Gå til innhold

Dere som har små barn...


Malena

Anbefalte innlegg

...hvordan får dere trent?

 

I en travel hverdag der det meste av tiden går med til jobb, henting/bringing i barnehage, lage middag, kveldsstell og legging, hvordan får dere tid til å trene? Jeg kjenner tidsklemma nok som det er, og bare tanken på å få plass til trening også gjør meg helt utmattet...

 

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvordan får dere trent?

 

I en travel hverdag der det meste av tiden går med til jobb' date=' henting/bringing i barnehage, lage middag, kveldsstell og legging, hvordan får dere tid til å trene? Jeg kjenner tidsklemma nok som det er, og bare tanken på å få plass til trening også gjør meg helt utmattet...

 

Alle tips mottas med takk![/quote']

 

Jeg har to barn, en på snart tre og en på 4,5. For tiden trener jeg ca.8-10 timer i uken. Ca 4 dager i uken går jeg å loftet og trener når ungene er lagt, rundt kl.20, da trener jeg en times tid. I helgene tar jeg ofte begge to med meg på treningssenteret og da trener jeg ofte bortimot to timer. Det hender også en gang i blant at mannen tar kveldsstellet så jeg får gå på treningssenteret en kveld i uken. Jeg ser nesten aldri på fjernsyn, unntatt når jeg trener og får dermed frigjort tid på den måten.I helgene forsøker jeg å ta med meg en eller begge guttene på tur i skog og mark, med eller uten vogn. Jeg jobber bare 80% slik at min fridag brukes til å gjøre ting hjemme som jeg ikke får gjort i ukedagene ellers. På den måten får jeg mer tid med barna.

Hvis middagen vil ta mer enn 20 minutter å lage så lages den delvis klar mens barna spiser kveldsmat. Nå når våren kommer er planen å ta frem sykkelen slik at jeg får trening på turen til og fra jobb. Det er en halv times sykkeltur hver vei.

Hos oss er det mannen som leverer og henter i barnehagen for jeg har lengre vei til jobb enn ham og ville ikke klare å jobbe full dag om jeg skulle hente og levere. Da får jeg begynt på middagen før han kommer hjem med barna.

 

Jeg er avhengig av å trene for å klare det racet vi har på hjemmebane. Trening gir meg overskudd og gjør at jeg sover bedre om nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inspirert

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver.

Jeg har 2 barn, en på snart 5 og en på 2. = Latterlig travelt! ;)

Jeg trener om kvelden når alle er lagt.

Jeg ser hybelkaninene frese bortover gulvet, men ser en annen vei og klatrer opp på sykkelen:)

Når mor plutselig får mer å gjøre går det ut over noe annet.

Så jeg tenkte meg om. Jeg vil ikke at det skal gå ut over barna, og ikke mannen min. Så da er det huset som får lide:)

Og ofte, når endelig barna er lagt etter en lang dag og sofaen bare skriker på meg, da er det viktig å ta frem det aller siste og fullføre en treningsøkt. Det føles sååå bra etterpå:P

Slanking, barn, mann, hus, barnehage, jobb, venner, familie......alle vil ha en bit! Og av og til kan en nesten bli sprø!

Men prioriter deg selv og ta vare på deg selv! Det gagner ingen at mor får dårlig helse på grunn av overvekt!

 

Lykke til!

 

Inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Skjønner godt hva du snakker om. Jeg har en krevende jobb med lange dager og tre barn. Når barna er i seng skal det handles, klær vaskes, andre ærend skal gjøres eller litt ekstra jobb. Men jeg klarer å få til ganske mange trimpoeng likevel ved å alltid gå trapper, heller gå enn å ta bil eller parkere litt unna der jeg skal. I helgene blir det mye trim sammen med barna - rulleskøyter, sykling, eller de sykler og jeg halser etter, svømming, skigåing, tennis. Vi har brukt uendelig mye tid for å lære barna ulike sportsaktiviteter enten selv, eller sendt dem på skiskoler eller svømmeskoler slik at vi nå kan høste fruktene. Mange og lange turer i nabolaget gir god trim - vi drar i parken eller til lekeplasser - har alltid med slengtau eller små hoppetau. Bære tunge barn eller varer gir mye styrketrening. Da de var yngre lange turer med jentene i vogn elelr bak på sykkel eller i bæremeis.

 

Jeg har litt vekter og strikker hjemme dersom jeg har litt tid til overs til styrketrening, jeg er støttemedlem i et treningssenter, men det er sjelden jeg kan prioritere å gå dit annet enn en rask tur istedet for lunsjpause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvordan får dere trent?

 

I en travel hverdag der det meste av tiden går med til jobb' date=' henting/bringing i barnehage, lage middag, kveldsstell og legging, hvordan får dere tid til å trene? Jeg kjenner tidsklemma nok som det er, og bare tanken på å få plass til trening også gjør meg helt utmattet...

 

Alle tips mottas med takk![/quote']

 

Som eg skulle sagt det sjølv; korleis klarer ein å få pressa inn trening! Eg "skal bare, skal bare" først - alltid er det noko anna som er viktig å få gjort.... Eg trener for lite - trur trening må høgare opp på prioriteringslista mi - andre ting får berre vente....denne våren skal eg prøve å prioritere meg sjølv, så kan eg vaske dei neste 50 åra ;)

 

Jajo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trebarnsmor og synes faktisk jeg klarer å presse ganske mye trim inn i hverdagsaktivitetene. jeg går ofte kveldsturer, men ellers benytter jeg meg av de smutthullene jeg finner. Jeg går til og fra barnehagen og dytter vogn. Det blir faktisk noen trimpoeng i løpet av uke på det. Jeg bruker ellers alltid beina istedet for bussen (kjører ikke bil) når det er mulig. Er flink til å bruke sekk når jeg skal noe sted slik at jeg har armene fri når jeg går og har på meg gode sko til hverdags. De fleste trimpoengene jeg får i løpet av uka får jeg nettopp ved å gå fort. I tillegg har jeg trimsykkel, treningsmatte, vekter, treningsstrikker, ministepper og en del trim-DVDer som brukes flittig på kveldene. Jeg har sjelden mindre enn 13 trimpoeng i uka, som oftest mye mer. Det er ikke så mye som skal til. Stå på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg har investert i en ellipsetrener som står foran tv'n, en Dagsrevy er bra treningsøkt for meg. Så går jeg hjem fra jobben når jeg har tid (en times rask gange), og så legger jeg ut med stavene mine så ofte jeg har tid. Mine barn er ikke så små (9 og 12), men det som tidligere gikk med av tid til å leke med og passe på, går nå til henting og bringing, leksehjelp og alminnelig prat og sosialt samvær. Har derfor ikke fått noe bedre tid, synes jeg. Men jeg har jo den fordelen at jeg kan gå meg en runde rundt nabolaget før de er i seng, og de har også egen husnøkkel, så jeg kan utnytte den tida de er ute og leker med venner. Hver onsdag er sønnen min på kor i 45 minutter, da parkerer jeg der han er på øvelse, går 40 minutter med stavene mine og vips! så er trimmen unnagjort den dagen også.

 

Jeg avskyr egentlig å trene, så jeg er nødt til å få det gjort sånn at jeg nesten ikke merker at jeg gjør det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullungene her i huset er på 3 og 4,5år og det er full fart døgnet rundt. Ut på tur aldri sur sier jeg. I påsken var vi på skitur hver dag. Eldstemann er en reser på ski!!! ;) Vi gikk til minstemann ble sliten, så puttet jeg han i bæremeis og så gikk vi 3km i rask tempo. 15kg på ryggen merkes på tur... he..he...

 

Ellers tar jeg dem med på sykkeltur, guttene sykkler og jeg løper ved siden av.

 

Har verdens snilleste mann som har innsett at en sprek fru er mye blidere enn en feit fru.. he..he... Det var mine ord, ikke hans. Derfor er 2 kvelder i uka bare mine, da er jeg på fjellklatring. Klatrer inne i hall om vinteren og ute på sommeren. Det drar trimpoeng det. Har dessuten hatt et par turer i skitrekket og stått telemark, der var det mere trimpoeng å hente enn jeg noen gang hadde forestilt meg!!

 

LYKKE TIL ALLE SPREKE SMÅBARNSMØDRE OG LYKKE TIL TIL DERE SOM SLITER MED MOTVASJONEN!!!!

 

STÅ PÅ!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariak69

Har 3 barn selv - og trodde også det var håpløst å finne åpninger i timeplanen til trening. Men - har nå funnet en løsning som fungerer for meg. To dager i uka tar mannen min seg av levering i barnehage, og da drar jeg på morgenspinning på et treningssenter. Starter halv sju på morgenen - det var pyton de første gangene, men nå er jeg blitt vant med det og det fungerer fint! En gang i ua tar jeg en treningsøkt rett etter jobb.

 

Ellers er en rask tur etter at barna er i seng å anbefale - nå som vi går mot lysere tider.

 

Gjelder å utnytte de små åpningene som finnes. Håper du finner en løsning som passer for deg. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også en periode med å finne tid til trening og etter et års medlemsskap i et treningssenter, logget jeg meg ut derfra for heller å kjøpe meg en trimsykkel. Jeg syntes rett og slett det tok for lang tid å komme seg til og fra, trene osv. Gikk fort to timer bort.

 

I påska ble jeg bitt av basillen og fant virkelig motivasjonen til å trene på egenhånd. Lette fram noe fengende musikk fra lykkelige ungdomstider og hev meg på sykkelen. Jeg lånte et sett med manualer, 1 kg, 2,5 kg og 5 kg og trener styrke på skuldre, armer (for- og bakside), bryst, rygg, rumpe osv. Som underlag på gulv bruker jeg en sånt tynt oppblåsbart liggeunderlag. Utstyret står i stua, så det er lett tilgjengelig og jeg kan se på tv samtidig om jeg vil.

 

Jeg er alenemamma til ei jente på snart 3, så jeg trener etter leggetid og de dagene hun er hos pappa`n. Da sykler jeg en halvtime og tar styrke i en halvtime. Jeg svetter skikkelig, og på en økt forbrenner jeg rundt 5-600 kcal.

 

Jeg er nøye på at huset skal se bra ut, men har kanskje valgt å prioritere litt annerledes i det siste. Jeg samler alt husarbeid som vasking av hus og klær, brødbaking, rydding, handle mat osv til de dagene hvor hun er hos pappa`n. Og så lar jeg det heller flyte litt imellom om det gjør det. Jeg føler stor glede med å trene alene og jeg blir rastløs de kveldene hvor jeg ikke trener.

 

Det er nok viktig at du ikke setter deg for høye mål, som å trene 4-5 dager i uka i en time.

Begynn med f.eks 2 ganger i uka, 40 min. Da er det lettere å komme igang, treningen tar ikke for lang tid og sjansen for at du utvider er større.

Det er faktisk verst å komme over dørstokk-mila, som å komme seg i treningsklærne!

 

LYKKE TIL, dette klarer du for jeg klarte det!

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...