Gå til innhold

Meny og dagsforbruk


Gjest moving

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Jeg håper snart å være en av de som skal rapportere her inne. Har to kg igjen og skal etter mine egne planer snart begynne på stabilisering.

 

jeg har regnet på det og kommet frem til at jeg har et forbruk på ca 2900 pr dag. Ift meny sier det meg at jeg skal stabilisere meg opp til 2200 pr dag. Stemmer dette? Skal jeg ikke opp til 2900?

 

Jeg prøver å finne ut hvor mye jeg skal legge på hver uke. 50- 100 kcal? Har jeg forstått det riktig?

 

Håper på svar, gleder meg til å bli en av dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Det var et veldig høyt forbruk, har du veldig fysisk anstrengende jobb eller trener veldig mye? Du skal spise det du forbrenner, men jeg ville regnet over formelen igjen for sikkerhets skyld. Jeg trenger for eksempel 1800 kcal dersom jeg ikke trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Jeg har nok et veldig høyt forbruk - ligger mellom 26 og 30 trimpoeng pr uke ;)

 

Har du regnet ut hva du bruker ettersom hva du trener pr dag? Varierer du fra dag til dag?

 

Jeg spiser for å dekke basalforbrenningen og legger til for trening - så jeg varierer etter hva jeg trenger den dagen, men jeg har ikke ditt forbruk. For deg som trenger opp til 6000 kcal i uken for å dekke for ekstra behovet til treningen ville jeg heller fordelt det jevnt utover i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg ligger på ca forbruk uten trim som et minimum, så spiser jeg ekstra her og der sånn at det totalt blir nok og vekten er stabil. Trener også mye, 22 poeng i uka har det vært i det siste. Tenker i grunn ikke på at jeg MÅ spise ekstra de dagene jeg trener mye, spiser like godt litt mer dagen etter eller dagen før, eller legger til en godtepose i helga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på et jevnt forbruk hver dag, uavhengig av trim. Blir gjerne noe mer mat når det er helg, av og til to dager - av og til bare en dag. Kommer an på hvor mye jeg "skeier ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tankevekker dette her, lurer på hvordan jeg skal klare å stappe i meg 2900 hver dag. Kommer til å koste mye penger :)

 

Må litt i tenkeboksen, særlig også med tanke på det du sier fru luna om å trene mer når man skal stabilisere seg. Må regne litt og vurdere om jeg skal trene mindre :) Må finne ut hva jeg anser som et ok matinntak (som jeg kan klare å spise), og så deretter finne ut hvor mye aktivitet jeg bør ligge på :D

 

Bare et lite spm, kan det stemme at jeg skal ligge på meny 2 (1600) kcal nå? Ser at jeg ligger veldig på grensen til meny 3 (1900). Er litt utålmodig :D. Håper jeg gjør det riktig nå når jeg skal gå ned, og at jeg ikke har misforstått fullstendig! Skjønner ikke helt dette med menyene, ser flere steder at det er anbefalt å spise 500- 800 kcal under forbruk (?)- blir ikke det da 2900-800= 2100kcal, og ikke 1600????

 

Litt forvirra her, men godt om jeg får oppklart dette. HAr slitt veldig med å gå ned, skulle ikke forundre meg om mine manglende regneegenskaper kanskje må ta litt av skylda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Blir nysgjerrig jeg, hvilken vekt stabiliserer du deg på og hva er høyde og alder? Jeg er ung, 21 år, trener en god del som sagt. dette skulle i seg selv kreve en del kalorier. Men når jeg hverken er særlig høy og i tillegg har en relativt lav vekt blir ikke kaloribehovet så stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsløringens time er kommet :D

 

173 høy, 28 år og ved veiing på mandag var jeg 62,1 kg. Trimpoeng mellom 24-32p.

 

Ønsker å stabilisere meg på 60 kg.

 

Har regnet litt mer og ser at jeg kommer til å ligge da på 2700-2900 kcal pr dag!! Det er mye :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange kalorier, men også mange trimpoeng! Hvis du vil trene så mye så må du jo spise så mye, og vil du spise så mye så må du trene så mye... Du kan jo spise en haug nøtter hver dag, da kommer du jo fort opp i mange kalorier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Med et så høyt kaloribehov er det vel lurt å drikke en del av kaloriene? Proteinshake f.eks ? Jeg ville ikke satset på å bruke vanlige meieriprodukter f.eks i forhold til lett ost osv, for det mettede fettet trenger du jo ikke. Og det samme med andre energitette matvarer - inneholder det sukker og fett f.eks for å ha høyt kaloriinnhold er det ikke verdt det synes jeg, selv om mans kanskje trenger energien. Nøtter derimot er jo kjempelurt :D det spiser jeg mye før trening for få dekke energibehov men ikke bli tung i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg synes at meny 2 med ditt forbruk er lite, det var det jeg brukte i starten (var da 70) da trengte ca. 2000 inklusive mitt daglige trimpoeng og så gikk jeg over 1400 for de siste 4-5 kiloene.

 

Jeg synes generelt at mange spiser lite og stabiliserer med for lite kalorier - tror at det er mange som går på et slags sparebluss til tross for mye trening. kaloriene må komme et sted fra og en tærer på muskler selv om en trener dersom tilbudet blir for lite og da får en sannsynligvis lite effekt av treningen.

 

Men det er enkelt å skjekke - øke kaloriene litt gradvis (iløpet av en måned) fra meny 2 til 3 og se hva som skjer med vekten.

 

men ellers ser det ut som mange strategier fungerer - både å fordele kaloriene utover uken og å spise ekstrakaloriene treningsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan jo vurdere å trappe ned på trimmen, hvis du har mulighet til dette! Synes også som flere andre har skrevet, at det er smarte å legge til endel nøtter til kostholdet, det er jo kjempe sunt og kjempe godt, og har et relativt høy kaloriinhold. Andre måter å øke kaloriintaket er jo å bytte til mer fete påleggstyper, og da snakker jeg om det sunne fettet som finnes i f.eks makrell i tomat, tunfisk i olje, leverpostei med sunne planteoljer osv. Et annet tips er å bruke litt ekstra olje i matlagingen, da får du i deg mange sunne ekstra kalorier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her, har merket de siste ukene at jeg ligger rundt 1600-1800 på hverdagene og opp til 2400 i helgene. Får håpe dette går bra slik at jeg får de siste kg ned, og så kan begynne stabiliseringen.

 

Har lest litt her inne, og det er veldig mye bra innspill- viktig å forberede seg på fasen som kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Bare et lite spm' date=' kan det stemme at jeg skal ligge på meny 2 (1600) kcal nå? Ser at jeg ligger veldig på grensen til meny 3 (1900).

 

Skjønner ikke helt dette med menyene, ser flere steder at det er anbefalt å spise 500- 800 kcal under forbruk (?)- blir ikke det da 2900-800= 2100kcal, og ikke 1600???? [/quote']

 

Hei moving! Så du er over her og sniker litt! Her er jeg også, men jeg skal fullføre i forrige tråd i tre uker til.

 

Jeg har ei GR-bok (etter ny filosofi) , og på side 78 står det at hvis du har et daglig energiforbruk mellom 2700 - 3200 kcal, så skal du ligge på meny 4, som er er 2200 kcal pr. dag! Det ser ut for at du spiser altfor lite, moving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Iflg Harris-Benedict-formelen for å finne basalstoffskiftet, skal du ha en basalforbrenning på ca 1400 kcal med 173 cm og 60 kg...

Hvis du ganger dette med 1.2, får du hvor mye du forbrenner hvis du har en stillesittende jobb, uten trening. Da får du rundt 1600 kalorier.

Jeg ville tatt utgangspunkt i dette, og lagt til ekstra kalorier for hver treningsaktivitet du gjør.

 

Hvis du er svært aktiv, hvor du trener hardt 6-7 dager i uken, kan du gange grunnforbrenningen med 1.725. Men det blir fortsatt bare 2400 kalorier, så jeg tror den utregningsmetoden din overdriver litt...Hvilken kalkulator har du brukt?

 

Trener du hver dag? Hva slags trening, hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg trener nok veldig mye :D

 

en uke ser som oftest slik ut:

man: gå til og fra jobb ( tilsammen 1 time 6km/t - har testet med pulsklokke) + langkjøring med sykkel på sats (90 min - da ligger jeg på 950-1000 kcal med pulsklokke)

tirs: gå til og fra jobb + salsakurs. 1 time moderat dansing

onsd: går til og fra jobb + en time rask brystsvømming (svømmer ca 2000 meter)

torsdag: går til og fra jobb + step styrke på sats

fredag: går til og fra jobb + en time sykkel + halvtime styrkeøvelser (ca 850-900 kcal med pulsklokke)

lørdag: treningsfri

søndag: jogge rolig en tur evt gå på ski.

 

Dette blir et sted mellom 26 og 31 trimpoeng. Varierer jo litt fra uke til uke. Har regnet ut trim og rundet ned og kom da til forbruk på 2700 med den formelen som ligger inne her på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Nå har jeg brukt sjekket moving sitt daglige energiforbruk etter Grete Roede sin tabell i boka mi, og kan bekrefte at det stemmer med et så høyt energiforbruk. Formelen overdriver ikke. (Fikk bare lyst til å regne over, for jeg vet om ei som levde lenge på feil meny etter regnefeil, og det er jo kjedelig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott trening - men pulsklokken måler all forbrenning ikke bare ekstraforbrennings og basalforbrenningen ligger alt i formelen. Den bør trekkes fra. Men når det er sagt - beviset ligger i energiregnskapet - går vekten ned, er den stabil eller øker den. Er den stabil så har du en vinner :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan jeg trekker fra på pulsklokken?

 

Det jeg gjør er å legge inn antall kcal som vises på klokken og inn på oppføring av trim.

 

Hvor mye skal jeg trekke fra?? Vil det få konsekvens for trimpoeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan jeg trekker fra på pulsklokken?

 

Det jeg gjør er å legge inn antall kcal som vises på klokken og inn på oppføring av trim.

 

Hvor mye skal jeg trekke fra?? Vil det få konsekvens for trimpoeng?

 

Du har jo en forbrenning hver dag med dine daglige aktiviteter (det du gjør hver dag på jobb, og hjemme, ikke bare når du sitter stille). Det er f.eks 2000 kalorier. Fordelt på 24 timer i døgnet er det 83,3 kcal pr time. Men så forbrenner du jo litt mer når du er våken enn når du sover, så vi kan si 100 kcal i timen som du forbrenner når du er våken og driver med ymse aktiviteter som ikke er trening. Så når pulsklokka da viser 600 kalorier forbrent på en times trening, kan du trekke fra de 100 som du ville forbrent uansett om du trente eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette virker jo absolutt logisk, men litt tungvindt. Må prøve å regne litt på dette, om det får store endringer :D

 

Jeg skal se nærmere på der jeg har brukt pulsklokke. Må jeg trekke fra der jeg feks også setter opp Dansing 1 time? Eller har GR lagt inn automatisk at en skal trekke fra 100kcal??

 

Jeg må bare takke og bukke for alle innspill her. Det er utrolig nyttig å lære og få en sikker kunnskap- er enormt takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Har to kg igjen og skal etter mine egne planer snart begynne på stabilisering.

 

Jeg prøver å finne ut hvor mye jeg skal legge på hver uke. 50- 100 kcal? Har jeg forstått det riktig?

 

Hei! Jeg har lett, og jeg har funnet svar hos Grete Roede. :D

 

Når du er kommet helt i mål med vekten din, så er det viktig at du begynner gradvis å øke på kaloriene dine. Da skal du spise litt mer i en periode (ca. 4 uker) før du øker på ytterligere litt de neste 4 ukene og en siste økning etter ytterligere 4 uker. Det betyr at det vil gå ca. 3 måneder før du er oppe i det kaloriinntaket du skal ha for å holde vekten. Grunnen til at økningen skal skje over så lang tid og i "trappetrinn", er at kroppen må ha tid til å venne seg til at den får mer mat og samtidig skru opp forbrenningen. Det er snakk om ca. 200 kcal per økning, hvis du ellers har holdt deg til anbefalt meny i forhold til daglig energiforbruk. Så da vet vi det, moving, til vi skal over hit om tre ukers tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...