Gå til innhold

Omvendt nettmøte om julens kalorier


Anbefalte innlegg

For deg som er opptatt av å holde vekten eller å gå ned i vekt kan juledagene oppleves som nokså utfordrende. Skal du på mange julebord eller juleselskaper, kan smarte valg innen både mat og drikke spare deg for mange unødvendige kalorier. Hvordan møter du disse utfordringene? Har du noen gode tips å dele med andre?

Send inn dine erfaringer, råd og tips, og jeg vil kommentere innleggene underveis. Velkommen til et omvendt nettmøte!

Hilsen Rannveig, matfaglig konsulent, Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer på å spise litt mindre dagen før og dagen etter et julebord, samt spise litt mindre den dagen jeg skal på julebordet. Dermed tillater jeg meg selv litt mer mat, litt mer vin. Så langt har det gått bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stabiliserer vekten ved å spise veldig sunt og litt mindre kalorier enn behovet i ukedagene, for så å unne meg litt mer i helga. Så lagt har det gått veldig fint og jeg har vært stabil noen måneder. Når jula begynner, og da tenker jeg på julehelga frem til og med nyttårshelga skal jeg bare spise det jeg normalt sett ville gjort i jula, hvis jeg tenker til bake et år når jeg aldri hadde viet kaloriene en tanke... Og så får vi se hvordan det går ;) Hadde jeg skulle tenke på kalorier i jula tror jeg det hadde ødelagt litt for meg, psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å korte ned jula så mye som mulig. Det er ikke nødvendig å starte jula i november og avslutte den i februar.

 

Prøver derfor å kutte ned så mye jeg kan på det jeg får servert av julebord, drikker lite alkohol og prøver å trene en del i desember.

 

Jeg prøver også ikke å handle mye ekstra julemat og godter (i tilfellet huset skal bli tomt) slik at jeg blir sittende til februar og gomle på kake og godterester. Prøver å beregne hva vi trenger at kaker og mat for selv juleuka og så la det være med det! Et godt fruktfat er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg på forhånd hvilke dager jeg skal feire jul og kose meg med julemat. Det kan være f eks julebord, julaften, første juledag og nyttårsaften. Disse dagene har jeg tenkt å spise julemat, og drikke øl og aquevitt. Resten av julen skal jeg lever som ellers. Det er viktig å ikke la julen bli en feiring som er hver i hele november/desember. Det er ikke nødevendig å spise julekaker og snop hver dag bare fordi det er desember. De dagene jeg har bestemt meg for å "leve livet" skal jeg kun forsyne meg en gang, både med hovedrett og dessert (lite porsjon). Det er også viktig å kanskje øke litt på med trening i denne perioden. Dette tror jeg kommer til å gå kjempe fint! Vi skal jo leve samtidig folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg på forhånd hvilke dager jeg skal feire jul og kose meg med julemat. Det kan være f eks julebord' date=' julaften, første juledag og nyttårsaften. Disse dagene har jeg tenkt å spise julemat, og drikke øl og aquevitt. Resten av julen skal jeg lever som ellers. Det er viktig å ikke la julen bli en feiring som er hver i hele november/desember. Det er ikke nødevendig å spise julekaker og snop hver dag bare fordi det er desember. De dagene jeg har bestemt meg for å "leve livet" skal jeg kun forsyne meg en gang, både med hovedrett og dessert (lite porsjon). Det er også viktig å kanskje øke litt på med trening i denne perioden. Dette tror jeg kommer til å gå kjempe fint! Vi skal jo leve samtidig folkens!![/quote']

 

Dette hørtes ut som en veldig god idé! Å planlegge litt fremover og ta bevisste valg gjør det litt enklere å slappe av og kose seg med den gode julematen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg elsker delfiakake, og er vel den eneste i familien som gjør det. Så, i år dropper jeg å bake denne, og alle de andre kakene jeg digger.. Så kan de andre få bake de kakene de liker( som jeg ikke liker og ikke kommer til å røre...) Jeg satser på bake noen med lite ckal, som jeg kan kose meg med når det er helligdager.. Jeg har også tenkt å servere helstekt ørret, kalkun og lignende sunne alternativer..ja, jeg skal ha pinnekjøtt på lulaften, men jeg vet hvor mange kalorier det er i dette, så det er bare å holde seg i skinnet, jeg bør ikke gjøre som jeg pleier: momse kjøtt hele kvelden.. God Jul, vi har mat etter jul også, vi behøver ikke å spise all maten på en uke..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig veldig glad i jula, men det er seff veldig viktig at man ikke tar helt av på matfronten ;-)

 

Selv har jeg valgt å spise julepostei på brødskiva, noe jeg er veldig glad i. Spiser pepperkaker og mandariner som mellom måltid og tar et par slurker av julebrusen for å få smaken. Jeg har også sjokoladekalender, så jeg spiser en minisjokolade hver dag ;)

 

Jeg legger inn alt jeg spiser, og mandariner og pepperkaker er såpass kalorifattige at det går an å kose seg med det. (hvis man ikke tar helt av).

 

Ellers passer jeg meg for fete julemiddager før julaften.

 

Klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg tror at en god måte å kutte kalorier på i jula er å droppe alkohol og det har jeg, stort sett, tenkt å gjøre.

 

Ellers har jeg bestemt meg for at jula skal vare fra Lilleaften til 1. Nyttårsdag, ikke en dag lenger!

 

Ellers er det det vel "måtehold - måtehold - måtehold" som er stikkordet - er det ikke?

 

God jul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' jeg elsker delfiakake, og er vel den eneste i familien som gjør det. Så, i år dropper jeg å bake denne, og alle de andre kakene jeg digger.. Så kan de andre få bake de kakene de liker( som jeg ikke liker og ikke kommer til å røre...) Jeg satser på bake noen med lite ckal, som jeg kan kose meg med når det er helligdager.. Jeg har også tenkt å servere helstekt ørret, kalkun og lignende sunne alternativer..ja, jeg skal ha pinnekjøtt på lulaften, men jeg vet hvor mange kalorier det er i dette, så det er bare å holde seg i skinnet, jeg bør ikke gjøre som jeg pleier: momse kjøtt hele kvelden.. God Jul, vi har mat etter jul også, vi behøver ikke å spise all maten på en uke..... ;)[/quote']

 

Fornuftige ord! Det er viktig å kose seg litt med julens tradisjoner. Men det er ingen tvil om at de små søte kakene også er noen kaloribomber. Å droppe delfiakaken høres lurt ut særlig om resultat ville blitt at du spiste opp hele alene. Nyt de kakene du evt. spiser og spis de gjerne langsomt, da kjenner du også smaken ekstra godt.

Kaker som kan være å foretrekke fremfor andre de som inneholder relativt lite fett som for eksempel pepperkaker, sirupssnipper, pleskener og blondekaker. Honningkaker kan lages uten eller med lite fett.

Inviterer du til kaffebesøk som varer mange timer, kan det være lurt å sette frem et stort fruktfat. Det kan også være lurt at du spiser deg passe mett på et sunt måltid før et kaffebesøk, da er det ofte lettere å være måteholden med inntaket av småkaker og andre søte saker..

Rannveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en god måte å kutte kalorier på i jula er å droppe alkohol og det har jeg' date=' stort sett, tenkt å gjøre.

 

Ellers har jeg bestemt meg for at jula skal vare fra Lilleaften til 1. Nyttårsdag, ikke en dag lenger!

 

Ellers er det det vel "måtehold - måtehold - måtehold" som er stikkordet - er det ikke?

 

God jul alle sammen![/quote']

 

God jul til deg også! Et lite regnestykke viser at det skal veldig lite til for å doble kaloriinntaket på en god middag med alkohol. Hvis du drikker en velkomstdrikk, et par øl og to akevitt til maten og en cognac til kaffen er du oppe i nesten 1000 kalorier og det er utenom maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anthurium
Jeg er veldig veldig glad i jula' date=' men det er seff veldig viktig at man ikke tar helt av på matfronten ;-)

 

Selv har jeg valgt å spise julepostei på brødskiva, noe jeg er veldig glad i. Spiser pepperkaker og mandariner som mellom måltid og tar et par slurker av julebrusen for å få smaken. Jeg har også sjokoladekalender, så jeg spiser en minisjokolade hver dag ;)

 

Jeg legger inn alt jeg spiser, og mandariner og pepperkaker er såpass kalorifattige at det går an å kose seg med det. (hvis man ikke tar helt av).

 

Ellers passer jeg meg for fete julemiddager før julaften.

 

Klems[/quote']

 

Pepperkaker i ikke kalorifattige! Eller har du en superoppskrift så del den gjerne! hehe. Er vel over 30 kcal i èn liten ussel pepperkake-figur, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bake og bare må ha sju sorter ++++ på bordet i jula, I år har jeg halvert oppskriftene slik at jeg skal unngå å kaker til langt utpå nyåret. Jeg har som mange andre erfart at har man noe godt så er det veldig lett å falle for fristelsen for å smake. Ellers har jeg vært på julebord og synes det gikk veldig bra. Hadde bestemt meg på forhand kun å smake på ribbe og pinnekjøtt ( en bit av hver) Jeg forsynte meg heller med skalldyr og fisk av forskjellige sorter, samt masse deilige grønnsaker. Det smakte fortreffelig og jeg hadde veldig god samvittighet neste dag.

Ett tips for de som har planer om å bake hvetebakst med mye smør. Halver smørmengden og tilsett istedet kesam. Dette går kjempebra. Bakte julebrød med kesam og litt smør i fjor Disse ble kjempegode og holdt seg faktisk veldig myke.

God jul til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...