Gå til innhold

Chili kick!


Gjest Edika

Anbefalte innlegg

I helgen lagde jeg Fajitas (Bok 1 s. 162) og Sterk Salsa s. 179.

I oppskriften står det for Fajitas 1/2 rød chili og Salsa 1 grønn Chili.

Det jeg lagde ble uspiselig sterkt. Kjøpte en pakke med blandet rød, gul og grønn chili. De var også veldig forskjellig i størrelse. Som dere skjønner har jeg liten erfaring med bruk av Chili og jeg har tydligvis brukt alt for masse. Men hvor mye er, Hvor stor er, Hvor lang er, hvordan kan det beskrives, 1 stk. Chili???

Råd mottas med takk.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, jeg hadde en lignende opplevelse på fredag da jeg lagde bacalao.. Ødela nesten maten og hvis jeg biter negner nå (hvilket jeg ikke skal gjøre :D ) kjenner jeg fortsatt litt chilli-svie i munnen. Uansett hvor mye jeg vasket hendene, jeg vasket leiligheten og dusjet og vasket håret så hjalp det ikke og fingrene mine sved til langt utpå lørdagskvelden. Jeg var livredd for å klø meg i øye og klarte heldigvis å ikke gjøre det.

 

Det jeg fant ut i etterkant (burde jo sjekket ut det først) er at jeg hadde kjøpt den sterkeste chillien som finnes - Habanero chilli. den ser ut som en bitteliten paprika. Den vanligste chillien i norge er vel de smale lange (8-10 cm) Denne er nok noe mildere. Det kan også være lurt (for oss uærfarne chillibrukere) å ta ut de hvite frøene inni - de er visstnok kjempesterke.

På frukt.no kan du søke på chilli og der står det litt om de forskjellige. Jeg lærte ihvertfall en ting og det er: - Bedre med litt for lite enn litt for mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre chillien er jo sterkere er den!!!Også viktig å ta ut frøene.

Husk å vask deg meget godt på hendene etterpå,eller bruk engangshansker hvis du har.

Hold hendene unna øynene (eller barnas øyne/ nese/munn),for det svir noe grusomt selv etter at du har vasket lankene....jeg bruker kontakt linser så dette har jeg gjort EN gang......

 

Klem Tuxi.

 

P.S Chilli skal øke forbrenningen,og den er propp full av vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...