Gå til innhold

Vekten er stabil, men....


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

Gjest Nedigjen

Siden februar i år ca har vekten min vært stabil på rundt 60 kg. Det er 5 kg mer enn jeg veide når jeg var ferdig å slanke meg i fjor. Gikk opp i jula og har ikke orket å jobbe hardt nok for å kvitte meg med det igjen... Situasjonen nå er at jeg føler at jeg kan spise "hva som helst", til og med kake midt i uka osv og like vel holde vekten på 60 kg. Det må være fordi jeg trener 5-6 ganger i uka. Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg gjennomsnittlig spiser, har ikke telt over på noen uker. Men jeg kan tenke meg at jeg inntar ca 2400 kcal gjennomnsittlig? Hvis jeg skal gå ned igjen regner jeg med at det ville vært ganske enkelt, rett og slett ved å bare kutte ut alt "ekstra" som jeg spiser nå. F.eks nøtter og rosiner som snacks på kvelden, nugatti og peanøttsmør på brødskiver, kake på jobben, godteri i helga... magrere middager og kutte ut fet ost (som jeg plutselig har begynt å like, likte det ikke før!). Det jeg lurer på er:

 

Om jeg bestemmer meg for å virkelig gå inn for å droppe alt usunt/kaloribomber og fokusere på å gå ned disse kiloene - kan jeg da aldri gå tilbake til å ha det sånn som nå, hvor jeg ikke tenker nevneverdig over hva jeg spiser? I så fall tenker jeg at det er kanskje bedre å veie 60 å ikke tenke over hva man spiser enn å veie mindre og aldri skeie ut. Eller er det jeg som misforstår? Tror dere det vil være mulig for meg å stabilisere på samme måte på 55 kg (f.eks) som jeg har gjort nå? Da ved å saaakte jobbe meg opp mot et høyt kaloriinntak daglig? Jeg føler at det er SÅ mye jobb, vet ikke om jeg synes det er verdt det... Bare at jeg skulle ønske magen, puppene og armene var litt slankere :) Noen som har noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet vel gjerne ikke dette før man har prøvd - vi er alle veldig individuelle. Betyr de 5 kg veldig mye for deg, så ville jeg gjort et forsøk. I løpet av halvannen måned skal du jo ha klart å gå ned disse kiloene. Men så kommer stabiliseringsbiten. Og man kan fort legge på seg et par kg i den fasen.

Så jeg hadde nok vært usikker. Alternativt er jo å bare redusere kalorimengden litt for så å se om du går ned, før du igjen øker opp til dagsbehovet.

Tror kanskje jeg ville ført et par-tre dager jeg, for å se hva du faktisk ligger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

For deg er kanskje 60 kg trivselsvekten? Men det er alltid lurt å sette tæring etter næring - nå trenger du store inntak av kalorier fordi du forbruker mye (trener mye) - men om du får treningsavbrekk fordi du får en skade vil du måtte redusere inntaket.

 

Hva er det som er forlokkende med 55kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Det er ikke det å veie noen kg mindre på vekta som spiller noen rolle her. Men jeg føler nå at jeg har en kraftigere kropp enn jeg trives med. Altså mer rundt magen, større pupper og kraftige armer. Beina og rompa er jeg veldig fornøyd med derimot. Slanker jeg meg vil jeg jo miste dette også, sannsynligvis.... Det er i grunn akkurat det samme hva jeg veier, men jeg skulle veldig gjerne hatt mindre på overkroppen. Og jeg vet at det ekstra som er de er fett, for det var ikke der når jeg veide mindre :) Uff, veit bare ikke om jeg gidder! Det er jo bare kosmetisk, jeg har jo en sunn vekt ift BMI og jeg er sprek... Jeg tror jeg skal tenke på dette over helgen. Reiser til Danmark på onsdag, kommer hjem søndag...gidder ikke tenke på hva jeg spiser akkurat denne helgen i alle fall :) Men kan jo absolutt prøve å kutte ut noe i matveien etter at jeg har kommet hjem. Jeg får kanskje rapportere litt i denne tråden i en periode, så får vi se hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Kom hjem fra en deilig langhelg i Danmark nå i kveld og har nå tatt et valg. Jeg går inn i slankemodus fra og med NÅ. Jeg har skrevet ned 20 ganske strenge regler som jeg skal følge fra nå og i alle fall frem til slutten av juni (da tar jeg en ny vurdering).

 

1. Ca 1600 kcal i inntak pr dag.

2. Minst 5 mindre måltider

3. Trene minst 1 gang om dagen, 6 av ukens dager

4. Trene to ganger om dagen hvis jeg ikke er på jobb

5. Spise minst 5 om dagen (frukt og grønt)

6. Smør og fet ost er forbudt

7. Sjokolade er forbudt

8. Kake er forbudt

9. Nugatti og peanøttsmør er forbudt

10. Sukker i all tilsatt form er forbudt

11. Maks 20 gram nøtter om dagen

12. Maks 20 gram rosiner om dagen

13. Maks 250 gram brød om dagen

14. Maks 2 poteter til middag

15. Maks 150 gram ris til middag

16. Ca 150 gram kjøtt/fisk eller maks 2 pølser til middag

17. Melkerasjoner = yoghurter til mellommåltid og melk til müsli

18. En liten is er lov en gang i blant (1 gang i uka maks)

19. Ett glass juice om dagen er lov

20. IKKE spise NOE SOM HELST etter kl 21

 

 

JA det er kanskje veldig strengt men jeg tror ikke noe annet kan fungere på meg. Det er enten eller! Vet ikke om jeg skal veie meg så mye - det er ikke så viktig hva vekten viser. Men jeg SKAL få en kropp som jeg trives mer med enn sånn som den er nå. Jeg ønsker meg selv lykke til og gleder meg til å riste av meg disse dumme kiloene (IGJEN).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
JA det er kanskje veldig strengt men jeg tror ikke noe annet kan fungere på meg. Det er enten eller! Vet ikke om jeg skal veie meg så mye - det er ikke så viktig hva vekten viser. Men jeg SKAL få en kropp som jeg trives mer med enn sånn som den er nå. Jeg ønsker meg selv lykke til og gleder meg til å riste av meg disse dumme kiloene (IGJEN).

 

Lykke til - pass på at du ikke blir for sinna på deg selv om du får et lite feilsteg underveis, det er menneskelig. Kanskje du vil rapportere her hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Kom hjem fra en deilig langhelg i Danmark nå i kveld og har nå tatt et valg. Jeg går inn i slankemodus fra og med NÅ. Jeg har skrevet ned 20 ganske strenge regler som jeg skal følge fra nå og i alle fall frem til slutten av juni

.

 

Her er det jente som har bestemt seg! Det kan komme dager da det er vanskelig å holde alt dette. Hvis du klarer å vri tankene og "sorgen" over fra det som er forbudt til det som er lov, så blir det kanskje lettere. F. eks. å tenke" hurra, jeg kan jo spise bringebær i massevis" i stedet for å tenke" sjokolade, sjokolade, jeg kan ikke spise sjokolade". Fokuser på alt du faktisk kan! Og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Så koselig med lykkeønskninger :) Første dagen har gått veldig fint og jeg har ikke vært innmari sulten heller selv om jeg spiser mange færre kalorier enn normalt. Vi får se om det holder seg sånn :) Er i alle fall veeeldig motivert nå så jeg har en god følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Natt til tirsdag våknet jeg med skikkelig vondt i halsen. I løpet av tirsdagen fikk jeg feber og hodepine.. Var hos legen i går og jeg har fått streptokokker i halsen. Så det har ikke blitt noe trening, men heller ikke spesielt mye mat. Orker litt yoghurt og jeg har spist litt müsli med melk. Prøver å få i meg litt væske, men det gjør så vanvittig vondt! :P STAKKARS MEG! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Natt til tirsdag våknet jeg med skikkelig vondt i halsen. I løpet av tirsdagen fikk jeg feber og hodepine.. Var hos legen i går og jeg har fått streptokokker i halsen. Så det har ikke blitt noe trening' date=' men heller ikke spesielt mye mat. Orker litt yoghurt og jeg har spist litt müsli med melk. Prøver å få i meg litt væske, men det gjør så vanvittig vondt! :P STAKKARS MEG! :)[/quote']

 

God bedring - kan være det går lettere å drikke med sugerør. Mot streptokokker duger ikke kjerringråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Nå har medisinen begynt å virke - juhu! :) Jeg er bortreist over pinsehelga, og i morgen skal vi i 30 års dag... Kan jo bli en utfordring å holde igjen litt i matveien. Tror ikke jeg skal prøve på noe stort kaloriforbrenningsprosjekt i morgen heller, må tenke på helsa :P Jeg har faktisk tenkt litt på å si at jeg går på penicillin og at jeg blir litt kvalm av det, så jeg har ikke så mye matlyst.. (det er litt sant også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Nå er vi hjemme fra 30 års dagen (ble en tidlig kveld pga gjester med små barn osv) og jeg er stolt av meg selv :) Middagen var heldigvis temmelig sunn, med teriakimarinert indrefilet, masse grønnsaker og ris. Jeg spiste 1 porsjon og etterfylte med litt grønnsaker. Så kom det masse kaker og is på bordet men jeg spiste ett stykke kake med nøttebunn og masse bær på + en bitteliten smak av ostekake. Og det var det hele! Jeg KUNNE ha spist enda mer middag og også tatt et stykke av "verdens beste"-kake som var der + iskake, men jeg lot være. Så det vil si at jeg har fint plass til litt kveldssnacks eller kanskje noe mer mat i kaloriregnskapet for i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Dette her går faktisk ganske så bra! For tiden er jeg ikke hjemme, og da er det litt vanskeligere med måltidsrytme enn vanligvis. Men i dag og i går har jeg fått trent :) Jeg er imponert over meg selv og at jeg klarer å vise såpass måtehold ang mat og porsjoner. Jeg spiser 2 skiver til frokost og lunch, noen rugsprø innimellom og en del frukt, 1 porsjon med middag og jeg dropper kveldsmat til fordel for litt dessert eller jeg tar en yoghurt bare på kvelden. I dag ble måltidsrytmen i alle fall helt feil:

 

kl 09:30 frokost, 2 skiver, egg og banan

kl 14:00 "lunch" en ispinne

kl 16:30 mellommåltid, et eple og en yoghurt

trening

kl 20:30 middag, tapas på restaurant (grillet kjøtt, 2 kjøttboller, salat, småpoteter og grillet sopp, litt brød og litt aioli og en del olje selvsagt... Men vi bestilte bare 6 tapas til 3 mennesker, så det var ikke så stor porsjon)

kl 21:30 kveldsmat, is til dessert

 

Kalorier totalt tror jeg faktisk ikke er så veldig mye, selv om det sikkert var en del i tapasen. men om jeg tar godt i og regner kanskje 1200 kcal på tapas og dessert så tror jeg ikke det kan ha vært mye mer enn 500 i det andre jeg har spist..? jeg har nok i alle fall fått i meg mindre enn forbruket siden jeg har trent i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

I dag veide jeg meg! Og jeg veide bare 58,5 så jeg har absolutt gått ned litt, kanskje 1,5-2 kg siden jeg starta. Det går veldig fint! :) Men reglene blir ikke fulgt til punkt og prikke, de fungerer mer som rettningslinjer som jeg PRØVER å leve etter. Spiste f.eks en god del is nå når jeg var bortreist og spiste jo litt kake også siden vi var i 30 års dag. Men ellers går det lekende lett! Dette med å trene 2 ganger om dagen når jeg ikke er på jobb er også lettere sagt enn gjort, det er jo mye man skulle gjort når man har fri... :) Men 1 gang om dagen får jeg i alle fall til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Dette går fortsatt bra. På jobb i dag hadde jeg med sunn matpakke som jeg spiste i stedet for å bli frista av personalrommets fredagslunch med diverse pålegg og brød. Hadde også med to mellommåltider som jeg fikk tid til å snike i meg :) Har vært ute og gått tur i skogen nå, deilig og friskt med litt regn - det lukter så godt ute. Nå ligger jeg og pus og varmer oss på sofaen, og jeg skal lage meg litt kveldsmat (selv om det er etter kl 21..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Mandag og ny uke. Jeg har plutselig fått en ny selvkontroll og har ikke noe søtsug i det hele tatt. En konfekteske kan stå åpen forran meg og det frister ikke. Det er tilfeldigvis mange anledninger med kaker for tida, og jeg spiser da ett lite stykke og drikker mye til. Ser ikke ut til at dette slår negativt ut. Det går også veldig bra å holde seg unna nugattien! Jeg har begynt å ta et kosttilskudd med bl.a. krom i, kanskje det er derfor? Men jeg passer på å kose meg litt, i går målte jeg opp en liten bolle med potetgull som var MIN bolle mens samboeren fikk sitte med resten av posen og stappe innpå. Og jeg hadde faktisk igjen litt mer når han hadde spist opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Veide meg igjen i dag. -500 gram fra sist, så nå veier jeg 58 blank. Føler meg mye bedre nå enn for bare noen uker siden. Det er absolutt verdt å la godteri og usunn mat ligge når jeg at det har så stor effekt å kutte det ut! Jeg fortsetter resten av juni med dette, og så prøver jeg å holde meg stabil gjennom sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Veide meg igjen i dag. -500 gram fra sist' date=' så nå veier jeg 58 blank. Føler meg mye bedre nå enn for bare noen uker siden. Det er absolutt verdt å la godteri og usunn mat ligge når jeg at det har så stor effekt å kutte det ut! Jeg fortsetter resten av juni med dette, og så prøver jeg å holde meg stabil gjennom sommeren.[/quote']

 

You go, girl. Fantastisk når en ser så flotte effekter av kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Nok en helg ser ut til å ha gått bra uten utskeielser. Fredag kveld spiste jeg is og i går kveld var det deilig taco til middag, så kos blir det uansett - men ikke godteri :D Satt en hel natt på nattevakt uten å røre den åpna 200 grams melkesjokoladen som lå foran meg. Lurer veldig på om krom-tilskuddet har SÅ god effekt eller om det bare er viljestyrke. Det frister i alle fall ikke. Trening blir det ikke mye av om dagen. I alle fall ikke nok, føler jeg. Håper neste uke blir bedre ift det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Snikveiing i dag viste at dette fortsatt går rette veien. Og det synes jo bare SÅ bra på kroppen. Tilogmed samboeren min har kommentert det. Jeg smiler og tenker "enda er det noen uker igjen av juni" :D Tror faktisk jeg kan komme til å være fornøyd innen denne måneder er over, og hvis ikke skulle det ikke være noe problem å fortsette litt til. Det vanskelige blir vel da stabilisering utover høsten. Må gjøre dette riktig ellers går det vel sånn som sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Nedigjen - jeg tror ikke du vil ha noen problemer med stabiliseringen hvis du følger den nye linjen din. Jeg har snart stabilisert i 1 1/2 år - nøkkelen til suksess er å ha et vektområde som du aksepterer og så ta affære når du beveger deg under eller over - viktig å gripe fast med en gang.

 

Jeg har nå funnet mine rutiner - har ikke hatt problemer på ferier - har hatt to ferier i Norge i vår med mye selskapeligheter og vekten er stabil. I min norske og amerikanske omgangskrets er det vanligst med servering av middager, salater eller frukt og ikke kaker/kjeks. Det er deilig for da har du så mange sunne og deilige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Dette går jo fortsatt bra og etter planen sånn ca. Men i dag spiste jeg 1 rute mørk sjokolade, så da kan jeg ikke si jeg er 100% godterifri lenger :) Traff bestemor i dag som jeg så sist i pinsen, og hun kommenterte at jeg hadde blitt litt smalere i ansiktet. Jeg er en utrolig forskjell på kroppen selv også, og så får man jo så fin hud av denne sunne, gode maten :) Veier meg før helga en gang, er spent på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Vekt i dag: 56,8 kg! Dvs 4 kg ned fra start faktisk, og det er jo bare 5 uker eller noe sånt? Det kan stemme rimelig bra med kaloriunderskuddet, jeg har ligget på 1500 ca, noen ganger under og noen ganger over. Det meste har vært 1850 kcal på en dag tror jeg. Men det viktigste jeg har klart er å holde meg unna godteri og snacks i store mengder, og jeg har spist temmelig sunn mat. Har også fått i meg en del sunt fett i form av nøtter, majones og olje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Dette blir liksom siste uka av "slankemodus" så da har jeg laget noen nye regler for resten av sommeren :) Skal være på hytta i 3 uker med diverse familie og det pleier å bli mange gode fristelser...

 

Daglige begrensninger: Maks 6 brødskiver, 2-3 poteter avhengig av størrelse ELLER 1 porsjon pasta/ris. Fett pålegg maks til 2 brødskiver. Ingen begrensninger på grønnsaker, men frukt maks 4 porsjoner. 1-3 yoghurt om dagen, avhengig av type.

 

Sjoklade: 2-3 biter (avhengig av størrelse)

Smågodt-godteri: Inntil 5 biter

Kake: 1 stykke

Vaffel: 1 plate

Is: Inntil to kuler eller 1 pinneis med under 200 kcal pr stk

Kjeks: Inntil 2 kjeks

Nøtter: Inntil 10 nøtter, eller ca 20 gram

Potetgull o.l.: Inntil 10 flak

 

Så får vi se hvordan dette går... :) Også noe trening/aktivitet hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...