Gå til innhold

"fråtsing" om kvelden


Gjest rosiner

Anbefalte innlegg

Jeg er flink til å holde kaloriinntaket nede gjennom dagen, men når kvelden kommer, gjerne rett før jeg skal legge meg, kommer lysten på noe godt...Da begynner jeg å spise rosiner, gresskarkjerner, mandler og 4-korn (tørt eller med kulturmelk), klarer ikke å stoppe før jeg har spist MYE....Hva skal jeg gjøre med dette? Hjelper liksom ikke med frukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lille rosin:)

For meg har det vært til god hjelp å fordele måltidene jevnt utover hele dagen. Spise med 3 - 3,5 timers mellomrom. De første 14 dagene var tøffe, da jeg opplevde svimmelhet, men så gikk det over.

 

Husk at det er ingen krise om du overstiger kcal inntaket litt. Dette vil du få mere påplass etterhvert, og når resultatene begynner å vise seg, vil motivasjonen til å holde matplanen komme.

 

Glem ikke å drikke vann, både til og mellom måltidene. Gjerne 3 liter daglig, men også her bør du ta en gradvis tilvenning hvis du ikke er vant til å drikke så mye. Klarer du nesten 2 liter om dagen i begynnelsen, er det kjempebra.

 

Se på dette som en "utdannelse". Du tilegner deg kunnskap om kostholdet og din egen kropp underveis.

 

Ikke gi opp om du snubler litt underveis, reis deg opp og fortsett med lystig mot.

 

Dette klarer du;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg erfaer at om eg er veldig forsiktig med sukker, poteter og lyst brød (alle lettomsettelege karbohydratar) ellers, er søtsuget mykje mindre. Når eg har lyst på energi i ein fart, fungerar det bra med 10-15 mandlar! Gjerne kombinert med gulrot eller frukt. Mandlar inneheld mange kaloriar, men eg blir mett av det. Etter samme kalorimengde sjokolade, har eg bare lyst på 10-dobbelt så mykje sjokolade!!!

 

Ellers er peanøttar som må skrellast fint som snacks. Det tek så lang tid å få i seg, at det blir aldri spist dei store mengdene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres nesten ut som meg de gangene jeg ikke har spist nok iløpet av dagen, da vil liksom kroppe ta igjen det tapte, og jeg får et utrolig sug etter å spise! Merker det spesielt hvis jeg har trent mye.

Er du sikker på at du får i deg nok mat iløpet av dagen? Det kan jo være et tegn på at du spiser for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette svarte psykolog Karen Nygaard på et lignende spørsmål i spalten "møt ekspertene".

 

Svar:

Hvis det er en trøst er det mange som sliter med dette. Du skal snu en vane, og det kommer til å koste deg litt ubehag. Kroppen din har vendt seg til en belønning før sengetid, og den minner deg på det ved å gi deg sug. Jeg anbefaler deg å finne på noe annet hyggelig når du kjenner det suget. Finn fram en god bok, et ukeblad, en avis du ikke har rukket å lese, ta en varm dusj eller et bad. Finn noe som gir deg velbehag. Fornuftige ting du burde ha gjort er strengt forbudt fordi det vil bare forsterke suget etter mat. Målet er å finne en annen hyggelig og frivillig aktivitet som DU har glede av. Selv om du finner en slik aktivitet vil kroppen varsle med ubehag de første kveldene. Utfordringen din blir å holde ut. Etterhvert vil kroppen din slutte å forvente mat, og istedenfor forvente den nye aktiviteten. Ikke fortvil om du ikke får det til hver kveld med en gang. Kos deg med de gangene du får det til. Da blir det lettere å prøve på ny neste kveld selv om det ikke gikk kvelden før.

 

Hilsen Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...