Gå til innhold

Vanskelig å rekne kalorier...


Gjest Baaln

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ny i dette gamet, og ønsker meg ned gjerne 10 kg, men kanskje litt mye forlangt...

Det er nå 1 år siden gutten kom til verden, og de siste 3-4 kg slipper ikke taket!

 

Det jeg synes er så vanskelig er å rekne ut kaloriene på maten jeg lager selv.

På sauser, gryteretter, pizza, pastasaus, fiskegrateng, kjøttkaker, salater, etc.

Noen som har et godt tips på hvordan jeg kan holde kontroll med kaloriene på den hjemmelagde maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge inn alle ingredienser i dagsrapporten, så får du en total på kcal. Deretter lagre det som en egen rett under egne favoritter. Da kan du plukke den frem senere uten at det blir en haug av linjer osv.

 

Det gjør jeg på en del ting i alle fall, feks min egen variant av pita pizza, lasagne osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å å skrive opp alt du putter i f.eks en gryte, og så etter det dele den på så mange porsjoner det er, og som du spiser...?? Eks: 200 g karbonadedeig er 210 kcal, 100 g tomatsaus er på 55 kcal...osv... legg det sammen og så deler du på antall porsjoner.... Tror det er slik menyene til Grete Roede er regnet ut også... uten å si det helt sikkert...Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Det letteste er å legge sammen kaloriene i alle ingrediensene du bruker. F.eks om du bruker 400 gram kyllingfilet, 200 gram gulrot, 200 gram paprika, 2 dl melk osv, du regner sammen alt. Og så kan du dele det på antall porsjoner, eller f.eks om du spiser 1/4 av all maten du har laget deler du det på 4. Lager du en pizza legger du sammen ingrediensene i alt fra melet i deigen til osten på toppen og så deler du pizzaen i like store stykker, f.eks 10 stykker og deler total kalorier på 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aquamarin

Jeg er glad for svaret du ga Minipia. Nå skal jeg også få litt mere dreisen på telling av kalorier. Nå blir kanskje livet lettere på flere måter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...