Gå til innhold

Linser og kikerter


Gjest tattoogl
 Share

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg synes linser og kikerter er innmarig godt, også er det jo veldig sunt.

Kunne tenke meg å spise det som tilbehør til kjøtt av forskjellige slag, men da vil jeg ha med litt grønnsaker og god smak. Har ingen oppskrifter, så jeg får aldri spist det..

 

Er det noen som kan hjelpe meg????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathriiiine

Jeg bruker ofte denne stappen istedetfor poteter/potetstappe. Smaker utrooolig godt, helt herlig:

 

LINSEPURE

 

1 liter vann

 

2 terninger buljong

 

5 dl røde linser

 

½ løk, finhakket

 

3 fedd hvitløk

 

4 ss olivenolje

 

4 ss sitronsaft

 

Evt. 1 renset frisk chili

 

Salt

 

Pepper

 

 

Kok opp vann med buljong. Tilsett linser, løk og hvitløk og la det småkoke i ca 20 minutter. Rør av og til.

 

Mos med en stavmikser og smak til med salt og pepper. Rør inn sitronsagft og olivenolje like før servering.

 

______________________________________________________________

 

Ellers bruker jeg mye kikerter ved siden av feks. laksefilet eller kjøttboller/karbonader. Bruker fra boks eller tørkede (pleier å koke opp en svææær gryte med bløtlagte kikerter og ha dem i fryseren, da er det bare å ta ut en passelig mengde kikerter og koke opp i lettsaltet vann i noen minutter når man trenger dem).

Smaker kjempegodt med feks. karrikrydder eller løksalt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stappa må jeg prøve, den hørtes veldig god ut. Men kanskje lage litt mindre porsjon, for det blir jo 1600 kcal bare for linsene og pluss olje.. må vel ikke ha det men...

Men kikerter med bare karri eller løksalt, er det godt da??? Ikke noe annet oppi?

Hva spiser du til f.eks karbonader og kikerter da? Hva slags grønnsaker og hvordan tilbereder du det??

 

Det kan ikke være mange her inne som spiser linser og kikerter, siden jeg bare har fått ett svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du sett på oppskriftene og søkt litt i gamle innlegg? Det er dessverre slik at når man har fulgt med en stund her inne, blir man litt lei av å fortelle det samme om igjen.

Jeg fryser også kokte kikerter. Det er godt i alle slags salater. Dessuten godt som tilbehør til det meste bare med en vinaigrette på.

Porsjonen på linsepure er stor, det ser du av mengdene. Du veier opp porsjonen din etter det du skal ha etter menyen din. En liten skvett olje er ikke så farlig, det er sunt, og det er ikke mye som skal til. Sukker(holdige ting) er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Hei tattoogl, jeg spiser mye linser og bønner, ihvertfall i perioder. Kikerter er jeg skeptisk til, heh. Jeg spiser så å si ikke kjøtt, synes bønner/linser fungerer fint som erstatning for kjøtt, men du kan jo blande med kjøttdeig, feks, hvis du vil det. Denne oppskriften er basert på adzukibønner, men brune eller grønne linser kan også brukes. Pass på bløtleggings- og koketid. De skal bli myke, men ikke mos.

 

Chili sin carne (4 porsjoner)

3 dl adzukibønner

1 l vann

2 store gule løk

2 grønne paprika (jeg synes det er godt med rød gul grønn)

1 boks hakkede tomater

1-2 ss olivenolje

2-3 ts chilipulver (eller litt finhakket chilifrukt hvis du har det)

2 ts malt kummin (har jeg ikke prøvd, men det er sikkert godt)

2 ts paprikapulver

1 ts urtesalt (kan sløyfes)

2 hvitløksfedd

 

Skyll og bløtlegg bønnene i minst dobbel mengde vann i 8-10 timer. Kok dem i 40-45 min i nytt vann. Finhakk løk, hvitløk og paprika, fres forsiktig i oljen noen minutter. Tilsett tomater og krydder. La det syde sammen ca 10 minutter.

Hell bort vannet fra de kokte bønnene og bland dem i. La alt putre 5-6 minutter til. Serveres med kokt råris (villris? brun ris?) og salat.

Jeg bruker gjerne byggryn istedet for ris til denne retten. Disse legges i bløt like lenge som bønnene og kokes i 15-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte denne stappen istedetfor poteter/potetstappe. Smaker utrooolig godt' date=' helt herlig:

 

LINSEPURE

 

1 liter vann

 

2 terninger buljong

 

5 dl røde linser

 

½ løk, finhakket

 

3 fedd hvitløk

 

4 ss olivenolje

 

4 ss sitronsaft

 

Evt. 1 renset frisk chili

 

Salt

 

Pepper

 

 

Kok opp vann med buljong. Tilsett linser, løk og hvitløk og la det småkoke i ca 20 minutter. Rør av og til.

 

Mos med en stavmikser og smak til med salt og pepper. Rør inn sitronsagft og olivenolje like før servering.

 

______________________________________________________________

.[/quote']

 

hei, denne oppskriften kan varieres med å bytte ut litt vann med en boks tomater. Currypulver er også godt i! trenger ikke moses.

 

Ellers anbefales svarte bønner, selv om de kanskje ser litt uappetittelige ut for "nybegynnere" :D Bløtlegg over natta, skyll og kok (1,5 til 2 t) med en løk i fire biter og en paprika i fire biter, kanskje litt hvitløk og om du vil?. Når de er ferdig kokt, kan du steike løk og hvitløk blankt, ha i finhakka chili og paprika, spisskummen, og evt finhakka koriander, og steike videre til det "faller sammen". Bland dette med bønnene, og smak til med salt og brunt sukker.

 

Ellers kan du bare improvisere når du har lært deg hvordan du koker bønner (må bløtlegges og koke ei stund) og linser (kan kokes med en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte denne stappen istedetfor poteter/potetstappe. Smaker utrooolig godt' date=' helt herlig:

 

LINSEPURE

 

1 liter vann

 

2 terninger buljong

 

5 dl røde linser

 

½ løk, finhakket

 

3 fedd hvitløk

 

4 ss olivenolje

 

4 ss sitronsaft

 

Evt. 1 renset frisk chili

 

Salt

 

Pepper

 

 

Kok opp vann med buljong. Tilsett linser, løk og hvitløk og la det småkoke i ca 20 minutter. Rør av og til.

 

Mos med en stavmikser og smak til med salt og pepper. Rør inn sitronsagft og olivenolje like før servering.

 

______________________________________________________________

 

Ellers bruker jeg mye kikerter ved siden av feks. laksefilet eller kjøttboller/karbonader. Bruker fra boks eller tørkede (pleier å koke opp en svææær gryte med bløtlagte kikerter og ha dem i fryseren, da er det bare å ta ut en passelig mengde kikerter og koke opp i lettsaltet vann i noen minutter når man trenger dem).

Smaker kjempegodt med feks. karrikrydder eller løksalt på.[/quote']

 

 

Lagde linsepure til middag i går, med karbonader og brokkoli, det var godt, men det ble mye igjen så i dag blir det linsepure på andre dagen..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
Gjest Stineshverdag

Oppskrift på sunn og mettende tacopai med hjemmelaga salsa og guacamole.

Kjempegodt!!!!

 

Den har grov bunn og inneholder bl.a karbonadedeig, kikerter, bønner, cottage cheese og spinat.

Og den hjemmelaga salsaen anbefales på det varmeste, -kan ikke sammenlignes med den du kjøper... denne er myyyye bedre!!! :)/>

 

Sunnere taco - mettende tacopai :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...