Gå til innhold

Beregning av kaloriinnhold i hjemmelaget mat


Rips
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen hjelpe meg. Det er kanskje vannvittig enkelt, men jeg lurer på hvordan jeg skal regne ut samlet kaloriinnhold i hjemmelaget mat som f.eks Wok, lapskaus, gryteretter o.l. Dette vil jeg jo gjerne vite i forhold til hvor mange gram av en rett jeg kan spise og samtidig holde meg innenfor anbefalt kalorimengde. Skal jeg summere kaloriinnholdet for hver matvare og dele på 100, eller??? Dere som har gått på GR kurs har kanskje lært dere dette, for hjemmesnekrere som meg blir det litt mer innfløkt. Prøvde å lete i Matvaretabellen etter en formel der, men kunne ikke finne noen.

Sannsynligvis flere som har fundert på dette.........?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager wok selv, så bruker jeg som regel å bare veie risen jeg spiser, samt hvis jeg da f.eks bruker 300g svinekjøtt så deler jeg det på 2 (er bare meg og min samboer), samt at jeg legger til ca 50 kalorier til sausen. Og da er det bare å fylle inn i dagsrapporten så kommer alt opp av seg selv..

 

100 g ris - 150 kalorier

150 g Edelgris strimler - 201 kalorier

Woksaus 50 kalorier

 

Grønnsakene regner jeg ikke ut kaloriinnholdet på...

 

Og vips en middag på 400 kalorier :(

 

Når du lager lapskaus osv, så er nok det beste å veie alle inngrediensene på forhånd, og deretter dele det på 4, om du f.eks spiser 1/4 av det.. Men retter hvor du har kjøtt, ris og grønnsaker hver for seg, så kan du veie alt når du legger det på tallerkenen og deretter regne ut.

 

Ett smart redskap er en digital vekt som kan nullstilles for hver ingrediens du legger på. Da er det bare å ha med seg vekten på bordet og plassere tallerkenen oppå, og deretter begynne veiingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du veier maten og finner antall gram du skal spise.

 

Først tar du kaloriinnholdet pr 100g og deler på 100. Da får du hvor mange kalorier det er i 1g mat. Så tar du å ganger det tallet med så mange gram du skal spise av matvaren og da får du kalorinnholdet på det du spiser :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg legger bare inn hva jeg putter i gryten/wok, dvs olje (i spiseske), sauser, kjøtt (i gram) o.l. Grønnsaker er flest ja-mat, det trenger du jo ikke å telle/veie. Hvis du legger alt det inn i dagsrapporten regnes det automatisk ut hvor mye kalorier som er i den retten du har laget, totalt. Så finner du ut hvor mye av den gryten du skal ha. Evtl ris/nudler ved siden av må veies.

Alternativ (hvis dere f.eks. er 2 som skal spise) legger du bare inn halvparten, og spiser halvparten av retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
Gjest Annerion

Jeg ser at det flere steder står at man ikke behøver å regne med grønnsaker. jeg vet at dette er ja-mat og alt sånt, men skal man først telle kalorier så skal man jo telle alle kaloriene. Selv om det ofte er veldig lite i grønnsaker, så blir det jo ikke ingenting. Det blir det samme som at det står på pastillesker at du får i deg 0% av dagsbehovet av kalorier. men spiser du 10 esker så blir det jo allikevel kalorier ut av det? Det å gå ned i vekt går nå en gang ut på kalorier inn og kalorier ut, samme hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...