Gå til innhold

overspising foran tv/kveld


Gjest may51

Anbefalte innlegg

Har problem med å la være å innta mat når kvelden kommer og man benker seg foran tv. Ellers på dagen er jeg kjempeflink. Noen som har noe glupt å foreslå som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og det er veldig vanskelig å motstå fristelsen. I perioder er viljestyrken stor og i perioder fullstendig fraværende. Det viktigste er at du ikke overspiser HVER kveld.

Noe du kan prøve når suget kommer ( eller helst litt før) er :

-lag en fruktsalat. Det er søtt , du kan spise det lenge hvis du skjærer opp mye og i små biter

 

-drikk noe i stedet . Option er en sjokoladedrikk med lite kalorier og mye smak, fx

 

- de magre fruktyoghurtene er gode og ikke kaloririke

 

- vaniljekesam er godt og nokså magert

 

- knekkebrød med lettost gir ihvertfall ikke like mye kalorier som mye annet.

 

Lykke til! :-)

 

TanteB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyser gjerne jeg også, men sjelden på søtsaker - det er mat jeg fyser på. Men er jeg fysen kan det bli ett knekkebrød med brunost (den lettere), en lompe med en skive kokt skinke inni, eller enn fiberrik med brunost. I det siste har det gått mye yoplait med musli. Godt, enkelt og kalorifattig.

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Hvis jeg har en sånn "må spise alt"-dag setter jeg meg klokkeslett hvor jeg skal spise. F.eks etter middag er det ingenting ting som skal inn i min munn untatt vann, før f.eks Hotel Cæsar kl 19:30... Og da lager jeg meg f.eks en bolle med bringebær og en lettyoghurt over. Smaker så godt, også gjerne en kopp kaffe med med sukett og melk oppi. Etter dette spiser jeg ingenting før jeg skal ha kveldsmat. Jeg VET at det bare er en kort stund før jeg skal putte noe i munnen igjen, og da klarer jeg å holde meg til tidene. En ting som hjelper veldig er rett og slett å ha noe å finne på, for meg er det som regel når jeg kjeder meg at jeg "må" spise på noe. Trening på kvelden = mye mindre sug. Evt at jeg får rompa opp og vasker og rydder litt, for det trengs så og si alltid... Å sitte foran tv'n uten noe annet mål enn å bare sitte der, fører fort til et slags sug for meg. Men jeg har kanskje litt stålvilje, som holder meg i skinnet stort sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å kjøpe inn usunn mat, fordi jeg vet jeg kommer til å spise det om det står fremme. Men pleier å skjære opp frukt (eple, banan, appelsin, kiwi, m.m) å ha i en stooor skål, med vaniljesaus eller kesam på.. ;) dette er kjempegodt å sunt.. (ikke vaniljesausen da) Eller bare skjær opp frukt i store biter å legg i en skål på bordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Ville bare kommentere til fruktsalat med vaniljesaus som jeg digger:-) Men lager vaniljesaus fra Heistad som er meget kalorifattig...

 

Lykke til

 

Lager du denne sausen med mindre melk enn man skal, og blander med mager kesam får du din egen, fettfattige og helt sukkerfrie vaniljekesam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min løsning:

 

Slå av TV'n og spill dataspill istede:P

 

 

Det er fortsatt morsomt og avslappende, men man er mer aktiv (i hodet og fingerne..hehe) og opptatt, og tenker derfor ikke no særlig på å spise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her. Mitt er å gjøre som bestemødre og mødre gjorde. De brukte "fritiden" til noe nyttig, som å stoppe, strikke strømper, hekle sengeteppe ....................... Selv om vi dag kan kjøpe det meste billigere enn vi lager det selv, så er det ganske morsomt å lage noe selv. Et enkelt håndarbeid kan godt kombineres med TV.

Hva med å strikke morsomme luer til barn eller venner, eller et laaaangt skjerf, eller hekle et sjal?

Da er begge hender opptatt - ingen igjen til å putte mat i munnen med ;-)

 

Og hvis du ikke kan strikke, eller hekle, så kan du jo lære deg det. Som nybegynner må du konse enda mer, og da blir det enda vanskeligere å kombinere med å dytte noe i munnen.

 

Ellers synes jeg rooibush-te med sukketter er godt når søtsuget kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...