Gå til innhold

Ingers rugbrød


Gjest Milly
 Share

Anbefalte innlegg

baker ingers rugbrød selv. Veldig godt syns jeg. Vet ikke hvor mange kcal osv. Baker 4 brød på en gang og fryser dem etterpå. 1 skive er nok til frokost (for meg i hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye om dette brødet - noen som har erfaring? Hvor mye av dette tilsvarer en brødrasjon?

 

 

 

 

1 butikk skåret brødskiver tilsvarer ca 65 kcal.

Dette er er kjempegodt brød som metter lenge.

er bra for fordøyelsen.

Pleier å dele det opp i små¨posjoner å fryse det, da det har lett for å bli muggent når det ligger i brødboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om å heve det rett i formen' date=' det var jo bare helt supert! (har bakt det selv lenge, men aldri tenkt på det!)[/quote']

 

Fikk tipset av noen andre igjen. Det blir mer luftig da syns jeg ihvertfall.

 

Ang kalorier så står det på det du får kjøpt i butikken 204kcal pr 100g. Har ikke sammenlignet med rugbrødet som står på sia her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye om dette brødet - noen som har erfaring? Hvor mye av dette tilsvarer en brødrasjon?

 

ja det er eit bra brød, men dersom ein ikkje er veldig glad i grovt brød så kan du nok bli litt lei det. eg har til og med bakt det i brødbake maskin.

synest at det var eit godt brød, blir mett og god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye om dette brødet - noen som har erfaring? Hvor mye av dette tilsvarer en brødrasjon?

Hei

Jeg har prøvd Ingers rugbrød i fjor. Det var veldig godt og veldig enkelt å lage. Minus var at tarmene jobbet på spreng så det ble veldig mange toalettbesøk. Det var også veldig tungt så jeg tror en brødrasjon bare blir en liten skive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har prøvd Ingers rugbrød i fjor. Det var veldig godt og veldig enkelt å lage. Minus var at tarmene jobbet på spreng så det ble veldig mange toalettbesøk. Det var også veldig tungt så jeg tror en brødrasjon bare blir en liten skive.

Ingers rugbrød er både godt og mettende. Baker dette selv og jeg har også regnet ut kaloriinnholdet og mener å huske at det var svært lavt. Man kan trygt spise to skiver hvis magen tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift15589.asp

 

Her er det.

 

Pleier å heve det rett i forma jeg og syns resultatet blir best da. Formene dekker jeg forøvrig til meg bakepapir ellers kan det være vanskelig å få ut.

 

Takk for oppskrift og linken til matoppskrift.no.Den siden var ny for meg !!

 

PS bakte brødet i går, det ble VELDIG godt. Et tips jeg så var å oppbevare det i kjøleskap - da unngår man muggent brød !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingers rugbrød

3/4 person(er) - Innsendt av :asstrid

 

Ingers rugbrød

Dette gir tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former.

Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur.

Tro meg, brødet er kjempegodt og veldig mettende!

 

1,3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 l lunkent vann, helst 37 grader (evt. 1 l søt eller sur skummet melk + 8 dl vann)

2 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

 

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være.

Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg.

Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iris' date=' tar du deigen rett i formen med en gang du er ferdig å lage den, mener du?[/quote']

Jeg tok det rett i formen, men "puffa" det ned med en gaffel en gang-for så å la det heve opp igjen. resultatet ble veldig bra. Tror kanskje det lurt å ta noe av væsken kokende over hvetekorna å la de svelle litt ?? Pussig med navnet rugbrød syntes jeg ! -det jo nesten ikke rug i det. Leste ikke oppskriften godt nok før jeg reiste for å handle, så jeg kjøpte med flere ulike rugmeltyper !! De fikk jeg jo ikke bruk for !!! Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iris' date=' tar du deigen rett i formen med en gang du er ferdig å lage den, mener du?[/quote']

 

Ja, heller den rett over som Augusta beskriver. Syns det blir flatere om jeg har det i bolle, hever og så heller over i former.

 

Husk å dekk forma med bakepapir så sparer du deg for mye jobb. Formene er reine etter bruk og kan bare settes bort også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...