Gå til innhold

Hvilket brød spiser dere?


Gjest hetles

Anbefalte innlegg

Er jo så mye snakk om at enn får i seg for mye karbohydrater, ikke hos Grethe Roede da. Men Fedon osv. Blir jo mye brødmat hvis enn spiser det hver dag. Har dere noe brød å anbefale? Som da kanskje inneholder mindre karbodydrater og mindre kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg spiser vanlige grove brød - varierer litt - her finner du all verdens i butikkene så jeg er alltid på utkikk etter gode grove brød med få kalorier som smaker godt. Jeg spiser og multigrain knekkebrød og spiser fiberrik og kaloririk frokostblanding. Jeg har lagt om livstilen, dette skal jeg alltid fortsette å spise så for meg teller smak over kalorier, så får jeg heller begrense mengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ILmakeIT

jeg bor i danmark, Rugbrødes-land... masse deilige variasjoner av rugbrød.

Men nå er jeg ærligtalt blitt litt lei rugbrød.

Så nå baker jeg selv speltbrød m/gulerøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i danmark' date=' Rugbrødes-land... masse deilige variasjoner av rugbrød.

Men nå er jeg ærligtalt blitt litt lei rugbrød.

Så nå baker jeg selv speltbrød m/gulerøtter.[/quote']

 

Oppskrift???? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste litt om kostfiber i bok 2, så jeg tenkte jeg skulle deler med dere.

 

Kostfiber er lange urfordøyelige karbohydrater, som passerer gjennom fordøyelseskanalen uten å bli tatt opp. Fordi fiberne ikke blir tatt opp, gir de heller ingen energi, men har likevel mange viktige funksjoner.

 

* god regulering av magen

* motvirker alminnelige plager som forstoppelse, hemorroider

* motvirker høyt kolesterol

* transporterer skadelige stoffer ut av kroppen

* bidrar til å forebygge bl.a. overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer

* lettere å unngå overspising

* fyller opp mer og forblir lenger i magesekken

 

Ulik fiber i ulik mat; frukt, bær, grønnsaker, poteter, brød, kornvarer.

 

Anbefalt pr dag: 25-35 gr

 

Eksempler i brød/kornvarer:

 

Brød 60 g:

Loff: 1,9 g

Birkebeiner: 3,7 g

Pumpernikkel 5,9 g

 

Lunsj 2 knekkebrød:

Lyst knekkebrød: 1,6 g

Havreknekkebrød: 2,5 g

Fiberkenkkebrød: 5,7 g

 

Kveldsmat 40 gr korn:

Corn flakes: 1,6 g

4-korn: 4,6 g

4-korn Plus: 6,0 g

 

Ha en flott dag! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Spiser også Ingers rugbrød. Dette er brød som metter' date=' og som holder lenge. I tillegg synes jeg det er kjempegodt!!![/quote']

 

Hei, har du oppskriften på dette børdet? Har hørt mye om det, men har aldri sett hva det inneholder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss gaar det i spelt, og det har det gjort en stund naa.

Spelt-mel faar du kj0pt paa meny og obs! og ogsaa paa noen Felleskj0p (st0rre sekker). Det er endel dyrere, men absolutt verdt det. Spelt er akkurat som mel, men kroppen liker spelt bedre :) Vi har erstattet hvetemel HELT med spelt.

Finnes i fint og grovt, saa du kan bake loff, eller grovbr0d. Og det er VERDENS beste! Metter GODT og det er saa smakfult at man ikke trenger paalegg ;-)

 

Finn oppskrift paa et br0d og bytt ut hvetemel med spelt. Det er NAM!

 

PS. Vi bruker 1 ss olje i deigen og kun vann, ikke melk. Det gj0r br0det spr0tt i skorpa og luftig og saftig inni :)

 

PS2. Du faar kj0pt speltbr0d paa meny og obs! og naa ogsaa paa Rema 1000. Ikke alle er uten hvetemel, sjekk posen. Mange gode og sunne varianter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentungen

Jeg spiser speltbrød fra bakerbrun, men der står det ikke naringsinnhold så jeg vet ikke hva jeg skal registrere det som.. det er ganske irriterende at det ikke er registret på GR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrodigBlondine

Jeg vil anbefale Ingers rugbrød på det varmeste. Kan bakes selv men fåes også kjøpt hos Baker Hansen. Veldig kjekt å dele brødet i 2 og fryse i plastpose hvis et brød er for mye av gangen. Brødet er veldig godt på smak, grovt, gir god metthetsfølelse og jeg syntes det er med på å holde blodsukkeret stabilt samtidig som det holder seg ferskt lenge. Det inneholder ca 190 kcal pr 100 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg spiser også Ingers rugbrød. Mettende, fiberrikt og utrolig godt. Her kommer oppskriften, men jeg har laget min egen variant der jeg har brukt bare grovmalt rug i stedet for sammalt hvete, da blir brødet enda mer saftig. Syns Inger har veldig lite rug i oppskriften.

 

1,3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

(jeg bruker 1,5 kg grov sammalt rug)

 

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli (jeg bruker havrekli)

1,8 l lunkent vann, helst 37 grader

(evt. 1 l søt eller sur skummet

melk + 8 dl vann) (jeg bruker denne blandingen med sur skummet melk)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

Alt blandes, det skal bli en ganske løs deig som du "spar" oppi brødformene, 3 former à 2 liter. Ikke forhev, men etterhev til brødet har hevet 1-2 cm i formene. De må ikke heve for mye for da blir de smulete. Stek ved 200 grader i 50 minutter. Avkjøl brødene tildekket for å holde på fuktigheten. Del dem i to og frys ned, et halvt brød holder lenge hvis ikke hele familien spiser det.

 

Lykke til!

Melona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor mengde brød spiser dere av Ingers rugbrød på meny 2? Er det 2 skiver a 30 g? Fantastisk godt brød! Kjøper det hos Valaker Bakeri, de bruker ikke hvetemel som den opprinnelige oppskriften har. Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vildepia

har prøvd å bake Ingers rugbrdø,men synes det ble klissete og nesten litt deiget inni...Prøvd å bakt en gang til å stekte lenger,men ble like klissete :-( Noen tips til hvordan dette kan unngås??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å bake Ingers rugbrdø' date='men synes det ble klissete og nesten litt deiget inni...Prøvd å bakt en gang til å stekte lenger,men ble like klissete :-( Noen tips til hvordan dette kan unngås??[/quote']

 

Jeg baker det med vann, og synes ikke det blir så veldig klissete. Oppbevarer det i kjøleskapet også slik at det blir lettere å skjære, samt at det holder seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...