Gå til innhold

Hva skal jeg handle??


Gjest Detteskaljegklare

Anbefalte innlegg

Gjest Detteskaljegklare

Heisann!

Jeg er ny her på vektklubben. Nå har jeg tenkt å fylle opp kjøleskap, skuffer og skap med sunn og god mat! Er det noen som vil hjelpe meg å skrive handleliste? Kanskje du kan tipse meg om hva DU bruker mye av? Er jo et hav av gode oppskrifter å ta av.

 

Vil du hjelpe meg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnemor

Hei!

 

Et tips jeg har satt stor pris på er cottage cheeze. Det er kjempe godt, mye protein, lite kalorier og det metter kjempe mye! Bytt ut brødskiva til lunsj med en boks og litt frukt eller bær, kjempe godt!

Ellers spiser jeg mye tunfisk og bytter ut andre kjøttprodukter med det. Feks tunfisk pizza og spagetti bolognes med tunfisk istede for kjøttdeig. Kjempe godt og kjempe sunt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg bruker knekkebrød istedenfor vanlig brød, først og fremst fordi det holder seg lenger og dermed er mer økonomisk for en fattig enslig - en stor pakke Wasa Husman koster 11 kroner. Rågi smaker bedre, men er vanskeligere å få tak i og dyrere.

 

Jeg er heller ikke noen kjøttspiser, men tunfisken har katten fått ha i fred hittil! Laksefilet i porsjonspakninger på 125-140 gram, og kryddersild går det mye av. Scampi er magert og godt. Lobnobs i salaten. Trankapsler sammen med melk for å få nyttet kalsiumet. Jeg spiser peppermakrell, lettere gulost i skiver (holder seg bedre enn hele stykker) og Buko naturell (bare 4% fett men kjempevanskelig å få tak i) og primula naturell på knekkebrødet. Primulaen er faktisk også kjempegod på potetlefse!

 

Melk som sådan smaker pyyy, men sjokolademelka fra Q glir rett ned. Den er lett og ikke oversøtet. Mild&lett naturell yoghurt med 2 ts kesam mager, 1 ts lettsyltetøy og 4 ts hjemmelaget müsli (rosiner, tørket aprikos, mandler, solsikkekjerner, hvetekli, hvetekim, havregryn, havrekli).

 

Av grønnsaker går det mye i salat i perioder. Jeg må ha litt olivenolje og balsamicoeddik på.

Dipmixpulver med mager kesam er like godt som med lettrømme eller matyoghurt, bare sunnere. Til å dippe passer agurk, gulrot, sukkererter, reddiker, rød, grønn og gul paprika.

Stilkselleri, bare den er er delt opp fint, er godt i gryter. Løk og hvitløk. Tomatpuré. Chili. Linser og bønner. Brokkoli er bedre enn blomkål. Aubergine og squash har jeg ikke fått noen greie på... Tomater og sopp liker jeg ikke. Steker i soyaolje, så lite som mulig.

 

I tillegg til poteter, fullkornspasta og naturris har jeg (gjen)oppdaget byggryn! Det smaker og metter godt. Potetene skjærer jeg gjerne i båter og baker i ovnen, bare med salt og pepper på. Losalt, altså.

 

Omelett blir noe helt nytt hvis du skiller eggene og pisker hvitene godt før du blander og slenger inn i mikroen. Dette lærte jeg av han arrogante kokken på Sommeråpent for et par uker siden!

 

Frukt: Epler, pærer, nektariner, fersken, klementiner, druer, banan. Ananas er noe helt annet om du kjøper en fersk istedetfor den på boks! Dypfrosne bær (bjørnebær eller skogsbær) i pose med fruktsukker eller vaniljekesam. Kiwi smaker deilig, men det er jeg dessverre blitt superallergisk mot.

 

Pistasjnøtter og peanøtter med skall gir både protein og sunt fett. Dessuten er det ikke så lett å overspise når du må åpne hver enkelt nøtt før du kan spise den!

 

Modifisert underveis til ovenstående, har denne dietten fjernet 13 kilo kroppsfett fra min ikke så veldig høye person. Jeg har kuttet ut juice, mineralvann, te og kaffe, sigaretter, kjøtt, det meste av hvetemel - og Gomorgenyoghurt, som jeg var helt hekta på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest biggmama

Jeg har fått helt dilla på lett bringebær syltetøy og mager prim, dette har jeg levd på siden 19/6 og tatt av 8,2 kg uten noen form for aktivitet.....spiser mye hvitt kjøtt i alle varianter til middag spesielt wok blandinger med nudler helt herligt....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Grønnsaker ( på skivene eller som salat )

2. magerost ( under pålegg eller som pålegg )

3. Melk eller yoghurt ( melkerasjon )

4. Tran og multivitaminer

5. Grovt brød eller knekkebrød el begge

6. Frukt ( husk tre hver dag )

7. Juice

8. Kylling/kalkun eller magert kjøtt til middager.

9. Fiskepålegg, eks makrell, laks, etc

10. Ellers vanlig mat som eks poteter, pasta, ris.

 

Det finnes også lettis og sjokolade uten sukker som du kan ha som "godiser " i blant

Husk å få i deg frukt og grønnsaker ( helst rikelig )

hver dag. Sett en mugge vann i kjøleskapet, og ha i en sitronskive eller to

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertinas

jeg har prøvd å forbedre kosthold de siste ukene, men syns det er utrolig vanskelig. Jeg spiste svææære porsjoner før, og blir så fort sulten nå. Tenker bare på mat omtrent, slitsomt. Hvilke middagstips har dere som metter godt og lenge? Prøver å lage sunnere mat, men spiser fortsatt altfor store porsjoner. Hjelper det å ta pause, og spise resten senere? Og er frokost uansett det første måltidet etter man står opp, eller er frokost bare "frokost" tidlig om morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd å forbedre kosthold de siste ukene' date=' men syns det er utrolig vanskelig. Jeg spiste svææære porsjoner før, og blir så fort sulten nå. Tenker bare på mat omtrent, slitsomt. Hvilke middagstips har dere som metter godt og lenge? Prøver å lage sunnere mat, men spiser fortsatt altfor store porsjoner. Hjelper det å ta pause, og spise resten senere? Og er frokost uansett det første måltidet etter man står opp, eller er frokost bare "frokost" tidlig om morgenen?[/quote']

 

Prøv noen av oppskriftene her. Får å få de til å mette mer; fyll på med grønnsaker. Spiser ALLTID enten en frisk salat eller kokte grønnsaker eller begge deler til middag.

 

Frokost er det man starter dagen med, dvs det man spiser før man gjør noe særlig annet en å dusje! Det er viktig for å få i gang forbrenningen. Om man ikke orker tanken på mat så tidlig, må man i hvertfall spise litt frukt evt drikke litt juice eller lignende.

 

Men prøv å spis. Finn noe du har lyst på: brød med noe søtt, frokostblanding med yoghurt, havregrøt osv osv. det funker ganske bra...

 

Hva man skal handle? Kikka i kjøleskapet. Ikke noe spesielt der, bortsett fra at det er bugnende fullt av frukt og grønnsaker. Det er så mye flott grøntfor i butikkene om dagen at vi nesten er forpliktet til å spise det. FRÅTS!

 

Og Kesam til salatdressing...

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er ny her på vektklubben. Nå har jeg tenkt å fylle opp kjøleskap' date=' skuffer og skap med sunn og god mat! Er det noen som vil hjelpe meg å skrive handleliste? Kanskje du kan tipse meg om hva DU bruker mye av? Er jo et hav av gode oppskrifter å ta av.

 

Vil du hjelpe meg? :-)[/quote']

 

 

Her har du forslag... inkl handleliste:

 

http://ez.kvinneguiden.no/article/articleview/1268/1/4/

 

i tillegg har jeg alltid magerost, leverpostei og makrell i tomat, knekkebrød. Nøtteblandinger uten salt er også lurt å ha når man får lyst på noe, riskaker med ost er knall godt på kvelden, Kesam m/ vaniljesmak og frikse bær eller frukter...

 

Lykke til, masse godt å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...