Gå til innhold

Holde vekta, umulig?


Gjest Isabelle

Anbefalte innlegg

Gjest Isabelle

Hei.

 

Ja jeg vil da holde vekta. Er veldig fornøyd med hvordan den er nå, men så til det store problemet: Hvordan holde vekta?

 

Mitt daglige inntak er 1300kalorier og 80g karbohydrater

Jeg er 170cm høy og veier 51kilo (litt for lite,men jeg har pannekake-pupper)

Trener 3-4 ganger i uken og er ellers aktiv i hverdagen, absolutt ikke sofagris:)

 

 

 

OPPDATERT 18.JUNI...

 

Målte høyden ordentlig i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg ville startet med å spise mere mat og fortsatt å trene for å bygge muskler - regn ut hva kroppen din trenger (søk på formel) og øk gradvis. Vekten din er under normalområdet for BMI og selv om du kommer opp i 53 kg vil du ligge i nedre grense (BMI på 18.5) for hva som ansees for normal vekt av verdens helseorganisasjon. med ditt opplegg bryter du nå ned muskler og står i fare for å bli underernært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Jeg vet at jeg er litt undervektig, men jeg spiser jo til det tyter ut av ørene på meg. Hadde jeg hatt bryster så hadde jeg veid mer, det er jeg ganske sikker på! Jeg har trent noe styrke så muskler har jeg. Hadde kroppen min vært ulykkelig hadde jeg jo merket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hei,

 

Du vil nok få mange svar som det fra fru luna på disse forumene her, da mange her inne er veldig godt opplyst om kalorier og BMI. Du burde lese på innleggene på "Hold vekten" skrevet av miwt og Linja som begge er undervektige, med et usunt lavt kaloriinntak - de fikk begge svar fra ernæringsfysiologen som jobber på grete roede - miwt fikk konkrete anbefalninger som du kan benytte deg av for å komme litt opp i kalorier. Du må jo ikke nødvendigvis legge på deg, kan hende du er naturlig slank, men du bør komme opp i kalorier. Og hvis du legger på deg litt vil du sannsynligvis få pupper. :)

 

Pupper er fettvev - flate pupper og lav BMI er indekser som sier deg noe om fettmengden du har i din kropp. BMI gjelder både kvinner og menn, så det er mål uavhengig av pupper eller ei.

 

Lykke til!

 

Mvh

Soljenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Skal lese litt rundt her:)

 

Nja, pupper får jeg nok ikke, mamma er like flat som meg omtrent, men det gjør meg ikke noe, hadde vært rart for meg å få større nå, synes ikke jeg kler det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok ikke veid stort mer med pupper, de veier MEGET lite.. Legger du på deg så får du sikkert litt..

 

Hva spiser du da? Spiser du mye lett produkter?? Bytt de ut og bruk vanlige. Du trenger ikke å spise så utrolig mye mer, bare få i deg "normal" mat og ikke slanke mat. Spis nøtter, tørket frukt, avokado, vanlig smør og majones. Si i fra om du trenger flere forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Her er lista over det jeg vanligvis spiser:

 

grønnsaker

yoplait dobbel 0%

litt Lindberg-musli

Wasa sport+ (knekkebrød)

Kalkunpålegg

Kalkun

Tunfisk i vann (vanner den ut for å bli kvitt saltet)

Mager Kesam (tar litt i tunfisken)

Heistad lavkalorisyltetøy

Atkins/Lindberg-bar, har slutta med dem, kanskje 1 bar i uken.

Läcerol pastiller

 

Steker kalkunen i teflonpanne, dette høres sykt ut, men presser kalkunen i tørkepapir for å skvise ut fettet (fy fy, jeg vet..) Bruker aldri smør eller olje.

 

Men i dag har jeg vært flink! Stekte kalkunen i litt olje, og økte karbohydratmengden fra 80g til 100g:)Spiste 1/2 eple, noe jeg aldri ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Her er lista over det jeg vanligvis spiser:

 

grønnsaker

yoplait dobbel 0%

litt Lindberg-musli

Wasa sport+ (knekkebrød)

Kalkunpålegg

Kalkun

Tunfisk i vann (vanner den ut for å bli kvitt saltet)

Mager Kesam (tar litt i tunfisken)

Heistad lavkalorisyltetøy

Atkins/Lindberg-bar' date=' har slutta med dem, kanskje 1 bar i uken.

Läcerol pastiller

 

Steker kalkunen i teflonpanne, dette høres sykt ut, men presser kalkunen i tørkepapir for å skvise ut fettet (fy fy, jeg vet..) Bruker aldri smør eller olje.

 

Men i dag har jeg vært flink! Stekte kalkunen i litt olje, og økte karbohydratmengden fra 80g til 100g:)Spiste 1/2 eple, noe jeg aldri ville gjort.[/quote']

 

Kan Grete Roede-staben vennligst ta affære? Jeg blir så skremt når jeg leser dette innlegget. Jeg er redd for at du ikke er på rett sted for å få de rådene du trenger. Du kan aldri mene at du er oppe i 1300 kcal på det der?

 

Vi som er i denne tråden er normalvektige og ønsker å holde oss sunne og friske. Jeg tror vi er på vidt forskjellige planeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Ja hva er det du vil jeg skal gjøre da? Melde meg ut slik at jeg kanskje havner borti en pro-ana side da eller? Når jeg er på internett ser jeg usunn slanking overalt! Da er det bedre å tenke inni seg: Gå på greteroede-siden, der slanker de seg med FORNUFT! Det har faktisk hjulpet meg å bli medlem her. Her ser jeg hva som er fornuftig å spise. Jeg prøver å holde vekten, ikke gå ned.

 

I dag f.eks spiste jeg Polarbrød. Hadde dette vært for 2måneder siden hadde jeg kastet det opp.

 

Prøvde å være litt på Lommelegen-for spiseforstyrrede som vil bli friske, men der er det folk som trigger hele tiden, dårlig samvittihet over ingenting osv. Så der fikk jeg ingen hjelp. På Sol-debatt vrimler det av fjortiser som sulter seg.

Og jeg prøver å øke inntaket litt hver dag, men det er ikke så veldig lett! Tror ikke noen forstår seg på det med mindre de har lidd/lider av det selv

 

Så hvis det er en side som passer for meg så vennligst si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Ja, dette er en side om sunn vektnedgang - men du trenger en sunn vekt- og kalori - oppgang. Ta f.eks. kontakt med primærlegen din eller en ernæringsfysiolog for å få et program og oppfølgingen du trenger. Som du sier - vi er ingen her som kan forstå oss på deg, fordi vi ikke lider av det selv. (Både Linja og miwt [gikke] - har sluttet å skrive her inne etter at de ble bedt om det av grete roedes ernæringsfysiolog.)

 

Les svaret til Linja fra ernæringsfysiologen her inne:

"Hei Linja!

 

Jeg ser at du er aktiv i diskusjonsforumet vårt og leser ut fra dine mange innlegg at du sliter med spiseforstyrrelser. Mitt råd er at du tar kontakt med Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrresler for å få den hjelpen du trenger. Der vil du møte andre i samme situasjon som vet hva det vil si å slite med en spiseforstyrrelse. De kan kanskje gi deg råd om hvor du kan få hjelp med dine problemer. Sjekk deres nettside: http://www.iks.no eller ring 22 42 22 22. En annen nettside hvor du kan finne hjelp er http://www.nettros.no.

 

Jeg anbefaler deg å ikke lenger delta i vårt diskusjonsforum. Det å diskutere dine problemer med folk som sliter med for mange kilo vil helt sikkert ikke gi deg den støtten og hjelpen du trenger. Ta kontakt med IKS i dag!!!!

 

Vennlig hilsen

Kari H. Bugge

ernæringsfysiolog

Grete Roede AS"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Ja, dette er en side om sunn vektnedgang - men du trenger en sunn vekt- og kalori - oppgang. Ta f.eks. kontakt med primærlegen din eller en ernæringsfysiolog for å få et program og oppfølgingen du trenger. Som du sier - vi er ingen her som kan forstå oss på deg, fordi vi ikke lider av det selv. (Både Linja og miwt [gikke] - har sluttet å skrive her inne etter at de ble bedt om det av grete roedes ernæringsfysiolog.)

 

Les svaret til Linja fra ernæringsfysiologen her inne:

"Hei Linja!

 

Jeg ser at du er aktiv i diskusjonsforumet vårt og leser ut fra dine mange innlegg at du sliter med spiseforstyrrelser. Mitt råd er at du tar kontakt med Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrresler for å få den hjelpen du trenger. Der vil du møte andre i samme situasjon som vet hva det vil si å slite med en spiseforstyrrelse. De kan kanskje gi deg råd om hvor du kan få hjelp med dine problemer. Sjekk deres nettside: http://www.iks.no eller ring 22 42 22 22. En annen nettside hvor du kan finne hjelp er http://www.nettros.no.

 

Jeg anbefaler deg å ikke lenger delta i vårt diskusjonsforum. Det å diskutere dine problemer med folk som sliter med for mange kilo vil helt sikkert ikke gi deg den støtten og hjelpen du trenger. Ta kontakt med IKS i dag!!!!

 

Vennlig hilsen

Kari H. Bugge

ernæringsfysiolog

Grete Roede AS"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Jeg har ikke skrevet eller diskutert mine spisevaner med andre her inne, så jeg plager ingen eller trigger noen. Var noen som spurte meg om hva jeg hadde spist, på MIN tråd...

 

Luna: Nei jeg visste om Grete Roede lenge før jeg fikk spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har du fått tips om hvordan du kan holde vekta(gå opp i kcal).

 

Jeg har veldig like mål som deg, 1 kilo mer, men samtidlig 3 cm lenger..

Synes BMI er dumt å gå ut ifra, den stemmer iallefall ikke for meg. Jeg er ikke undervektig!! Har heller aldri fått en kommentar om at jeg er det, får ingen kommentarer om at jeg er tynn heller.. Det er nok fordi det er naturlig for min kropp å være sånn. Dessuten er jeg ung og veier derfor naturlig mindre enn eldre..

 

Men jeg spiser anderledes mat enn deg, får i meg mye mere fett og rundt 1600 kcal om dagen. Siden jeg veier såppas lite unner jeg meg gjerne noe godt om jeg har lyst på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Ja, jeg skal nok øke inntaket mitt litt etter litt.

 

BMI er noe tull mener nå jeg da, den måler ikke beinbygning eller muskler, noe som har litt å si. Greit jeg har hatt spiseforstyrrelser, og noe sitter fremdeles igjen. Har alltid hatt en tynn overkropp, hvor bein stikker ut, den har vært sånn i mange år.

 

Blir lettere for meg å ta tak i kostholdet mitt nå, bor ikke hos moren min lenger. Familien min påvirket meg veldig før jeg fikk anorexia i fjor. Moren min f.eks sa: "Ja du er veldig pen, men lårene mine gnisser hvertfall ikke inntl hverandre når jeg går slik dine gjør!"

 

Nei nå ble det mye preik her;) Uansett, skal spise mer, men tar et skritt om gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI tar heller ikke hensyn til alder eller kjønn!!

 

Jeg håper du holder deg her inne, tror det vil gjøre deg godt!

Ønsker deg lykke til videre, håper du får et normalt syn på mat etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

BMI normalkurver tar hensyn til alder - dette er aktuelt for barn opp til 20 år. Etter dette gir BMI et veldig godt bilde av ernæringstilstanden/fettlagre så sant en ikke er bodybuilder eller lignende.

 

Valget er den enkeltes om hvor vi vil oppholde oss i cyberspace - men som normalvektig synes jeg at påfallende mange undervektige kommer her inne på hold vekten diskusjonen - og jeg tror at det gjør trådene her inne mindre aktuelle for dem som forsøker å holde en normalvekt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da forskjell på hva som er normalvekt for en på 20 og en på 60. Dessuten at BMI ikke tar hensyn til kjønn, sier jo bare litt om hvor grov beregning det er snakk om.. Synes man kan bruke det som en pekepinn, men det er alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Men det er da forskjell på hva som er normalvekt for en på 20 og en på 60

 

Det er det faktisk ikke, og variasjonene innenfor normalområdet er store. Jeg veier det samme som det jeg gjorde da jeg var 20 (det begynner å bli noen år siden og jeg var slank da og er det nå) og det samme gjør min mor som er over 70. Hun er sprek som en fele og ser ut som en 20-åring i kroppen.

 

Normalområdet for vekt i kg for en på:

1,60 m; 47 - 64

1,70 m; 53,5 - 72

1,80 m; 60 - 81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun mener hun er unntatt anbefalingene i BMI synes jeg hun skal få det bekreftet av sin lege. Da er hun sikker! Men også jeg støtter deres vurderinger! At en som har så lav BMI skal ha nytte av å være her inne kan ikke jeg skjønner. Her er det bare folk som sutrer over noen kg for mye, ikke for lite... det er ganske stor forskjell på det!

 

Liker ikke tanken på at vi har hatt flere med spiseforstyrrelser på forumet i det siste. Vi må kunne konferere nok så fritt og utveksle erfaringer uten å frykte at noen som er syke skal bli dårligere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...