Gå til innhold

Noen som har råd??


Gjest Lillevenn

Anbefalte innlegg

Gjest Lillevenn

Hei alle sammen!

 

Jeg begynte livstilsendringen(penere enn å si slanking;)) min i slutten av november.. Men, en stort MEN, jeg går ikke noe ned i vekt. Utrolig lite motiverende.. Vekta står fremdeles på 77 kg. Har vært nede på 76,3, svinger så veldig.

 

Noen som vet om det har noe å si om man veier seg dagen etter trening? Jeg har hødt noe om at man har mer vann i kroppen da?

 

Jeg håper det er fler her inne som kanskje har det litt på samme måten. Kjedelig å bruke masse tid og penger på trening osv når man ikke ser resultater. Ser så mange her inne som går masse ned, håper jeg blir en av de snart:)

 

Takker for alle råd!

 

lille(store)venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Det hørtes veldig rart ut å ikke gå ned. Du mener du skal ned ml 10-20 kg, og da bør det gå av litt vekt de første ukene iallfall.

 

Trener du mye vil det bli muskler i stedet for fett, og det veier jo mer. Har du målt cm? Det kan vise om du blir smalere, som du blir av muskler.

 

Spiser du mye salt mat?

 

Er kanskje ikke så positivt å si det, men det høres ut som du gjør noe galt? Hvor høy er du og hva veier du?

 

Fortell mer om hva du spiser etc? Kan prøve å svare deg om du har litt mer info.

 

Uansett så er trening sunt, så du kaster ikke bort penger på helsa di :-)))

 

mai2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Spiser ikke unormalt mye salt mat.. Spiser endel wok, kylling, taco, fiskegrateng/boller, mye frukt, drikker masse vann, litt brødmat.

 

Er 163, veier akkurat for øyeblikket 77,9. Veit ikke helt om jeg faktisk kanskje spiser for lite mat, men jeg burde vel uansett gått ned i vekt. Jeg har ikke målt cm, men har egentlig merket at buksene mine har blitt større..

 

Plager meg veldig at jeg ikke får til det her.. Men noen fortalte meg også at hvis man har hatt ett nogenlunde sunt kosthold fra før tar det litt lenger tid før man går ned i vekt.

 

Får kjøpe meg et målebånd snart. Er det vanlig at man minsker en del i cm før man evt mister vekt?

 

Idag har jeg spist 1700 kcal, 2,6 trimpoeng. Pleier å ligge på rundt 1500-1600 kcal. Det jeg prøver ihvertfall.

 

Tusen takk for hjelp mai2007!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Skjønner godt at du er fortvilet.... Men som du sier har buksene blitt større, og da har du jo blitt mindre :-) Muskler !!! Men det er jo kilo vi vil bli kvitt, så vet at ikke det hjelper så godt.

 

Har du veid det samme lenge er det også vanskeligere å gå ned. Kroppen er vant til å veie dette.

 

Høres ut som du spiser helt fint. For lite er derimot like ille. Du må ha min 1000 kcal pr dag. Helst 1200 kcal, fordelt på min 3 måltider hver dag. Har du under 1000 kcal går kroppen på "sparebluss" og gir ikke fra seg noe - dvs man går ikke ned i vekt. Har du spist under 1000 kcal en stund, vil du jo legge på deg om du spiser 1200 kcal. Kroppen "ni-holder" på alt den får, siden den er vant til å få lite. Dette kan være et problem du har..

 

Bruk aktivt dagsrapportene en stund fremover og du MÅ opp på ca 1200 kcal.

 

Jeg er sikker på at det "slipper" snart. Synes du er utrolig flink som fortsetter og "holder ut". Fortsett med det :-) Hadde vært veldig hyggelig å høre om det går bedre etterhvert.

 

Om du trener f.eks veldig mye vekter kan du jo prøve f.eks pilates en periode. Hør litt med de på treningssenteret, om du trener på senter da?

 

Jeg Xer fingrene for deg. Du er veldig godt i gang. "Keep up the good work" ;-)''

 

Klem

mai2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Takk for gode råd der.. Høres ihvertfall ikke ut som jeg er helt på villspor:) Har veid nogenlunde det samme veldig lenge, så mulig kroppen ikke skjønner helt hvor jeg vil hen.

 

Treningen gir meg masse energi og god samvittighet:) Så noe godt fører det uansett med seg. Jeg skal prøve å holde meg til minimum 10 trimpoeng i uka:)

 

Vil gjerne høre hvordan det er med dere andre også? Fortsetter gjerne å skrive om hvordan det går med meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Leste visst litt fort.

 

Ser du spiser 1500-1700 kcal. Det synes jeg dessverre høres mye ut. Jeg har også fått beskjed om å spise 1600 kcal pr dag i forhold til mitt "kropp". Det er for mye for meg. Prøvde det og gikk ned 0,2 kg pr uke. Det er ikke motiverende. Jeg er på 1200 kcal.

 

Jeg hadde prøvd å gå ned til ca 1200 kcal pr dag!!! Det er ikke så lite som det høres ut. Jeg er 170 cm og veier 82 kg, og 1200 kcal er helt bra for meg.

 

Taco er nok ikke så bra. Kjøttdeig maks 2 ganger i uken. Spis mager kost, da kan du spise mer. Vei maten og tell kalorier iallfall et par uker fremover (helst hele tiden du slanker deg). Øyemålet kan ikke stoles på... :-) Jeg slanker meg og synes det er helt fint å si det :-) Da er jeg mer bevisst. Kostholdet blir endret underveis !!!

 

Håper du orker å gå ned noen kalorier pr dag. Så kan du jo se om du kanskje greier å gå ned noen kilo også - ikke bare cm.

 

Ble mye dette, lillevenn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo veldig individuelt med kaloriintaket, for jeg spiste sånn rundt 1600kcal hver dag (synes det var mye selv, å hadde vansker for å få i meg det), men gikk i gjennomsnitt ned en kilo i uka. Første uka gikk jeg ned 2,5 kg (men da hadde jeg ikke brukt kroppen på mange år da hehe).

 

Trena ganske mye også da. Hadde sånn i snitt 12 trimpoeng i uka.

 

Men som sagt, veldig individuelt. Jeg trenger rundt 1600kcal (har en veldig fysisk jobb, kan være derfor). Kjenner jeg er mye mer sulten de dagene jeg er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Hehe, ser at har skrevet at jeg spiser mye taco, er jo litt feil.. Blir maks en gang i uken, spiser egentlig ikke så mye mat med kjøttdeig. Spiser som regel kyllingfilet til tacoen. Men, men..

 

Jeg har prøvd å spise så mye som 1600 kcal pr dag fordi det var det jeg trodde jeg skulle ha. Ut i fra formelen osv. Men skal prøve meg med litt mindre.

 

Får bare prøve meg fram litt. :D Bare å skrive masse, blir aldri for mye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har egentli ingenting med det dere diskutere her' date=' men hvordan rekner man ut hvor mye kallorier en kan spise?[/quote']

 

Vekt x 10:

+ Høyde cm x 6,25

- Alder x 5

- Kjønn (kvinne = -161, mann = +5)

= Hvilestoffskifte

 

Så tar du det du får til svar i hvilestoffskifte og ganger med fakta for hverdagsaktivitet:

Lav aktivitet, uten trim: 1,3 (stillesittende arbeid og fritid)

Normal aktivitet uten trim: 1,4 (stillesittende aktivitet og noe aktiv fritid)

Høy hverdagsaktivitet uten trim: 1,5 (fysisk arbeid og/eller meget aktiv fritid)

 

Når du ganger hvilestoffskiftet med hverdagsaktivitet kommer du fram til svaret på energiforbruket ditt før trim:

 

(hvilestoff x hverdagsaktivitet = energiforbruk)

 

Så finner du ut sånn i snitt hvor mange trimpoeng du tror du vil ha per uke, og ganger det med 28,58 (eks. 7 x 28,58 = 200)

 

For å finne ut ditt daglige energiforbruk, må du ta det tallet du fikk når du regna ut energiforbruket, og plusse det med det tallet du fikk når du regna ut trimpoeng)

Det tallet du oppnår da, avgjør hvor mange kalorier du trenger per.dag

 

Under 2000 : 1300 kcal

1900-2400 : 1600 kcal

2300-2800 : 1900 kcal

2700-3200 : 2200 kcal

3100 el.mer: 2500 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Sum kcal: 1611

 

Frokost

1 porsjon a 20 gram Fitness med 48% Fullkorn 70

2 glass a 1,5 dl Multifrukt juice 81

 

1 glass à 1 5 dl TineMelk Ekstra lett 57

 

Lunsj

1 stk a 60 gram Polar Extrem 102

 

1 porsjon a 5 gram margarin Bremykt 37

 

1 porsjon a 20 gram Gudbrandsdalsost G35 92

 

Mellommåltid

4 skive a 30 gram Formkneipp, Klausen as 277

 

2 porsjon a 20 gram Norvegia 140

 

1 porsjon a 100 gram banan 90

 

4 porsjon a 100 gram honningmelon 100

 

Middag

300 gram kyllingvinger krydret frosset 315

 

1 porsjon a 100 gram ris polert langkornet kokt 150

 

2 porsjon a 0,5 dl kremet kyllingsaus 100

 

Dette var det jeg spiste igår.

 

Men, et lite lyspunkt. Gikk på vekta idag, viste 76,6, så har jo hatt litt nedgang nå siden jeg veide 77,9 sist gang jeg veide meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Jeg trodde det var viktig å spise lite og ofte og at det har betydning for forbrenningen. Jeg har tenkt å holde meg på 1500-1600, jeg da, selv om jeg ved utregning antakelig bare skal ha 1300. Jeg putter inn litt på hvert måltid som står på rapporten og det går aldri mer enn 3 timer mellom hvert måltid (eller mellommåltid). Time will show!

 

Skjer det ingenting så får jeg gå ned på antall kalorier, men det ser ut som det virker så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Grattis med vektnedgang!

 

Etter å ha sett på kosten din ville kuttet en del ned på brød og ris her. Sausen går ant å bytte ut med kesam. Det finnes også "saus" du kan røre ut i kesam. Bernaise og peppersaus. Smaker utrolig godt :) I kyllingvinger er det mye fett. Jeg vil anbefale deg å kjøpe filet som er helt fettfri. Liker du tunfisk kan du spise det med ris. Det smaker også godt med uncle bens orientalske chilli.

 

Kveldsmat er også viktig å få i seg men bør bestå av mest proteiner, litt sunt fett og så lite karbohydrater som mulig. Kroppen må jo ha noe å jobbe med på natten og. Eks på kveldsmat; cottage cheese med litt syltetøy, egg, tunfisk..

Mandler er et godt eks på sunt fett og smaker nydelig sammen med cottage cheesen :)

 

Jeg spiser ca 1900 kcal pr dag og da spiser jeg tre store måltider. Frokost, lunch og middag. Til frokost spiser jeg havregrøt kokt på melk med kanel og litt fruktose. Frokosten bør inneholde en del kcal for å få kroppen i gang. Til lunch spiser jeg 120g kylling og 50g ris (når den er ukokt). Middagen består ofte av det samme som lunch.

 

Som mellommåltid spiser jeg mandler, epler, pærer, proteinshake, egg. Holder meg helt unna brød som inneholder mye karbohydrater.

 

Mulig du har mann og barn og da er det kanskje litt vanskelig å skulle spise sånn ekstrem diett mat, men tro meg, det funker :)

Håper du skjønte noe av det jeg skreiv her og at du ikke føler deg støtt av at jeg kommer her å "belærer". Jeg deler bare mine erfaringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Glad for alle som skriver Sarabi.

 

Ja, brødet blir ikke noe problem, et unntak med fire brødskiver på fredag:) jeg spiser to til tre brødskiver til vanlig på jobb, speltbrød. Tenkte kanskje jeg skulle prøvd salater noen dager.. Det som er med brød er at det er veldig lettvint og greit til lunsj. I tillegg til dette spiser jeg frukt, epler, bananer, druer.

 

Når jeg spiser kveldsmat pleier jeg å spise yoghurt og en banan. Men cottage cheese er kjempegodt det også:D Spesielt med eplesyltetøy!

 

Jeg har ikke barn, men samboer er tynn så middag er ikke allid like lett.. Bytter ut en del med kyllingfilet istedet for kjøttdeig. Når jeg lager pizza lager jeg grovere deig osv. Ingen som har vondt av litt magrere kost:)

 

Jeg jobber på barneskole, så jeg har langt fra noe stillesittende jobb. Registrerer ikke noe trimpoeng for gåingen min på jobb, bare det jeg trener utenom.

 

Et spørsmål; Hvordan er det egentlig med farris, sukkefrie pastiller, sukkerfri tyggis? Er dette ok, eller burde jeg holde meg unna det?

 

Hvordan er det med deg Sarabi? Hvor mye veier du osv? Kjekt å høre hvordan andre ligger ann også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra tips er å lage seg lunch kvelden i forveien. Steik litt ekstra kylling og kok litt ekstra ris. Kan varmes i mikroen eller spises kald. Salat med kylling er også rågodt! Bruk masse krydder for å gjøre det litt mer spennende.

 

Når det gjelder yoghurt inneholder det en del sukker (karbohydrater) og er derfor ikke så bra å spise på kvelden. Du kan spise yoghurt naturell, men det smaker jo ikke akkurat så veldig godt uten noe søtningsmiddel...

 

Sukkerfrie pastiller, tyggis eller farris kan du spise så mye du vil av :)

 

Jeg er 28 år og begynte å slanke meg for 1 år siden. Sluttet samtidig å røyke. Jeg startet å trene vekter (noe jeg aldri har likt før) og blei helt hekta på muskler. Nå sies det jo at man kan ikke bygge muskler og gå ned i vekt samtidig så jeg bestemte meg for å bygge muskler men fortsette å spise sunt.

 

Jeg er 157cm og startet på 67 kg og i løpet av fjordåret gikk jeg ned hele 2 kg men mistet ca 7 kg fett. I høst la jeg på meg en del kg med vilje og havnet på nesten 74 kg. Så jeg la på meg ca så mye jeg hadde mistet. Pr i dag veier jeg 70,5 kg og skal ned til 60kg i løpet av våren.

 

Jeg er på streng diett og trener styrke 3 ganger i uka med 30min kario pr gang.

Dietten min består av null sukker, frukt, ris, kylling, salat, tunfisk, havregryn, cottage cheese, melk og proteinpulver. Altså lavkarbodiett.

 

I helgene unner jeg meg ekstra mat for å karber opp til resten av uka. Jeg lurer kroppen litt for å få i gang forbrenninga litt ekstra. Spiser da pizza, taco, lasagne osv... + litt godis. Spisedagene gjør at jeg klarer å holde meg unna snop resten av uka.

 

Nå er kanskje jeg litt ekstrem med både mat og trening og for meg har det blitt en livsstil. Samboeren min trener også så jeg er ikke alene om det. Ikke alle liker denne livsstilen eller har mulighet til det, men for en periode tror jeg nok alle skulle klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

ok.. Jeg trener ca tre ganger i uka. Tenkte jeg skulle få til fire fra nå. Trener stort sett kombinasjoner av styrke og kondisjon. Noen rene styrketimer også.

 

Selvom jeg ikke har gått veldig mye ned i vekt, så har jeg blitt strammere. Men som nevnt før, vil jo gjerne bli kvitt noen kg også.

 

En annen ting, jeg er veldig glad i pasta, har nå kjøpt meg fullkornspasta, er vel bedre det en vanlig? Eller burde man være like forsiktig med den?

 

Jeg har også planer om å slutte og røyke. Men tar det ikke helt enda. Vet ikke om kanskje røykingen har noe innvirkning på slanking jeg?

 

Nå føler jeg meg flink; samboer spiser potetgull og dipp og jeg tørkede aprikoser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir helt klart strammere i fisken av å trene og ofte er det mye bedre å glemme vekta men bruke målebånd for å se resultater. Hvis du klarer å trene 4 ganger i uka så er jo det helt toppers! :) Trener du helkroppsprogram da eller?

 

Fullkornspasta er bra å spise, så det skal du bare fortsette med, men som med alt annet med måte :)

 

Jeg tror at når du er så flink at du klarer å la vær å spise snop når samboeren din gjør det, så klarer du også å slutte å røyke. For meg er det akkurat som at jeg har satt opp en vegg der røyk og snop ikke slipper gjennom og frister meg når andre spiser det. Jeg røyka gjennom hele desember nå og kutta ut røyken 1 januar igjen og har ikke hatt lyst på i det hele tatt. Har til og med røyk liggende hjemme.

 

Røyken har vel ingen innvirkning på slankingen i den forstand, men du vil jo få finere hud, bedre kondis og generelt bedre helse. Men det vet du vel :)

 

Forresten.. hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Trener timer på studio, timer i sal, helkroppsprogram er kanskje på apparater det eller?

 

Har stumpa røyken ett halv år før, så jeg vet sånn nogenlunde hva jeg møter. Jeg syntes det var hardt i begynnelsen, men gikk jo mye bedre etter hvert. Problemet mitt er at det er så mange rundt meg som røyker. Men, klarer jeg det ikke nå skal jeg ihvertfall slutte den dagen jeg blir gravid. Selvfølgelig helst lenge før det også:)

 

Skal få kjøpt meg det målebåndet snart, er jo kjempemotiverende hvis man ser at man minsker i cm:)

 

Jo alder, er 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helkroppsprogram er på apparater ja... Jeg liker ikke timer med spinning, aerobic og andre lignende ting og synes at det er flott å se at musklene sakte men sikkert kommer fram etterhvert som fettet forsvinner. :)

 

Målebånd er et must når man skal ned i fett% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Poenget er ikke å veie mindre men å blitt kvitt daukjøttet = fett. Jeg trente på helsestudio i mange år. Da gikk jeg ned i livvidde på buksestørrelsene, men jeg gikk ikke ned i vekt. Det er riktig som de andre her skriver. Bruk målebånd. Og jeg vil også legge til: Bruk speilet! Hva ser du? Kanskje du er blitt litt fastere i fisken her og der hvis du tenker deg om? Hva med armene dine, sjekk tricepsen feks. er den blitt fastere eller disser det i "grevinnehenget" ? Stavgang er et godt treningstips. Du bruker 30 % flere muskler enn når du går/jogger pga at hele overkroppen brukes i tillegg til bena. Forbrenningen øker også radikalt. Jeg drev med det en gang i uka i ett år. Det var kjempeeffektivt. Og så kom jeg ut i naturen. Hvis du bor i Oslo så vil jeg anbefale deg å sjekke nettsidene til Ingrid Kristiansen. hun har veldig gode stavgang kurs. (Jeg gikk på det) Meget sosialt og oppmuntrende miljø.

 

lykke til

 

 

Hei alle sammen!

 

Jeg begynte livstilsendringen(penere enn å si slanking;)) min i slutten av november.. Men' date=' en stort MEN, jeg går ikke noe ned i vekt. Utrolig lite motiverende.. Vekta står fremdeles på 77 kg. Har vært nede på 76,3, svinger så veldig.

 

Noen som vet om det har noe å si om man veier seg dagen etter trening? Jeg har hødt noe om at man har mer vann i kroppen da?

 

Jeg håper det er fler her inne som kanskje har det litt på samme måten. Kjedelig å bruke masse tid og penger på trening osv når man ikke ser resultater. Ser så mange her inne som går masse ned, håper jeg blir en av de snart:)

 

Takker for alle råd!

 

lille(store)venn.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...