Gå til innhold

tungpustet ved jogging


Anne-Lene
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Jeg har for tiden gått fra rask gange til litt små jogging, men merker at det er ikke mye som skal til før jeg blir skikkelig andpusten og tungpusta......det er skikkelig guffent.Når jeg kommer hjem er jeg helt rødflammete på brystet......Noen som har erfaring med noe liknende?

 

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvorfor jogge? Kjøp deg staver og gå raske turer. Det har jeg holdt på med siden forrige jul, og det kan virkelig anbefales! Fint hvis du har en venn å gå sammen med, da har du selskap, samtidig som dere kan holde hverandre litt i øra. Hvis du går en 45 min tur min 3 dager i uka, vil du merke at pusten blir mye lettere. Går du alene kan du benytte discman, eller bare filosofere over hva som helst. Det å være ute i frisk luft gjør noe positivt med oss mennesker. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Takk for svar:)

 

Har begynt å jogge i det siste for å få litt mer kardiotrening.Jeg trenger litt bedre kondis! Jeg trengte også litt variasjon.Jeg har gått en stund nå, og tenkte at jeg skulle slå til med en joggetur.....bare så kjedelig å bli så andpusten...Jeg håper det blir bedre ja....jeg er kanskje litt rusten, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter med det jeg også. Og jeg har en kondis som tar evigheter å bygge opp. I fjord gikk jeg raskt+jogget 3 dager i uka (i 3 mnd) og jeg fikk ikke mye bedre kondis på den tiden. Nå har jeg så smått begynt å jogge igjen og jeg er helt ferdig etter 5 min. Men er jo bare å stå på, skal hvertfall ikke gi meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dere! Tenkte kanskje jeg var unormalt i dårlig shape jeg.....skulle nesten tru jeg hadde astma eller noe...pga lyden på pusten.

 

Godt å høre at det er flere av dere der ute! Jeg skal ikke gi opp, bare kjøre på!

Nå har jeg bestemt meg for å bli i bedre form og gå de sure 10 kg.

 

Lykke til dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei måte å forbedre kondisjonen på er intervalltrening. Det betyr at du kjører "drag" - perioder med større intensitet. F.eks. Oppvarming - gå, jogge, sykle lett - ca. 10-15 min. til du føler deg varm i kroppen. Så kan du kjøre "drag" med betydelig økt intensitet - dette er litt avhengig av vekta, formen og hva du gjør. Varigheten på øktene er også avhengig av det.

Er du utrent så kan f.eks, dette være en måte - etter oppvarminga;

 

2 min (eller 200m) høy intensistet f.eks. 75% av maks puls, rolig i ett min (100m),

nytt drag denne gangen litt hardere - 80% av maks puls. Kjør tilsammen 3-5 drag. Etter siste draget skal du være godt sliten. Rolig gange - gå deg ned i 10-15 min. og kjør en runde til.

 

Andre måter å gjøre det samme på er at du øker farten i alle motbakkene. Mens du går roligere i nedoverbakkene - slettene,

Er du bedre trent så er dragene lengre. Eller du kan kjøre flere økter a 5 drag, men hvil deg ned i "behagelig" puls (ca. 125 for noen). Smart at du kjører litt lettere på første draget - dette for at du ikke skal være utslitt før siste drag.

 

Bruk fantasien. Ut fra terrenget du bruker.

Kan være artigere måte å forbedre formen på og så går det raskere.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...