Gå til innhold

Nå står jeg fast - gode råd til å komme videre?


Gjest Tomatdamen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Tomatdamen

Jeg startet i høst med nettkurs - da det er det som fungerer for min livsførsel. Målet var 20 kg - det er "røykesluttkilo" som skal av igjen etter 7 år.

På fire måneder har jeg gått ned 7 kg, jeg har kommet meg inn i noen av de klærne som lå i "ventehaugen" og har lagt noen andre klær bort (var blitt for store). Jeg har ikke lenger halsbrann, det er mye lettere å bevege meg, og jeg kjenner ikke lenger den støle følelsen etter opphovnede ledd som en følge av en god kveld i "godt" selskap med en pose sørlandschips B)

 

Jeg har tatt det rolig, blant annet med tanke på at dette skal vare. Jeg har hatt kostholdsscore 10,0 nesten alle ukene, og jeg har moderat trening da det er det som passer inn i min hverdag. Mye gåturer, men jeg har bestemt meg for å ta opp igjen joggingen når jeg kommer meg ned til 65 kg og får litt mindre belastning på knærne. Det har vært 2 kg igjen siden jul. Først tok jeg det med ro fordi det har vært jul, og jeg har kost meg i jula, så at vekta sto stand-by (+/- 0,5 kg) tenkte jeg var helt naturlig. Men det har fortsatt i januar, og nå skjer det at jeg har gått opp et kilo! Dvs at nå er det 3 kg igjen til "joggevekten". Jeg er ganske flink på kosthold - både å holde meg til kaloriintaket, og til å få riktig sammensetning av proteiner, karbohydrater og fett. Jeg spiser riktig mengde frukt og grønnsaker, og holder meg stort sett på et godt kalsiumnivå (de dagene jeg er litt lav, tar jeg tilskudd).

 

I dag da jeg veide meg, og fant ut at det var 1 kg opp den siste uka, kjente jeg at jeg nesten fikk litt lyst til å gi opp. Målene beveger seg også fra uke til uke, selv om de sammenlagt som oftest er enten nedover eller bare har flyttet litt på seg (sånn at de totalt sett verken er ned eller opp). Denne uka hadde de flyttet litt på seg, men det som var gått opp var blant annet midjen min, og det likte jeg lite. Den har vært stabil siden to uker før jul, og da hjelper det lite med at hofter og overarmer hadde gått inn tilsvarende, synes jeg....

 

Noen som har gode forslag til hvordan jeg kommer meg videre? Eller regelrett bare en liten pep-talk til meg, sånn at jeg ikke mister gnisten? Etter min plan skulle jeg vært ned på match-vekt til juni, men slik jeg hopper opp og ned nå, så blir det jo ikke før til høsten igjen, og den tanken får meg nesten til å gi opp...

 

Hjelp! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Tomatdamen :)

 

Først vil jeg bare si at jeg er imponert over hva du har fått til! Håper jeg kan ha like god fremgang som deg (er 2 uker inn i mitt første kurs)

 

Siden jeg er temmelig fersk i dette universet, så har jeg ikke så mange konkrete råd å komme med desverre. Men du har vel kanskje en veileder som du kan prate litt med selv om du går på nettkurs? Jeg går på møter en gang i uka, og flere av medlemmene der har luftet lignende problemstillinger i gruppa. Det virket som de var fornøyd med rådene og veiledningen de fikk av vår kursholder :)

 

Håper dette kan være litt til hjelp.

 

PS. Ikke gi opp! Jeg er sikker på at ting vil gå litt opp og ned i en sånn prosess, og at det er ganske vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet i høst med nettkurs - da det er det som fungerer for min livsførsel. Målet var 20 kg - det er "røykesluttkilo" som skal av igjen etter 7 år.

På fire måneder har jeg gått ned 7 kg, jeg har kommet meg inn i noen av de klærne som lå i "ventehaugen" og har lagt noen andre klær bort (var blitt for store). Jeg har ikke lenger halsbrann, det er mye lettere å bevege meg, og jeg kjenner ikke lenger den støle følelsen etter opphovnede ledd som en følge av en god kveld i "godt" selskap med en pose sørlandschips B)/>

 

Jeg har tatt det rolig, blant annet med tanke på at dette skal vare. Jeg har hatt kostholdsscore 10,0 nesten alle ukene, og jeg har moderat trening da det er det som passer inn i min hverdag. Mye gåturer, men jeg har bestemt meg for å ta opp igjen joggingen når jeg kommer meg ned til 65 kg og får litt mindre belastning på knærne. Det har vært 2 kg igjen siden jul. Først tok jeg det med ro fordi det har vært jul, og jeg har kost meg i jula, så at vekta sto stand-by (+/- 0,5 kg) tenkte jeg var helt naturlig. Men det har fortsatt i januar, og nå skjer det at jeg har gått opp et kilo! Dvs at nå er det 3 kg igjen til "joggevekten". Jeg er ganske flink på kosthold - både å holde meg til kaloriintaket, og til å få riktig sammensetning av proteiner, karbohydrater og fett. Jeg spiser riktig mengde frukt og grønnsaker, og holder meg stort sett på et godt kalsiumnivå (de dagene jeg er litt lav, tar jeg tilskudd).

 

I dag da jeg veide meg, og fant ut at det var 1 kg opp den siste uka, kjente jeg at jeg nesten fikk litt lyst til å gi opp. Målene beveger seg også fra uke til uke, selv om de sammenlagt som oftest er enten nedover eller bare har flyttet litt på seg (sånn at de totalt sett verken er ned eller opp). Denne uka hadde de flyttet litt på seg, men det som var gått opp var blant annet midjen min, og det likte jeg lite. Den har vært stabil siden to uker før jul, og da hjelper det lite med at hofter og overarmer hadde gått inn tilsvarende, synes jeg....

 

Noen som har gode forslag til hvordan jeg kommer meg videre? Eller regelrett bare en liten pep-talk til meg, sånn at jeg ikke mister gnisten? Etter min plan skulle jeg vært ned på match-vekt til juni, men slik jeg hopper opp og ned nå, så blir det jo ikke før til høsten igjen, og den tanken får meg nesten til å gi opp...

 

Hjelp! :unsure:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomatdamen

Tusen takk for støtten, Fregnefrøken :)

Jeg tar sånn helt frittstående nettkurs, så jeg har ingen veileder, annet enn de generelle rådene jeg finner her.

 

Jeg har lest at det er normalt å stagnere litt etter en stund blant annet fordi kroppen venner seg til å leve på lavere kalorinivå, så kanskje jeg burde variere litt på det noen dager. Så var det jo når jeg kom dit at jeg hadde tenkt å ta opp joggingen igjen, sånn at jeg på den måten kunne få fart på nedgangen igjen, men stagnasjonen kom et par kilo for tidlig. Nå er det sånn at jeg tenker at det blir for stor belastning på knærne å gå i gang med joggingen nå.

 

Jeg funderer litt på om det kan være en ide å rydde fram treningssykkelen min fra kroken igjen, siden jeg egentlig ikke har lyst til å gå opp i kaloriinntak igjen - ikke engang for noen dager. Teller litt på knappene her... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei du :)

 

Litt sent å svare kanskje, men jeg håper du ikke har gitt opp. Min erfaring er at det går "opp og ned", og spesielt målene rundt livet er ganske så "interessante" i løpet av noen uker. Det eneste jeg er helt sikker på, og det er jeg overbevist om at du er også, er at det ikke hjelper å gi opp. Du blir ikke mer fornøyd om det blir flere centimeter :)

 

Jeg synes det høres ut som en god ide å legge inn litt ekstra trim i en periode, alternativt er å veie absolutt alt du spiser i en uke, slik at du er helt sikker på at du spiser nok/passe.

 

Lykke til!

 

Hilsen Vixen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...