Gå til innhold

Vurderer oprasjon


Gjest Frustrert frue

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert frue

Jeg er nå bare et par gram unna å gi opp. Er det flere her inne som vurderer oprasjon? jeg synes selv det høres forferdelig ut .Er redd jeg skal få livet ødelagt av feilernæring etterpå.

Hver gang jeg er på vei til å spise så ser jeg for meg oprasjonsbordet,håper der er nok til å få vekta til å gå nedover igjen.

Noen som har noen tips ,kjenner noen som er operert(gastric bypass)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

 

Eg er ei jente på 40 år og er veldig overvektig. Jeg fikk i yngre dager operert inn strikk rundt magesekken, men måtte fjerne den pga. kroppen reagerte mot fremmedlegemet. Etter det fikk jeg arrbrokk og har en del problemer med en stor kul på magen. Må en del kilo ned før brokk operasjon blir vurdert. Dette for min egen del og risikoene. Da snakker jeg om brokk operasjon, ikke slankeoperasjon.

 

Må innrømme at operasjon har vært innom tankene mine, men så har jeg lest og hørt så mye negativt at jeg er fast bestemt å IKKE ta operasjon. Leser jo til stadighet i ukeblader at andre klarer å ta av, så hvorfor kan ikke jeg også klare det :-)

 

Vel, jeg har har endret livsstil nå, og både trener og tenker mer på hva som blir stappet inn i mummen. Det har faktisk blitt en vane at jeg er innpå vektklubben og registrerer alt jeg spiser, og alt jeg trimmer. Er jeg ikke i nærhet av pc så skriver jeg opp - og da mener jeg at ALT jeg inntar blir registrert. Trimming er også blitt en del av livet mitt - prioritering er stikkordet her :-)

 

For min egen del så føler jeg at det er med å motivere meg. Vet jo hvilket kaloriinntak jeg skal ha så da har jeg kontrollen daglig.

 

Mitt råd er å ikke gi opp, for det er håp. Det har jeg sett på meg selv, selv om det er mange kilo igjen :-)

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Det var kjmpefint å høre om dnine erfaringer.Hører gjerne fra andre også.

Jeg vet det var en del problemer for de første som ble operert, men teknikken og erfaringene er blitt mye bedre nå.

 

Jeg vet jo at det beste er å klare det på egenhand, men hvor lenge skal jeg vente? Prøver å gå 1 time hver dag,har ofte mer enn 10 000 skritt på telleren,

spiser masse frukt og grønt men jeg spiser nok litt for sjeldent.Vet jeg har veldig lav forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Det var kjmpefint å høre om dnine erfaringer.Hører gjerne fra andre også.

Jeg vet det var en del problemer for de første som ble operert, men teknikken og erfaringene er blitt mye bedre nå.

 

Jeg vet jo at det beste er å klare det på egenhand, men hvor lenge skal jeg vente? Prøver å gå 1 time hver dag,har ofte mer enn 10 000 skritt på telleren,

spiser masse frukt og grønt men jeg spiser nok litt for sjeldent.Vet jeg har veldig lav forbrenning.

 

Jeg skal gi meg selv en mnd til før jeg går til legen og bestiller time til oprasjon.

 

Kjmpefint at du greier dette på enenhånd.Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Det er fordeler og ulemper med det meste, det gjelder vel operasjon også, akkurat den diskusjonen skal jeg ikke legge meg borti, bare si at jeg har fått tilbudet, men har valgt å si nei takk. Du sier at du har lavt stoffskifte, hva med å snakke med legen din om det før du bestiller operasjon som du sier?

 

Jeg vet ikke om du har satt deg inn i det nye systemet med mange kcal og hyppige måltider? Hvis ikke, anbefaler jeg deg å sette deg inn i det og prøve det systemet også før du eventuelt går videre med operasjon.

 

Lykke til, enten det blir på den ene eller andre måten! Som Siddisen sa, la det gå vane i å føre opp ALT du spiser og trimmer, da får du oversikten over forbruk av kcal og inntak!

 

Ikke gi opp, det må du ihvertfall ikke gjøre! Jeg har også mange kilo som skal vekk, jeg har så mange at jeg ble tilbudt operasjon, jeg har nå begynt å gå ned og skal fortsette med dette opplegget (selv om jeg har lagt på meg de siste ukene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt som at du bare kan bestille time for operasjon. Legen sender deg videre til overvektsprosjektet og der snakker du med lege, ernæringsfysiolog og evt kirurg. Jeg måtte vente i 1år før jeg kom inn til første konsultasjon hos legen på sykehuset. Noen må vente i mange år før de får tatt operasjonen. Hvis du ikke har ca 140000 kr og tar den selv på Omnia (vet de har fått nytt navn men husker det ikke). Da kan du få det etter noen mnd tror jeg.

Du kan gå inn på http://www.vektoperasjon.no der får du svar på mye som har med dette og gjøre.

Håper jeg kunne hjelpe deg litt på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snillemor

Jeg tok operasjon (Strikk rundt magesekken) i 1991. Første året var alt bare bra, så begynte jeg å legge på meg, spiste mye godt, Kastet opp igjen, alt var bare elendighet til jeg ble operert tilbake i 96. Vet at metodene de bruker no er mye bedre. Kjenner til 2 som har tatt slike operasjoner, og de har no lagt på seg litt igjen kan jeg se. Uansett det er en stor alvorlige operasjon så det bør være siste utvei.

Jeg tror jeg heller vil være kjukk enn gå igjennom et sånt inngrep en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei vennine som har gjennomgått operasjonen for ca 3 år siden og hun har det gått utrolig bra med.

Det er kjempevanskelig å få operasjon, har selv ventet i mange år så det er ikke noe man bare får ved å knipse fingrene eller bør gjøre uten at det er veldig gjennomtenkt.

Å få hjelp med overvekt i Norge er om trent umulig i forhold til Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

... og i midten av august i år ble operasjonen (gastric bypass med kikkhullsteknikk) gjennomført i Bodø. Den var vellykket, og selv om det er for kort tid etter til å kunne registrere en signifikant vektnedgang, så er jeg veldig fornøyd. Så lenge man er flink å følge de råd man får ihht mat + tar de vitamintilskudd man får beskjed om å ta, er det ingen fare for å bli feilernært i fremtiden. Jeg sto på venteliste i nesten to år før operasjonen ble gjennomført, og hadde maaaaange lange samtaler med både meg selv og fagfolk før jeg tok det endelige valget. Oppfølgingen i Bodø er meget god (jeg kan ikke si noe om hvordan den er ellers i landet), og vi følges opp i mange år fremover.

 

Hvis dette er noe du seriøst vurderer, så ta kontakt med lege som kan henvise deg videre. Det er en lang vei å gå, og ventetiden kan være ille, men den gir deg tid til å reflektere over dette, samt sette deg inn i hva som skal skje og hvordan livet blir etterpå. Anbefaler også nettstedet http://www.vektoperasjon.no hvis du ikke allerede kjenner til det. Her er det mange som er og har vært i samme situasjon som deg, og det er mange erfaringer å lese om - både positive og negative. Ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert det og har blitt henvist til Aker. Har funnet ut at det tar ca 2 år før man eventuelt blir operert så da kan jeg bruke litt tid på å finne ut av ting og ikke minst prøve å gå ned!! Jeg har heller ikke lyst på operasjon. Jeg er skrekkelig redd for narkose.. Tenker at jeg kommer til og dø og ja, you name it.

 

Men jeg har blitt henvist og i mellomtiden får jeg bare sliiiiite meg ned så mye jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathriiiine

Jeg kunne velge å få slankeoperasjon, jeg fikk brev fra sykehuset om at jeg absolutt oppfylte kravene. Egentlig skulle jeg sendes til Ebeltoft og fikk ja, men så avsluttet de plutselig prosjektet og jeg fikk ikke reise. Fikk da tilbud om operasjon istedet. Men jeg valgte å takke nei. Skal jeg opereres, vil jeg kun gjøre det på Omnia, og jeg søkte faktisk om lån men fikk ikke.

 

Kanskje det bare er like greit for jeg prøver nå å få flere barn (har ei jente på 3 fra før av), og skulle jeg blitt operert måtte jeg ha ventet i mange år på å få operasjon først (man må regne med minst 3-4 års ventetid alt i alt, noen kortere, noen lenger) PLUSS 1-2 år etter operasjonen. Så for meg, som vil ha 3-4 barn, er det uaktuelt. Men hadde det ikke vært for DET så hadde jeg nok revurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Cathriiiine

Ja, nå er situasjonen plutselig annerledes. Jeg FIKK lån til Aleris (tidligere Omnia) nå nylig, og har fått operasjonsdato: uke 4, slutten av januar!

Venter telefon fra kirurg og ernæringfysiolog neste uke.

 

Jeg gleder meg ihjel, for jeg vet at selv om jeg HADDE klart å gå ned i vekt, hadde jeg ikke klart å holde meg der! Faktum er jo at hele 95 % av oss som har en svært høy BMI (min er 46) klarer ikke å slanke oss eller holde vekten nede i mer enn maks 5 år. Det er altså bare 5 % av oss som lykkes!! Det er dårlige odds, selv om man selsagt ikke skal bli deprimert og gi opp av den grunn. Men jeg velger operasjon siden jeg da er garantert (varig) vektnedgang. Av slankeopererte er tallene motsatt, der er det 95 % som lykkes og holder vekten resten av livet.

 

Jeg gleder meg virkelig!! Bare halvannen måned igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Cathriiiine

KL06: du spør sikkert hovedinnlegger, men jeg drister meg til å svare. Jeg betaler 138.000,- kr for en laprapskopisk gastric bypass-operasjon på Aleris privatsykehus i Oslo. Det er mye penger, men jeg hadde gladelig betalt det dobbelte om så var, livskvalitet kan ikke måles i penger!!

Man kan ta en rimeligere operasjon i feks. Russland eller Spania, men jeg er litt skeptisk. Jeg betaler heller mer for tryggere operasjon med mindre komplikasjoner.

Man kan selvsagt også få gratis operasjon av det offentlige om man har en BMI på over 40 (eller over 35 om man har spesielle tilleggssykdommer), men da må man stå i kø i minst et par år, ofte mye mer. Jeg vil ikke la livet rase forbi mens jeg venter, derfor tok jeg opp lån. Men ikke alle har mulighet til det, desverre.

 

Nå reiser jeg om bare litt over 3 uker, det er helt ufattelig. Jeg skal bli slank for første gang siden jeg omtrent var barn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Jeg har også tenkt å betale opr. selv på alleris.Hvis jeg først bestemmer meg for det så skal det gå rimelig fort.Orker ikke å vente i flere år i det offentlig.

 

Resultatene til alleris er også kjempebra.

 

Håper fortsatt på å greie det selv med grete rhode men det ser dårlig ut...

 

Lykke til Cathrine som har kommet litt lengre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer seriøst operasjon, har hatt kontakt med Aleris i Oslo. De er visst kjempe dyktige på GB (gastric bypass) operasjon. Har søkt om lån, venter bare på svar. Går finansieringen i orden så ta jeg GB operasjonen. Kunne visst få den allerede om 2-3 uker.

Jeg startet med BMI på 45 29/8-06, pr i dag har jeg en BMI på 39,5. Veien til målet er langt. Har hittil tatt av 17 kg, og har enda 45-50 kg igjen. Vanskelig å se målet og holde fokus oppe. Har fått nye gode vaner, spiser lite og ofte, og trening er blitt en del av hverdagen.

Føler at en operasjon vil være riktig for meg og en god hjelp til å få et "normalt" liv igjen :) Jeg ser frem til det og håper jeg kan gjennomføre en GB snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir operasjon på meg. Skal til kirurgen om en uke, deretter blir det operasjon i slutten av januar, eller uke 4 :) Gastric bypass på Aleris i Oslo.

Jeg ser frem til å få et lettere liv. Skal ikke glemme det jeg har lært på kurs hos Grete Roede, og treningen skal jeg fortsette med. Det å gå på kurs har lært meg en hel masse.

Nå er det bare å stå på, og ta vare på den nye restarten i livet. En unik mulighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Så et program på TV i går (ikke Norge - hvor Alda var programleder og deltaker [han fra M*A*S*H]) hvor de uvitenskapelig testet ut flere slankemetoder. Lavkalori, mye trening, atkins og operasjon (laparoskopisk operasjon hvor en lager en ørliten magesekk som syes fast i tarmen og resten av magesekken beholdes og har kontakt med tarm slik at fordøyelsesværske produseres) med flere. De fulgte deltakerne inkludert Alda i 6 måneder. De 2 som ble operert (en ung kvinne opg en middelaldrende mann) hadde fantastiske resultater 6 måneder senere - spesielt mannen var så stor at han risikerte å dø av overvekten sin. Han hadde blitt halvparten av det han var, hadde mistet all sultfølelse og måtte minne seg selv på å spise, og har hadde begynt å trene - gikk lange turer - han klarte knapt å røre seg før operasjonen. Men denne operasjonen krever det at en følger spesiell diett (for å få i seg nok proteiner) og en må ta mye vitamintilskudd for alltid.

 

De fleste hadde klart seg rimelig bra, med unntak av en ung mann som skulle kutte ut junkfood og drikke og spise mat i stedet, og en kvinne som egentlig hadde spiseforstyrrelse - hun hadde fått kontakt med psykiater og følte seg mye bedre.

 

Men hovedkonklusjonen fra de alle var at slanking/livsstilsforandring var noe de måtte følge opp for resten av livet - ellers kom vekten på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant folkens.

Selv om det tar tid og bli kvitt kiloene, så føler eg det er en lettvint og hurtig måte å ta operasjon. Det er snakk om livstilsendring!!! Eg tror på at det går uten operasjon. Mine kilo kom ikke på over natten og forsvinner så absolutt ikke så fort heller.

 

Vel - lykke til alle sammen, både de som skal opereres og alle andre.

 

 

 

 

Så et program på TV i går (ikke Norge - hvor Alda var programleder og deltaker [han fra M*A*S*H]) hvor de uvitenskapelig testet ut flere slankemetoder. Lavkalori' date=' mye trening, atkins og operasjon (laparoskopisk operasjon hvor en lager en ørliten magesekk som syes fast i tarmen og resten av magesekken beholdes og har kontakt med tarm slik at fordøyelsesværske produseres) med flere. De fulgte deltakerne inkludert Alda i 6 måneder. De 2 som ble operert (en ung kvinne opg en middelaldrende mann) hadde fantastiske resultater 6 måneder senere - spesielt mannen var så stor at han risikerte å dø av overvekten sin. Han hadde blitt halvparten av det han var, hadde mistet all sultfølelse og måtte minne seg selv på å spise, og har hadde begynt å trene - gikk lange turer - han klarte knapt å røre seg før operasjonen. Men denne operasjonen krever det at en følger spesiell diett (for å få i seg nok proteiner) og en må ta mye vitamintilskudd for alltid.

 

De fleste hadde klart seg rimelig bra, med unntak av en ung mann som skulle kutte ut junkfood og drikke og spise mat i stedet, og en kvinne som egentlig hadde spiseforstyrrelse - hun hadde fått kontakt med psykiater og følte seg mye bedre.

 

Men hovedkonklusjonen fra de alle var at slanking/livsstilsforandring var noe de måtte følge opp for resten av livet - ellers kom vekten på igjen.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant folkens.

Selv om det tar tid og bli kvitt kiloene' date=' så føler eg det er en lettvint og hurtig måte å ta operasjon. Det er snakk om livstilsendring!!! Eg tror på at det går uten operasjon. Mine kilo kom ikke på over natten og forsvinner så absolutt ikke så fort heller.

 

Vel - lykke til alle sammen, både de som skal opereres og alle andre.[/quote']

 

Men det er nå faktisk besvist at de som tar operasjon har 97%sjanse for en varig vektredusksjon. Mens de som har gjort det på egenhånd har ca 5 % sjanse for en varig vektreduksjon som varer over 5 år.

Jeg vet jo med meg selv hvor vanskelig det er å la den være varig. Kan fint gå ned 30 kg, men går sakte men sikkert opp igjen alt + litt til. Også er det ned igjen. Og opp, ned opp ned opp...... Jojo slanking er i hvertfall ikke bra. Jo lenger du har vært overvektig jo vanskeligere blir det også, fordi kroppen motarbeider en. Etter en operasjon jobber jo kroppen med en. Det skal ikke være en lettvint løsning så klart.

Jeg for min del har prøvd Grete Roede, Fedon, Libra, Cambridge, Bailine osv osv.... Etter 8 år med BMI på over 40 er det på tide og virkelig ta et tak. For meg selv, for livskvaliteten, for helsen min, for barna mine ikke minst. Men i det store og hele for MIN skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok de fakta du kommer med der. Eg har ikke satt meg så veldig mye inn i det rundt operasjon, fordi eg for min del skal prøve i det lengste uten. Ble skremt etter forrige forsøk på slankeoperasjon ser du.

 

Blir spennende å lese hvordan det går med deg. Lykke til!!!

 

 

Men det er nå faktisk besvist at de som tar operasjon har 97%sjanse for en varig vektredusksjon. Mens de som har gjort det på egenhånd har ca 5 % sjanse for en varig vektreduksjon som varer over 5 år.

Jeg vet jo med meg selv hvor vanskelig det er å la den være varig. Kan fint gå ned 30 kg' date=' men går sakte men sikkert opp igjen alt + litt til. Også er det ned igjen. Og opp, ned opp ned opp...... Jojo slanking er i hvertfall ikke bra. Jo lenger du har vært overvektig jo vanskeligere blir det også, fordi kroppen motarbeider en. Etter en operasjon jobber jo kroppen med en. Det skal ikke være en lettvint løsning så klart.

Jeg for min del har prøvd Grete Roede, Fedon, Libra, Cambridge, Bailine osv osv.... Etter 8 år med BMI på over 40 er det på tide og virkelig ta et tak. For meg selv, for livskvaliteten, for helsen min, for barna mine ikke minst. Men i det store og hele for MIN skyld.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok de fakta du kommer med der. Eg har ikke satt meg så veldig mye inn i det rundt operasjon' date=' fordi eg for min del skal prøve i det lengste uten. Ble skremt etter forrige forsøk på slankeoperasjon ser du.

 

 

Blir spennende å lese hvordan det går med deg. Lykke til!!![/quote']

 

Jeg kommer til å legge inn her hvordan det har gått og hvordan det står til. Kommer jo absolut utfordringer med en operasjon også.

Operasjonene som blir gjort i dag er noe annet enn for bare to år siden.

Jeg ser frem til en restart i hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathriiiine
Det blir operasjon på meg. Skal til kirurgen om en uke' date=' deretter blir det operasjon i slutten av januar, eller uke 4 :D Gastric bypass på Aleris i Oslo.

Jeg ser frem til å få et lettere liv. Skal ikke glemme det jeg har lært på kurs hos Grete Roede, og treningen skal jeg fortsette med. Det å gå på kurs har lært meg en hel masse.

Nå er det bare å stå på, og ta vare på den nye restarten i livet. En unik mulighet:)[/quote']

 

Oj vi skal opereres samtidig vi! Jeg skal inn mandag 22 og opereres tirsdag 23. januar. Du da? Vi kommer jo garantert til å treffes!! :)

 

Siddisen: operasjon er IKKE en lettvindt utvei, bare for å ha det sagt. Mange tror det, men valget om å ta operasjon er svært veloverveid hos de fleste av oss, og det er et TUNGT valg. Jeg ønsker IKKE dette, og jeg vet at dette kommer til å følge med resten av livet mitt. Å være slankeoperert er ikke enkelt!! Man må følge visse retningslinjer hele livet. Men det er verdt det, så absolutt, og for mange av oss er dette aller siste utvei. Operer deg eller dø, da er liksom valget ganske lett allikevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd mye ser jeg, 138 tusen ja.. Og man får jo fort time...

Dette skjente jeg i magen:)

Dere er tøffe.. Har tenkt tanken jeg også, men har ikke satt meg ned å lest skikkelig om dette.

Jeg tenker sånn her når det gjelder oprasjon når det gjelder nmeg selv, at jeg har vært kraftig hele mitt liv, mitt såkaldte voksne liv er jeg vært feit rett og slett. Det er ikke noen god følelse å vite at folk snakker om en bak ryggen på en.

Og for å få det bedre psykisk, og for all del en mye bedre livskvalitet, så kunne faktisk jeg også tenke meg en sånn oprasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg å leser om dette, og griner... Fatter ikke at en ikke reagerer på str sin før man er så stor... Er det mulig??? Hvordan kunne jeg la det gå så langt som dette??? Jeg må bare spørre, men står det noen sted om hvor lenge man eventuelt må stå over å jobbe, eller om man kan gjøre det ganske raskt etterpå??

 

Jeg har funnet det.

Må bare unnskylde at jeg akk det jeg følte der og da, men måtte få det ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...