Gå til innhold

Hvilket brød spiser dere?


Gjest hetles

Anbefalte innlegg

har prøvd å bake Ingers rugbrdø' date='men synes det ble klissete og nesten litt deiget inni...Prøvd å bakt en gang til å stekte lenger,men ble like klissete :-( Noen tips til hvordan dette kan unngås??[/quote']

Det skal være litt klissete, men du kan prøve med litt mindre vann og litt høyere temperatur. Når jeg lager det er deigen så løs at jeg kan dra sleiva lett igjennom, men uten at deigen siger sammen igjen, hvis du skjønner.....Så steker jeg det ved 200 grader i 50 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg spiser nå nesten bare polarbrød' date=' den varianten som heter Polar extreme. Den har mye fiber og lavt kaloriinnhold. Smaker kjempegodt. :-)

I tillegg bruker jeg endel knekkebrød, og da er det mest Wasa fiber plus. Synes den metter godt selv om hvert knekkebrød er tynt.[/quote']

Rart at ikke polarbrød extreme ligger i matvaretabellen, det ligger tre andre typer, men det er jo det sunneste av dem.......hvor mange kcal er det i et brød? kan jo regne det ut selv, vent litt.....

 

.......136 kcal per brød à 80 gram! Til sammenligning har Polarbrød fullkorn 184!!!!! gjett hvilket jeg vil spise? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
Gjest Bolla38
Er jo så mye snakk om at enn får i seg for mye karbohydrater' date=' ikke hos Grethe Roede da. Men Fedon osv. Blir jo mye brødmat hvis enn spiser det hver dag. Har dere noe brød å anbefale? Som da kanskje inneholder mindre karbodydrater og mindre kalorier?[/quote']

 

 

Jeg har en slags blanding nå av grethe roede og libra ,da spiser jeg en gg helseklikjeks med en halv liter vann før hvert måltid og lar det ikke gå lenger en ,

1 halvtime før jeg spiser måltidet ,jeg kan også ta en slik klikjeks og knuse i en bolle og hakke noe frukt og ett par skjeer kesam med 1 prosent fett og la det bli ett måltid ,kanskje med litt kanel på toppen.

 

ellers baker jeg grovbrød gjerne med klik ,linfrø og solsikkefrø noe lignende

ingers grovbrød.

men foran alle måltider spiser jeg klikjeks helseklikjeks vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det er lite rug i Ingers rugbrød - misvisende navn. Har laget min egen variant hvor jeg har erstattet sammalt hvete med 1kg speltbrød + 300 gram fint speltmel. Brødene blir litt klissete, så man kan jo ev ha litt mindre væske i. Har prøvd det, men erfarte at brødene tørket ut fortere. Liker det litt klissete, saftige brødet.

 

Takk for tipset om å handle i Sverige - det får bli løsningen til Norge skjønner hva som er viktig å prioritere!

 

Isdora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Veldig grovt og saftig sjukornsbrød med solsikkefrø fra et lokalt bakeri - et tilsvarende finnes i Frølich bakebok - kalles der solsikkebrød. Dette har endel kalorier med heller en deilig skive enn to tørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet hvor mange kcal det er i speltbrød?!?!?!?!?

 

Det finnes jo mange typer speltbrød...Fra hvilket bakeri tenker du på?

 

Oppskåret speltbrød fra Sunt & Godt har 206 kcal/100 g, Speltbrød fra Din Baker har 225, det fra Martin Nordby har 218....og det er mange andre eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser speltbrød fra bakerbrun' date=' men der står det ikke naringsinnhold så jeg vet ikke hva jeg skal registrere det som.. det er ganske irriterende at det ikke er registret på GR[/quote']

 

Jeg tror Baker Brun får sine speltbrød fra Din Baker, og da er næringsinnholdet

 

kalorier 225 kcal

karbohydrater 41.5 g

tilsatt sukker 0 g

proteiner 7.4 g

fett 3.9 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

er det vi spiser her i gården :) Det er kjempegode, "vanlige" grovbrød.

 

Tre brød:

800 g hvetemel

500 g sammalt hvete, grov

500 g sammalt rug, grov

125 g linfrø

125 g solsikkefrø

100 g kruskakli

125 g hvete helkorn

+ evt 125 g havregryn

(eller en miks du har lyst på av de tingene som er ramset opp fra og med linfrø)

1,5 dl væske (bruker vanligvis 1 l vann + 0.5 l skummet melg

1 pk gjær

 

Blir kjempegode! Jeg er veldig glad i kompakte brød da, så hvis man vil ha noe luftig er kanskje ikke disse noe ;) Men de gir i alle fall god metthetsfølelse og smaker fortreffelig med gulost og paprika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går bakte jeg Ingers rugbrød for første gang, men de ble jo så lave! Er det virkelig ikke meningen at de skal bli større enn akkurat jevnt med brødforma? I så fall må jeg gjøre om å lage 2 brød av deigen i stedet for 3, for sambo er ikke særlig glad i bittesmå skiver - må liksom spise ca tusen for å bli mett sier han ;) Deigen hevet bra, og jeg fulgte oppskrift. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Jeg tror Baker Brun får sine speltbrød fra Din Baker' date=' og da er næringsinnholdet

 

kalorier 225 kcal

karbohydrater 41.5 g

tilsatt sukker 0 g

proteiner 7.4 g

fett 3.9 g[/quote']

 

Baker Brun produserer Speltbrødene sine selv :)

 

Næringsinnholdet er : Lys Speltbrød / Grovt Spelt

Kalorier;200 / 226

Karohydr;38,2 / 33,9

prot;8,2 / 9.7

fett; 2,1 / 5.8

grovhet; 49,1 / 36.6

100% Spelt begge typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg spiser for det meste rugbrød eller pumpernickel. disse gir en god metthetsfølelse samtidig som de er svært næringsrike. (inneholder ikke hvetemel). ofte holder det å smøre et tynt lag heistad blåbærsyltetøy eller noe annet magert pålegg.

 

møllerens fibra fullkornsbrød er også å anbefale. hvis man tilsetter ulike kornsorter (havregryn, solsikkefrø, sammalt hvete grov osv) blir den enda sunnere. det ferdigbakte brødet er veldig tungt; noe som tyder på at brødet oser av sunnhet:P

nybakt brød overvinner alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Vita hjertego sitt ekstra grove brød er kjempegodt :) Det er det jeg spiser når jeg først skal spise brød.

Går som regel i knekkebrød her, har blitt helt hekta på fiberrik solsikke og wasa solruta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest miemiranda

Bakte Ingers rugbrød i går, men enker litt på iforhold til andre brød som er lette og luftige. Dette er jo et veldig tett og kompakt brød.. Skal jeg likevel ikke spise mere enn 60 gr? Er jo mye i brødet som ikke blir tatt opp av kroppen. Og en skive hos meg var ca 55 gr. Da er den liten. Ettersom brødet ikke blir så høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...