tulla i å registrere snømåking som styrketrening. Det gjør jeg, for jeg opplever det som vel så slitsomt som å trene styrke. Så kan du jo evt "justere" litt ut fra om snøen er tørr og fjærlett eller tung av vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomatdamen

Jeg har tenkt på å ta det som styrketrening - men synes jo det blir litt voldsomt når det står på 1-2 timer, siste ukene minst annenhver dag. Men på den andre siden så blir det vel ikke mye grevinneheng å spore her heller når vinteren har gått hjem, antar jeg :D

 

Sist jeg var ute var snøen vanvittig tung - svære brøyteklumper i den, og den var skikkelig tettpakket, mens den gangen før var nysnø og lett på vekta, så ja, det er stor forskjell på snømåking og snømåking. Får kanskje registrere den som en mellomting mellom rask gange og styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...