Gå til innhold

Middag for en!


Imi

Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp blitt nordsjø-enke:-) Og er alene 2 uker i mnd. Har ikke barn, så det å lage middag til en er ikke så lett!

 

Noen tips til gode, enkle og magre middagsretter det går ann å lage til en?

 

Ikke alltid like morro å lage steik når man er en person!

 

I butikken er jeg helt demotivert, og bruker laaaang tid!

 

Hjelp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Du trenger bare lage til mindre - er ikke forskjellig fra å lage til mange. Kjøp kjøtt (kyllingbryst, eller koteletter eller hva du liker) og fisk og pakk ned i middagsporsjoner og frys og ta opp en av ganger og lag maten eller lag ferdig middager og frys i porsjonspakker og tin når du skal spise. Stek kjøtte i olje med grønnsaker og fisken blir deilig hvis du baker i ildfast form i ovnen med litt olivenolje i bunn, tiden avhenger av tykkelsen på fisken/filetene). Av grønnsaker, potet/ris/pasta og salat lager du fersk det som trengs for en (mye mindre jobb å lage salat til en enn til 5 som hos oss). Nå kan du bruke akkurat så mye krydder og de krydderne/urtene/tilbehøret som du liker best.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roedes middagstips er som oftest kjappe retter som er magre og gode. På de kan du jo bare stille inn anntall ønska porsjoner. Ellers så ser jeg at flere av fjorland middageren får bra skryt.

 

Når jeg er gressenke(kjærsten er styrmann) går det mye i:

 

- karbonadedeig og grønsaker/ salat i tortilla lefse. Snerte og tine opp karbonadedeig når en har fryst 100 grams pakker.

 

-omelett med skinke, sopp og løk (uten brød)

 

-Supper, pose supper spedd med ting som: kylling kjøttboller, mais, paprika og pasta.

 

-fiskekake burger, seikarbonade i steden for vanlig karbonade og masse deilig salat , grovt brød om en får tak i.

 

-svinestrimler woka med ferdig grønnsaksblanding med ris til.

 

Håper det var noen forslag som kunne friste. Tingen er å kunne planlegge litt på forhånd. f.eks fryse end porsjonspakker av svin, kylling karbonadedei. Det er lett å bare ta en brødskive i steden for å lage middag men da skal jeg love deg at du blir lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg kjenner til det problemet veldig godt, pleier å ende med at jeg hamstrer suppe og nudler til de to ukene, men det er veldig kjedelig i lengden. Men jeg har lagd noen av disse WOK posene også...har egentlig ikke så mange gode forslag, men kanskje vi kan dele utfordringen? Har du det problemet med at når han er hjemme så vil du spise masse god mat... jeg har det problemet hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg spiser ikke alenemiddag så ofte, men NÅR jeg gjør, gjør jeg som Jon Blund og andre hektiske vesner og lar Fjordland være kokk. Det står alt man trenger å vite om kalorier og næringsinnhold, kan velge middag etter kalorimengde. Og jeg synes det smaker veldig godt. Ikke er det veldig mye dyrere enn å lage vanligmiddag heller (i alle fall er det en god del av rettene som er relativt overkommelige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er hjemme så MÅ jeg jo lage mat! Hvis ikke går det i alltfor feite ting. Han spiser det jeg lager selvfølgelig, og det ER jo mye deilig mager mat, men det er bare så utrolig kjedelig å diske opp til seg selv med poteter og salat og hele pakka, skjønner?

jeg har absoutt det problemet med god mat når han er hjemme. Han er dessuten den typen som kan hive i seg alt og fortsatt se veltrent ut. Urettferdig.

 

Men så må en jo yte litt ekstra for å gå ned også da.

Mitt problem er at jeg ikke kan fordra Fjordland. Syntes det ser direkte ekkelt ut!

 

I dag frister kinarestauranten nede i gata, noen som vet sånn ca kcal på de vanligste rettenen? nÅ tenker jeg selvfølgelig ikke noe frityrstekt mat eller stekt ris. Er så glad i scezuan kylling med grønnsaker. frister så utrolig lite å lage enmannsmiddag igjen! Spes i påsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt - jeg syns også det er kjedelig å lage til bare èn. Noen ganger syns jeg det er gøy, spesielt hvis jeg har mange forskjellige råvarer og kan mikse og trikse. Blir veldig fort lei kjøtt, men har funnet ut at tilbehøret er det viktigste. Nå har jeg prøvd meg frem med squash, aubergine, sopp mm som jeg steker i litt olje, krydrer litt og har gjerne i en bx tomater med hvitløk. Paprika i forskjellige farger, ananas, - ja det er utrolig hvor mye en kan mikse sammen. Dette sammen med kyllingfilet, biff o.l. er kjempegodt. Da har jeg ikke noe annet tilbehør. Også lager jeg som regel nok til to dager - da er det fort gjort dagen etter.

 

Og man må ikke ha middag hver dag - syns brød er godt jeg. Koke et egg, ha på tomater, salat o.l. og en deilig kopp te.... ;) Helt OK. Men Fjordland har jeg prøvd og sier: Aldri mer! Ekkelt var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne m .

Jeg er alene og elsker å lage mat. Spesielt fisk blir mye brukt. Da kan du f.eks. kjøpe (hvis det er fiskehandel der du bor) akkurat den mengden du vil ha. Kok fisk eller pakk den inn i folie med gode urter eller grønnsaker og bak i ovnen. Kjøtt bruker jeg lite av. Men hvis jeg har en stek, så steker jeg hele. Deler så opp i passe porsjoner og fryser ned, da er det lettvint bare å ta det opp og varme det. Jeg lager også kjøttkaker og deler i passe porsjoner og fryser. Det er bare fantasien som skal til. Jeg kjøper sjelden ferdig middag, og lager ordentlig middag hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som singel er jeg vant til å lage mat bare til meg..gikk på kurs i fjor og syntes ofte at oppskriftene var for familiefolk..men jeg lærte meg å lage varierte middager...noe som alltid har vært kjedelig og vanskelig som singel...i allefall noen tips i fra meg:

 

- Burger av karbonadedeig/ kyllingkjøttdeig

- Woker av alle slag..du lager av reker, kylling, svin..

- Av en halv boks med hakkete tomater lager jeg en gryterett med revne gulrøtter, løk, sopp, paprika, litt chili, enten skinke eller karbonadedeig...og urter etter smak..litt salt og pepper. Og enten brød eller pasta til.

- Pizza av pitabrød - knock yourself out..ha fyll etter smak og behag.

- Supper i fra Fjordland - mange gode

- Glass med sursøt saus som du varmer opp og legger 150 g laks opp i sausen. Dampes under lokk i ca 6 -10 min..serveres med ris.

- Lasagne...du kan jo dele de opp i posjoner og fryse ned og ta opp akkurat det du behøver til middag.

- Salater...skjær opp en kyllingfilet og stek den lag en posjon salat av det du liker.

- Lapskaus av grønnsakssuppe, du kan bruke rester av poteter fra dagen før, lettpølse eller kyllingpølser, evnt litt frosne grønnsaker, og en halv pose med potetmos for å lage den tykkere.

- Fiskeburgere - kjøp seikarbonade og fyll brødet med salat og dressing av f.eks kesam og karri eller hvitløk.

- Pitabrød, som du kan fylle med hva du vil, alt fra skinke, pølse, kylling, kjøttdeig, reker osv...og favorittgrønnsaker og dressing av eks. kesam og tikka masala..

 

Og inni mellom be en venninne på middag, det gjør vi i min gjeng...der vi er flere single!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er supert å lage omelett til en. Putt i det du liker og har lyst på.

 

...og jeg bare lurer: Hva er ekkelt med Fjordland? Det er jo normal norsk mat. Hvid Fjordland er ekkelt, så tenk på alt det andre rare man spiser. Som frossenpizza, hermetikk og suppeposer. Er det mindre ekkelt? Bare lurer...

Jeg spiser alt, jeg. Det er vel derfor jeg er her...

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg bare lurer: Hva er ekkelt med Fjordland? Det er jo normal norsk mat. Hvid Fjordland er ekkelt' date=' så tenk på alt det andre rare man spiser. Som frossenpizza, hermetikk og suppeposer. Er det mindre ekkelt? Bare lurer...

Jeg spiser alt, jeg. Det er vel derfor jeg er her...

 

Katla[/quote']

 

Vi har alle forskjellig smak. Jeg har prøvd Fjordland, og syns konsistensen var kvalm. Maten var "ihjelkokt" - ingen stor opplevelse. Men dette er kun "min sannhet". For de som liker den må jo det være et greit alternativ selv om det ikke er det for meg. ;) Nå ser ikke jeg noen klare likhetstrekk på det andre du nevner i forhold til hva jeg syns om Fjordland. Men jeg er ingen stor fan av frossenpizza og hermetikk-middag, unntaket må være Trondhjem's sodd - den er faktisk ganske god som den er, og tilsettes bare litt persille. Trøndersodd derimot, ser ikke like fristende ut og var heller ikke like god.

 

Jeg er ikke vanskelig i kosten, men det er ikke dermed sagt at jeg liker alt eller spiser alt.... Og grunnen til at jeg er "her" er fordi jeg ønsket å legge om hele livsstilen. Har gjort drastiske forandringer i forhold til kost og trim, og fokuset er bedre helse. Har greid å kvitte meg med alle usunne uvaner, og har aldri hatt det bedre.

 

Lykke til - med eller uten Fjordland! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp blitt nordsjø-enke:-) Og er alene 2 uker i mnd. Har ikke barn' date=' så det å lage middag til en er ikke så lett!

 

Noen tips til gode, enkle og magre middagsretter det går ann å lage til en?

 

Ikke alltid like morro å lage steik når man er en person!

 

I butikken er jeg helt demotivert, og bruker laaaang tid!

 

Hjelp:-)[/quote']

 

 

Nei det er ikke alltid enkelt å lage mat til en person og kreativiteten synker gjerne litt... Det fine med middagsoppskriftene på denne siden er at du kan velge hvor mange personer du ønsker å lage til, så får du se hvor mye du trenger av hver ingrediens.

 

Jeg lager mye wok mat! Jeg skjærer opp kyllingfilèt i strimler eller bruker svinekjøtt i strimler og freser dette. Så kan du bruke masse grønnsaker av personlig preferanse. Jeg spiser mye sopp, babymais (ja du kan spise babymais), løk, hvitløk, babygulrøtter, bønnespirer og broccoli. I butikken fins det også masse sauser du kan benytte deg av. Blue Dragon har spennende orientalske sauser som er velsmakende og lette. Prøv deg fram!

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Trikset med Fjordland er å ikke varme maten så lenge som det står på pakken at du skal. Står det fire minutter i mikroen, tar jeg max 3, og da er poteten skikkelig god, gulrøttene smaker gulrøtter og kjøtt eller fisk er gjennomvarmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Denne uken er jeg alene - synes det er en nytelse å lage mat uten at noen maser på meg - og kunne bruke akkurat det krydderet og tilsetningene jeg liker. I går laget jeg stekte kamskjell i olivenolje og fersk pasta som jeg surret litt i clam chowder tilsatt ferske sukkererter, asparges, sopp, klasekirsebærtomater, paprika og urter - krydret med nykvernet pepper og salt - herlig. Tok 15-20 minutter totalt. For meg er det rene himmelrik å lage middag i fred og ro istedet for å ha tre ihjelsultne barn tilstede som skal underholdes, settes i sving med salattilberedelser, som konkurrerer om å fortelle om dagen sin, som må ha litt nøtter eller grønnsaker for å holde blodsukkeret oppe til maten er servert.....

 

Det beste er at restene fra i går er nok til middag i dag - står klar i IKEA microbølgeovnboks med ventil - i morgen blir det bakt flyndre (sole) med dampete grønnsaker, potet og salat - gleder meg alt.

 

Jeg liker heller ikke ferdigmat - for meg smaker maten uendelig bedre når jeg bruker ferske råvarer - men bruker suppebokser som sauser dersom det er ting som tar for lang tid å lage fra bunnen av (som clam chowder, ørstersuppe eller hummer bisque).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellig smak. Jeg har prøvd Fjordland' date=' og syns konsistensen var kvalm. Maten var "ihjelkokt" - ingen stor opplevelse. Men dette er kun "min sannhet". For de som liker den må jo det være et greit alternativ selv om det ikke er det for meg. ;) Nå ser ikke jeg noen klare likhetstrekk på det andre du nevner i forhold til hva jeg syns om Fjordland.

 

Jeg er ikke vanskelig i kosten, men det er ikke dermed sagt at jeg liker alt eller spiser alt.... Og grunnen til at jeg er "her" er fordi jeg ønsket å legge om hele livsstilen. Har gjort drastiske forandringer i forhold til kost og trim, og fokuset er bedre helse. Har greid å kvitte meg med alle usunne uvaner, og har aldri hatt det bedre.[/quote']

 

Jeg spiser Fjordlandmat sjelden. Syns i grunnen det er litt dyrt. Men jeg syns nesten det smaker som jeg har lagd maten selv. Skal prøve å forstå at vi har forskjellig smak. Når jeg sammenligner Fjordland med hermetikk og frossenpizza tenker jeg litt på næringsinnhold og kvalitet på råvarer og sånn. Det er etter min mening med på å avgjøre hvor ekkel mat er eller ikke.

 

Jeg må også si at jeg svært sjelden spiser ferdigmat. Jeg liker å vite hva det er i maten jeg spiser. Jeg elsker å kjøpe inn råvarer og å lage mat. Det hender jo det blir en posesuppemiddag i ny og ne, men jeg koker grønnsakskraft og har i litersbokser i frysern, så kan jeg lage gode magre supper (dette gjør jeg selv om jeg ikke går på GR-kurs). Det tar litt tid, så jeg forstår at dette ikke er noe for de supertravle.

 

Jeg jobber mye kveldsvakter så jeg er flink til å fryse ned rester og tar de med på jobben og spiser som middag der. Dette er jo en ide til de som ikke liker å lage middag når de er alene.

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 g kyllingkjøttdeig

250 g chinese sweet and sour saus (det var den av sausene som hadde lavest kaloriinhold)

aromasopp eller champignon

 

brune soppen og kjøttdeigen, imens lunes sausen i en gryte, så du hiver det ferdig brunede i etter hvert så det får kokt littegrann. Jeg hadde en del soysaus oppi, det ble litt for søtt for meg uten, men da ble det veldig godt.

Spiste med brokkoli og ris.

 

Gryten alene: 400 kalorier pr porsjon. Blir 2. (tar du det doble av dette, får du jo tre prosjoner til frysing og bruker opp hele sausen med en gang - jeg skulle ha det kjapt. Og det var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Gjest jentungen

jeg bor for tiden sammen med en venninde, men skal mest sansynlig bo alene til høsten.. Liker fjordland, men er fattig student og synes det er litt dyrt, så det funker en gang imellom. Det er allerede et problem at maten råtner i kjøleskapet og er redd det kommer til å gjøre det i en mye større grad når det er bare meg.. Hvis man lager maten fredig for så å dele opp i porsjoner og ha det i fryseren, hvor lenge kan man ha det der da?? jeg mener det har vel bare en viss holdbarhet. Jeg pleier å fryse brød i ukesporsjoner, middagsporsjon av kjøttdeig + andre ting som hører hjemme i fryseren. Det pleier jeg ta opp før skolen slik at det blir gjennomtint til matlagingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... når det bare er meg, og det skal være raskt:

 

1 boks knuste tomater

1/2 boks vann

30 gr tørr villris (eller annen ukokt ris evt. fullkorn pasta)

2 Go' og Mager grillpølser (kuttes i biter)

1/2 pose frosne grønnsaker (eller annet etter tilgang og ønske)

1/2-1 løk

2 fedd hvitløk

1-2 ts buljong

 

krydder, f.eks:

1 ts timian

2 knivsodd cajennepepper

salt/pepper

 

Ha i knuste tomater, vann, løk, hvitløk, krydder og ris. Kok opp og la koke i ca 15-20 min. Ha i pølser og grønnsaker og la det småputre litt. Jo lengre risen står, desto mer væske trekker den inn og "gryten" blir tykkere.

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Fant oppskrift på dette i Elixia-magasinet, hadde ikke alle de grønnsakene som var nevnt der, men tok hva jeg hadde i kjøleskapet. Lagde det nå nettopp, det var himla godt! Her er min variant:

 

125 g laksefilet delt i fire biter

1 stor potet i strimler

1 gulrot i strimler

noen blomkålbuketter

1/4 løk i biter

litt stilkselleri i strimler

litt rød chili

olivenolje, salt, pepper

 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Fyll en ildfast form med grønnsakene

og bland med olje og krydder.

Legg på fiskebitene og ha litt salt/pepper på dem også.

Stek i ca 20 minutter. Det står "til fisken er gjennomstekt", men jeg synes det er viktigst at potetene har rett konsistens. Da er det andre også ferdig. Grønnsakene er sprø og herlige! Nam-nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam nam,jeg synes laks i urtesaus fra fjordland er kjempegod,oksesteken og,har ikke prøvd andre(hørt at torsk i purreløksaus er kjempegod og.)Den er dyr,men duger engang iblant.Ellers er det jo lettvint med wienerpølser fra prior,også har de kjempegode kalkungrillpølser med ost,begge deler kan jo fryses i porsjomspakninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...