Gå til innhold

nettopp gravid??


hannahei

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg startet på disse sidene for 3 uker siden, og har med hjelp fra forumet gått ned 3.5 kg. I dag oppdaget jeg at jeg var gravid 5uker på veg.Hva gjør jeg nå?? trenger hjelp fra andre i samme situasjon!!!!

 

 

Håper du henger deg på så vi kan hjelpe hverandre!!!!!

 

Klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tistelen

Hei! Jeg er ikke gravid, men har 2 små barn. (yngste er 3mnd). Min erfaring er at man ikke trenger å spise noe ekstra før uke 20, og da holder det med 2 brødskiver og et glass melk ekstra. Noe vektøkning blir det i starten på svangerskapet stort sett uansett for kroppen lager en liter blod ekstra.

Men spis sundt og magert ellers. Det er anbefalt å legge på seg maks 13 kg, alt over det er enten vann eller fett. Ta deg en titt inn på mammanett sine sider, mye fine tips der. http://www.mammanett.no

 

Et lite annet tips er å smøre seg inn 2 ganger daglig med bodylotion, det øker blodsirkulasjonen og hindrer strekkmerker. Jeg fikk ikke et eneste strekkmerke og mener at smøringen er grunnen:-)

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter barn nr 2 og er i dag 8uker på veg:)

 

Gikk opp ca 14 kg med førstemann, men håper og klare det med godt under 10 på denne....

 

 

gravid dag 1: 76.7kg

30mai =1 mnd: 76.2kg

30juni =2 mnd: 77.0kg

30juli =3 mnd: 77.6kg

30aug =4 mnd: 79.0kg

30sept =5 mnd:

30okt =6 mnd:

30nov =7 mnd:

30des =8 mnd:

30jan =Termin:

 

Tenkte å fylle ut dette skjemaet så får jeg se hvordan det går mnd. for mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn nr. 2 for 8 uker siden. Jeg gikk opp 13 kg og syntes at det var ok. Desverre er jeg overvektig fra før,så de kiloene jeg har tatt av meg etter babyen kom synes ikke så veldig. Nå har jeg begynt å trene igjen og håper at motivasjonen skal holde seg oppe. Prøv å holde motet oppe! Husk at du er gravid og naturlig nok vil du gå opp i vekt,dessuten skal man jo ikke slanke seg under graviditeten. Tenk på at babyen i magen skal ha variert og sunn kost. Det gjorde jeg og det hjalp meg å begrense godterispisingen. Gjorde det for barnet og ikke for min del,lettere å ikke miste fokus syntes jeg. Masse lykke til! Tenk at du klarer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tistelen

Enig! Ikke gi opp!!

Veldig forskjellig hvor mye man legger på seg i ukene, eks en uke la jeg på meg 200g, den neste 1 kg, så var det stopp i et par uker igjen. Kroppen skal jo opp noen kg og nå som det er sommeren kan det bli vannansamling i kroppen uansett hvilken uke man er i!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for motivasjonen!!!

 

Jeg har bestemt meg for å ikke gå opp mer enn 10 kg uansett, men det begynner dårlig...

Er trett og småkvalm, samtidig som jeg føler at jeg må spise ofte for og ikke dette i bakken, er helt utslitt etter en dag på jobben så er det på an igjenn med det samme når 2åringen krever oppmerksomhet frem til leggetid..

 

Men det skal gå bra, et par uker til nå så er formen på plass tenker jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lulle83

hei:)

 

jeg er også 8 uker på vei med nummer to:)

og har det samme som deg..jeg er så sliten etter en arbeidsdag at jeg blir helt svimmel..

håper virkelig dette vil gå over snart..

 

jeg skal også prøve å gå opp minst mulig, prøve å gå masse turer og spise sundt

 

men jeg har lyst på noe hele tiden..

jeg har ikke tenkt på annet enn junk food siden jeg ble gravid..

dette ser dårlig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann Lulle83!

 

Så koselig å høre fra deg!! godt og ha en i samme situasjon og diskutere litt med, jeg er også 83 modell:)

 

Magen min er helt rar for tiden, jeg er småkvalm men har allikevell suget etter noe hele tiden uten og vite helt hva jeg vil ha...

 

hvor gammel er førstemann?

 

Håper og høre mer fra deg, er liten aktivitet på disse sider.

 

klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lulle83

Førstemann blir tre i januar:)

så det blir tre år mellom dem;)

 

magen min er på samme måte som din og jeg har veldig lett for å gi etter..

før spiste jeg aldri etter klokken 19 men nå dør jeg hvis jeg ikke får mat om kvelden også..

blir så sulten om kvelden..

 

åssen er formen ellers da?

 

Klem Julie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare gratulere deg så mye med graviditeten. Synd at du ikke føler deg helt topp, men det pleier jo som oftest å gå over etter noen uker.

 

Jeg har selv 4 barn og gikk opp 15-20 kg på de tre første graviditetene. Tenkte derfor med gru på hvor stor jeg kom til å bli med fjerdemann da jeg ble gravid for to år siden. Min lille snupp er en skikkelig attpåklatt, det er 16 år mellom eldstejenta og yngstejenta. De to andre er 15 år og 10 år eldre enn minstefrøken. Da jeg ble gravid hadde jeg i tillegg ca 10 kg mer på kroppen enn forrige gang. Jeg var selvfølgelig veldig fokusert på hva jeg spiste og på å få beveget meg endel, slik at jeg kanskje kunne begrense vektøkningen noe. Som gryvjoha sier så trenger du ikke noe mer før ca uke 20 og det er heller ikke veldig mye mer du trenger enn det vanlige kostholdet. Spis variert og få i deg nok vitaminer og vann. Jeg var så "heldig" å få svangerskapsdiabetes, og dette medførte at jeg måtte være enda mer fokusert på hva og hvor mye jeg spiste. ("Heldig" er sagt med et stort glimt i øyet) Fikk konstatert diabetesen i uke 27-28 og hadde på det tidspunktet bare gått opp ca 4 kg. Tilsammen ble det 8 kg opp på meg, og jeg tror diabetesen har en stor del av æren for det. Den ble konstatert rett før jul, så jeg spiste jo ikke noe julekaker den jula og det ville jeg garantert gjort om jeg ikke måtte tenke på blodsukkeret hele tiden.

 

Nå ønsker jeg ikke at du også skal få svangerskapsdiabetes, men det kan være lurt å tenke på at du må ikke nødvendigvis spise noe søtt hver gang du føler trang til å putte noe i munne. Ta noe frukt eller en gulrot f eks. Nå er det ikke lenge før gulrøttene kommer i bunter og da er de veldig søte og gode synes jeg. Må du ha noe søtt, så kan du f eks ta en kopp med Confecta choco-moco, eller disse som heter Options (tror jeg). De er lavkalori drikker, men veldig gode. Frukt med vaniljekesam er også veldig godt. Unngå kjeks og sjokolade!

 

Lykke til! Jeg er egentlig veldig misunnelig på deg som går gravid. Det er en fantastisk tid, som jeg nå nok er ferdig med. 4 barn får vel holde vel, og i tilegg så er jeg passert 40 år. Kos deg veldig, men ikke kos deg med søt og fet mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten i dag viste 77.0 kg nedgang på o.5 denne uken:)

Det betyr at jeg har gått opp 0.8kg de første to mnd og jeg er veldig fornøyd med det!!

 

Det er herlig og vite at en er gravid og jeg gleder meg veldig til å fortelle nyheten og ikke minst til magen kommer...;))

Gulerøtt buntene ligger det masse av i kjøleskapet og er veeeldig gode!!

 

hvordan går det med deg da Julie? Har du noen fast veiedag eller er du bare bevisst på hva du spiser?

 

Nå nærmer det seg første kontroll hos legen, neste torsdag og jeg gleder meg veldig!! har du vært på den?

 

Lykke til neste uke

Klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta i dag viste 76.6 og det betyr nedgang på 4oogram!! det er herlig!!

 

Føler jeg kan spise det jeg har lyst på for tiden, og det kjennest deilig! Håper bare at det varer:)

 

Nå blr det 2 uker ferie på meg så det blir dårlig med rapporter,skal logge meg på når sjansen byr seg!

 

Klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er fyrste gongen eg er her inne i dag. Har brukt den siste tida på å telle kcal. Eg er no 14 veker gravid. Starta på kurs for 3 veker sidan. Har gått ned litt over 2 kg. Er ambefalt å ikkje gå ned meir enn 0,5 kg for veka. Gjekk ned nesten 2 kg dei 2 fyrste veka. men sist innlevering var det ingen forandring men det var visst bere bra. Detta er mitt andre svangerskap. Har ei jente på 1 år fra før og ho er selfølgelig helt fantastisk. Gjekk da opp 10 kg. Men har da 10 kg før masse fra før. Når eg vart gravid var eg 71 kg var i dag 68,8(er litt fornøgd) er da er 5 kg lettare no enn på samme tid sist. Blir spennande å vere her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fyrste gongen eg er her inne i dag. Har brukt den siste tida på å telle kcal. Eg er no 14 veker gravid. Starta på kurs for 3 veker sidan. Har gått ned litt over 2 kg. Er ambefalt å ikkje gå ned meir enn 0' date='5 kg for veka. Gjekk ned nesten 2 kg dei 2 fyrste veka. men sist innlevering var det ingen forandring men det var visst bere bra. Detta er mitt andre svangerskap. Har ei jente på 1 år fra før og ho er selfølgelig helt fantastisk. Gjekk da opp 10 kg. Men har da 10 kg før masse fra før. Når eg vart gravid var eg 71 kg var i dag 68,8(er litt fornøgd) er da er 5 kg lettare no enn på samme tid sist. Blir spennande å vere her inne.[/quote']

 

heisann Tilla06!

 

så bra at du fortsatt går ned i vekt!

 

Jeg er i dag ca 13 uker på veg, og etter 3 ukers ferie viste vekta 77.3.. det er litt opp siden sist men ikke mer enn at jeg er fornøyd!

 

når har du termin?

 

Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

lenge siden sist, vekta viste 79,0 kg i dag...

 

Skal på ultralyd om en god uke og er kjempe spent! Tror vi skal vite hva kjønn det blir:)

 

ellers er formen på topp, litt trett enda men ikke noe og klage over. Det hender jeg glemmer at jeg er gravid, det er litt rart.....

 

Ha en fortsatt god helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idieH1982

Lurer på om jeg kan slenge meg med her, selv om jeg ikke har kommet så langt i svangerskapet...? Oppdaget tidligere i uka at jeg er gravid, noe som kom som en veldig gledelig nyhet. :( Er ca 5 uker på vei, tror jeg. Litt vanskelig å regne ut til meg...

 

Har tidligere gått ned noen kilo her på egen hånd, men har fortsatt mange jeg kunne tenkt meg å kvitte meg med. Men nå er det mest fokus på å ikke gå opp så mye i løpet av de neste mnd... Er fryktelig kvalm for tida, så maten smaker ikke så godt... Får satse på flere små måltider i løpet av dagen. Jaja, håper å høre fra dere her inne! Ha en fin kveld, alle sammen. Nå skal jeg legge meg. Natta! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Jeg har også akkurat funnet ut at jeg er gravid, 5 uker på vei:)

 

En liten ting jeg lurer på, hvor langt ut i svangerskapet kan man gå ned i vekt før det ikke er bra?

 

Jeg har vært her inne på vektklubben siden nov, og har gått ned ca 7 kg, (her har det gått sakte i svingene). Veier nå 69,8 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellensprellen

Har også akkurat funnet ut at jeg er gravid, men det er sannsynligvis bare snakk om 3-5 uker på vei (mors uker) så det kan fortsatt gå galt. Begynte på kurs mandag, noen dager etter at jeg testet positivt på testen.

Så langt ser det ut som mitt nye kosthold blir både sunt og tilstrekkelig så jeg føler meg foreløpig rolig på det, men leser med stor interesse det dere har skrevet i denne tråden.

 

Er mer usikker på treningen jeg holder på med, kickboksing. Har ikke snakket med legen enda. Treneren sier at det går sikkert greit. Jeg ble ikke overbevist. Mottar nok i gjennomsnitt 30-50 moderate spark mot magen pr trening + tilsvarende mange mot nyreregionen (delt på to). Noen her som har erfaring med denslags?

 

Kan forøvrig anbefale kickboksing hvis noen her vil trene noe moro, delvis nyttig (ved overfall), svettefremkallende og igjen MORO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...