Gå til innhold

Lasagne


Minipia

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage lasagne ved å bruke den vanlige Toro pakningen, men med kyllingkjøttdeig. Jeg bruker å lage en hel en, og fryse ned det jeg ikke spiser. Så jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg å finne ut hvor mange kalorier det vil bli dersom jeg bruker en hel pakke kyllingkjøttdeig, lettmelk (kanskje skummet?) og en eller annen lett strøost. Kan godt få en total kcal på hele retten, for da vet jeg hvor store biter jeg skal dele den i og fryse ned.

 

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Jeg har regnet litt for deg. Hvis du bruker en pakke toro lasagne med 400 gram kyllingkjøttdeig fra Den stolte hane, 5 dl lett-melk og 150 gram finello light revet ost blir hele lasagnen på 1780 kalorier.

 

Hvis du bruker de samme ingrediensene, men 100 gram finello light istedet og skummet melk istedet for lett-melk blir det da 1578 kalorier tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Hvis det er 1780 kalorier i hele lasagnen og du deler den i seks omtrent like store deler, vil hver bit inneholde omtrent 300 kalorier. Bare del antall kalorier på antall biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir skummet melk i min variant da, og finello light (100 gr) :D 1578/4 = 394,5 kcal. Så da er 4 middager i boks :) Jeg kommer ikke til å legge inn kalorier for salaten jeg lager ved siden av, er ikke så avansert på grøntfor og liker best bare issalat, agurk, løk og paprika. Det er vel ikke så nøye det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg har har brukt kjøttdeig av svin og kylling blir jeg like skuffet hver gang jeg skal legge det inn. Dette inneholder jo ganske mye mer kalorier enn karbonadedeig.

Så jeg bruker heller det!

 

Og apropos... Finello light - er det godt?? har aldri prøvd. OG - hvordan er dette kalorimessig i forhold til f.eks synnøve lettost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare tipse om at kyllingkjøttdeigen fra Den stolte hane har færre kallorier enn den til prior. Tror det er like mye som i rene kyllingfileter. Smaker veldig godt i taco :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Hver gang jeg har har brukt kjøttdeig av svin og kylling blir jeg like skuffet hver gang jeg skal legge det inn. Dette inneholder jo ganske mye mer kalorier enn karbonadedeig.

Så jeg bruker heller det!

 

Og apropos... Finello light - er det godt?? har aldri prøvd. OG - hvordan er dette kalorimessig i forhold til f.eks synnøve lettost?

 

270 kcal pr 100 gram i begge. 226 kcal pr 100 gram i synnøves ekstra lett gulost.

Jeg synes finello er god til gratinering for den har litt bedre smelteevne enn lett gulost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

PRøvde meg på denne idag, men lurer veldig på hvordan jeg skal regne det ut.

 

På pakken til toro står det ikke hva kcal innhold i lasagneplatene og sausen er. Da blir det vrient å regne ut. Det står kcal med utgpkt i kjøttdeig og lettmelk.

 

Jeg lagde den i dag og brukte 500 gr karbonadedeig, og 95 gr synnøve lett gulost og 5 dl skummetmelk.

 

Hvor mye kcal er det da i lasagnen???? Flott om jeg kan få regnehjelp er + en beskrivelse på hvordan jeg kan finne det ut selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Hei

 

PRøvde meg på denne idag' date=' men lurer veldig på hvordan jeg skal regne det ut.

 

På pakken til toro står det ikke hva kcal innhold i lasagneplatene og sausen er. Da blir det vrient å regne ut. Det står kcal med utgpkt i kjøttdeig og lettmelk.

 

Jeg lagde den i dag og brukte 500 gr karbonadedeig, og 95 gr synnøve lett gulost og 5 dl skummetmelk.

 

Hvor mye kcal er det da i lasagnen???? Flott om jeg kan få regnehjelp er + en beskrivelse på hvordan jeg kan finne det ut selv :)[/quote']

 

500 gram karbonadedeig = 620 kcal

5 dl skumet melk = 165 kcal

95 gram Synnøve lett gulost = 258

 

Tørrvarene i toros lasagne inneholder tilsammen 698 kcal. Dette er for tomatsauspulveret og alle lasagneplatene.

 

Summen av alle ingrediensene blir da 1741 kcal.

 

 

Hvis du skal ta utgangspunkt i toros tall på pakningen som er basert på kjøttdeig og lettmelk må du finne ut hvor mye kalorier det er i 5 dl lettmelk og den mengden kjøttdeig de bruker i retten. Kikka litt på toros nettsider og det virker som de har regnet ut 100 gram (heltfet?) ost, 450 gram kjøttdeig og 5 dl melk, og at retten da totalt skal veie ca 1200 gram når den er ferdig tilberedt. Kaloriene i ingrediensene + tørrvarene blir da 2172. 2172 delt på 1200 gram = 1,8 kcal pr gram. Toro sier 180 kcal pr 100 gram ferdig vare. Altså: for å få tallene for tørrvarene må du trekke fra kaloriene for ost, melk og kjøttdeig. 2172 - 1474 = 698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å lage meg dette i dag, men har Priors kyllingkjøttdeig. Er det stor forskjell? La sammen Toros utregning og fant ut at 1/4 av totalen blir ca 540 kcal. Dersom man brukker skummet melk, kyllingkjøttdeig og finello light i stedet. Så bør man vel havne slik utregningen til Jente23 tidligere i tråden? Jeg spør sikkert dumt og det samme på nytt, men dere har så mye bedre peil enn meg på slike ting.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, godt å få bekreftet en regnemåte.

 

Gikk inn på toros sider etter at jeg skrev her.

 

Så at de opererte med nettovekt 194 g, og 360 kcal pr 100 gr tørrvare. FIkk da det samme tallet (698kcal) som deg (da du trakk fra!)

 

Ellers fikk jeg 525 kcal da jeg tok opp karbonadedeig, men men... vi er ikke langt unna :)

 

Skjønte at jeg måtte inn på hjemmesiden for å finne mer info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å lage meg dette i dag' date=' men har Priors kyllingkjøttdeig. Er det stor forskjell? La sammen Toros utregning og fant ut at 1/4 av totalen blir ca 540 kcal. Dersom man brukker skummet melk, kyllingkjøttdeig og finello light i stedet. Så bør man vel havne slik utregningen til Jente23 tidligere i tråden? Jeg spør sikkert dumt og det samme på nytt, men dere har så mye bedre peil enn meg på slike ting.

 

:)[/quote']

 

 

Det er faktisk ganske stor forskjell på Priors og Den stolte hanes kyllingkjøttdeig dessverre. 400 gram av Den stolte hanes kyllingkjøttdeig har 440 kalorier, mens Prior sin har 544 kalorier. Men det blir ikke såå ille da, siden du deler lasagnen i fire. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble i hvert fall veldig god!! Og jeg hadde en temmelig grønn salat til, bare litt paprika som farge. Nå har jeg tre middager "klare" i fryseren. Har pleid å gjøre eksakt det samme før, bare med lettmelk og vanlig strøost. Er veldig greit å varme opp lasagne, og så smaker det nesten litt bedre oppvarmet. Syns jeg da :D

 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...