Gå til innhold

Meny og dagsforbruk


Gjest moving

Anbefalte innlegg

Jeg fører også opp trimpoeng vha. pulsklokke, men jeg trekker ikke fra hva kroppen ville ha forbrent på samme tid uten trim.

Har gått på Grete Roede kurs, samt holder på med Hold vekten kurs - og har aldri fått beskjed om at man skal trekke fra kalorier når man fører opp trimpoeng. Det ligger gjerne i formelen til Grete Roede for energiforbruk?

 

Ville fortsatt som før jeg, var jeg deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg må bare få takke dere alle sammen for verdifulle innspill. Skal si det gjorde susen å gå opp i matinntak. Første uken gikk jeg ned 1,5 kg. og sist uke 0,6 kg. Nærmer meg virkelig målet og føler meg topp!

 

Deilig å slippe å være slapp, og ha overskudd fordi jeg får i meg nok mat. Da er det ekstra deilig å se resultatene på vekten!

 

Har som mål å begynne stabiliseringsblogg her innen mnd er over :)

 

Ville bare takke for verdifulle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei moving, vi har "snakket" om dette før, men jeg er fortsatt litt i villrede. Du har skrevet dette:

 

fredag: går til og fra jobb + en time sykkel + halvtime styrkeøvelser (ca 850-900 kcal med pulsklokke)

(Regner med at kcal-forbruket gjelder sykkel + styrke?)

 

Jeg var i går på én times spinning og 30 min mage/rygg i sal. Det ga i følge min klokke 522 kcal. På spinningen hadde jeg gjennomsnittspuls på 159 og max 176, og på hele treninga 131 i gjennomsnitt.

En dag i uka trener jeg intervalløping; hele treninga tar ca 1,5t med oppvarming og nedjogging. Sist var gjennomsnittspulsen 143 og max 182. Dette ga et forbruk på 573 kcal.

Løp en dag 70 min på tredemølle med 150 i gjennomsnittspuls og max 173 = 487 kcal.

(Maxpulsen min er vel på ca. 185-190 uten at jeg har målt skikkelig.)

 

Hvilken intensitet ligger du på? Eller er klokka mi riv ruskende gal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Katten,

 

Godt at du spør. Tror definitivt din klokke er riktig!

 

Jeg kjører veldig høy intensitet. Husker ikke verdiene, men klokka ligger mellom 90 og 95 % når jeg trener. Det har litt å gjøre med at jeg nå er i så god form, når jeg da skal få meg en god økt så presser jeg meg en del!

 

Det gjør at jeg kan komme opp i 850-950 kcal på 1 og en halvtimes økt. Her er ikke gåturen beregnet. Dvs ca 700 på en time spinning (inkludert de ti minuttene jeg tyvstarter fordi jeg venter på at timen skal komme igang = totalt 65 minutter) og 200-250 kcal på 30 min styrke (hvor jeg legger godt på med vekter).

 

Min høye puls kombinert med at jeg tyvstarter gjør at jeg får mange kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten utrolig ut å klare å holde seg på 90-95% gjennom en trening. For meg er det konkurransenivå. Men det er veldig morsomt å følge med på klokka. Gårsdagens trening ga 680 kcal.

Den besto av 30 min oppvarming, rolig jogging/løping, 36 min intervall hvor 24 min er full pinne og 12 er pause, så 20-30 min nedjogging og litt tøying.

Gjennomsnittspuls lå på 80%, og maks på 97%.

 

Treneren min anbefaler å ligge på 70% på langturer (over 1,5 timer) og 80-85 % på kortere treningsturer og 85-90 % på intervallene. Jeg har så høy arbeidspuls at jeg sjelden klarer å holde meg på 70% på langturer, da må jeg gå i alle bakker. Det samme er på intervallene, klarer ikke å holde meg under 90% hvis jeg skal trå til, men pulsen daler fint i pausene, så jeg er nok også i god form.

Jeg forsøker å følge rådene hennes for å bygge formen. Men på en annen side, så blir man jo ikke verdensmester i en alder av 45. Da skal trening bare være gøy, og helsebringende. Men det er morsomt å prøve å bli litt bedre.

 

Stå på med treningen din. Du må jo være i storform. Ser at du vurderer å trappe ned fordi det krever stort matinntak. Det må du da ikke finne på. Følg rådene du har fått med nøtter, tørket frukt osv., og gled deg over en sterk og rask kropp. Det er jo så utrolig gøy å drive fysisk aktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du har kjempe treningsøkter jeg. Stå på! Det tok litt tid før jeg fikk formen, hadde en del mnd med stølhet og tungpust, og hvor jeg ble stiv. Det skjer nesten ikke lenger nå og det er deilig. Da er det moro å trene.

 

Eneste utfordring jeg har nå er å få trent variert, og at det er moro. Bruker relativt mye tid på trening, og det er fort gjort å bli lei!

 

Mår det gjelder puls har jeg mange ganger sett på klokka og klødd meg i huet. På klokken har jeg lagt inn makspuls 220 - alder, men jeg har en mistanke om at jeg har høyere makspuls.

 

Jeg har aldri kommet meg så langt at jeg har fått testet makspulsen. Noen som har et tips på hvordan jeg kan få testet det??? Gjerne feks på tredemølle, eller på sykkel. Jeg har polar F6 pulsklokke så hvis noen vet så er jeg veldig happy for tilbakemelding.

 

Jeg kommer nok til å fortsette å trene. Merker at jeg er fysisk mye sterker, og at jeg har god kondis! Utrolig deilig.

 

Skal nok klare å få stappa i meg all den maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du har kjempe treningsøkter jeg. Stå på! Det tok litt tid før jeg fikk formen' date=' hadde en del mnd med stølhet og tungpust, og hvor jeg ble stiv. Det skjer nesten ikke lenger nå og det er deilig. Da er det moro å trene.

 

Eneste utfordring jeg har nå er å få trent variert, og at det er moro. Bruker relativt mye tid på trening, og det er fort gjort å bli lei!

 

Mår det gjelder puls har jeg mange ganger sett på klokka og klødd meg i huet. På klokken har jeg lagt inn makspuls 220 - alder, men jeg har en mistanke om at jeg har høyere makspuls.

 

Jeg har aldri kommet meg så langt at jeg har fått testet makspulsen. Noen som har et tips på hvordan jeg kan få testet det??? Gjerne feks på tredemølle, eller på sykkel. Jeg har polar F6 pulsklokke så hvis noen vet så er jeg veldig happy for tilbakemelding.

 

Jeg kommer nok til å fortsette å trene. Merker at jeg er fysisk mye sterker, og at jeg har god kondis! Utrolig deilig.

 

Skal nok klare å få stappa i meg all den maten :)[/quote']

 

Slik kan du inne makspulsen(hentet frahttp://www.pulsklokke.no/mp_beregn_puls.html:

Fysisk test

"Den mest nøyaktige måten å finne makspuls er å gjennomføre en fysisk test.

Det betyr i praksis å presse seg maksimalt for å se hvor høy puls det er mulig å oppnå! Etter en god oppvarming kan man for eksempel løpe to til tre drag i en motbakke. Dragene bør være opp mot fire minutter lange, og innsatsen økes gradvis med maksimal innsats siste halvdel av hvert drag. En fysisk test gir helt klart det mest nøyaktige resultatet, men er svært anstrengende og kan ikke uten videre anbefales for alle. Personer som har vært inaktive i en lengre periode eller som lider av en eller annen form for sykdom bør kontakte lege før man eventuelt gjennomfører en slik test"

 

Jeg har en makspuls på 188, jeg er 44 år. Vanligvis når jeg trener intervaller på spinntimer så kommer jeg opp i ca.178-180 i de tøffeste intervallene.

Jeg fant makspulsen da jeg deltok i Stoltzekleiven opp i høst. Trodde før det at makspulsen var 186 men etter å ha lagt med puls på 182-184 i over ti minutter i det løpet så nådde jeg maks ved målgang;) Vil aldri klare å presse meg mer enn jeg gjorde i det løpet(motbakkeløp i steintrapper, for de som ikke er kjent i Bergen)

Jeg trener også masse, 25-30 poeng i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ser på klokka at jeg har satt på 192 som makspuls, og når jeg går inn på tidligere registrert trening så har jeg ligget opptil 97 % flere ganger.

 

Jeg bør jo rett og slett bare få testa det en gang ved å kjøre meg maks. Får vurdere det på feks neste sykkeltime med intervall (da kjører vi 3 x 4 min + en serie på 2+3+4+5 min og deretter 50 sec x 5). Hvis jeg kjører alt jeg har og så evt risikerer melkesyre så bør jeg klare å finne makspulsen :)

 

Alternativt kan jeg prøve på en vanlig spinningtime. Men da kjører man to drag med gradvis og vekselsvis lett og tungt. Vet ikke om jeg får til å kjøre meg maks da? Men kanskje de siste 15 min kan jeg bare kjøre tungt og fort og så se hvor høyt jeg kommer.

 

Vel, får prøve så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri fått testet skikkelig hva maxpuls er. Jeg regner med at den ligger på ca. 190. Har vært oppe i 186 på intervalltrening. Men har aldri virkelig nådd toppen tror jeg. Har nok gjort det i Holmenkollstafetten, men da løper jeg uten belte for å ha helt frie lufveier.

 

Har tenkt å ta en tredemølletest med instruktør på sats. De tilbyr det fra tid til annen. Jeg klarer aldri å nå de samme pulshøyder under spinningtimer. Det har nok noe med muskulatur å gjøre. Jeg har mer "løpemuskler" enn "sykkelmuskler".

 

Forresten så er det mye morsommere å snakke om trening enn matinntak og kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, støtter deg i at det er mer moro å snakke om trening!

 

Testet makspulsen idag!!! Kom opp på 192 (det samme som alder), funderte på om jeg kunne ha klart å komme opp på 193 eller 194, men er ikke sikker. Da måtte nok noen ha stått over meg og skreket! Du sier at de tilbyr det på SATS?? Hvor? har ikke sett noe slikt på mitt senter. Kunne tenkt meg å testet på tredemølle også.

 

Kjørte første runde på sykkel i dag og kom opp i 189 og merket skikkelig sting i siden. Prøvde allikevel en runde til og kom da opp på 192. Når vet man at man er på maks? Når bena ikke går rundt mer? eller når man har melkesyre??

 

Noen erfaringer? Er villig til å prøve igjen på intervalltimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener litt rundt omkring i Oslo. Mener at jeg så et oppslag på Ila om at man kunne få testet både utholdenhet og styrke ved å avtale med resepsjonen. Tror det gjalt i mars. Har sett tilsvarende plakater før også, men ikke fått rotet meg til det. Får se om jeg klarer det denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe' date=' støtter deg i at det er mer moro å snakke om trening!

 

Testet makspulsen idag!!! Kom opp på 192 (det samme som alder), funderte på om jeg kunne ha klart å komme opp på 193 eller 194, men er ikke sikker. Da måtte nok noen ha stått over meg og skreket! Du sier at de tilbyr det på SATS?? Hvor? har ikke sett noe slikt på mitt senter. Kunne tenkt meg å testet på tredemølle også.

 

Kjørte første runde på sykkel i dag og kom opp i 189 og merket skikkelig sting i siden. Prøvde allikevel en runde til og kom da opp på 192. Når vet man at man er på maks? Når bena ikke går rundt mer? eller når man har melkesyre??

 

Noen erfaringer? Er villig til å prøve igjen på intervalltimen.[/quote']

 

Tror kanskje det er lettere å nå makspuls ved løping. Jeg kom ikke opp i mer enn 93% av makspuls på spinn intervall i går. Hadde ikke klart å presse meg mye mer på spinn timen. Jeg oppnår ofte høyere puls på Bosu intervall, eller løping i motbakker enn det jeg klarer på spinn. Det meste jeg har klart å komme opp i på spinn intervall er 180, har makspuls på 188.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å sjekke maxpuls på egenhånd i dag. Løp en time på tredemølle og la inn et skikkelig drag halveis og et mot slutten, økte fra 12km/t til 16km/t med 0,5 km/t pr 30 sek. Første gang kom jeg opp i 186, neste 187. Tror kanskje jeg hadde kunnet presse litt mer hvis noen annen pushet meg. Er litt redd for ikke å klare å stoppe mølla i tide hvis jeg tar meg helt ut. Har sett en som gikk i veggen. Det så ikke morsomt ut. Er nok litt reservert etter det. Men jeg skal forsøke å få en instruktør til å hjelpe meg. Er jo litt nysgjerrig.

 

Dere to, moving og stbs, er jo råspreke. Dere er nok litt tøffere enn meg. Jeg har nok mange "kosetreninger" hvor jeg ligger på rundt 75%. Det er jo så deilig. Er ikke glad i å løpe motbakker. Det gjør jeg for å ha gleden av å løpe ned etterpå. Jeg elsker å la beina rulle utfor, jo brattere jo bedre. Det er utrolig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke undervurdere kosetrening! Det er utrolig bra å trene på 75 % også. Merker selv av og til at trening kan bli stress, og jeg dropper feks avspenningstimer fordi jeg ikke får nok utbytte av det. Man kan bli for fokusert på høyintensitet også. Jeg kunne hatt veldig nytte av å trene roligere!

 

Når det gjelder tredemøllen, finnes det ikke en sånn nødknapp? Har også sett enkelte steder at de har sånn tråd som man fester på armen som man kan dra i? Ut over det har jeg øvd meg litt på å hoppe av i fart (opp på sidene av båndet), mens jeg holder meg fast i side"håndtakene". Det kan jo kanskje gjøre det mulig??

 

Jeg selv tenkte å teste makspulsen ute. Har et utrolig lang og seig motbakke som jeg kan teste ut makspulsen på!! Da vil jeg hvertfall ikke gå i veggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, intervalltrening er effektivt. Har hatt veldig gode resultater fra jeg begynte med det jevnlig for tre år siden. Både hurtighet og utholdenhet er mye bedre.

 

Fikk testet maxpuls på sats i dag. Ble målt til 175. Normalt for min alder, men jeg ligger jo på 182-183 på hver intervalltrening, og har målt opp til 187.

 

Er ikke max max? De hadde jo en metode, men jeg føler meg usikker på resultatet. Noen som har forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' intervalltrening er effektivt. Har hatt veldig gode resultater fra jeg begynte med det jevnlig for tre år siden. Både hurtighet og utholdenhet er mye bedre.

 

Fikk testet maxpuls på sats i dag. Ble målt til 175. Normalt for min alder, men jeg ligger jo på 182-183 på hver intervalltrening, og har målt opp til 187.

 

Er ikke max max? De hadde jo en metode, men jeg føler meg usikker på resultatet. Noen som har forklaring?[/quote']

 

Høres ut som om den testen ikke fungerte da. Makspuls er jo makspuls uansett, men dagsform spiller inn på hvor høy puls du kan klare å oppnå. Tror heller jeg ville brukt 187 som makspuls hvis jeg var deg siden dette er den høyeste pulsen du har oppnådd noensinne.

Jeg trodde lenge at min makspuls var 186, helt til jeg løp i mål på Stoltzekleivent.(motbakkeløp) i høst. Da registrerte jeg 188 etter åa ha lagt på 182-184 de siste 10 min. av løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...