Gå til innhold

Magre fastelavensboller


Gjest Spinny

Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg fastelaven, og derfor lurte jeg på om det er noen som har en god oppskrift på litt sunnere boller? Og hvordan kan man lage litt mer kalorifattig krem? Cremfine (eller hva det het) finnes vel ikke lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig!! Det er såå godt!! ;) Jeg har heller ikke spist det på mange år, jeg har vel ikke spist det siden jeg bodde hjemme hos foreldrene mine. I fjor gadd jeg ikke lage det fordi det er så mange kalorier i det, men i år skal jeg søren meg unne meg det..får heller ta en veldig mager middag den dagen og litt ekstra trening! Det er tross alt fastelaven bare en gang i året!! ;)

 

Egg i boller..hmm..nei, jeg tror ikke det er det! Veldig lenge siden jeg har bakt boller, men synes ikke jeg husker at det er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bruke eller ikke, kan du bestemme selv. jeg syntes bollene blir mer luftig med ett egg eller to, men man kan også la det være:) Pisket krem er ikke det værste man kan spise. hvis man tenker på hvor lite tre dl egentlig er å hvor mye krem det blir. Så min kursleder sa engang ar det tross alt var bedre å spise en kake med krem enn en del andre kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tine.no anbefaler de å blande pisket kremfløte og kesam 50/50 og det skal visst være godt. Men jeg har ikke smakt... men hva med vaniljekrem da? Det har jo "bare" 150 kcal pr 100 gram. I følge somebody.no veier en ss pisket kremfløte 15 gram og har 54,3 kcal. En ss vaniljekrem (piano) veier 25 gram og har 37 kcal. Så ikke den helt store forskjellen ;) 100 gram pisket krem er jo en del liksom. Det er jo temmelig luftig.

 

Eksempel:

 

Hjemmelaget bolle, laget med lettmelk, 50 gram = 155 kcal

1 ss pisket krem = 55 kcal

1 ss lett jordbærsyltetøy = 26 kcal

 

Totalt 236 kcal

 

Man kan jo ta det som kveldsmat? ;)

 

Wenche på god morgen norge lagde noen boller i dag med rugmel. Kanskje de er gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg fastelaven' date=' og derfor lurte jeg på om det er noen som har en god oppskrift på litt sunnere boller? Og hvordan kan man lage litt mer kalorifattig krem? Cremfine (eller hva det het) finnes vel ikke lenger?[/quote']

 

Sukkerfrie Fastelavensboller

 

 

6 dl siktet Speltmel

2 dl skummet melk

300 gr kesam mager

50 gr gjær

1 kork søtstoff el tilsvarende mengde Fribol bakemiddel

 

 

Varm melken og kesam og rør ut gjæren i denne blandingen. Bland mel, kardemomme og Fribol bakemiddel (dersom du bruker det). Tilsett væsken og elt det godt sammen. La deigen heve i ca 40 min. Del i passe store emner og etterhev i ca 30 min. Stek på 220 grader i ca 8 min.

 

Som fyll kan man bruke vaniljekesam eller lage vaniljekrem av Heistads vaniljesaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der ville jeg ikke brukt lettvarianter (sukker kan selvfølgelig erstattes emd splenda men melisdryss på toppen er et must) og heller stoppet med en bolle og brukt ferske jordbær istedet for syltetøy. Barna i huset elsker fastelavensboller - og de får bare en hver til fastelavens ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra tips! ;) Spiser dere forresten fastelavensboller med syltetøy?? Har jeg aldri smakt.. her går det i bare vanlig krem med melisdryss på toppen! Vaniljekrem hørtes jo også veldig godt ut, men her blir det nok de tradisjonelle bollene på søndag.. kanskje jeg skal bake "ekte varer" og heller gjøre som fru Luna foreslo, og bare spise 1?! Blir sikkert bare kvalm av 2 stk likevel, så da tror jeg at jeg gjør det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det MÅ være jordbærkrem, altså krem blandet med syltetøy ;) Og melis på toppen. Svigermor bruker vaniljekrem, makronfyll og sjokolade (en stor sjokoladebit som er smeltet inni bolla) det er jo også godt... men blir ikke det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Gjest lattermild

236 kcal er det noen her som har regnet seg ut til at en fastelavensbolle med krem "koster".

 

Fastelaven er på søndag. Om du har familie eller ikke, er det uansett hyggelig å gjøre noe sammen med andre. Å gå en god søndagstur, eller å gå på skøyter, ski, lage sisten-løype i snøen, aking... Mulighetene er veldig mange for å røre på seg litt i hyggelig lag, med eller uten barn. Hvis denne søndagen er ekstra aktiv (om du så føler at du må legge inn en trening ekstra utenom andre hyggelige aktiviteter), går det an å ta EN bolle. Treningen gir bare litt mindre uttelling akkurat denne dagen, og kroppen får sukker og fett på en måte som ikke er så sunt. Men kalori-regnestykket går kanskje ikke i tusen knas...?

 

Ha en fin fastelaven alle sammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...