Gå til innhold

"misbruker" dere kalorier?


Gjest cilla

Anbefalte innlegg

GOD HELG ALLE!

 

Jeg har värt aktiv her inne en stund, men har ikke brukt diskusjonsforumet. Hender det at dere "misbruker" kcal?

Jeg mener, bruke kcal på unyttige mat, når man egentlig burde spist noe sunt?

La meg forklare; i dag har jeg spist meg mett på:

 

Havregröt till frokost med melk og banan: 300 kcal

4 knekkekkebröd med lett ost på til lunsj, 3 ss youghurt: 350 kcal

betasuppe till middag: 270

skal ha omelett till kvelds: 180 kcal

 

dette blir: ca 1150

 

Spiser vannligvis ca 1400-1600 kcal pr dag; kan jeg ta de siste kcal og bruke på noe sött?

 

Det er jo ikke bra når man slanker seg, men kcal antallet blir det samme som ellers, bortsett fra at det blir flere kcal på kvelden..

 

hva er deres erfaring?

 

(er suuuper gotterisugen i dag, men pleier egentlig ha kosedag på lördagen! Kanskje jeg er sterk nok til å kjöpe en kesam vanilje, frukt el noe annet mer sunt for de siste kcal mine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Nei, jeg vil at enhver kalori jeg spiser skal være til nytte for kroppen utover det å være en energikilde. Jeg ønsker at maten skal også se nydelig ut, gjerne et vell av farger som gir deilige vitaminer, mineraler, andre sporstoffer og mange anti-oksydanter. Men jeg bør legge til at jeg foretrekker et lekkert tilberedet måltid fremfor snop.

 

Snop og salt og fet mat og sjokolade gir meg en uggen følelse når jeg spiser og etterpå mens veltilberedt mat smaker deilig rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Bortsett fra at jeg spiser det jeg blir budt når jeg er på middag, feks. Da passer jeg bare på å være forsiktig med det jeg vet er aller mest kaloririkt, og er det dessert, som det gjerne er hos mor, så spiser jeg en liten porsjon av den. Det er ikke så ofte jeg er "himme" på middag, så jeg synes ikke det er riktig å være så streng da. Jeg får ikke direkte usunn mat, men litt mer "festmat" enn det jeg lager meg selv.

 

Jeg tror jeg har klart å identifisere den ugne følelsen jeg får av usunn mat/snop: Når jeg har spist opp, vil jeg bare ha mer, og jeg har egentlig ikke lyst på noe hvis jeg ikke får masse! To biter sjokolade eller en ispinne gir meg ikke det helt store kicket. Dessuten føler jeg at jeg har snytt kroppen min for det den trenger og at den derfor ikke vil yte optimalt. Det er en helt annen følelse av å spise sunn mat, da kjenner jeg at "nå er jeg forsynt, jeg er mett, det var godt, men jeg behøver ikke mer nå".

 

Hvis noen mener å huske at jeg ikke hadde noen normal sult/mett-følelse, så stemmer det at jeg har sagt det, men etterhvert har jeg lært meg å tolke de signalene kroppen gir, pluss at jeg har fått mer erfaring i hva en passe stor porsjon er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperMie

....til tider ;)

Har stort sett fornuftig bruk av kaloriane i veka, men no i helga falt eg for litt "misbruk". Kosepoenga var brukt opp fredag(for å "rettferdiggjere" ein sprekk(hmmm, dett er ikkje heilt bra, men spist er spist...). Laurdag sov eg lenge og slengte i meg ein jogurth før eg tok ein joggetur. Heimeat vart det lunsj (salat....) m kjæresten, og om kvelden pita med kylling........da hadde eg krafsa meg opp i 700 kcal, noko som er alt for lite....eg skal ha 1600/dag. Så vart det sans vanilje is-OG DEN ER KJEMPEGOD :D OG eg åt den med god samvittigheit; riktig kosa meg :D Så lenge det er helg, og ikkje skjer kvar vekedag er eg ikkje bekymra. PS: kom berre opp i 1100 , og mangla 500, men da var eg trett og mett og LITT kvalm...her kjem egentleg eit anna problem...eg må ofte før eg legg meg stappe ned 200-400 kcall får å komme opp i 1600/dag.......sunne og kcal-tette forslag? nøtter utgår pga allergi...tørkafrukt? tja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det helt riktig så skal man vel ikke frotse i gode saker for å fylle opp kalori antallet. Det sier seg jo selv at det blir feil. Men jeg kan godt kutte ut melke rasjonen min for å få meg litt is, og det har jeg ingen dårlig samvittighet for. Men dette gjør jeg kun i helgene. Og jeg har aldri spist sjokolade, kaker eller annen snacks for å fylle opp inntaket. Og det er jeg glad for. I løpet av dagen greier jeg å spise det jeg skal av sunn og næringsrik mat. Skulle jeg mot formodning ha noen kalorier igjen så spiser jeg heller en ekstra youhurt eller en frukt av noe slag. Eller kanskje et knekkebrød.

Det er jo forsåvidt ikke noe problem å få i seg nok kalorier hvis man spiser alle de måltidene man skal ha. Og gjerne ikke bare lett produkter. Hvis man planlegger dagen så går det som regel greit. Jeg har to veiinger igjen på kurset, og har enda ikke spist sjokolade. Er så utrolig stolt av meg selv :D I helga har jeg brukt litt av mine kosemerker på saltstenger og litt potetskruer, vel fortjent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle
For å gjøre det helt riktig så skal man vel ikke frotse i gode saker for å fylle opp kalori antallet. Det sier seg jo selv at det blir feil. Men jeg kan godt kutte ut melke rasjonen min for å få meg litt is' date=' og det har jeg ingen dårlig samvittighet for. Men dette gjør jeg kun i helgene. Og jeg har aldri spist sjokolade, kaker eller annen snacks for å fylle opp inntaket. Og det er jeg glad for. I løpet av dagen greier jeg å spise det jeg skal av sunn og næringsrik mat. Skulle jeg mot formodning ha noen kalorier igjen så spiser jeg heller en ekstra youhurt eller en frukt av noe slag. Eller kanskje et knekkebrød.

Det er jo forsåvidt ikke noe problem å få i seg nok kalorier hvis man spiser alle de måltidene man skal ha. Og gjerne ikke bare lett produkter. Hvis man planlegger dagen så går det som regel greit. Jeg har to veiinger igjen på kurset, og har enda ikke spist sjokolade. Er så utrolig stolt av meg selv :D I helga har jeg brukt litt av mine kosemerker på saltstenger og litt potetskruer, vel fortjent ;)[/quote']

 

 

Ja, det er sånn jeg gjør det også. Jeg fyller stort sett opp kaloriene med sunne, næringsrike matvarer. Noen ganger bytter jeg melkerasjonen i is, for noe må man jo unne seg. Jeg kan også ta to ruter sjokolade til kaffen uten dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' jeg vil at enhver kalori jeg spiser skal være til nytte for kroppen utover det å være en energikilde. Jeg ønsker at maten skal også se nydelig ut, gjerne et vell av farger som gir deilige vitaminer, mineraler, andre sporstoffer og mange anti-oksydanter. Men jeg bør legge til at jeg foretrekker et lekkert tilberedet måltid fremfor snop.

 

Snop og salt og fet mat og sjokolade gir meg en uggen følelse når jeg spiser og etterpå mens veltilberedt mat smaker deilig rett og slett.[/quote']

 

Jeg kan si med en gang at jeg er en misbruker. Jeg er egentlig helt enig med fru luna her. Men noen ganger er det den isen eller den lille sjokoladebiten som skal til for å få fred i sjela. Men da er det viktig å vite at man greier å stoppe der...

 

Spiser litt is om dagen og spiser og drikker av hjertens lyst i festlig lag! også spiser jeg alt for mye frukt! Men etter min mening er ikke det mulig, så da er jo det greit!

 

jeg tror hver enkelt må finne ut hva som passer en best. Jeg har i hverfall et langtidsperspektiv, og da må man jo trives!

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det er sunnere for kroppen din å spise sunn mat i stedet for snop. Men psyken min liker veldig godt å få seg litt godis, da ;)

 

det viktigste er vel å finne noe som passer for deg. For meg er det å spise sunnere, men ikke nekte meg snop i ny og ne. Har ingen dårlig samvittighet for det. Jeg vet at hvis jeg skulle nektet meg snop hele tiden, hadde jeg ikke vart lenge, og dette er jo en livsstils endring som skal vare. Men jeg vet at for andre er det ikke så greit å bare spise litt snop, og at det er lettere å holde seg helt unna det. Så gå for det som passer deg, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heisann!

 

Min erfaring er at hvis jeg lar vær så kommer heller ikke behovet. I sommer hadde jeg veldig mye besøk og alle kom med kaker og sjokolade og diverse, så da datt jeg litt tilbake til vanen med å kjøpe godteri selv. Nå har jeg vært tilbake i vanlig gjenge i noen måneder og godteri er borte fra menyen igjen. Det har ingenting med viljestyrke å gjøre, det er mer som om jeg er blitt kresen og ikke liker det lenger. Merkelig at jeg skulle komme til det punktet egentlig, som egentlig elsker både kaker og sjokolade!

 

Men, men folkens, ingen av oss kom inn i en usunn livsstil over natten, så da kan vi vel ikke vente å legge den av oss på 123 heller. Ha en fin helg alle sammen og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja innimellom... når suget blir altfor stort, jeg er på besøk og får servert kaker eller sjokolade og det ikke er alternativer og noen ganger om jeg ikke har fått i meg så mye som jeg skal i løpet av dagen...

men det skjer ikke mer enn et par ganger i uka vanligvis...max

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På melk.no står det noen råd om det:

http://www.melk.no/LevLettOrangeArticle.aspx?artid=10584

Spar kalorier

 

Når du vet at det blir litt ekstra på kvelden bør du venne deg til å spare noen kalorier til kvelden uten å sulte deg om dagen.

 

Er det mulig da? Ja selvfølgelig, spis en sunn frokost og en diger salat med skinke, kylling, egg, tunfisk, reker eller cottage cheese til lunsj. Spis en yoghurt og en frukt eller et par knekkebrød og drikk et par store glass vann før du drar på fest. Dette gir bra metthet, men lite kalorier og du er klar for en kveld der det er bare å nyte!

 

Grei måte synes jeg om en skal i bursdag, eller for å få inn lørdagskosen. Men jeg tror det lønner seg best å spise kun sunt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...