Gå til innhold

Holde vekta, umulig?


Gjest Isabelle

Anbefalte innlegg

Gjest Isabelle

Visste ikke at det var mange spiseforstyrrede her, hadde en anelse da siden jeg ser at normalvektige snakker om å gå enda mer ned i vekt.

 

Tror nok at jeg holder meg her, og målet mitt nå er å få sunnere tanker å gå opp noen kg. Jeg er lei av slanketankene mine, men men, nå er det sommer, og da skal jeg kose meg:) Uansett, synes det er utrolig bra at dette forumet eksisterer. Det er så mange hyggelige mennesker her, og Grete Roede kostholdet er utrolig fornuftig, sånn "litt av alt"-opplegg. Før jeg ble medlem her suste jeg rundt på forum for folk som følger Atkins, South-beach, Lindberg osv... Må si jeg lo godt da jeg så hva Atkinsere spiste..

 

Fy fy, skal slutte å baksnakke dem, de får gjøre som de vil;) Burde heller bekymre meg for om jeg kommer opp i muntlig i morgen eller ikke og den hummerrøde ryggen min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Jeg har ikke skrevet eller diskutert mine spisevaner med andre her inne' date=' så jeg plager ingen eller trigger noen.[/quote']

 

Det er noe med ikke å se skogen for trær.

 

Fokus på kalorier er aldri godt for noen med spiseforstyrrelser. Fokus på god ernæring er noe helt annet og det er det atskillig mindre av her inne - der vil en ernæringsfysiolog/lege med spesialinteresser innen anoreksi være til hjelp.

 

En annen ting som flere her inne har påpekt - vi mer eller mindre slutter å skrive for vi ikke vil bidra til din eller andres sykdom - og veldig få, om enn noen, av dere med spiseforstyrrelser her inne har vært mottakelige for råd som dere har fått og generelt sett er vi andre her inne ikke kompetente til å gi slike råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Visste ikke at det var mange spiseforstyrrede her' date=' hadde en anelse da siden jeg ser at normalvektige snakker om å gå enda mer ned i vekt.[/quote']

 

Det virker ikke helt som du har fått med deg at "normalvektig", som vi prøver å påpeke, er et vidt spekter. BMI mellom 18,5 og 25 er normalområdet og det gjelder kvinner og menn, uavhengig av alder - siden det er et stort område. Derfor er det ikke unormalt at en kvinne på 160 cm som veier 63 kg (normalvektsområde) ønsker å gå ned til f.eks. 57 kg (forstatt godt inne i normalvektsområde), mens en mann på 160 cm kanskje har det helt greit med 63 kg. Det er allikevel en ekstrem forskjell på det og undervekt.

 

Kvinnen på 63 kg som ønsker å gå ned 6 kg skal gå ned 17 kg for å bli undervektig. Jeg håper du snart klarer å se at denne slankeproblematikken er rimelig annerledes enn det du sliter med, og jeg håper du kan ta kontakt med IKS. Kanskje de kjenner til et mer egnet forum for deg og dine problemer. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med ikke å se skogen for trær.

 

Fokus på kalorier er aldri godt for noen med spiseforstyrrelser. Fokus på god ernæring er noe helt annet og det er det atskillig mindre av her inne - der vil en ernæringsfysiolog/lege med spesialinteresser innen anoreksi være til hjelp.

 

En annen ting som flere her inne har påpekt - vi mer eller mindre slutter å skrive for vi ikke vil bidra til din eller andres sykdom - og veldig få' date=' om enn noen, av dere med spiseforstyrrelser her inne har vært mottakelige for råd som dere har fått og generelt sett er vi andre her inne ikke kompetente til å gi slike råd.[/quote']

 

Må seie meg heilt enig med Fru Luna, og håpar at dei med spiseforstyrrelser søker råd i eit anna forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lista over det jeg vanligvis spiser:

 

grønnsaker

yoplait dobbel 0%

litt Lindberg-musli

Wasa sport+ (knekkebrød)

Kalkunpålegg

Kalkun

Tunfisk i vann (vanner den ut for å bli kvitt saltet)

Mager Kesam (tar litt i tunfisken)

Heistad lavkalorisyltetøy

Atkins/Lindberg-bar' date=' har slutta med dem, kanskje 1 bar i uken.

Läcerol pastiller

 

Steker kalkunen i teflonpanne, dette høres sykt ut, men presser kalkunen i tørkepapir for å skvise ut fettet (fy fy, jeg vet..) Bruker aldri smør eller olje.

 

Men i dag har jeg vært flink! Stekte kalkunen i litt olje, og økte karbohydratmengden fra 80g til 100g:)Spiste 1/2 eple, noe jeg aldri ville gjort.[/quote']

 

Hei Isabella!

Jeg leser ut fra innleggene her at du strever med å øke inntaket samt å holde vekta oppe. Ser også flere mener at du er i feil diskusjonsforum. Jeg skal ikke hive deg ut, men vil gi deg noen råd som jeg håper du vil ta med deg på veien.

 

Det er dessverre ikke alltid slik at kroppen sier i fra dersom den får for lite av noen næringsstoffer. Av og til vil det først komme for en dag når man har en alvorlig underernæring. Ut i fra din liste over matinntak og noen av dine andre innlegg får jeg et klart inntrykk av at du unngår det du kan av fett. Fett er et svært viktig næringsstoff som vi trenger å få tilført hver eneste dag. Ikke i store mengder, men vi trenger litt. Alle kroppens fettceller består av en cellemembran som er bygget opp av fett, hjernen består i hovedsak av fett, hormonene våre og hormonreguleringen er avhengig av fettinntaket samt mange andre viktige prosesser i kroppen. Ved et for magert og kalorifattig kosthold vil mensen til slutt utebli, men før dette alvorlige signalet om næringsmangel inntreffer,har det skjedd mange andre forstyrrelser som er uheldige for deg og din helse. Benskjørhet er et annet fenomen som er hyppig hos undervektige.

 

Vi trenger fett, og da særlig det umettede fettet. Fett fra fisk og hvitt kjøtt er sunt fett og dette må du tørre å spise.

 

Her er noen råd for å øke inntaket av det sunne fettet i kostholdet ditt:

 

Spis fet fisk til middag minst en dag i uken.

Spis fet fisk som makrell/makrell i tomat eller laks som pålegg jevnlig.

Velg tunfisk i olje (avrent sånn at du får med noe av det sunne fettet)

Bruk litt pinjekjerner eller andre kjerner i salaten.

Spis gjerne avokado som pålegg, naturell eller i salat.

Bruk margarin på brødet, velg en myk plantemargarin med en høy andel flerumettet fett.

Bruk vegetabilske oljer eller flytende margarin i matlagingen.

Unn deg litt nøtter av og til, 3 valnøtter per dag gir 1 gram Omega-3.

Ta 1 skje tran hver dag, det gir deg vitamin D og Omega 3, to næringsstoffer det er vanskelig å få nok av gjennom maten.

 

Du må gradvis øke energiinntaket ditt. Begynn med å legge på 100 kcal den første uken og øk deretter med 100 uken etter. Du bør sannsynligvis komme opp i 1800-2000 kcal per dag. I løpet av denne prosessen må du regne med å legge på deg noe, men det vil være sunt for deg.

 

Ta til deg de rådene du får i forumet her. Fortell heller hva du mestrer mht å øke inntaket ditt enn å fortvile over et økt kilo - da vil du nok også være velkommen til å bli!

 

Vennlig hilsen

Kari H. Bugge

ernæringsfysiolog

GRETE ROEDE AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest makrell
Det er noe med ikke å se skogen for trær.

 

Fokus på kalorier er aldri godt for noen med spiseforstyrrelser. Fokus på god ernæring er noe helt annet og det er det atskillig mindre av her inne - der vil en ernæringsfysiolog/lege med spesialinteresser innen anoreksi være til hjelp.

 

En annen ting som flere her inne har påpekt - vi mer eller mindre slutter å skrive for vi ikke vil bidra til din eller andres sykdom - og veldig få' date=' om enn noen, av dere med spiseforstyrrelser her inne har vært mottakelige for råd som dere har fått og generelt sett er vi andre her inne ikke kompetente til å gi slike råd.[/quote']

 

Jeg kan bare snakke for meg selv,jeg har en spiseforstyrrelse og disse sidene på vektklubben har hjulpet meg MYE i vinter for å klare å gå ned i vekt på en sunn måte.Jeg har klart å jobbe meg bort fra tunge tanker og det er faktisk ikke alle med spiseforstyrrelse som er normalvektig!!! Det finnes andre spiseforstyrrelser enn anoreksia og jeg har lest og lest her inne og fulgt mange av rådene som er blitt gitt... Dette har resultert i en sunn vektnedgang for min del iallefall! Jeg er også så heldig nå at jeg får hjelp hos en psykolog som er spesialist på spiseforstyrrelser og håper til slutt å bli kvitt all "gørra" inni hodet...

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg blir å fortsette å bruke sidene her inne,dere er alle til mye hjelp for meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Jeg har aldri fått inntrykk av at du har hatt spiseforstyrrelser, du har hatt konstruktive innlegg og bidratt med mye bra her inne. Man kan jo diskutere hva spiseforstyrrelser er. Overvekt og ekstremspising, følelser knyttet til spising (noe vi alle har) kan jo også omfattes?

 

Men over til deg, du har en psykolog, et nettverk bak deg. Det er betryggende. At du da har nytte av forumet er jo bra. Da kan vi andre føle oss litt mer trygge på det vi skriver, og du vil bli fanget opp om det påvirker deg negativt. Men når noen åpenbart "tar litt av" i sine innlegg og vi ikke heller får noe inntrykk av at det er noe støtteapparat i bakhånd så er det kanskje på sin plass å reagere! Synes du ikke det?

 

Vil nå bare si at det er flott at du er her og at du har nytte av forumet i kombinasjon med annen hjelp! Ingen ting er bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Huff...Her var det mye å lese:)Hehe..

 

Men tusen takk til deg Kari, det var veldig nyttig og jeg skal skjerpe meg nå altså.

Begynte for noen dager siden, det er derfor jeg ikke har vært så mye her inne.

 

Foreløpig er inntaket på 1400kalorier, ja det er fremdeles lite, men jeg skal øke med 100 hver uke:)Det er sommerferie nå så jeg tviler på at jeg får tid til å gå til psykologen igjen (hu er egentlig helt elendig). Men jeg skal jobbe på en ferge, blant mange hyggelige mennesker, så det gleder jeg meg til. Skal jobbe i restauranten! Så forhåpentligvis kan jeg snike med meg noen tips og triks fra kokkene som jeg kan bruke hjemme, synes det er så kjedlig å lage mat noen ganger. Så hvis de lærer meg noe så skal jeg legge det inn her på siden med en gang!:

 

Tusen takk for alle svar, det har vært til stor hjelp

 

Nå skal jeg kose meg med omelett til frokost, har nettopp stått opp, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest makrell
Så flott! Jeg har aldri fått inntrykk av at du har hatt spiseforstyrrelser' date=' du har hatt konstruktive innlegg og bidratt med mye bra her inne. Man kan jo diskutere hva spiseforstyrrelser er. Overvekt og ekstremspising, følelser knyttet til spising (noe vi alle har) kan jo også omfattes?

 

Men over til deg, du har en psykolog, et nettverk bak deg. Det er betryggende. At du da har nytte av forumet er jo bra. Da kan vi andre føle oss litt mer trygge på det vi skriver, og du vil bli fanget opp om det påvirker deg negativt. Men når noen åpenbart "tar litt av" i sine innlegg og vi ikke heller får noe inntrykk av at det er noe støtteapparat i bakhånd så er det kanskje på sin plass å reagere! Synes du ikke det?

 

Vil nå bare si at det er flott at du er her og at du har nytte av forumet i kombinasjon med annen hjelp! Ingen ting er bedre :D[/quote']

 

Takk for det...

Jeg er helt enig i at når folk tar "helt av" blir det feil å bruke vektklubben som et støtteapparat.. Men det som kan være for noen er jo at det er et rop om hjelp og da er det jo veldig bra at de som styrer denne vektklubben titter innom og tar affære...

 

Jeg har,tross sykdommen,lært meg mye selv om å spise normalt men innser også at jeg trenger profesjonell hjelp for å komme over den siste kneika...

 

Ingenting av det som er skrevet her inne har påvirket meg negativt,tvert imot så har det hjulpet meg i positiv retning!!! Men man må jo med dette,som med mye annet,innse at man har et problem før det i det hele tatt nytter å få hjelp...

 

Jeg syns det er så masse flotte mennesker på disse sidene,hadde vært morsomt å treffe noen av dem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Har vært borte noen dager, trengte å komme meg vekk fra nettet, det som påvirker meg mest er internett og tv. Var litt deilig egentlig:D

 

Skal kontakte psykolog til høsten, for nå er det ferie:)

Og jeg skal prøve å finne ei som vil "bli frisk" sammen med meg, det er mye lettere når man er 2, for venninnene mine er bikinisesong-hysteriske, så de nytter det ikke å snakke med.

 

Makrell: Ja, sånn er det for meg også, har lært mye av forumet, men jeg må fremdeles komme meg over den siste kneika. Og denne siden har hjulpet meg på en veldig positiv måte. Klarer ikke å beskrive hvor deilig det er å snakke med normale mennesker:) jeg er av den typen som blir påvirket av nesten ingenting, noe som viser hvor merkelig selvtillit jeg har. Ja ja.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser et annet sted i forumet at du sier at du er under 18 år, og det bekymrer meg at du tenker så mye på hvordan kroppen ser ut. Tidligere på denne tråden har du feks snakket om bryster ol. Man tenker ofte på puberteten som den fasen hvor kroppen endrer seg, men det er faktisk slik at vi kvinner helt frem til 21-22 års alder utvikler kroppen. Det er først etter at vi er over 22 år kan si å være ferdig utviklet mht fettfordeling på kroppen. Kroppen min endret seg masse mht til fett da jeg var 22 år - da mistet jeg valpefettet, det innebar ikke at jeg gikk ned i vekt, men vekten fordelte seg mer "riktig" ut over kroppen. Blant annet ble jeg tynnere rundt halsen og skuldrene, og midjen jevnet seg ut! Det er for tidlig for deg å være bekymret og prøve å endre på kroppen. Kroppen din trenger mer energi nå frem til du er i begynnelsen av 20 årene, enn den gjør senere i livet.

 

Når det gjelder psykolog er det bra at du ser på det som en mulighet! Flott at du tar det på alvor og forsøker å gjøre det som er riktig! Et tips er å søke om psykolog nå. Det er lange ventelister på psykologer, særlig de med avtale. Hvorfor ikke prøve å komme inn i en kø nå, så kan du kose deg i køen i sommer og så få hjelp ut på høsten når du er klar :D

 

Bare et tips altså, kjipt å måtte stå i kø til høsten når du kanskje endelig føler deg klar for å ta tak i ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Det var faktisk et veldig bra tips;) Da det skjedde noe for 2år siden, og vi trengte psykolog umiddelbart måtte jeg vente 6måneder. Kan ikke si hva det var, men det var grunn nok til å få hjelp med en gang. Satt meg på venteliste i stad:)

 

Ja, det er litt kjipt å ha slike problemer siden jeg er så ung. Det vrimler av spiseforstyrrede overalt, det er utrolig synd at det er sånn det har utviklet seg, ville heller levd i middelalderen enn nå..heh..:D

 

Og valpefettet forsvinner jo når man blir eldre, forsvinner ikke men fordeler seg mer. Det har jeg aldri tenkt på før egentlig, men i forhold til gener så er dette usannsynelig for meg. Men jeg får bare godta meg selv for hvordan jeg ser ut, det er så teit å bruke livet sitt på det tullet jeg har holdt på med, det finnes så mange viktigere ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...