Gå til innhold

Raskt ned i vekt, hjelp!?


Gjest steen

Anbefalte innlegg

Heii ;)

JJeg er en 16 år gammel jente som ønsker å trimme bort noen kilo før sommeren.

Trenger tips, for jeg er sykt dårlig å motivere meg selv, holder 1-2 uker, før det blir tilbake til snopeskåla!

 

Jeg er 166 høy og veier i dag ca. 66kg. vil ned på 58 ca.. ;)

spiller håndball aktivt, men det holder ikke.

 

Trenger treningstips, motivasjonstips, tips for å ikke spise så mye usundt o.l. takk:)

 

 

Tooonje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei=)

 

Det finns mange triks og måter på å gå ned i vekt på;)

Det første er kostholdet. Uten et bra kosthold, kan du trene så mye du vil uten at du gjerne får de resultatene du vil.

 

Men, du må ikke tenke på å gå ned i KG, men i fett%... Å trene styrke kombinert med kardio er en bra måte å få en strammere kropp for..

 

En bra måte å gå ned i fett% på er å ta et par gåturer eller noe før frokost. Når du da tar fatt på en tur, har du forbrent og brukt mye av karbohydratene før og under kvelden. Når du begynner med rolig gange, vil kroppen begynne å hente energien fra fettet. Hvis du da tar en kopp kaffe/grønn te eller noe før turen, vil du løse opp cellene i fettet, og du vil få en bedre forbrenning. Det kan også være gunstig å invistere i CLA tabletter som bidrar til økt fettforbrenning..

 

Et annen ting du kan gjøre er å f.eks drikke et glass vann før måltidene, sånn at du får en metthetsfølelse før du spiser.. Det er også lurt å spise sent sånn at du får kjent når du blir mett, istede for å spise fort så du plutselig blir enormt mett:)

 

Et annet triks er å invistere i protein pulver. Ta deg en shake med 20-30g blandet i vann 30min før måltidet. Det vil føre til en økt metthetsfølelse når du da skal spise, og det ødelegger ikke noe på dietten.

 

Ellers er det lurt å kutte ned på karbohydratene. Prøv å hold eg unna poteter, ris, pasta osv.. Få i det rikelig med proteiner og sunne fettsyrer, og litt karbohydrater av den bra typen. Tren styrke for å stramme opp, og på styrkedagene kan du gjerne avslutte økten med 10-20 min rolig kardio for å forbrenne fett (da har du allerede brukt mye av karbohydratene til energi under styrkeøkten)

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Slutt å spise snop og gjør ellers som ellers - antar du trener siden du spiller aktivt håndball og kanskje har klasser med fysisk aktivitet siden du bare er 16 år og fremdeles går på skole.

 

Ville aldri begynt å eksperimentere med proteintilskudd eller slanketabeletter, det er galskap for en på din alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å spise snop og gjør ellers som ellers - antar du trener siden du spiller aktivt håndball og kanskje har klasser med fysisk aktivitet siden du bare er 16 år og fremdeles går på skole.

 

Ville aldri begynt å eksperimentere med proteintilskudd eller slanketabeletter' date=' det er galskap for en på din alder.[/quote']

 

 

Kan du si meg hva som er galskap med proteintilskudd?

Mener du jeg skal slutte å drikke melk, spise kjøtt osv?

 

Hva er galt me CLA tilskudd? Det er et naturlig type fett som finnes i blant annet melk og kjøtt fra før. Grunnen til at CLA tilskudd er gunstig er hvis vi ser helt tilbake på når kuene skal spise. Den meste maten for at CLA nivået skal være høyt i kosten er når dem spiser gress, men desverre så forer faktisk bøndene kuene sine mest med høy. Det som skjer da er at CLA nivået i kosten nærmere sakt halveres. Derfor er CLA tilskudd bra for kroppen, og bra for blant annet fettforbrenningen, og man får mer muskler og slankere kropp. En annen ting er at CLA er positivt for å forhindre kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

For meg er det galskap - protein bør komme fra sunne matvarer og ikke produserte tilskudd. Spesielt for en 16 åring som spiser godter og er aktiv i idrett er det naturlig å ta bort godtene og fortsette med idretten - da har du en livsstilforandring som varer. CLA er ikke noe som bør spises av noen etter min mening og iallefall ikke en 16 åring som ikke egentlig har et vektproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken CLA eller proteinpulver er slanke-produkter. Og jeg blir oppgitt hver gang jeg leser det her inne; at det regnes for å være det. Selv trener jeg veldig mye nå, og jeg tar både CLA og proteinshaker i TILLEGG til alle måltidene mine, som er mer basert på protein enn karbohydrater. Fordi jeg ønsker å gå ned i fettprosent og ikke miste de få stakkars muskler jeg allerede har.

 

Vi får for lite fettsyrer i kostholdet vårt, og når flesteparten spiser mer karbo enn proteiner sier det seg selv at man tar av mer muskler enn fett.

 

Samme åssen man vrir og vender på det, alle har sin måte å gjøre det på. Jeg syns likevel ikke noe om at man disser andres måte å gjøre det på bare fordi man ikke vet nok om det.

 

Kjenner flere som tar CLA osv uten å gjøre noe med kostholdet og uten å trene noe særlig. Da har det null effekt. Man trenger proteiner for å bygge muskler, og hvordan gjør man det når man spiser mer karbo enn proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Det er ingen kliniske forsøk med CLA (conjugert linoleic acid som er en essensiell fettsyre i melk) og kreft, altså ingen studier med mennesker. Det er en rekke studier in vitro med celler eller dyreforsøk (transgene mus stort sett) - noen studier viser tumorVEKST noen viser tumorTILBAKEgang. Det er lenge før en kan anbefale CLA som kreftforebyggende behandling - det vi derimot sikkert vet er at overvekt, spesielt sentralt fett [magen], er risikofaktorer for flere krefttyper, deriblant brystkreft.

 

De som vil lete mer kan søke på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

et internett sete som har det meste at kvalitetskontrollerte forskningsresultater fra hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...