Gå til innhold

Sukkerfri julebrus!


Gjest Milva

Anbefalte innlegg

Det var topp nyheter, endelig noe ligth jul!!!Hva gjør de med diabetes i julen??

Jeg må bare planlegge hva og hvordan jeg skal spise i julen jeg, altså!! Hele familien har gastronomisk bakgrunn, så det sier seg selv at når 13 gourmeter møtes blir det ikke spart på hverken fløten, gåseleveren eller sjokoladetrøfflene...

Og dont get me started on Marsipan!!!!!Blir helt matt jeg...det må bli mange skiturer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på et sykehjem en gang,der bakte vi dia-julekaker,med søtstoff ja.Du kan jo f.eks lage fromasj osv m søtstoff.Og gjærbakst er det jo minimalt m sukker i(julekake f.eks.)Skulle vært marsipan av søtstoff ja,men tviler på at det hadde smakt godt........;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å bytte ut så mye sukker jeg bare kan, men noen kaker lar seg rett og slett ikke bake uten sukker. Så jeg prøver å heller finne andre kaker jeg kan lage. Eller så lager jeg dem vanlig og spiser bare mye mindre. Det er jo ikke sånn at jeg er allergisk mot sukker, men ting blir mye lettere uten ;)

 

Jeg synes jo også at resten av familien skal få slippe altfor mye "diabetes"-baking, noen ting må være som de alltid har vært. (Feks marsipan, hehe). Så da er det best å fråtse med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skråsikker på at det er ikke den marsipangrisen vi spiser til jul eller det egget vi spiser til påske vi blir feite av altså.Jeg skal i hvertfall ha marsipan til jul,men det går an å begrense seg.Jeg kommer ikke til å forvente noe vekttap i jula,men klarer jeg å holde vekta stabil så skal jeg være glad for det.Jasså,du er natterangel du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke bar esukkeret i marsipanen som inneholder mye kalorier, men også mandlene? Så om det er sukkeret man er redd for kan man jo lage marsipanen selv?

 

Jeg har aldri vært noe fan av marsipan, men jo eldre man blir, jo større blir søthungeren tror jeg da. Så marsipan i små doser er NAM! Selv lager vi små runde kuler av masipan, dytter en peanøtt og en rosin oppi og dekker med smeltet sjokolade. NAM! De er mektige så man trenger ikke så mye.

Er også enig med de som sier at man kan kose seg i julen. Da mener jeg ikke å gafle i seg, det greier man somregel ikke uansett når man har levd et sunt liv, i allefall ikke jeg. Første gang jeg spiste ribbe i fjor rakk jeg nesten ikke å svelge siste svorbiten før jeg måtte på toalettet ;-)

 

Selv kommer jeg nok til å sette mye av desember "av" til å kose meg, i kontrollerte mengder. Gidder ikke slanke meg i jula, den kiloen eller to kan jeg ta av etter jul. Men jeg håper jo seff ikke på noen oppgang! Derfor er det viktig å fortsette å holde fokus med vanlig sunn mat som før, men kose seg innimellom. Ikke skli HELT ut på alt ;) Lykke til alle sammen!

 

Ps. Hva heter den julebrusen? Aldri sett før... Selv sverger jeg til Sørlandest Julebrus, gamle Rønnevigs. Den er HERLIG! Og Arendals da.. ingen andre som duger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig ringnes julebrus,den med nisse på,bare at den i år også har kommet i lightutgave.Ja,vi må kose oss i julen.Det heter seg det at det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår du blir tjukk av,men det du spiser mellom nyttår og jul-og det stemmer nok ja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig ringnes julebrus' date='den med nisse på,bare at den i år også har kommet i lightutgave.Ja,vi må kose oss i julen.Det heter seg det at det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår du blir tjukk av,men det du spiser mellom nyttår og jul-og det stemmer nok ja! [/quote']

 

Flere som har startet å tenke på jul her ser jeg! ;) Er vel også ganske viktig å bestemme seg for når jula starter. Hvis litt kosen begynner 1. advent i steden for 24. desember går det i alle fall skeis med mine planer for jula :) Og når nyttårshelga er ferdig hjelper det hvis man tar en ryddeøkt på kjøkkenet og kaster alle restene av julekos i den minste søppelbøtta i huset! Og ikke gir den til en litt større "søppelbøtte" på to bein jevnt fordelt utover januaren :)

 

Og en liten trøst tilslutt. Kroppen greier ikke å lagre mer enn 100 gram fett i døgnet! Det vil si julekos 10 dager * 100 gram = 1 000 gram :) For å få bort dette kiloet må jeg ut å gå 12 timer rask gange (6 km/t)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg også smake Lett julebrusen!;)

Kjempe god, helt enig at det ikke var noen bismak:)

 

Forresten er det noen som har noen jule oppskrifter (gjerne kaker eller desserter) uten/mindre sukker?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sukkerfri brus' date='men det var ikke ringnes sin,og det er den eneste som er god.[/quote']

 

Det var en sukkerfri brus sier du...=) Er ikke denne brusa som det er snakk om også sukkerfri;b?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh..jo' date='begge er det,men to forskjellige leverandører,altså to typer og ringnes sin er best,er jo den julebrusen som er mest kjent liksom.[/quote']

 

 

Nope det er Aass sin som er best!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg også smake Lett julebrusen!:)

Kjempe god' date=' helt enig at det ikke var noen bismak:)

 

Forresten er det noen som har noen jule oppskrifter (gjerne kaker eller desserter) uten/mindre sukker?:)[/quote']

 

Hei! Litt sent kanskje, men jeg fant noen gamle oppskrifter inni skapet. Har ikke prøvd dem selv, men tenkte å teste dem ut når det nærmer seg jul :)

 

Hvite kakemenn (ca 30 kaker)

 

100 g myk margarin

1ss sukker

1 ts flytende søtstoff

1 1/2 dl yoghurt naturell

100g (1 1/2 dl) potetmel

2 ts bakepulver

ca 250 g (4 dl) hvetemel

 

Rør margarin, sukker og søtstoff hvitt. Rør inn yoghurt og potetmel. Bland bakepulver i det meste av hvetemelet og rør det inn. La deigen hvile i kjøleskap i ca. 30 minutter.

 

Bruk resten av hvetemelet som bakemel og kjevle deigen ca 3 mm tykk. Stikk ut figurer som legges på et smurt stekebrett. Stek kakene midt i ovnen. De skal være gjennomstekte, men helt lyse.

 

180 grader i 7 minutter.

 

 

 

 

Vaniljeboller (ca 30 stk)

 

3 1/2 dl letmmelk

100 g myk margarin

50 g gjær

1/2 ts salt

2 ss sukker

2 ts flytende søtstoff

2 ts kardemomme

ca 500 g (8 dl) hvetemel

melk til pensling

 

Varm melken til den er lunken. Smelt margarinen. Rør gjæren ut i litt av melken, tilsett resten sammen med margarinen. Elt inn de øvrige ingrediensene til en glatt og smidig deig. Dekk den med plast og la den heve til dobbel størrelse, ca 45 minutter.

 

Vaniljekrem:

1 egg

1ss maisenna

2 1/2 dl lettmelk

2 ts flytende søtstoff

2 ts vaniljesukker

 

Lag vaniljekremen mens deigen hever. Visp alt unntatt vaniljesukker, kaldt sammen. Varm kremen mens du visper eller rører kraftig hele tiden, til den når kokepunktet og tykner. Vaniljekrem som lages med hele egg blir lett grynet hvis du ikke rører kraftig hele tiden. Ta kokekaret fra platen og dryss vaniljesukker over kremen. Det hindrer at det danner seg snerk. Rør inn vaniljesukkeret når kremen er kald.

 

Lag boller av deigen, klem en fordypning oppi og legg på en skje vaniljekrem. Etterhev bollene under plast, pensle dem med melk og stek dem midt i ovnen ved 200 grader i 10-12 minutter.

 

1 bolle gir va 95 kcal, 14 g karbohydrat og 3,25 gram fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope det er Aass sin som er best!!!!!!

 

Men jeg mente bedre enn den billigbrusen som var i fjor.Men den aller beste julebrusen er brunaktig og kommer fra Hamar og Lillehammer bryggeri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...