Gå til innhold

Blir invitert på is og vaffel... hva gjør jeg


Gjest rainara

Anbefalte innlegg

Gjest rainara

Heisann - så skjedde det i går da at vi ble invitert på spontant is og vaffelbesøk. Med 5 kosemerker igjen.

 

Hvordan håndterer man slikt da, vil jo ikke være uhøflig heller...

 

Hadde mye melkerasjon igjen og også både kveldsmat og lunsjrasjonen (hadde tidlig middag) Totalt så kom jeg ikke så halvgalt ut i kalorier. Ble som vanlig, men kosemerkene røyk jo kan du si.

 

Hva gjør dere i sånt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har ikke så mange gode råd men jeg har ofte sammeproblem. Vi har ett vennepar hvor det alltid blir servert kaker og godteri uansett om det er helg eller hverdag. I går var vi på besøk og skulle se video. Jeg tok med meg druer og farris og lackerol. Dette gjorde at jeg klarte å holde meg unna godteskåla.

 

De nærmeste vennen mine vet at jeg slanker meg så der får jeg alltid til bud om sunne ting også. Men det er ikke lett. Kunsten er vell å begrense seg. Ta en vaffel og klare seg med den. ... ikke lett nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg synes ikke det er uhøflig å si nei til mat. Men dersom det er gode venner du snakker om så ville jeg sagt ifra på forhånd - hvis hele poenget med besøket er kun å spise nystekte vafler så kanskje takke nei eller spise ett hjerte.

 

Det vil sikkert variere veldig med hvilke matvaner/livsstil omgangskretsen har - for meg har ikke dette vært noe problem i praksis - de er nesten alle slanke med sunn livsstil som serverer sunn mat eller overvektige som aldri spiser i andres påsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

 

Har et tips til dere som synes det blir for mye feit eller søt kosemat: fruktsalat med youghurt! Det er friskt og godt, og ikke minst sunt! Til youghurten kan du evt ta av melkerasjonen. Jeg anbefaler enten Tines Melonyoughurt, eller Sans Vanilje (tror dette er den youghurten med minst kalorier av alle)

 

Dersom du vet at du blir servert vafler eller kake osv, så foreslå at du også kan ta med noe, og gjør det til et "spleiselag", sånn slipper du å føle at du er vrang fordi du ikke spiser det de stiller med, men at du bidrar til kosen med å ta med noe du også. Det funket i alle fall på mine venner! :)

 

Forslag til frukt som er godt i salaten:

eple

pære

banan

appelsin

kiwi

 

For å gjøre det litt ekstra sosialt settes frukten fram i et stort fruktfat så man kan velge det man vil spise selv. Kniver og skåler + godt med servietter sørger for at det er ok å dele opp frukten selv i biter. Så er det bare å ha på så mye youghurt som en ønsker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi kom på at vi skulle i bursdag idag. Lot være å lage middag jeg.. Spiste 1 ryvita med bare tomat på, pluss en ekstra tomat, istedenfor middagen. Så jogget jeg meg en tur, dusjet og dro rett på bursdag å spiste kaker.

 

Vet ikke hva "Grethe Roede" ville syntes om det?

Kalorimengden ble ikke mere enn en vanlig dag, men besto av mer usunn mat..

Kan vel ikke ha noe å si så lenge det ikke skjer 7 av ukens dager??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest Fridamor

Jeg hadde gjort som "Nydelig". Eller iallfall nesten. Jeg har tro på at det går an å redusere vanlig matmengde litt før man skal bort, og så forsyne seg LITT når man er på besøk. Jeg hadde tatt 2 vaffelhjerter og en iskule, men nå er jeg ikke borte hver dag, heller.

 

Jeg har ikke tenkt å bli fanatisk, og jeg har et liv å leve. Dette opplegget skal helst fungere lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkorka

Tips fra min kursleder er å spise en klar suppe (a la grønnsakssuppe) før man skal i selskap. Den metter godt (så man kanskje ikke spiser like mye kaker) og det er få kalorier. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ikke spist midre før jeg skulle i besøk, hvertfall ikke hvis jeg visste at fristelsene lå der og ventet på meg. Hvis man kommer sulten i besøk er det mye lettere å overspise på det usunne, nettop fordi man er sulten.

Men ville lagt inn en god treningsøkt tidligere på dagen, og muligens morgenen etter for å forebygge litt!

Ellers ville jeg sett situasjonen litt ann, har jeg hatt en god periode hvor jeg har spist sunt og trent bra ( god periode for meg behøver ikke bety stor vektnedgang) så ville jeg unnt med selv en smakebit av godsakene. Har jeg sluntret litt unna i det siste og ikke helt levd så sunt som jeg burde, ville jeg rett og slett takket høflig nei, og prøvd å få i meg et sunnere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

For meg er det helt uaktuelt å gå i kaffeselskap uten å smake en bit! Jeg forsyner meg med et stykke uten fnugg av dårlig samvittighet!

 

Jeg lever nå, og jeg håper at jeg skal kunne leve på denne måten i lang tid....Da trenger jeg ikke lengte etter at slankekuren skal bli ferdig og så putte i meg alt jeg gikk glipp av.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...