Gå til innhold

Sulten som en ulv


Gjest Magan

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,8k
  • Created
  • Siste svar
Gjest SofaQueen

Den osten tror jeg tar prisen..jeg har aldri smakt gammalost, og jeg tror det blir litt sterk kost å prøve meg på din. Ikke sikkert det er så lurt å sende den i posten heller!

 

Vår siste hund som nå er i hundehimmelen, spiste opp en varm skinkesteik på 5,5 kg når han var liten, og overlevde. Jeg sovnet om kvelden og gubben skulle slå av steika (som vi skulle bruke som pålegg i lang tid) når den var ferdig. Han gjorde det og satt opp ovnsdøra og lot kjøkkendøra stå åpen!!! Neste morgen var det skøytebane på kjøkkenet og et stor bein med en liten klump kjøtt innerst som en tennisball. Det så ut som han hadde nappet av kjøttet- det så ut som pels. Jeg kan bare tenke meg han sitter foran ovnen og venter på at steika skal bli kald nok til å spise! Neste dag var vi på rallycross ute i naturen og jeg og bikkja var i skogen hele tiden og han hadde diarre, så ut som brun saus - stakkars!

 

Det mest horrible jeg har spist, var middag laget av gubben den ene gangen han gjorde det! vi hadde ikke bodd sammen så lenge og jeg syntes at han også burde finne på og lage middag! Det er overhode ikke hans interesse eller talent har jeg nå skjønt, men han gjorde så godt han kunne! Jeg fikk servert "kapteinens fyllte rødspette"- disse var stekt og forsåvidt greit, men tilbehøret var en pose surkål servert i varmet eget vann. Siden har jeg laget middag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja det skjønner jeg godt at du lager maten selv etter den surkålguggen. Gubben er heldigvis ganske flink å lage mat når han får ånden over seg. Øvelse gjør mester, og vi er jo ikke født med sleiv og visp i hånda vi kvinner heller.... men gubben er jo interessert i matlaging og liker og ekspremitere med krydder og forskjellige sauser.

 

Osten har jeg egentlig som en kuriositet... men den er som sagt fullt spiselig... man må bare holde pusten med det samme man åpner lokket...

 

Stakkars hunden, satt sikkert lenge foran ovnsdøra og sikla og venta den......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt rundt på nett, og fant dette:

 

#####################################################

 

Er det noe håp for den norske mannen? Ikke om vi skal tro statistikkene som viser hvordan menn blir både feitere og dummere.

 

Kvinnene har derimot en lys fremtid foran seg, mener den svenske likestillingsforskeren Ingemar Gens.

 

- Om tyve år har den mannlige dominansen brutt helt sammen og kvinnene har mer makt i samfunnet. Da vil det finnes flere kvinnelige sjefer og en lønnsfordeling som går i kvinnenes fordel, sier forskeren til magasinet Att:ention.

 

Leser og studerer

Skandinaviske kvinner ligger nemlig høyt på statistikkene over utdanning og lesevaner. Men bare en av tre menn har åpnet en bok den siste uken. Lesevanene kan være med på å forklare hvorfor kvinnene nå får bedre karakterer og tar oftere høyere utdanning enn menn.

 

 

- Snart finnes et helt samfunn av menn uten utdanning, med lav lønn, med få venner, som er ugifte og ensomme - og helt uinteressante for kvinner. De finnes allerede i dag, men vil bli mange flere når denne utviklingen akselererer, mener Gens.

 

Kjører bil og drikker øl

For omtrent 50 år siden var menn oftere slanke, og kvinnene oftere overvektige. Men så skjedde det noe. Siden 1985 har menn hatt høyere kroppsmasseindeks (BMI) enn kvinner, og nå har to av tre norske menn i 40-årene problemer med overvekt eller fedme.

 

Den aller viktigste årsaken til disse problemene er at vi i dag spiser mer og beveger oss mindre enn før. Vi ser mer på tv, har mindre fysiske jobber, bruker flere timer i sofaen og kjører mer bil enn noen gang før. Og så drikker vi mer øl.

 

Omsetningen av øl i norske dagligvarebutikker er nå på 250 millioner liter i året. Menn står for nesten to tredjedeler av ølsalget som har vokst stabilt de siste 30 årene, samtidig som omsetningen av vin og brennevin har økt enda mer.

 

#########################################################

 

Jaja men sann, det blir ikke enkelt å være mann framover ;) Synes jeg synd på dem ??? Næh...ikke noe særlig.

 

Nå får man ta disse resultatene med en klype salt da, men jeg tror nok at vi kvinner har fått et sunnere syn på helse og kosthold enn menn.

 

Og at vi kvinner overtar sjefsrollene etterhvert... helt klart.. bare den siste mnd

har to firma som jeg vet om her i distriktet fått kvinnelige sjefer.

 

n010.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting... svigersønnen min har vært hos lege i dag og fikk beskjed om å legge om kostholdet sitt på grunn av veldig høyt kolestrol. Han har vært kokk så det er sikkert noe av grunnen, men ihvertfall sa legen at å steike i olje var ikke bra fordi oljen blir usunn den også ved for høy temperatur. Nei, meierismør ...det var tingen... Nå har da visseligen jeg både lest og hørt at sætersmør eller meierismør er veldig usunt når man har høyt kolestrol, er det helt feil det da....???!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting... svigersønnen min har vært hos lege i dag og fikk beskjed om å legge om kostholdet sitt på grunn av veldig høyt kolestrol. Han har vært kokk så det er sikkert noe av grunnen' date=' men ihvertfall sa legen at å steike i olje var ikke bra fordi oljen blir usunn den også ved for høy temperatur. Nei, meierismør ...det var tingen... Nå har da visseligen jeg både lest og hørt at sætersmør eller meierismør er veldig usunt når man har høyt kolestrol, er det helt feil det da....???!![/quote']

 

 

Trur ikkje den legen veit kva han snakkar om, det er forskjell på oljetypane..

Kokkane lærer slik på skulen/ i lærebedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje den tidligere kokken var så i sjokk at han hørte det han helst ville høre...?? tror neppe meierismør er tingen her, nei. men en kokk kan kanskje både ønske det og ville det... :)

 

oljer er som det sies her høyst forskjellige. men mange leger er dessverre helt på jordet når det gjelder kosthold sjølv. de vet lite eller ingenting.

 

ville heller ha googlet litt på nett, høres ut som en tryggere kilde enn den legen.

 

 

jaja, folkens. her løser vi det meste av problemer. til og med ukyndige leger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er løsninga på meierismøret...Smelt det i en kjele. Skum av det øverste laget, ta det som blir i midten og ha i en bolle. Tøm ut og kast bunnfallet også. Det som du da har igjen skal visst nok være noe av det sunneste du kan bruke. Sett det i kjøleskapet, bruk til steking, baking og evt brødskiva. Har ikke prøvd dette selv, men en kokk lærte meg dette. Så kanskje verdt ett forsøk for svigersønnen?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det ja rina. Jeg får prøve den oppskrifta for jeg liker meierismør meget godt. Nå har det seg slik at svigersønnen bruker ikke særlig meierismør, så jeg tror ikke ørene hans hørte feil heller, selv om han virkelig fikk sjokk hos legen i dag. De har ikke noe statistikk på 30-åringer med så høyt kolestrol, det er helt unormalt. Men han måtte prøve å regulere det med maten i første omgang.

 

Nå var dette en gammel lege, så kanskje han ikke tar hensyn til nymotens remedier. Svigersønnen syntes dette var rart han også, for som du sier fjellgeita, han har jo gått kokkeskolen. Han sa at rapsolje er brukbar til å steke med....Og ikke minst dattera mi forresten, hun fikk akkurat 6 på en prøve om ernæring og kosthold, så hun stillte seg meget tvilende til den legens utsagn.

 

Nei gamle svigermor er sprek, blodtrykk som en 19-åring og det samme med kolestrolet. De bruker altfor mye steikamat, kok maten tror nå jeg da. Nei, ta seg en gammelost og en karsk i ny og ne, så ordner alt seg. ( For guds skyld ikke samtidig)

 

e020.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' ta seg en gammelost og en karsk i ny og ne, så ordner alt seg. ( For guds skyld ikke samtidig)

 

[img']http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/e020.gif[/img]

 

JA, Magan det er sikkert bra for et eller annet:D Karsk; er det kaffedoktor?, dvs kaffe med sprit? Gammelost har jeg aldri spist, men kjøpte meg port salut i stad. Fikk lyst på en skarp ost. Men synes den har "tapt seg" i smak. Eller så har jeg forandret smak, det kan vel også skje...

 

 

c028.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja karsk er sprit og kaffe. Port salut er det den osten som lukter død og fordervelse?

Da tror jeg jeg har smakt den.... huff....

 

Dere på vestlandet.... blåser det hos dere? Hørte det var meldt orkan. Tror noe av vinden er kommet hit for her blåser det så det knaker i husveggene. Og regner noe aldeles gufullt.

 

r020.gif

 

Når jeg var så flink i sted å gikk ut fra butikken uten potetgull, skal jeg bevilge meg en hamburger i kveld tror jeg med masse godt oppå, rødbetter sylteagurk paprika tomat rødløk og bønnespirer, det blir saker kjenner jeg.... namme...

h018.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere på vestlandet.... blåser det hos dere? Hørte det var meldt orkan. Tror noe av vinden er kommet hit for her blåser det så det knaker i husveggene. Og regner noe aldeles gufullt.

 

r020.gif

 

 

 

Ikkje begynt med blåsinga enno nei, er på vakt i natt så skal nok halde ho "amanda" ( var det ikkje det stormen hette, enten amanda eller andrea)

under oppsikt. Berre ho held stillt i morgon då eg skal sove ;)

 

Knaka i huset hos oss idag og, kom noken "råse" so huset formelig stod og hoppa og senga rista lenge etterpå.

 

Kjekt med litt ver så lenge ingenting blir knust til pinneved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fettet som er i smør som ikkje er så bra, spesielt dei "harde" smørtypane.

 

Han som er kokk og ikkje lenge sidan han gjekk på skule så lærte dei nok om dei forskjellige oljane og kva dei skal nyttast til.

 

Det gjorde vertfall eg, det er ei stund sidan eg gjekk der og etter den tid er det komme mykje nytt vil eg tru.

 

Nei, legen bør fått oppgradert bokverket sitt, eller så bør han pensjonere seg. ;) (lenge sidan det berre var margarin og meierismør no)

 

Trur heller ikkje at dei som er kokk er meir utsett for høgt kolesterol, arv har mykje å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det ja rina. Jeg får prøve den oppskrifta for jeg liker meierismør meget godt. Nå har det seg slik at svigersønnen bruker ikke særlig meierismør, så jeg tror ikke ørene hans hørte feil heller, selv om han virkelig fikk sjokk hos legen i dag. De har ikke noe statistikk på 30-åringer med så høyt kolestrol, det er helt unormalt. Men han måtte prøve å regulere det med maten i første omgang.

 

klûet med å gjøre dette med meierismøret er nettopp at det som er "farlig" forsvinner. Denne kokken min har lært dette hos ei som jobber med ernæring.

Men vet ikke jeg. Det skal visst nok også bli ganske smakløst etter denne behandlinga. For min del er jeg ikke særlig glad i meierismør og bruker også lite smør så derfor har jeg ikke prøvd ut dette. Jeg bruker litt olje når jeg steker, eller kommer egntlig an på hva jeg steker. Har ei panne som man liksom ikke skal bruke fett i men det er en sannhet med modifikasjon.

Legene jeg har vært bort i skal liksom skremme meg med disse kolesterol prøvene sine, men det er sannelig de som blir lang i trynet. Det er helt ypperlig og det samme er blodtrykket. Så overvekt er ikke alltid synonymt med høye verdier på diverse prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis smaken forsvinner da er det da ingen vits..... jeg er veldig glad i smør, tjukke lag... namme... Men nå er det magerost (under pålegget) og vita lettmargarin, så tidene forandrer seg heldigvis. Nå for tiden prøver jeg å koke det meste av maten, spiser tilogmed kokt potet som jeg ikke er så overvettes begeistret for.

 

Stormen er ihvertfall kommet hit, det buldrer og uler fælt her nå. Men jeg elsker å sove i slikt vær, tror huset må ramle ned oppå hodet mitt for at jeg skal våkne når det er styggvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser deg vel på "norge rundt" da, der du står og "kropper deg" etter intensiv trening noen måneder ;)

 

etter å ha lest innleggene her om ulike typer smør, behandlet/ubehandlet, oljer og lignende så kan jeg i alle fall si det frister svært lite med meierismør. er ikke så altfor glad i det til vanlig heller.

 

kolesterol trenger ikke ha så mye med overvekt å gjøre, nei. helt riktig det. noen har jo arvelig forhøyet kolesterol, men da bruker man som regel vite det før man er 30 år.

 

ha det bra i stormen. om det nå fortsatt er såkalt dårlig vær hos dere. ønsker deg en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting... svigersønnen min har vært hos lege i dag og fikk beskjed om å legge om kostholdet sitt på grunn av veldig høyt kolestrol. Han har vært kokk så det er sikkert noe av grunnen' date=' men ihvertfall sa legen at å steike i olje var ikke bra fordi oljen blir usunn den også ved for høy temperatur. Nei, meierismør ...det var tingen... Nå har da visseligen jeg både lest og hørt at sætersmør eller meierismør er veldig usunt når man har høyt kolestrol, er det helt feil det da....???!![/quote']

 

Ikke ALL olje.

 

Olivenolje, som er en av de aller mest brukte oljene, transformeres til transfett når den utsettes for høye temperaturer. Det svarte du ser igjen i bunnen av panna er transfett, og er mer helseskadelig enn røyk.

 

Derimot er det slik at en liten mengde mettet fett - f eks kokosfett - faktisk er det beste du kan bruke, fordi mettet fett ikke transformeres selv om temperaturene når skyhøyder. Nå er ikke mettet fett det sunneste, men du skal jo bare bruke en kvart teskje til HELE mengden du skal steke. Dermed er dette faktisk det beste du kan bruke. kokosolje, palmeolje osv, mettede fettsyrer som man ellers ikke skal ha veldig mye av, egner seg altså svært godt til den ørlille mengden du trenger når du steker.

 

:-)

 

P.S. Det beste er jo å steke i ovnen - UTEN fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anto, godt å ha deg på banen igjen med dine gode råd!!!!

Nå er jeg på fest hjeme til min svoger og søster og låner dataen deres for øyeblikket. Jeg har vært på treningstudio i dag.

 

Jeg gir opp, jeg skriver mer i morgen kveld når når jeg får tilbake pc`n i morgen.

Nærmere forklaring følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, har vært uten pc hele helga... og har hatt store abstinenser. Den bærbare må formateres og konfigureres og det skjønner ikke jeg noe av så det får poden styre med. Den andre pc hadde han med seg på LAN. Tjuvlånte pc`n til svogeren sånn snarest på lørdagskvelden.

 

Treninga gikk som en drøm, skal i dag også... men jeg vet ikke helt hvor mange trimpoeng jeg skal notere. Håper bare at noe av lausflesket forsvinner etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...